• [Artikel] Första hjälpen för stigcyklister - Vad gör du när vurpan blir en olycka? (del 1)

Av:
    Aron

En hel del cyklister har haft oturen att plåstras om av vår reporter Aron Gooch genom åren, så vi tyckte att det var på tiden han lärde sig att göra det ordentligt. Vi skickade honom därför på kurs bland avhuggna kroppsdelar, gummiormar och exponerade benpipor.

Läs hela artikeln: https://happyride.se
  • Re: [Artikel] Första hjälpen för stigcyklister - Vad gör du när vurpan blir en olycka? (del 1)

Av:
    bucklan
    Som deltidsbrandman så +1ar jag denna artikel. Grymt bra.
  • Re: [Artikel] Första hjälpen för stigcyklister - Vad gör du när vurpan blir en olycka? (del 1)

Av:
    +1 från min sida också. Har varit sjöräddare i flera år och tycker att första hjälpen med hjärt och lungräddning borde vara en årlig övning...det kan vara nära och kära som drabbas nästa gång.

**************** Hellre än bra *****************

Av:
    glitch
    Bra ämne! Ser fram emot fortsättning.
    Hade gärna sett en lista på ett komplett "fältapotek" typ, Small, Medium och Large för stora turer.
    Med artikellista och numera går det ju att beställa från apoteket online också så man kanske kan kasta med länkar också för oss riktigt lata. Vet inte hur länge jag tänkt skaffa ett mer updaterat turapotek men det blir aldrig av :)
    Och sen en guide till hur de olika delarna ska användas i fält.

Av:
    bucklan
    Är man ett gäng som vill lära sig i praktiken så brukar man kunna ta kontakt med sin närmaste räddningstjänst, röda korset eller liknande organisation som tillhandahåller kurser.

Av:
    Aron
    glitch skrev:
    Bra ämne! Ser fram emot fortsättning.
    Hade gärna sett en lista på ett komplett "fältapotek" typ, Small, Medium och Large för stora turer.
    Med artikellista och numera går det ju att beställa från apoteket online också så man kanske kan kasta med länkar också för oss riktigt lata. Vet inte hur länge jag tänkt skaffa ett mer updaterat turapotek men det blir aldrig av :)
    Och sen en guide till hur de olika delarna ska användas i fält.

Allt det kommer i nästa avsnitt. Fast de där inköpslänkarna får vi nog "crowd-sourca".

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-10-25 16:45 av Aron.

Av:
    LDG
    Är utbildad sjuksköterska och ambulanssjuksköterska, cyklar och är i fjällen väldigt mkt. I min mening är detta vad som behövs förutom lite vett och kunskap.

Är även i den ordning jag anser det vara med det viktigaste först. Det mesta går att lösa med tejp, lite vatten att tvätta med har nog de flesta med sig, kan göras ordentligt hemma.
    1. Tejp! - eltejp i första hand enl mig men har man två så även tygtejp
    2. Sterila kompresser i storlek som täcker skrapsår - 2st
    3. Steristrips (suturtejp)
    4. Sårtvätt
    5. Steristrips (suturtejp)
    6. Linda - men behövs knappt om tejp finns

Mobiltelefonen är ju såklart alltid med men med fördel på ljudlös när man är ute ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-25 21:39 av LDG.

Av:
    Örjan Lax
    7. Strepsils (ingefära)

Av:
    glitch
    Viktigast måste väl ändå en laddad mobiltelefon vara? Speciellt när man "bara ska ta en kortis själv".

Av:
    toysc
    Jag har vart först på olyktsplats några ggr och då ringt 112 då frågar dom vart är du,jag säger då vet inte,det är med andra ord bra att veta vart man är,tänk om du åker inlandsvägen till Åre och krockar med en älg vet du då vart du är ??

Av:
    LDG
    glitch skrev:
    Viktigast måste väl ändå en laddad mobiltelefon vara? Speciellt när man "bara ska ta en kortis själv".
    Vid allvarlig skada så ja du har en stor poäng, tänkte mer på vad man kan göra själv och då är tejp och uppfinningsrikedom din bästa vän :D

Av:
    ejma
    Wilderness first aid är bra. Jag gick den kursen för några år sedan och den var mycket mer hands on än de första hjälpen kursen jag fått vid värnplikt och jobbet.
    Det som satte störst avtryck hos mig är hus pass hårt man måste trycka på bröstkorgen för att hjärt-lungräddningen skall fungera. Utan övningsdocka är det svårt att förstå hur mycket som behövs.

Efter ett antal egna mindre och större sår har jag konstaterat att jag tidigare klart underskattat koksaltlösningens nytta. En bra sårvård påskyndar läkprocessen.

Av:
    Rattnalle
    toysc skrev:
    Jag har vart först på olyktsplats några ggr och då ringt 112 då frågar dom vart är du,jag säger då vet inte,det är med andra ord bra att veta vart man är,tänk om du åker inlandsvägen till Åre och krockar med en älg vet du då vart du är ??
    Jag har en app som visar koordinaterna där jag är på skärmen. Det är det enda den gör. Så ringer jag kan jag läsa innantill. Enligt en tidigare SOS-operatör jag pratat med har en mjukvara där de knappar in koordinater på i princip vilket koordinatsystem som helst och får upp rätt plats.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Magnus K
    Rattnalle skrev:
    Jag har en app som visar koordinaterna där jag är på skärmen. Det är det enda den gör. Så ringer jag kan jag läsa innantill. Enligt en tidigare SOS-operatör jag pratat med har en mjukvara där de knappar in koordinater på i princip vilket koordinatsystem som helst och får upp rätt plats.
    Jo, men i praktiken är det alldeles för lätt att få en siffra fel och då är SOS-operatören ganska ställd.
    Om den däremot visar koordinat plus karta med utsatta namn = kalas! Min erfarenhet från senaste SOS-samtalet iaf... "Vid Ängshult, sväng in på grusväg västerut så möter vi ambulansen 300m in" typ...

I övrigt: +1 på allt om kurs plus förband.

/Magnus

Av:
    Alex Supertramp
    LDG skrev:
    Är utbildad sjuksköterska och ambulanssjuksköterska, cyklar och är i fjällen väldigt mkt. I min mening är detta vad som behövs förutom lite vett och kunskap.

Är även i den ordning jag anser det vara med det viktigaste först. Det mesta går att lösa med tejp, lite vatten att tvätta med har nog de flesta med sig, kan göras ordentligt hemma.
    4. Sårtvätt

Mobiltelefonen är ju såklart alltid med men med fördel på ljudlös när man är ute ;)

+1
    Är också sjuksköterska till yrket. Har en liten ask lite mindre än ett vykort och två cm djup (vikt obefintlig) som jag förutom det du skriver fyllt med brännskadeservett, betapred, ibuprofen, en kanyl. Gasbinda och tejp får jag dock ha bredvid. Vid en längre tur i mer obebodd terräng tänker jag även heracillin och analgetika med bra tryck.

"It's all about the bike..."

Av:
    art001
    Hej! Du kan också placera ut en kartnål på Google Maps och få fram koordinater. Utgår från att motsvarigheten finns på iOS. Tex om du blir tvungen att använda någon annan telefon än din egen.
    Mvh T

Magnus K skrev:
    Rattnalle skrev:
    Jo, men i praktiken är det alldeles för lätt att få en siffra fel och då är SOS-operatören ganska ställd.
    Om den däremot visar koordinat plus karta med utsatta namn = kalas! Min erfarenhet från senaste SOS-samtalet iaf... "Vid Ängshult, sväng in på grusväg västerut så möter vi ambulansen 300m in" typ...

/Magnus

Screenshot_20181026-061239_Maps.jpg

Av:
    LDG
    Alex Supertramp skrev:
    LDG skrev:

4. Sårtvätt

+1
    Är också sjuksköterska till yrket. Har en liten ask lite mindre än ett vykort och två cm djup (vikt obefintlig) som jag förutom det du skriver fyllt med brännskadeservett, betapred, ibuprofen, en kanyl. Gasbinda och tejp får jag dock ha bredvid. Vid en längre tur i mer obebodd terräng tänker jag även heracillin och analgetika med bra tryck.

Jo finns mkt annat jag har med på vintern eller längre turer
    t.ex.
    8. Räddningsfilt
    9. Alvedon, ipren och kanske annat (rätt vid rätt tillfälle och skada btw, t.ex. 600mg Ipren var 6e timme vid frostskador)
    10. handskar
    Sen fylls det på med diverse annat efter tur helt enkelt men håller grunden enkel, tanken är ju att det alltid ska med! Skavsårsplåster är alltid med när jag vandrar dom åker skidor men inte vid cykling =)

Av:
    glitch
    Jag brukar ta med en mobil som jag kan spela snake på och en välkittad sjuksköterska som kan plåstra om mig =)

Riktigt bra tråd! Kul med tips från folk som kan. Kommer vi se sjukvårdsförvaring på cykeln som nästa trend efter Enduro straps och Swatluckor? Känns ju som öppet mål speciellt för trendriktiga gravel och Enduro målgruppen.

Av:
    Örjan Lax
    LDG skrev:
    9. Alvedon, ipren och kanske annat (rätt vid rätt tillfälle och skada btw, t.ex. 600mg Ipren var 6e timme vid frostskador)
    Liten lekmannafråga: Aha, är det den blodförtunnande effekten man vill uppnå just vid frostskador?

Av:
    Raggamuffin
    Magnus K skrev:
    Rattnalle skrev:

/Magnus

Efter ha fått guidat ambulans sådär två gånger så tänker jag automatiskt på hur jag ska kunna förklara var jag befinner mig.

// Muffin

Av:
    LDG
    Örjan Lax skrev:
    LDG skrev:
    Liten lekmannafråga: Aha, är det den blodförtunnande effekten man vill uppnå just vid frostskador?
    Ipren är inte blodförtunnande men antiinflammatoriskt.
    Vid en stor skada kan inbland kroppens försvar till viss del vara negativt och vid just frostskador har de vid studier sett att det gett bättre förutsättningar för att återfå så mycket som möjligt av det som fungerade innan. Detta är ju något specifikt för frostskador då den egentliga maxdosen på 1200mg överskrids rejält men är ju tillfälligt i väntan på sjukhusvård.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-26 15:19 av LDG.

Av:
    clnr
    Av inläggen ovan så blev lite intresserad av hur man får fram sin position på en iPhone.
    Om man i Maps (alltså apples egen karttjänst) gör en långpress (Force touch) på sin position så får man fram en pop up med sin position. Både adress och lat-long samt möjligheter att dela denna.
    Detta testat på en iPhone 7.

Ett forum, flera fora

Av:
    bucklan
    SOS kan skicka ett ”sms” till mobilen där man godkänner att man lämnar ut sin gpsposition till dom.

Av:
    mikipedia_
    Tack för tipset om kartnåls positioneringen. Har ganska nyligen försökt guidat ambulans/sos i en för mig främande stad, det är verkligen ingen barnlek!

2018
    https://happyride.se Bbq Trailparty
    https://happyride.se Trailparty feat Huckmaffian

Av:
    perzzon
    Google maps fungerar snarlikt.
    Med just den metoden hamnar gpskoordinaterna i sökfältet om man är utom vägnätet.

Av:
    ForesterGuy
    LDG skrev:
    Örjan Lax skrev:
    LDG skrev:
    Vid en stor skada kan inbland kroppens försvar till viss del vara negativt och vid just frostskador har de vid studier sett att det gett bättre förutsättningar för att återfå så mycket som möjligt av det som fungerade innan. Detta är ju något specifikt för frostskador då den egentliga maxdosen på 1200mg överskrids rejält men är ju tillfälligt i väntan på sjukhusvård.

"Ibuprofen kan orsaka förlängning av blödningstiden genom reversibel hämning av trombocytaggregationen. Den tromboxaninhiberande effekten är reversibel och står i direkt proportion till plasmakoncentrationen. Trombocytaggregationen återgår till normalvärden inom 24 timmar efter en enkeldos. Vid engångsdoser à 200-400 mg påverkas normalt ej blödningstiden."

https://www.fass.se

Av:
    Alex Supertramp
    ForesterGuy skrev:
    LDG skrev:
    Örjan Lax skrev:
    LDG skrev:

"Ibuprofen kan orsaka förlängning av blödningstiden genom reversibel hämning av trombocytaggregationen. Den tromboxaninhiberande effekten är reversibel och står i direkt proportion till plasmakoncentrationen. Trombocytaggregationen återgår till normalvärden inom 24 timmar efter en enkeldos. Vid engångsdoser à 200-400 mg påverkas normalt ej blödningstiden."

https://www.fass.se

Alla NSAID-preparat har en viss påverkan på blödning då trombocyternas förmåga att klibba ihop och täppa till såret hämmas, men förutom vid riktigt allvarliga blödningar är den effekten försumbar. Och köldskador blöder ju inte så mycket.

Sen kan man ju undra hur mycket effekt en snäll tablett som Ipren har vid akut smärta efter ett trauma, men den är ju också antiinflammatorisk. Lite morfin är alltid bra, men det måste administreras av en medicinkunnig person. Svårt att få loss också, vilket är bra.

Av:
    ForesterGuy
    Alex Supertramp skrev:

Sen kan man ju undra hur mycket effekt en snäll tablett som Ipren har vid akut smärta efter ett trauma, men den är ju också antiinflammatorisk. Lite morfin är alltid bra, men det måste administreras av en medicinkunnig person. Svårt att få loss också, vilket är bra.

Paracetamol funkar smärtstillande på ett annat sätt än andra preparat, och går därför att kombinera. Använde själv paracetamol och ibuprofen i kombination efter att ha brutit foten, det fungerade bättre än kodein. På vissa marknader finns färdiga tabletter med de två preparaten.
    https://www.nps.org.au

Av:
    nikasp
    Jag gick den där Wilderness First Aid för egna pengar och den var väldigt bra! Rekommenderas om man cyklar eller är ute mycket och särskilt i fjällen med långt till vård. Var med om flera saker (getingstick, axel ur led, hittade packad tant i skogen) och kände mig lite för handfallen så därför gick jag den.

Senast i augustit blev min jaktkompis oväntat men odramatiskt hämtad med ambulanshelikopter när vi jagade i Jämtlandsfjällen. 6-7 timmars vandring till bil och 2,5 timmars körning till Östersund var inte aktuellt efter att ha haft bröstsmärtor en hel natt. Var en förträngning i ett kärl och räknades som liten infarkt.

Av:
    Alex Supertramp
    Panodil är en suverän tablett, och eftersom den (troligen) går på fria syreradikaler och inte hämmar cyklooxygenasen som NSAID går den att kombinera med just dessa. Två Panodil och en Diklofenak/Ipren/Naproxen brukar vara bra vid smärta och inflammation.

Nyttan av den sortens smärtbehandling i den akuta fasen är dock vad jag ifrågasätter, men eftersom Panodil även är febernedsättande så kan man absolut ha några sådana i första hjälpen-asken. Och alla olyckor är ju tack och lov inte på ambulansnivå.

Av:
    danky_xv
    Finns det inte en 112 app i Sverige ännu?
    I Finland har vi en 112 app som visar rätt position. Positionen skickas till alarmcentralen när man ringer 112 via appen. Väldigt bra att ha.

Av:
    art001
    I ViewRanger ser du koordinatangivelsen i överkant av bilden (ett annat koordinatsystem):

Screenshot_20181101-115229_ViewRanger.jpg

art001 skrev:
    Hej! Du kan också placera ut en kartnål på Google Maps och få fram koordinater. Utgår från att motsvarigheten finns på iOS. Tex om du blir tvungen att använda någon annan telefon än din egen.
    Mvh T

Magnus K skrev:
    Rattnalle skrev:

/Magnus

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in