• 12-delad eTap

Av:
    Henrik_E
    https://www.cyclowired.jp
    B8FB4557-217D-489F-8D7D-DAF942650EDA.jpeg
  • Re: 12-delad eTap

Av:
    Enduro Fredrik
    Vem f*n är ute på japanska sidor o läser?? 😂😂😂

Av:
    71
    Enduro Fredrik skrev:
    Vem f*n är ute på japanska sidor o läser?? 😂😂😂

Henrik_E!! 🤪🍔🕵🏻‍♂️

Av:
    BjornR
    Inte bara 12-delat etap. DUB-vevaxel till landsväg!

Av:
    Sam
    Kan bara hoppas att priserna på 11-delade ”slaktas” med 10 till 20% till våren. Eller som Jensen skrev, att de döper om nuvarande Red eTap till Force eTap och därigenom gör den mer prisvärd.

Av:
    emmer
    BjornR skrev:
    Det är XD oxå, men XDr...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Jensen
    Sam skrev:
    Kan bara hoppas att priserna på 11-delade ”slaktas” med 10 till 20% till våren. Eller som Jensen skrev, att de döper om nuvarande Red eTap till Force eTap och därigenom gör den mer prisvärd.

Sa inte att jag trodde det, sa att det var en möjlighet, precis som många andra 😉. Vi vet ju inte om detta är helt ny växel, ny mjukvara eller när de ens släpper det.

Men rätt logiskt ändå, de kommer ju med etap på mtb, 12-delat, så inte så konstigt om de tar det till lvg med.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Stervelo
    med lite flax kan några av 11 delat etap fungera med 12 delat via fw update, men det finns väl inga pengar i det.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Lingon
    Äntligen! När man nästan trott att sram lagt xdr bodyn på hyllan.

Av:
    JohanSkane
    Stervelo skrev:
    med lite flax kan några av 11 delat etap fungera med 12 delat via fw update, men det finns väl inga pengar i det.

SRAM har ju hittills inte heller visat något större intresse för att släppa uppdateringar eller öppna upp för mjukvara som man kan själv ändra i, som Shimano har gjort.

Av:
    emmer
    JohanSkane skrev:
    SRAM har ju hittills inte heller visat något större intresse för att släppa uppdateringar
    Det är ju v1.1 nu så visst har de gjort det.
    Men då det är "Keep It Simple Supid" så behövs det ju inte så frekvent som om man kör "Warum Soll Man Es Einfach Machen Wenn Man Es So Schön Komplizieren Kann"...

—————

Av:
    ooms
    JohanSkane skrev:
    Stervelo skrev:

SRAM har ju hittills inte heller visat något större intresse för att släppa uppdateringar eller öppna upp för mjukvara som man kan själv ändra i, som Shimano har gjort.
    Inte svära i kyrkan nu, de bokstavstroende kan bli upprörda...

Av:
    JohanSkane
    Så det finns uppdateringar? Enligt denna länk verkar det inte så:
    https://sram.zendesk.com-
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-04 09:39 av JohanSkane.

Av:
    emmer
    Var är det som är så svårt att begripa med v1.1?
    Gå ut och käfta med någon lyktstolpe istället.

—————

Av:
    JohanSkane
    emmer skrev:
    Var är det som är så svårt att begripa med v1.1?
    Gå ut och käfta med någon lyktstolpe istället.

Ha en alldeles underbar dag!

Av:
    Sam
    Bump!

Av:
    xdr
    emmer skrev:
    BjornR skrev:

I approve. Egen standard!

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    emmer
    xdr skrev:
    emmer skrev:
    BjornR skrev:
    I approve. Egen standard!
    Den där muttern på "HG" tar alldeles för mycket plats när man ska snö in så mycket drev.
    (Fast Campagnolo lyckades ju :-) Campagnolo gjorde det bra på nittonhundratalet till skillnad från Shimano och SRAM...)

—————

Av:
    Henrik_E
    Finns det några kända buggar i programvaran som kräver uppdatering då? Vet att det inte funkar så hos appmänniskor, men vuxna ingenjörer släpper inte nytt bara för att släppa nytt.

Av:
    Henrik_E
    Engelsk artikel: https://cyclingtips.com

Av:
    emmer
    Hur många gram kan man tjäna på att hå från 53/11 till 48/10? och är det ens i närheten av den effektförlust det ger?
    (Säger gubben som alltid använder storklinga om det går och som köper kassetter med 12 som minst om det finns...)

—————

Av:
    Jensen
    emmer skrev:
    Hur många gram kan man tjäna på att hå från 53/11 till 48/10? och är det ens i närheten av den effektförlust det ger?
    (Säger gubben som alltid använder storklinga om det går och som köper kassetter med 12 som minst om det finns...)

Handlar det verkligen om gram eller att kunna använda framväxeln mindre?

Av:
    emmer
    Jensen skrev:
    emmer skrev:

Använder du framväxeln mindre med 10/25 än med 12/30? Hur bär du dig åt då?

—————

Av:
    Jensen
    emmer skrev:
    Jensen skrev:
    emmer skrev:

Använder du framväxeln mindre med 10/25 än med 12/30? Hur bär du dig åt då?

Menade att med mindre storklinga så minskar ju tillfällena du behöver växla ner fram. De försvinner inte, men de minskar. Dvs du kan minska fram utan att tappa toppfart. Vad är så svårt att förstå med det?

Av:
    BjornR
    emmer skrev:

Gissar väl att aerovinsten jämnar ut drivförlusterna som är 0,5w mellan 11 och 12, extrapolerat 0,7w för 11 och 10. Men tror mest att det är för att det är billigare att skära/fräsa ut directmount 1-del dubbelklingor. 16-18% mindre materialspill mellan 48 och 53.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-11-05 15:16 av BjornR.

Av:
    Singular
    Ska vi behöva gå igenom det här en gång till? Hur många gånger har vi inte varit där och nafsat på mindre drivlinor (med "samma" utväxling) bara för att upptäcka att en 9t-kugg inte ens är rund (utan trekantig...) och att det är SEGT med små drev (och att det är förjävla segt att betala av slitage på små och samfrästa klingor).

Samtidigt degar folk tusenlappar för att ha OSPW på bakväxeln...

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    Lingon
    SRAMs produktutveckling drivs av marknadsavdelningen, inte ingenjörer, och det verkar ju gå bra.

Av:
    emmer
    Lingon skrev:
    SRAMs produktutveckling drivs av marknadsavdelningen, inte ingenjörer, och det verkar ju gå bra.
    Det gäller nog alla tillverkare.
    Den tiden det räckte att ta fram något bra och tro att det säljer sig självt är sedan länge förbi...

—————

Av:
    cykloton
    Jag känner mest varför? Räcker inte 11 kugg där bak? Jag har 10 och det räcker fullt tillräckligt :)

Av:
    Bengt-re
    cykloton skrev:
    Jag känner mest varför? Räcker inte 11 kugg där bak? Jag har 10 och det räcker fullt tillräckligt :)

Det räcker självklart, men med fler växlar behöver man inte vara lika noga med att få växelspannet precis där man vill ha det. Det går offra lite noggrannhet och ändå få godtagbara steg. Skillnad är liten dock - det går få till det bra med 2x9 också...

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    emmer
    Bengt-re skrev:
    med fler växlar behöver man inte vara lika noga med att få växelspannet precis där man vill ha det
    Vilket ju motsägs lite av det stora steget mellan 10 och 11 kuggar.
    Spelar kanske inte så stor roll då man ju inte harvar i ändan på kassetter längre stunder, men man hamnar ju på 14/13/12 (~8%) istället för 16/15/14 (~7%) om man ska ha liten frambringa så det blir användbart med 10.

—————

Av:
    Bengt-re
    emmer skrev:
    Bengt-re skrev:
    med fler växlar behöver man inte vara lika noga med att få växelspannet precis där man vill ha det
    Vilket ju motsägs lite av det stora steget mellan 10 och 11 kuggar.
    Spelar kanske inte så stor roll då man ju inte harvar i ändan på kassetter längre stunder, men man hamnar ju på 14/13/12 (~8%) istället för 16/15/14 (~7%) om man ska ha liten frambringa så det blir användbart med 10.

Jag är en sån där mupp som kör med 12 som minsta.... 12-25 9-delat på pendlaren är fint.

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    Raggamuffin
    12-delad etap är kanske inte rakt in i pendlarvärlden iof. :)

// Muffin

Av:
    Enduro Fredrik
    Raggamuffin skrev:
    12-delad etap är kanske inte rakt in i pendlarvärlden iof. :)

Hähä... 😅

Av:
    Lingon
    Det bästa är att dom har rätt skillnad mellan storleken på framklingorna, så att man får ett lagom steg när man motväxlar bak. Samma som på 53-39.
    52-36 är djävulens påfund. ;)

Av:
    emmer
    Lingon skrev:
    Det bästa är att dom har rätt skillnad mellan storleken på framklingorna, så att man får ett lagom steg när man motväxlar bak. Samma som på 53-39.
    52-36 är djävulens påfund. ;)
    Stod det inte 48/35 och 50/37 i artikeln?
    (Håller med om att 16t hopp är djävulens påhitt. 50/34 suger getballe det oxå.)

—————

Av:
    Sam
    Inget nytt: https://bikerumor.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in