• Re: [GBG/GSC] Remiss, nya regler för naturreservatet Änggårdsbergen

Av:
    frippegubben
    Gordon Gekko skrev:
    frippegubben skrev:
    Jag bara antar att det aldrig funderas över att förbjuda gående på cykelstigarna?
    Det vore ju också ett sätt att undvika konflikterna.
    Det hade ju onekligen varit ett spännande förslag att driva ”förbjud gående i Änggårdsbergen”

Visst var det lite raljernade när jag skrev det, men vid närmare tanke så känns det som att det faktiskt ligger nåt i det.
    Om gående ska ha fredade stigar för att slippa möta cyklister, så tycker jag att cyklister kan ha fredade stigar för att slippa möta gående (och hundägare). Ett möte mellan grinig gående och cyklist på cykel+gå-stig kommer att orsaka (nästan) lika mycket osämja som samma möte på en stig för enbart gående. Då vore det skönare att veta att den här stigen ska det inte vara gående på.
    Och, ropen på förbud kanske fastnar i halsen lite om det även innebär att de som skriker högst blir av med hälften av sina promenadstigar för privilegiet att få promenera ostört på andra ställen.
    Det är lätt att ropa på förbud om det inte drabbar en själv.

Parallellen kan kanske dras till ropen på förbud mot snowboard i backarna när de började bli populära, dvs slutet på 80-talet/början på 90-talet. Jodå, jag som var med då minns minsann att förbudropen var många (åtminstone i USA/Kanada där jag var en tid). Nu skulle väl ingen komma på tanken att kräva backar där man blir av med liftkortet om man blir påkommen med en snowboard under fötterna...

Av:
    SGS
    Bor inte i GBG, men anser att ni gör en såpass angelägen och bra insats att ni numera har en stödmedlem till.

Oerhört viktigt att alla tendenser till att reglera stigcykling motarbetas.

Av:
    edvin_m
    frippegubben skrev:
    Gordon Gekko skrev:
    frippegubben skrev:
    Jag bara antar att det aldrig funderas över att förbjuda gående på cykelstigarna?
    Det vore ju också ett sätt att undvika konflikterna.
    Det hade ju onekligen varit ett spännande förslag att driva ”förbjud gående i Änggårdsbergen”

Visst var det lite raljernade när jag skrev det, men vid närmare tanke så känns det som att det faktiskt ligger nåt i det.
    Om gående ska ha fredade stigar för att slippa möta cyklister, så tycker jag att cyklister kan ha fredade stigar för att slippa möta gående (och hundägare). Ett möte mellan grinig gående och cyklist på cykel+gå-stig kommer att orsaka (nästan) lika mycket osämja som samma möte på en stig för enbart gående. Då vore det skönare att veta att den här stigen ska det inte vara gående på.
    Och, ropen på förbud kanske fastnar i halsen lite om det även innebär att de som skriker högst blir av med hälften av sina promenadstigar för privilegiet att få promenera ostört på andra ställen.
    Det är lätt att ropa på förbud om det inte drabbar en själv.

Parallellen kan kanske dras till ropen på förbud mot snowboard i backarna när de började bli populära, dvs slutet på 80-talet/början på 90-talet. Jodå, jag som var med då minns minsann att förbudropen var många (åtminstone i USA/Kanada där jag var en tid). Nu skulle väl ingen komma på tanken att kräva backar där man blir av med liftkortet om man blir påkommen med en snowboard under fötterna...

LS hade uppe det förslaget och även om jag ser din poäng var det inte en linje vi tyckte var bra helt enkelt pga att det nog hade betytt att vi hade förlorat accessen till väldigt många fler av stigarna. Modellen finns på några ställen utomlands och i t.ex. bikeparks och i grund tycker jag ändå att det är en bra modell (speciellt när stigarna är av mer utförs karaktär med hög fart) men det förutsätter nästan att man har fritt fram att anlägga fler cykelstigar i den mån man kan med. Vi kommer i dagsläget aldrig få en rimlig andel av stigarna att cykla på

Av:
    Der Kaiser
    Som Stockholmare, dvs cyklist i ett annat område med hög belastning, så tackar jag för ert arbete och framgång i att hålla stigcykling legal och generellt accepterad.
    Det är ett bra prejudikat för att hålla förbudsivrarna stången.
    Edvin, the next one's on me :-)

Av:
    lundatok
    Ja, superbra jobb och hatten av för ert engagemang!

Ser det som en självklarhet att vara med i motsvarigheten Stockholms Stigcyklister. Några hundralappar om året är en tår i Nilen för att ha en bra lobbyorganisation som ser till alla våras gemensamma intressen.

Av:
    Gordon Gekko
    Hur stor andel av besökarna i Änggårdsbergen är cyklister? Vissa dagar känns det som 50/50 cyklister/gående.

Av:
    Westman
    Gordon Gekko skrev:
    Hur stor andel av besökarna i Änggårdsbergen är cyklister? Vissa dagar känns det som 50/50 cyklister/gående.

Vi har ingen data på antalet fotgängare och ryttare, men en kvalificerad gissning är att vi är topp två nyttjargrupp numera, efter fotgängare/flanörer/hundägare/vandrare (vissa dagar före) men fler än löpare. Ryttarna är försvinnande få.

I förslagets inledning där syftet med reservatet förklaras och reservatsbeslutet motiveras räknas cykling nu upp först under friluftsliv.

Av:
    Gordon Gekko
    Westman skrev:
    Gordon Gekko skrev:

Vi har ingen data på antalet fotgängare och ryttare, men en kvalificerad gissning är att vi är topp två nyttjargrupp numera, efter fotgängare/flanörer/hundägare/vandrare (vissa dagar före) men fler än löpare. Ryttarna är försvinnande få.

I förslagets inledning där syftet med reservatet förklaras och reservatsbeslutet motiveras räknas cykling nu upp först under friluftsliv.
    Känns nonchalant av LS att behandla den näst största nyttjargruppen som ”gott & blandat friluftsliv”

Av:
    geologen
    Om det hade funnits tillförlitlig statistik, och den hade visat att cyklister var den största nyttjargruppen, tror ni det hade ändrat på planerna? Obs, jag ställer inte frågan på ett sarkastiskt vis, utan jag menar det. För det är kanske inte orimligt att det kan vara så, och i så fall är det väl cyklisterna som borde prioriteras?

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Gordon Gekko
    geologen skrev:
    Om det hade funnits tillförlitlig statistik, och den hade visat att cyklister var den största nyttjargruppen, tror ni det hade ändrat på planerna? Obs, jag ställer inte frågan på ett sarkastiskt vis, utan jag menar det. För det är kanske inte orimligt att det kan vara så, och i så fall är det väl cyklisterna som borde prioriteras?
    +1

Av:
    eeninezz
    Länsstyrelsen skrev:
    Tyvärr så har det enligt LS uppstått ett antal konflikter, främst skrämsel/otrivsel mellan olika nyttjargrupper.

Vilken nyttjargrupp tillhör man om man promenerar i Änggårdsbergen och stirrar ner i sin iPhone?

Vill inte låta spydig, men dessa personer är många och har ofta hörlurar och bryr sig inte om sin omgivning.

LS borde istället informera med skyltar om att cyklister finns i området så att folk inte planterar sig mitt i backen och snapchattar.

Cyklister utnyttjar iaf. naturen till sin fullhet, var är rättvisan?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-29 20:51 av eeninezz.

Av:
    skier
    geologen skrev:

I Genarp i Skåne använde stigbyggarna en dold räknare som mätte hur många cyklister som passerade. Statistiken användes sedan i diskussionen med kommunen för att visa hur många brukare det var. Ngt liknande kanske kunde funkat i Göteborg oxå?

Av:
    Larsifer
    Först och främst, tack edvin_m och Westman för ert arbete! Det här är en av de allvarligaste attackerna mot stigcykling någonsin!

Av det jag sett hittills i ÄGB känns alla former av förbud som totalt omotiverade. Totalt! Att man i Sverige gnäller över att en kvist bryts eller en stig skapas i en skog som ligger i mitt i stan, ett område vars uppgift är att tillåta friluftsliv, är för mig en väldigt väldigt liten förlust. Speciellt som gränsen mellan att nitiskt vårda en skog, eller att såga ner alltihop och spränga bort berget för att bygga soptipp verkar vara så liten. Ett handslag mellan två kommunpampar, eller nåt..

Låt oss använda stigarna, och låt oss också reparera och förbättra stigarna.

En som både promenerar, springer och stigcyklar inser snabbt varför antalet cyklister är så många.. Friluftsliv är bäst i sadeln! Otroligt irriterande att ett okänt antal klagomål ska kunna orsaka så här mycket skada för så många som vi faktiskt är.

Larsifer

Av:
    xyz-saft
    Ni gör ett fantastiskt jobb. Det jag är mest imponerad över är att ni verkar vara positiva och vid gott mod trots den ganska hopplösa situationen. Det känns rent ut sagt löjligt att botaniska trädgården beter sig som en tvååring i diskussionerna, och det är tråkigt att man väljer att så kraftigt tumma på allemansrätten baserat på så vaga grunder.

Jag är också helt övertygad om att begränsning i antal stigar man får cykla på inte kommer att få bort "konflikterna" mellan olika grupper. Folk kommer cykla på fel ställen, av misstag eller med flit, och det kommer finnas folk som tycker att man cyklar för fort när man möts om man så stannar, går av cykeln och knatar ut en bit i skogen medan de får passera.

Med det sagt så är jobbet ni lägger ner oerhört viktigt för att undvika totalförbud. Både i Änggårdsbergen och i förlängningen även på andra platser. Tack!

n+1

Av:
    Westman
    skier skrev:
    geologen skrev:

I Genarp i Skåne använde stigbyggarna en dold räknare som mätte hur många cyklister som passerade. Statistiken användes sedan i diskussionen med kommunen för att visa hur många brukare det var. Ngt liknande kanske kunde funkat i Göteborg oxå?

Vi har använt statistik och data för att visa hur stora vi är, det har gett tyngd åt att man bör lyssna på oss.

Men LS uppdrag är inte att prioritera någon som är störst utan att ta fram en kompromiss som löser allas behov, även de små grupperna. Så jag tror inte att vi hade fått ex fotgängarförbud även om vi varit dubbelt så många. Snarare är det för att vi numera är så många som de upplever att de behöver reglera.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-30 08:11 av Westman.

Av:
    Stream
    Grymt bra jobbat Westman & co. Fortsätt kämpa. Änggårdsbergen är fantastiskt, skulle lätt kunna tänka mig att bo i närheten.

Av:
    eeninezz

Av:
    Maakus
    https://www.skovdenyheter.se

Av:
    Der Kaiser
    Sweeeet område i Bentonville.
    Problemet med Sthlm o Gbg är att folk kommer hit o dit ändå.

Av:
    PatrikHA
    Der Kaiser skrev:
    Sweeeet område i Bentonville.
    Problemet med Sthlm o Gbg är att folk kommer hit o dit ändå.
    Tveksam till om folk kommer kunna besöka Göteborg närmsta 10-15 åren.... hela staden grävs ju upp.... så kanske även Göteborg måste tänka om och välkomna cyklister, speciellt mtb som kan ta sig fram 😂

Av:
    Gordon Gekko
    Vad säger politikerna i Gbg/Mölndal om planerna som LS har? Måste finnas många som vill följa Skövdes linje och satsa på cykling tänker jag. Kan inte dessa politiker i så fall ryta till mot LS och förklara att dom är fel ute?

Av:
    Alfa2u
    Tack!
    För allt jobb ni har gjort.
    Jag upplever att det finns en oro bland vi som cyklar på berget för att man inte kan få till bra rundor, med det förslag som ligger nu.
    Vad finns det for genomförbara lösningar på det?

Av:
    knutspeed
    Hei,
    Vi tar turen til Gøteborg (fra Norge) 3-4 ganger i året, og de siste 2-3 årene har det vært nettopp fordi vi kan både sykle i Änggården og Delsjön, og shoppe og kose oss i byen. 2 timer på stig, trille ned til stan for fika (og en øl), og så opp igjen for mer skoj. Restaurant og annet på kvelden.
    Uten syklingen blir det ikke det samme.

Hvordan skal det sikres at vi som ikke er lokalkjente vil finne frem, slik at vi ikke sykler feil, om ikke alle stiene er åpne?

Vil også poengtere at vår opplevelse er at det er flere syklister enn fotgjengere, ihvertfall straks man er på stig....

Av:
    edvin_m
    Alfa2u skrev:
    Tack!
    För allt jobb ni har gjort.
    Jag upplever att det finns en oro bland vi som cyklar på berget för att man inte kan få till bra rundor, med det förslag som ligger nu.
    Vad finns det for genomförbara lösningar på det?

Att kunna ta sig runt och knyta ihop bra rundor är något vi har lagt en del krut på och där vi har "vunnit" tillbaka ganska många grusvägar. De flesta av de grusade vägarna kommer vara ok att cykla på men inte ridstigen och några där LS är rädda att det kommer att köras för fort eller där det inte finns alternativ till ridstigen.

På några andra ställen kommer nya stigar att dras fram, t.ex:
    *Botten på Enjoy, Try Me, Grankotten kommer en ny stig att dras fram paralelt med ridstigen.
    *Flowiga - korta biten som går på grusvägen i slutet innan rotbacken upp till hoppen.
    *Norra änden på Fornminnet där man idag cyklar på ridstigen innan man svänger in på stigen.
    *Preachers Flow - Korta biten i mitten som korsar och går på grusvägen kommer att dras om in i skogen.

Det finns dock fortfarande några problematiska områden där vi inte har fått gehör. Några av ställena ligger utanför reservatsgränsen och då vill inte LS ha något med området att göra utan överlämnar allt till kommunen.
    *Norra änden av 4-vägskorset till Ljungheden.
    *Norra änden av Grisryggenberget och upp till toppen av Delikata/episka
    *Hela södra Änggårdsbergen där ridstigen används för att länka ihop de olika åsarna.

Vi hoppas kunna övertyga LS och kommunen om behovet att kunna ta sig runt smidigt, speciellt mellan 4-vägskorset och Ljungheden samt i södra änden av ÄGB men riktigt lika smidigt som det är idag kommer vi nog tyvärr inte kunna uppnå.

knutspeed skrev:
    Hei,
    Vi tar turen til Gøteborg (fra Norge) 3-4 ganger i året, og de siste 2-3 årene har det vært nettopp fordi vi kan både sykle i Änggården og Delsjön, og shoppe og kose oss i byen. 2 timer på stig, trille ned til stan for fika (og en øl), og så opp igjen for mer skoj. Restaurant og annet på kvelden.

Hvordan skal det sikres at vi som ikke er lokalkjente vil finne frem, slik at vi ikke sykler feil, om ikke alle stiene er åpne?

Vil også poengtere at vår opplevelse er at det er flere syklister enn fotgjengere, ihvertfall straks man er på stig....

Hej,
    Kul att ni kommer hit och cyklar! Jag har en känsla av att det annars brukar vara fler som åker åt andra hållet för att cykla :)

I Länsstyrelsens remiss så har de gjort klart att alla stigar måste skyltas upp i skogen. Exakt hur är inte klart eller ens diskuterat utan Länsstyrelsen har bara skrivit att det är upp till kommunerna att tillsammans ta fram en gemensam skyltning. Förhoppningsvis så tar dem oss till hjälp med det och satsar lite på att märka ut ordentligt med t.ex. svårighetsgrad, namn mm och inte bara enkla "blå cykelskyltar".

Av:
    eeninezz
    Riktiga skyltar vore grymt, gärna reflektiva så man kan se dem ordentligt när det blir mörkt.

Får man också be om en fin karta över alla trails uppe på Bredfjäll där alla samlas?

Detta lutar allt mindre åt fiasko, vi håller tummarna :)

Av:
    Kristoffer R
    Från någon vecka bort utanför Santa Cruz, en för mig helt ny plats och stig. Använde Trailforks för att hitta. Lederna var märkta med skyltar och namnen samma i Trailforks + svårighetsgrad.

Jag är ”ny” på att cykla skyltade leder. Men kan nåt sånt bli framtiden i Ägb?

Stig-skylt

DD13F275-3273-4FAB-BBA1-DC0204421CF3.jpeg

Exempel: Vid ”entré”

SDSF Rider Trails
    Share The Trail

markeras i grönt.

D98D6E92-8733-40F6-9841-F9A3885A20AC.png

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    Westman
    OT men jädrar vilken tung retromaskin du cyklar på Kristoffer!!

Lite mer on topic så hoppas vi som Edvin skrev ovan få vara involverade när skyltar ska utformas. Det finns mycket best practise internationellt såväl som nationellt att studera.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-03 15:20 av Westman.

Av:
    Alfakrull
    knutspeed skrev:
    Hei,

Detta vore väl ytterst rimlig input att skicka till länsstyrelsen? Gör det knutspeed, så vet du att du gjort något för att behålla ditt semestermål!

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    eeninezz
    And so it begins…

R.I.P. Dödsbranten passage.

Av:
    PatrikHA
    eeninezz skrev:
    And so it begins…

R.I.P. Dödsbranten passage.

Så ofattbart tråkig attityd från Botaniska, blä.
    Hur vore det om vi istället bara kunde ta hänsyn och låta alla nyttjargrupper dela detta fina område?!

Av:
    Loftberg
    Att det är en grind istället för tidigare färist vid ingången till fårhagen ser jag inte som något egentligt problem. Grindar har funnits på mängder av ställen jag frekvent cyklar på, och det är väl enbart extrema Stravahetsare eller cyklister som vill hoppa färistar som kommer se det som ett hinder - båda kategorier som stadigt hjälper till att försämra bilden av gemene skogscyklist.

Däremot är ju avslutningen på branten rejält märklig och kan verkligen bara ses som ett hinder för cyklister, även om den tidigare passagen där var precis 'på gränsen'-brant att cykla över. Är väl bara att bära över hojen nu då.

Av:
    D i U
    Vem säger att grinden betyder att man inte får cykla där? Enda är väl att man får gå av och bära cykeln över grinden? Den leden e egentligen inte så rolig ändå så den kan iallafall jag klara mig utan. Laxtrappan däremot.....

Av:
    PatrikHA
    D i U skrev:
    Vem säger att grinden betyder att man inte får cykla där? Enda är väl att man får gå av och bära cykeln över grinden? Den leden e egentligen inte så rolig ändå så den kan iallafall jag klara mig utan. Laxtrappan däremot.....

Det är väl inte så mycket om det är svårt att passera eller inte som är kärnfrågan, utan mer att Botaniska bytt fullt fungerande färistar mot detta, grind och övergång med fokus på gånde, i alla fall är det så jag tolkar det hela.

Av:
    Loftberg
    PatrikHA skrev:
    D i U skrev:

Det är väl inte så mycket om det är svårt att passera eller inte som är kärnfrågan, utan mer att Botaniska bytt fullt fungerande färistar mot detta, grind och övergång med fokus på gånde, i alla fall är det så jag tolkar det hela.
    Utan att försöka ta något parti (jag cyklar själv i Änggårdsbergen och har när det begav sig till och med hetsat mig till ett par KOM), men varför skulle inte Botaniska ha sitt fokus på gående? Det måste väl ändå vara fotgängare som är deras otvivelaktigt största besöksunderlag?

Sen rent tekniskt, hur är det egentligen med ansvaret för ÄGB (naturreservatet), vem ansvarar för vad? Botaniska, Göteborgs kommun, Mölndals kommun..?

Av:
    PatrikHA
    Loftberg. skrev:
    Utan att försöka ta något parti (jag cyklar själv i Änggårdsbergen och har när det begav sig till och med hetsat mig till ett par KOM), men varför skulle inte Botaniska ha sitt fokus på gående? Det måste väl ändå vara fotgängare som är deras otvivelaktigt största besöksunderlag?
    Visst, kan så vara, men svårt se nya nedanför dödsbranten är bättre att gå än färisten, så mer mot cykla än för gå, men dock inget nytt då Botaniska anser förbud mot cykling på deras del är önskvärt.

Av:
    D i U
    Även gående borde väl lättare ta sig över de gamla färisterna än dessa nya?

Av:
    Jolinwood
    Trisst, jag hade hellre sett att de behöll de gamla väl fungerande färisterna och satte upp en skylt där de bad folk att inte cykla över dem, med en anledning till varför.

Har inga problem med att bära över cykeln om det skadar konstruktionen eller så, men kommunicera det isåfall..

Av:
    Rattnalle
    Jolinwood skrev:
    Trisst, jag hade hellre sett att de behöll de gamla väl fungerande färisterna och satte upp en skylt där de bad folk att inte cykla över dem, med en anledning till varför.

Har inga problem med att bära över cykeln om det skadar konstruktionen eller så, men kommunicera det isåfall..
    En färist håller för cyklar så det finns inget rimligt. Det handlar om att stänga ute då är bygga om mer effektivt.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Jolinwood
    Rattnalle skrev:
    Jolinwood skrev:

En färist håller för cyklar så det finns inget rimligt. Det handlar om att stänga ute då är bygga om mer effektivt.

Nä jag har också svårt att se att 80-125kg tryckutjämnat av stötdämpare och över relativt mjuka MTB-däck skulle slita mer än samma vikt på kängor. Men jag kan inte bevisa det. Som jag skrev i GSC-forumet för längesedan så blir det ju väldigt konstigt om Länsstyrelsen stänger ute en grupp som inte sliter mer än andra grupper. Om alla stigcyklister sprungit omkring eller vandrat med packning så hade vi med största sannolikhet slitit lika mycket. Ett av naturreservatets existensberättiganden är ju att möjliggöra för invånare att besöka naturen. Fan att man inte är jurist asså för det här borde vara amatörjuristnivå-enkelt att bara sopa bort i nån sorts domstol, deras beteende är ju ologiskt. Effekten av det är att de hindrar invånare att besöka ett område som är fredat från bebyggelse för att invånare ska få vara där.

Av:
    Westman
    Loftberg skrev:

Sen rent tekniskt, hur är det egentligen med ansvaret för ÄGB (naturreservatet), vem ansvarar för vad? Botaniska, Göteborgs kommun, Mölndals kommun..?

Länsstyrelsen bestämmer reglerna för reservatet genom ett s k reservatsbeslut. Där inkluderas ordningsföreskrifter, som något förenklat kan inskränka allemansrätten.
    Botaniska ansvarar för arboretet (planteringsområdet).
    Förvaltningen görs av olika delar på varsin sida kommungränsen: Mölndal i Mölndals kommun, idag Botaniska i Gbg kommun. Efter det nya reservatsbeslutet som nu är ute på remiss är förslaget att Gbg stad Park & Natur ska ta över från Botaniska som förvaltare av Gbg-sidan. Det vore väldigt, väldigt mycket bättre.

Jolinwood skrev:
    Rattnalle skrev:
    Jolinwood skrev:

Nä jag har också svårt att se att 80-125kg tryckutjämnat av stötdämpare och över relativt mjuka MTB-däck skulle slita mer än samma vikt på kängor. Men jag kan inte bevisa det. Som jag skrev i GSC-forumet för längesedan så blir det ju väldigt konstigt om Länsstyrelsen stänger ute en grupp som inte sliter mer än andra grupper. Om alla stigcyklister sprungit omkring eller vandrat med packning så hade vi med största sannolikhet slitit lika mycket. Ett av naturreservatets existensberättiganden är ju att möjliggöra för invånare att besöka naturen. Fan att man inte är jurist asså för det här borde vara amatörjuristnivå-enkelt att bara sopa bort i nån sorts domstol, deras beteende är ju ologiskt. Effekten av det är att de hindrar invånare att besöka ett område som är fredat från bebyggelse för att invånare ska få vara där.

Obs, det är inte Länsstyrelsen som idag stänger ute några cyklister från hägnet genom att ta bort/omforma färisterna, de där ändringarna görs helt av förvaltningen dvs Botaniskas förvaltningsteam som uppenbarligen föregår de nya reglerna och tar saker i egna händer. De är helt ointresserade av att ha en bra dialog med cyklister eller kommunicera med oss öht , deras agenda är väldigt tydligt att stänga ute oss och lobba för cykelförbud. Så vi vet inte varför de bestämt sig för att göra denna ändring nu innan de nya reglerna är beslutade.

På uppsidan kan man notera att Botaniska är den sista dinosaurien som inte ser oss som en viktig aktör att samarbeta med. Och om förslaget går igenom så dras Botaniskas inflytandesfär tillbaka till enbart arboretet.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-11 09:12 av Westman.

Av:
    Jolinwood
    Tack för förtydligandet, Westman!

Av:
    eeninezz
    Westman skrev:
    Så vi vet inte varför de bestämt sig för att göra denna ändring nu innan de nya reglerna är beslutade.

Just därför, de känner nog på sig att de kommer förlora sin makt att jävlas så de passar på att få in sista stöten nu.

Stay classy Botaniska förvaltningsteam.

Av:
    Rikard85
    Tack för tydlig och saklig information Westman. Hundra tummar upp för ert arbete!

Av:
    Gurra
    Inspirerande!

Vi i stockholms stigcyklister har samma uppfattning om LS, de verkar pragmatiska.

Vi har också en sån där dinosaurie i form av en hembygdsförening som förvaltar en populär stig (Fornstigen). De har hållt på sen Dackefejden och är mycket störda över att cyklister ens finns.

Det är bra med medlemmar, men det som smäller högst är när folk som bryr sig hänger med på möten och skriver mail. :)

Av:
    benghan
    En dryg vecka kvar nu tills sista dagen för att skicka in synpunkter och remiss-svar till Länsstyrelsen.

Är det någon/några som hunnit med att skriva ihop ett välformulerat yttrande med sakliga synpnkter och argument?

Jag tänkte skriva ihop något och skicka in, men behöver lite inspiration och hjälp på vägen. Jag tänker också att det är viktigt att det kommer in många yttranden och synpunkter från oss cyklister för att visa att vi bryr oss och att vi är många.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in