• Single Speed lvg

    Av:
    SGS
    Vad finns det egentligen för landsvägsorienterade SS/fixie-racers därute?

    Enkelheten tilltalar mig, så även kombinationen av låg vikt och estetiken.

    Jag är alltså inte ute efter ännu en i raden av pendlarhojar på 11kg utan något mer seriöst, ca 7-8kg sisådär.

    Specialized Langster känner jag till, men sedan då? Kan man komplettera en velodromhoj med bromsar för bruk på gatan, eller har man brutit mot dussintalet tabun då?
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    jofahjalm
    Veldromhojar väger väl normalt över 10 kg? Tror inte lättviktsenpetare med krullstyre är en grej.
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    42Hz
    Duger det med en CX-ram, verkar ju finnas lite mer utbud om man vill köra SS.

    Norco Threshold t. ex. :



    //HaRR! - Fat tires save lives!

  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    SGS
    jofahjalm skrev:
    Veldromhojar väger väl normalt över 10 kg? Tror inte lättviktsenpetare med krullstyre är en grej.

    Mycket möjligt, är inte insatt. Kanske är olika beroende på disciplin? Såg hursomhelst en Merida Reacto som enligt uppgift ska väga in på ca 7.5kg för ca 10k. En Langster väger ca 8.5kg och är snäppet billigare.

    Kanske slutar med att man får bygga ihop något själv istället.
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    SGS
    42Hz skrev:
    Duger det med en CX-ram, verkar ju finnas lite mer utbud om man vill köra SS.

    Norco Threshold t. ex. :

    Bra tips, ska kolla in.
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Mayhem
    En riktig velodromram har nog inte ens fästen för bromsar och geometrin är väl kanske inte lämpad för vägbruk. Skulle nog mer kolla på cyklarna som används i Red Hook Crit som är lite mer gatuanpassade. Själv är jag lite sugen på en 8bar Tmplhof men det är så många andra cyklar man vill ha också…

    https://8bar-bikes.com
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Bengt-re
    42Hz skrev:
    Duger det med en CX-ram, verkar ju finnas lite mer utbud om man vill köra SS.

    Norco Threshold t. ex. :

    I samma tema finns ju Charge Plug 2

    http://www.chargebikes.com

    -------------


    “Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

    2017-Plug1-Crop-1024x527.jpg
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Kneecap
    Tjena!

    Trek District Carbon, inte superlätt i standardutförande men går att banta rätt rejält. Men att hitta en är nog inte helt lätt.
    Var nära att jag byggde en egen av en Madone jag hade liggandes. Trek kunde byta dropouts till dom som sitter på District.



    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Appel
    42Hz skrev:
    Duger det med en CX-ram, verkar ju finnas lite mer utbud om man vill köra SS.

    Norco Threshold t. ex. :

    Hur spänner man kedjan på Norco'n?
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    emmer
    Appel skrev:
    42Hz skrev:
    Duger det med en CX-ram, verkar ju finnas lite mer utbud om man vill köra SS.

    Norco Threshold t. ex. :

    Hur spänner man kedjan på Norco'n?

    Man nitar väl i och ur halvlänkar som man brukar...
    En skivbromsad tempohoj vore väl något. Där sitter ju hjulen med stickaxlar så de inte går trampa väck, och det är hyfsat lätt och styvt. Kanske inte så klassisk look direkt men ett lok med look av Look är väl inte heller fel...

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Stumpy
    Appel skrev:
    Hur spänner man kedjan på Norco'n?
    Eccentric bottom bracket?
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    onyx3
    Vigorelli
    http://cinelli.it
    eller i stål:
    http://cinelli.it
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-30 13:36 av onyx3.

  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    42Hz
    Stumpy skrev:
    Appel skrev:
    Hur spänner man kedjan på Norco'n?
    Eccentric bottom bracket?

    Syns till och med på bilden. :)

    //HaRR! - Fat tires save lives!

  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Bengt-re
    emmer skrev:
    Appel skrev:
    42Hz skrev:
    Duger det med en CX-ram, verkar ju finnas lite mer utbud om man vill köra SS.

    Norco Threshold t. ex. :

    Hur spänner man kedjan på Norco'n?

    Man nitar väl i och ur halvlänkar som man brukar...
    En skivbromsad tempohoj vore väl något. Där sitter ju hjulen med stickaxlar så de inte går trampa väck, och det är hyfsat lätt och styvt. Kanske inte så klassisk look direkt men ett lok med look av Look är väl inte heller fel...

    😀

    Övar på julrim redan?!

    -------------


    “Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    perzzon
    Vad får man ge för en sån där Norco?

    Har en Norco vesta belt med krullstyre sen tidigare men den är inte direkt lätt:)
    Förutom möjlig hjulen då som jag bytt.
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    glitch
    Mayhem skrev:
    En riktig velodromram har nog inte ens fästen för bromsar och geometrin är väl kanske inte lämpad för vägbruk. Skulle nog mer kolla på cyklarna som används i Red Hook Crit som är lite mer gatuanpassade. Själv är jag lite sugen på en 8bar Tmplhof men det är så många andra cyklar man vill ha också…

    https://8bar-bikes.com

    Underbara! Man lyfter fram flaskställsfäste och bromshål som unika features looooove it!
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    emmer
    Dolans "grasstrackbike" Pre-Cursa finns ju i en version med fäste för även bakbroms som heter FXE
    (1,8kg och £235)
    Borde ju funka kan man tycka,

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Jonatan F
    Jag har en äldre modell av denna. 7,5kg ca. Verkar dyka upp ganska ofta på köp och sälj riktad mot Ss/fixed. Köpte min för typ 2 500kr. Men den är inte nådigt styv!!!

    https://www.citygrounds.com
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Hejnrik
    Genesis Day one 10. Oklart vad den väger men det är en stålram.
    https://www.genesisbikes.co.uk

  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    gandhi
    Trek Checkpoint och Trek Crockett har med sina justerbara dropouts (stranglehold) möjlighet att köra både singlespeed och växlat. Checkpoint är gravel och Crockett är cx (skillnaden mellan dem är hur lågt vevlagret sitter).

    Singlespeed, skivbromsar och fästen för skärmar är i mitt tycke mycket lämpligt för en robust året-runt-pendlare.

    Är mycket sugen på att bygga ihop en Checkpoint ALR singlespeed.

    STULEN!:Transition Rapture


    ************************************
    ~Hjulbryggare~

    What? No. We can't stop here. This is bat country.

  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    SGS
    Kul att tråden genererar så många olika tips. Stort tack till alla som bidrar och kommer med idéer. Nu har jag plötsligt en hel del internetcyklande framför mig...
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    velovin
    I många år rullade jag runt på en Wilier Pista som gick utmärkt att smacka på bromsar på. Aluram, kolgaffel och horisontella dropouts. Kom utan problem under 8 kg utan alltför dyra komponenter.
    En av få cyklar jag faktiskt kan komma på mig med att ångra att jag sålde.

    De görs inte längre, men brukar dyka upp för rimliga summor på https://www.lfgss.com
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Hejnrik
    Kanske inte heller riktigt vad du letar efter men postar ändå. Bombtrack Arise 2, en gravel med stålram på 10,2 kg enligt specifikationer.

    http://bombtrack.com

  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    velovin
    Hejnrik skrev:
    Kanske inte heller riktigt vad du letar efter men postar ändå. Bombtrack Arise 2, en gravel med stålram på 10,2 kg enligt specifikationer.

    http://bombtrack.com

    Det fina med den är ju sliding dropouts med växelöra, så att man kan ändra sig när uppförsbackarna blir för jobbiga med enpetare.
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    heffe
    Själv suktar jag efter en CInelli x MASH SF Work, som inte görs längre.



    Cinelli har tagit över den helt och döpt om den till Tutto, samt gjort den lite fulare. Dock ett plus i kanten att man kan köra den med remdrift. Och den 35cc däck om en vill ha lite volym. Utöver det går bromsfästena att plocka bort samt att den kan ta en frampakethållare.



    ------------
    heffe.nu // #HeffeOnTour

  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Bengt-re
    https://bikeid.se

    Visserligen tvåväxlad, men rätt läcker.

    -------------


    “Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

    SmartSelect_20181101-182357_Chrome.jpg
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Inzah
    https://www.bricklanebikes.co.uk
    Ett exempel. Sidan ovan har ju sina egna också i varierande prisklasser.

    https://www.dolan-bikes.com Du får nog bara på en frambroms på den dock.
    Dolan har även https://www.dolan-bikes.com fram/bakbroms, fästen för skärmar och flipflop hjul.

    Cinelli har ju en drös också, Vigorelli är ett exempel.
    8bar ett annat.

    Men Dolan är ju ett ganska säkert kort om man tittar pris/prestanda.
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    jonja
    Bengt-re skrev:
    https://bikeid.se

    Visserligen tvåväxlad, men rätt läcker.

    Onekligen, men ergonomiskt olämplig med en handbroms och en fotbroms. Omöjligt att hoppa mellan en vanlig räcer och denna utan att riskera göra fel i en paniksituation.
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    SGS
    Kul att tråden fortsätter.

    Fanns uppenbarligen en hel del intressant därute. Ingenting är bestämt för egen del, men skulle ändå säga att just en ram från Dolan ligger bäst till. Kanske en aning tråkig jämfört med Cinellis vågade färgexplosioner eller de 20-tals doftande retroramarna, men prisvärdheten verkar som sagt enorm.
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Bengt-re
    jonja skrev:
    Bengt-re skrev:
    https://bikeid.se

    Visserligen tvåväxlad, men rätt läcker.

    Onekligen, men ergonomiskt olämplig med en handbroms och en fotbroms. Omöjligt att hoppa mellan en vanlig räcer och denna utan att riskera göra fel i en paniksituation.

    Hmmm. Det var ju iofs en klok tanke.

    -------------


    “Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    Inzah
    SGS skrev:
    Kul att tråden fortsätter.

    Fanns uppenbarligen en hel del intressant därute. Ingenting är bestämt för egen del, men skulle ändå säga att just en ram från Dolan ligger bäst till. Kanske en aning tråkig jämfört med Cinellis vågade färgexplosioner eller de 20-tals doftande retroramarna, men prisvärdheten verkar som sagt enorm.

    Precis. Om du skulle tröttna är det heller inte en överdriven kostnad och Dolan brukar hålla sig rätt bra på beg.marknaden. De är ju bland de vanligaste hyrcyklarna i velodromer av en anledning. Dessutom är de rätt vänliga om du skulle få för dig att uppgradera vevparti/BB. 144 BCD och Alpina gafflarna är bra skit. Skulle ta grass-track ramset/cykel p.g.a. möjligheten till fetare däck. De är dock inte borrade för bakbroms.
  • Re: Single Speed lvg

    Av:
    nisseson
    jonja skrev:
    Bengt-re skrev:
    https://bikeid.se

    Visserligen tvåväxlad, men rätt läcker.

    Onekligen, men ergonomiskt olämplig med en handbroms och en fotbroms. Omöjligt att hoppa mellan en vanlig räcer och denna utan att riskera göra fel i en paniksituation.

    Nja, jag är klart koordinationsutmanad men växlar sedan sex år sen mellan landsvägscyklar (med landsvägsbromsar) och pendelcykel med en handbroms och fotbroms. Inte bromsat fel än, det sitter i huvudet på något sätt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ