• Cykelkraft suger

Av:
    Kriegarn
    På grund av att familjen försökte friskvårda kreativt med våra cooppoäng köpte vi en rabattkod på Cykelkraft. Jag beställde slitdelar (kasett GX, kedja XO1, bakväxel XO1, växelvajer och växelreglage XO1) med som sämst utlovad leveranstid på ”5-7 arbetsdagar” den 22/9. Har ännu idag den 21/10 inte fått nånting. Hur svårt kan det vara och hur många ”arbetsdagar” har man varje månad på Cykelkraft? Någon som vet? Borde inte dom försättas i konkurs...?
  • Re: Cykelkraft suger

Av:
    Raggamuffin
    Mest impad att folk blir förvånade, det har varit såhär sen starten.

// Muffin

Av:
    jofahjalm
    1) familjen

2) friskvårda

3) cooppoäng

SKANDAL!

Av:
    Kriegarn
    Tänkte köpa en cykel med rabattkoden men det blev inte av. Därav idiotin att beställa smågrejer med rabattkod...

Av:
    Kriegarn
    Vid femtitvå har man belönats med både behov av friskvård, cooppoäng och familj. Drabbar dom flesta.

Av:
    Raggamuffin
    Kriegarn skrev:
    Vid femtitvå har man belönats med både behov av friskvård, cooppoäng och familj. Drabbar dom flesta.

Inte om man är försiktig.

// Muffin

Av:
    Sixten Fors
    Coop suger också :)

Själv kör jag Axfood + R2/B24 som är poänglösa, men ändå inte
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-21 08:31 av Sixten Fors.

Av:
    Getabocken
    Förseningar händer? När det är grejor en butik aldrig har på lager får du ju någonstans vara rimlig och förstå att förseningar som försäljaren inte kan råda över kan tänkas ske.
    Försättas i konkurs? Deras siffror ser ganska bra ut om du kollar allabolag. Sluta tramsa nu, och handla över disk om du har bråttom. ”MEN DÄR ÄR DET JU SÅ DYYYYYRT” - ja, man får vad man betalar för.

Av:
    trailbiker
    Cykelkraft är ett misärföretag som inte bör stödjas. Klarar inte av att på 10 arbetsdagar få ut en cykel från lagret, Tredz i UK skeppar hem en på tre dagar.

Av:
    LucasNilsson
    Getabocken skrev:
    Förseningar händer? När det är grejor en butik aldrig har på lager får du ju någonstans vara rimlig och förstå att förseningar som försäljaren inte kan råda över kan tänkas ske.
    Försättas i konkurs? Deras siffror ser ganska bra ut om du kollar allabolag. Sluta tramsa nu, och handla över disk om du har bråttom. ”MEN DÄR ÄR DET JU SÅ DYYYYYRT” - ja, man får vad man betalar för.

Men det är väl snarare standardkomponenter han beställt, med en utlovad leveranstid på 5-7dagar?
    Finns gott om företag som har dessa saker i lager, och har man bråttom kan man lägga på 150kr i expressfrakt för att få det dagen efter...

Av:
    zinkpasta
    Bortsett från att min cykel är 6+ månader försenad, vilket nog till stor del kan skyllas på Ibis, så är jag väldigt nöjd med CKs leveranstider. Dessutom har jag gratis frakt tack vare mitt sk. cykelköp, så i måndags beställde jag två reservdelar till en Ortliebväska och hade dem på tisdagen för en totalkostnad av 60kr. Det var fint.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-21 08:42 av zinkpasta.

Av:
    jofahjalm
    Kan vi inte fokusera på hur avsaknaden av denna cooppoängsfinansierase kreativa friskvård har drabbat kärnfamiljen den senaste månaden? Handhjärta!

Av:
    Getabocken
    LucasNilsson skrev:
    Getabocken skrev:

Men det är väl snarare standardkomponenter han beställt, med en utlovad leveranstid på 5-7dagar?
    Finns gott om företag som har dessa saker i lager, och har man bråttom kan man lägga på 150kr i expressfrakt för att få det dagen efter...
    Ja, och någon av dessa ”standardkomponenter” kanske var slut i lager hos leverantör. Då dröjer ju hela ordern såklart. Har man bråttom kan man väl beställa av nån som har på lager? Klart som fan det är mer lönsamt för återförsäljare att inte ha så mycket på lager, utan beställa på beställning. Det verkar ju vara en affärsmodell som funkar för just detta företag.

Av:
    emmer
    Så det är Cykelkraft som suger för att någon är för snål för att köpa något som finns på hyllan i närheten och för att någon inte begriper att 'Leveranstid 5-7 dagar" faktiskt betyder vad det står där (*) och dessutom där någon inte kan föra en diskussion med avtalspartnern utan mest är ute efter att inkassera kramar och handhjärtan...
    ...fast så vår man väl inte skriva i det här jävla landet klängre.

(*) Bara att läsa innantill, men hur någon kan läsa det som "som sämst utlovad" är frapperande...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Jensen
    ”Boven” i dramat är ju garanterat att det inte är de själva som har det i lager utan leverantör och att uppdateringar mellan sådana system fortfarande verkar vara omöjligt att bygga ”stabila”.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Getabocken
    Jensen skrev:
    ”Boven” i dramat är ju garanterat att det inte är de själva som har det i lager utan leverantör och att uppdateringar mellan sådana system fortfarande verkar vara omöjligt att bygga ”stabila”.
    Tyvärr är ju cykelbranschen otroligt förlegad och gammalmodig, och främst leverantörer verkar vägra inse framtiden. De tror att alla återförsäljare är småaktörer som vill och kan sälja allt till listpris. Om leverantörerna skulle kunna bli moderna och sluta försöka blåsa sina handlare med massiva preorders och dylikt så skulle det bli betydligt bättre för oss konsumenter.

Av:
    Tomas m
    Kedjevax.
    Lokal butik 179kr.
    Butik närmaste stad 149kr
    Internet butik. 110kr

Lokala butiken har i min mening överpriser på mycket.
    Rena slitagedelar är dom mycket dyra på.

Och mer än dubbla priset för en vanlig slang.
    Så blir det lokala köpen bara i nödfall, tyvärr.

Av:
    NickPick
    Tomas m skrev:
    Kedjevax.
    Lokal butik 179kr.
    Internet butik. 110kr

Det kan ju vara så att man får mycket bra pris om man köper 10000 kedjeflaskoljor, motför kanske 10.
    Ditt resonemang att man bara handlar lokalt i nödfall är komisk. Hoppas din lokala butik stänger så får du ta expressfrakt när det är "nödfall" nästa gång.
    Tierp ska väl vara glad för att ha en lokal butik.

Jag har också Cooppoäng för övrigt. Dom växer mest bara.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-21 10:07 av NickPick.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag handlar livsmedel på Coop.

Av:
    KiwiQ
    Det är väl bara att titta på hemsidan, priserna, jag valde att (dumt nog) handla av dem en gång och det var en jävla mardröm.

De som köper sina ibis genom dem verkar dock nöjda.. förutom 6 mån väntan (ej cykelkrafts fel)

Synd att man enbart måste köpa en komplett cykel med komponenter man inte vill ha

Av:
    MAMTB
    Folk verkar ha blandade känslor och upplevelser om cykelkraft. Jag själv har handlat där ett flertal gånger det senaste halvåret. Både en cykel samt komponenter, tillbehör och verktyg. Alla beställningar har hittills fungerat perfekt med snabba leveranser och smidig kommunikation via mail om man har haft någon fråga.

Av:
    Ocean
    MAMTB skrev:
    Folk verkar ha blandade känslor och upplevelser om cykelkraft. Jag själv har handlat där ett flertal gånger det senaste halvåret. Både en cykel samt komponenter, tillbehör och verktyg. Alla beställningar har hittills fungerat perfekt med snabba leveranser och smidig kommunikation via mail om man har haft någon fråga.
    +1 på den.

Har själv handlat 2 cyklar, komponenter och annat. Inte en enda gång har det strulat. Enda - är väl att jag inte fått mina poäng för senaste cykeln jag köpte men har mailat om det och fick ett snabb svar om att de ska lösa det =)

Så jag har bara bra erfarenhet av CK.

Av:
    konken
    jofahjalm skrev:
    1) familjen

2) friskvårda

3) cooppoäng

SKANDAL!

oh my god, jag blir mörkrädd :)
    det bästa är ju ändå att en rabbatkod "köptes" med cooppoäng, det börjar lukta fx trading haha. kan man inte utan omvägar gå direkt till bitcoins istället?

Av:
    DH
    Köpte cykeltröjor och lite annat på Cykelkraft i somras.
    Det funkade inget bra det heller.
    När en(1) grej i beställningen saknas försenas hela leveransen och kunden får ingen info eller fråga om beställningen kan delas upp i delleveranser.
    Hade sedan en intressant diskussion med kundtjänst hur man hanterar perioder med extra högt kundtryck (typ före VR et..).
    Det framgick tydligt att ledningen inte har ngt tönk kring detta överhuvudtaget. Personalen på plats chansar o hittar på efter eget huvud - för att inte gå under...

Av:
    Getabocken
    DH skrev:
    När en(1) grej i beställningen saknas försenas hela leveransen och kunden får ingen info eller fråga om beställningen kan delas upp i delleveranser.
    Hade sedan en intressant diskussion med kundtjänst hur man hanterar perioder med extra högt kundtryck (typ före VR et..).
    Det framgick tydligt att ledningen inte har ngt tönk kring detta överhuvudtaget. Personalen på plats chansar o hittar på efter eget huvud - för att inte gå under...
    Numera finns funktion att ta bort saker ur din beställning som försenar den. Använde den funktionen i veckan när jag hade bråttom. Funkade klockrent.

Av:
    Tomas m
    NickPick skrev:
    Tomas m skrev:
    Kedjevax.
    Lokal butik 179kr.
    Internet butik. 110kr

Det kan ju vara så att man får mycket bra pris om man köper 10000 kedjeflaskoljor, motför kanske 10.
    Ditt resonemang att man bara handlar lokalt i nödfall är komisk. Hoppas din lokala butik stänger så får du ta expressfrakt när det är "nödfall" nästa gång.
    Tierp ska väl vara glad för att ha en lokal butik.

Jag har också Cooppoäng för övrigt. Dom växer mest bara.

Klart att jag vill att butiken ska finnas kvar.
    Har köpt flera cyklar och skidor där.

Men när det skiljer så mycket så tar dom död på sig själv.
    Lite dyrare kan jag ta men när det är dubbla priset .

Av:
    D i U
    Beställde hope bromsar, ” ej i lager leverans 5-8 dagar”, fick grejerna efter 11 dar. Inte allra värst. Dom har blivit bättre.

Av:
    Kriegarn
    Jag vill ha en funktion som tar bort HELA min beställning. Den funktionen verkar INTE finnas.

Av:
    DH
    Getabocken skrev:
    DH skrev:
    Numera finns funktion att ta bort saker ur din beställning som försenar den. Använde den funktionen i veckan när jag hade bråttom. Funkade klockrent.
    Klockrent?
    Mer i detalj, hur funkar det när Cykelkraft får veta av sin leverantör efter npgra dagar att en vara inte kan levereras på utsatt tid? Hur får du som kund info om detta? Vilka alternativ erbjuds till dig?

Av:
    Eld
    Jag har handlat av dem flera ggr och när grejorna finns där de ska är levererar de som utlovat. Deras stora problem verkar vara att de inte själva upptäcker order som blir liggande länge för att något saknas. I dessa fall borde kunden med automatik erbjudas delleverans eller annulering av ordern.

Jag har varit med om att ordern inte dykt upp och att de efter att jag kontaktat dem gjort en delleverans. Sedan kom nästa problem... deras system för returer fungerade inte för en dellevererad order. Efter två samtal till med kundtjänst och några mail fram och tillbaka så gick det att ordna men det var egentligen alldeles för krångligt.

De behöver verkligen förbättra dessa processer.

Jag tycker att de har en hyfsat bra hemsida hyfsade sökmöjligheter. Jämför tex med Cykelkrafts (som jag har som LBS) som är rena katastrofen. Eller Bikester som jag har köpt en del av men som har riktigt sopiga sökmöjligheter på hemsidan.

Av:
    emmer
    DH skrev:
    Mer i detalj, hur funkar det när Cykelkraft får veta av sin leverantör efter npgra dagar att en vara inte kan levereras på utsatt tid? Hur får du som kund info om detta? Vilka alternativ erbjuds till dig?
    Det är ju inte sådant krångel vid sidan om som ger låga kostnader och därmed låga "internetpriser"...

—————

Av:
    mickekarlsson
    Har handlat cykel och cykelställ av dom som blivit fel plus småsaker, men dom har alltid löst det när något vat fel.

Av:
    Shutterstrom
    Har bara beställt där en gång och varit nöjd med det köpet. Gick snabbt och bra med köp och leverans.

Av:
    jofahjalm
    Men hur gick det för barnen i familjen? Har cykelkraft försatts i konkurs ännu? Dog kreativiteten i familjen efter det inträffade?

Av:
    eucalyptus
    Beställt där två gånger :) blev lite strul första gången med trasig lampa. Men de var blixtsnabba att svara en lördagskväll och skickade ut en helt ny + lite kompensation för besväret.

Andra gången gick felfritt och använde bland annat deras prisgaranti på en pump :)

Har bara gott att säga om dem. Lite irriterande dock att priserna går upp och ned ibland, handlar man ena veckan kan varan gått upp eller ned i pris veckan efter :P

Sen, bara fått poäng för 3 av 6 recensioner, men ärligt talat är det inte hela världen.

Handlar oftast produkter på rea då det känns som bra priser

Av:
    marr
    jofahjalm skrev:
    Men hur gick det för barnen i familjen? Har cykelkraft försatts i konkurs ännu? Dog kreativiteten i familjen efter det inträffade?

Ett par försök till så kanske någon nappar.

Av:
    Örjan Lax

Av:
    Stervelo
    Beställ bara sånt de har på lager, 5-7 dagar då har de inte i lager, då ska det beställas från generalagent och det kan vara där det trasslar, det är en förklaring, inte ett försvar. Det borde ju funka när de säger så.

Men, för att skydda sig själv. Beställ bara sånt som finns i lager, det försöker jag göra på alla webshoppar.
    Det är bara om det är något superesoteriskt som inte finns i lager, som jag kan tänka mig att göra något annat.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    DH
    emmer skrev:
    DH skrev:
    Det är ju inte sådant krångel vid sidan om som ger låga kostnader och därmed låga "internetpriser"...
    Bra logistik och rutiner för vanliga scenarios är det som web-handlare bör kunna leverera.
    Det är inget "krångel" utan visar om man har existensberättigande eller inte.

Av:
    emmer
    DH skrev:
    emmer skrev:
    DH skrev:
    Bra logistik och rutiner för vanliga scenarios är det som web-handlare bör kunna leverera.
    Det borde de idealt sett ha men det kostar.
    Så skalar man bort det så ser priserna bättre ut - och längre än så är det många som inte tänker...

—————

Av:
    konken
    DH skrev:

Precis, dom enda som strulat med mina beställningar är cykelkraft av de dussin handlare som jag testat. Beställde baserat på lagersaldo för jag behövde grejerna innan en resa, fick paketet typ fyra veckor senare när jag var tillbaka från resan...

Av:
    DH
    emmer skrev:
    DH skrev:
    emmer skrev:
    DH skrev:
    Det borde de idealt sett ha men det kostar.
    Så skalar man bort det så ser priserna bättre ut - och längre än så är det många som inte tänker...
    Jag tror inte Cykelkraft vill leverera pissig service.
    Ogenomtänkt service och dåliga rutiner säkerställer inga låga priser. Tvärtom.

Av:
    glitch
    Det tråkiga är ju att de tagit med sig cyclecomponents sämsta egenskap, den usla saldo/leveranstidaestimeringen. Det borde liksom varit en av de första saker man åtgärdat efter uppköpet
    Sen lackade jag rejält när jag inte kunde göra en retur i butik på nåt som var köpt via webben. Riktigt dåligt.

Av:
    Getabocken
    glitch skrev:
    Det tråkiga är ju att de tagit med sig cyclecomponents sämsta egenskap, den usla saldo/leveranstidaestimeringen. Det borde liksom varit en av de första saker man åtgärdat efter uppköpet
    Sen lackade jag rejält när jag inte kunde göra en retur i butik på nåt som var köpt via webben. Riktigt dåligt.
    När var detta? Returnerade webbköp till butiken på Södermalm nu i veckan som var. Fakturan på Klarna redigerades efter ett par dagar.

Av:
    Konsensus
    Att ett e-handelsföretag som omsätter 144 mjkr och inte har ett fungerande feedbacksystem på leveranser som inte kan levereras inom rimlig tid är för mig helt obegripligt. Funktionerna finns där ute, gäller bara att integrera dem. När det gäller Cykelkraft så borde de hämta hem den kostnaden ganska snabbt eftersom fler då vill handla varor av dem om leveranssäkerheten ökar.
    Det kunden (vi) måste fråga oss själva är till vilket pris är det värt att ev. vänta till dödagar att få en produkt bara för den är lite billigare, eller om det inte är bättre att betala lite mer och få produkten inom rimlig tid från någon annan e-butik. Sen vet vi inte om det här är en medvetet strategi att ha en skapligt dålig leveranssäkerhet för att hålla nere på varulagret. Men som sagt, någon typ av förbättrad respons från kundtjänst (digitalt eller manuellt) till köparen på försenad leverans kan kanske vara en god start att öka på kontot för sin goodwill.

Vi är överens om ni gör som jag säger ;-D

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ