• [OT] Hur stor är chansen ...

Av:
    Peth
    ... att man lyckas fånga nåt sånt här på bild?

F049276B-9AAD-4ABA-9B4E-C25221300C3B.jpeg
  • Re: [OT] Hur stor är chansen ...

Av:
    mikipedia_
    Coolt, ja det känns ju Inte så vanligt.

2018
    https://happyride.se Bbq Trailparty
    https://happyride.se Trailparty feat Huckmaffian

Av:
    CX Grand Prix
    Jag orkar inte räkna, men den är banne mig inte stor.

Fredric, cyklar makligt på en Bird Aeris 145.

Av:
    Börne
    Antagligen en gång i livet...

Av:
    geologen
    Ja du...
    https://happyride.se

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Örjan Lax
    Ja, det var fantastiskt att hinna ta bilden med både rött och gult i signalerna samtidigt!

Av:
    Peth
    geologen skrev:
    Ja du...

Häpp, sedär!

Av:
    Peth
    Örjan Lax skrev:
    Ja, det var fantastiskt att hinna ta bilden med både rött och gult i signalerna samtidigt!

Precis, helt osannolikt!

Av:
    AddeN
    Två bilar som tillverkats och leveretrats samtidigt är ju inte helt osannoligt. Men med typ 20 år mellan de tillverkades och de ska hitta till varandra i ett trafikljus. Det är ruskigt osannoligt skulle jag säga.

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    Bonzo
    Peth skrev:
    geologen skrev:
    Ja du...

Häpp, sedär!

Fast i det här fallet handlar det ju om en Volvo från 2017 och en SAAB från 1999, så resonemanget från den andra tråden om att det inte är så ovanligt då regnummer fördelas i bulk till samma handlare faller. Så, lite ovanligt är det nog ändå.

På senare tid har jag varit med om ovanligt mycket skumma sammanträffanden så jag har misstänkt att det är något fel med the Matrix. Den här tråden gör mig ännu mer säker på min sak.

Av:
    Drosa
    Regnr på bilarna är PLM 597 och PLM 598.

Av:
    Bonzo
    Den här tråden får mig att tänka på den här gamla bilden:

24D9B848-A8A7-48C2-949D-61BE1FF3274C.png

Japp, jag är omogen. ;)

Av:
    fyrbåk
    Bonzo skrev:
    Den här tråden får mig att tänka på den här gamla bilden
    Skylten på den vänstra bilen, (KNU) alltså, ser inmonterad ut. Helt annat ljus och karaktär på den jmf med den högra som ser ”rätt” ut. Andra bilar bakom har också fått plåtarna suddade så det är definitivt någon som varit där med photoshop.

Av:
    marr
    fyrbåk skrev:
    Bonzo skrev:
    Skylten på den vänstra bilen, (KNU) alltså, ser inmonterad ut. Helt annat ljus och karaktär på den jmf med den högra som ser ”rätt” ut. Andra bilar bakom har också fått plåtarna suddade så det är definitivt någon som varit där med photoshop.

Fast det är ju den gamla skylten. Den har en annan karaktär.

Dock är knu684 en cittra, inte pugg.

Av:
    Örjan Lax
    marr skrev:
    fyrbåk skrev:
    Bonzo skrev:

Av årsmodell 2014, så puggen skrotades antagligen några år innan.

Av:
    Supertramp
    Peth skrev:
    Att just du skulle lyckas var inte sannolikt. Men att någon lyckas lite då och då är högst sannolikt.

Ca 1 på 7 miljoner att två slumpmässiga bilar har regnummer +/-1 så det måste ju inträffa flera gånger varje dag att bilar hamnar sådär bredvid varandra. Och då och då upptäcker nån det också och tar en bild.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-05 23:47 av Supertramp.

Av:
    marr
    Örjan Lax skrev:
    marr skrev:
    fyrbåk skrev:
    Bonzo skrev:

True that.

Av:
    ForesterGuy
    Själv var jag in på Willys och köpte lite lök, och köpte ett par äpplen när jag ändå var där.
    Tre gula lökar á 11:90 kilot = 4,14 kr.
    Två röda äpplen á 14:90 kilot = 4,14 kr.
    Jag hajade till lite... ;-)

Av:
    Fältprästen
    Örjan Lax skrev:
    Och ingen kör mot gulrött.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Kneecap
    Örjan Lax skrev:

Tjena!

Peggan skrotades våren 2007, Passaten gick i trafik augusti 2006. Så det är ganska snäv lucka då båda var i trafik samtidigt.

Av:
    Kneecap
    Supertramp skrev:
    Peth skrev:
    Att just du skulle lyckas var inte sannolikt. Men att någon lyckas lite då och då är högst sannolikt.

Ca 1 på 7 miljoner att två slumpmässiga bilar har regnummer +/-1 så det måste ju inträffa flera gånger varje dag att bilar hamnar sådär bredvid varandra. Och då och då upptäcker nån det också och tar en bild.

Tjena!

En gång har det hänt att jag kört +1 direkt efter. Grå Volvo V70 UHO484 och 485 som regplåt, syrran hade UHO486. Finns fler i den serien, känner en till som ligger i samma klump. Ofta man vinkat fel i trafiken.

Av:
    Tomas m
    När jag jobbade på bilfirma kom ofta nya bilar i nummerföljd.

Så ibland har det monterats dragkrok på fel bil och liknande.

Då visste man vilken årsmodell det var på bilen av bokstäverna på regskylten.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-07 06:18 av Tomas m.

Av:
    Jimel
    Peth skrev:

Fast dom står ju inte i nummerordning ;)

_________
    lovenborn.se / jimmielovikavante på Instagram.

Av:
    Peth
    Jimel skrev:
    Peth skrev:

Fast dom står ju inte i nummerordning ;)

Ja, på grund av att ljuset höll på att slå om till grönt så hann jag ju inte riktigt springa ut och flytta på bilarna. Borde ha planerat bättre.

Ingen som kommenterat den uppenbara lagöverträdelsen ännu.

Av:
    ooms
    Fotat med mobilen bakom ratten? Ajabaja!!

Av:
    arcamone
    Vi är inte så petiga, eller så kör du högerstyrt. Vem är happy att döma? Imponerande foto hursomhelst!

Av:
    toshiba
    Supertramp skrev:

Ska födelsedagsparadoxen bli den nya geten bakom dörren?

Av:
    Fältprästen
    ooms skrev:
    Fotat med mobilen bakom ratten? Ajabaja!!
    Borde inte det vara ok om man står still?

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    geologen
    toshiba skrev:
    Supertramp skrev:

Ska födelsedagsparadoxen bli den nya geten bakom dörren?

+1

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    cal.
    Supertramp skrev:

1 på 12.076.000 för svenska skyltar?

- - - - - - - - - - - - - - -
    Instagram henriksjs

Av:
    GoranS
    cal. skrev:
    Supertramp skrev:

1 på 12.076.000 för svenska skyltar?
    Nej, även om man (mycket tveksamt) gör antagandet att registreringsskyltarna förekommer helt slumpmässigt (d.v.s. ett oberoendeantagande) har du i en överväldigande majoritet av fallen två fordon som kan funka som fordon 2 givet fordon 1:s registreringsnummer. Sen finns randfallen där fordon 1 har nummer 001 (för 000 finns väl inte?) eller 999. Då finns det bara ett fordon som funkar som fordon 2. Givet antagandet om total slumpmässighet samt ett antagande om att om en viss bokstavskombination finns så finns samtliga värden mellan 001 och 999 för den bokstavskombinationen bör sannolikheten bli (2/999 + 997/999*2)/antalet fordon med registreringsskyltar. Antagandet kring att alla värden mellan 001 och 999 finns är garanterat inte uppfyllt. Dock tror jag att antagandet om oberoende påverkar svaret betydligt mer och min gissning är att den ovan skattade sannolikheten är en underskattning.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-11-08 07:37 av GoranS.

Av:
    Sebastiangronkvist
    Att man lyckas fånga en vägkorsning i Bollnäs på bild måste vara oerhört sällsynt. ;)

Av:
    GoranS
    Sebastiangronkvist skrev:
    Att man lyckas fånga en vägkorsning i Bollnäs på bild måste vara oerhört sällsynt. ;)
    För att inte tala om sannolikheten att dessutom lyckas fånga två bilar på samma bild i denna vägkorsning och dessutom (som jag tolkar det=) inifrån en bil! ;-)

Av:
    Peth
    GoranS skrev:
    För att inte tala om sannolikheten att dessutom lyckas fånga två bilar på samma bild i denna vägkorsning och dessutom (som jag tolkar det=) inifrån en bil! ;-)

Alltså, nu finns det både bilar och korsningar i Bollnäs, så sällsyntheten kan diskuteras. Viljan att föreviga dessa på bild däremot ...

Av:
    Masjevel
    Dessa forumrävar står i vårt garage på jobbet. Hur stor är sannolikheten för det? ;-)

/M

NLC_OXR.jpg

Av:
    GoranS
    Masjevel skrev:
    Dessa forumrävar står i vårt garage på jobbet. Hur stor är sannolikheten för det? ;-)
    Dubbelt så stor som sannolikheten att de står där och dessutom i bokstavsordning.

Av:
    barksten
    Om det finns 12 miljoner möjliga kombinationer av registreringsskyltar så finns det väl 6 miljoner "par"? Om man då slumpar ut alla bilar så är sannolikheten 1 på 24 miljoner att ett par kommer tillsammans (144E12 möjliga kombinationer). Alltså betydligt mindre chans än de 7 miljoner som nämnts tidigare.

Om vi antar att man passerar ca 10 trafikljus på väg till jobbet så kanske man då kommer att se 6 st bilar stå bredvid varandra. Alltså 12 st varje dag. Man får då sannolikt uppleva detta efter 2 miljoner dagar..

Av:
    salle
    Men ändå större sannolikhet än att vinna högsta vinsten på Eurojackpot!

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    GoranS
    barksten skrev:
    Om det finns 12 miljoner möjliga kombinationer av registreringsskyltar så finns det väl 6 miljoner "par"? Om man då slumpar ut alla bilar så är sannolikheten 1 på 24 miljoner att ett par kommer tillsammans (144E12 möjliga kombinationer). Alltså betydligt mindre chans än de 7 miljoner som nämnts tidigare.

Om vi antar att man passerar ca 10 trafikljus på väg till jobbet så kanske man då kommer att se 6 st bilar stå bredvid varandra. Alltså 12 st varje dag. Man får då sannolikt uppleva detta efter 2 miljoner dagar..
    Jag förstår inte vad du menar, men jag är ganska säker på att du har fel på flera ställen.

Vi kan ju börja med ett enkelt exempel med fyra registreringsskyltar (1, 2, 3 och 4) och då konstatera att det finns betydligt fler än 4/2=2 par av skyltar. Om man inte bryr sig om ordningen finns det 4!/(2!*2!)=24/(2*2)=6 sådana par, nämligen (1,2), (1,3), (1,4), (2,3), (2,4), (3,4).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-08 10:42 av GoranS.

Av:
    qma
    Peth skrev:
    GoranS skrev:

Alltså, nu finns det både bilar och korsningar i Bollnäs, så sällsyntheten kan diskuteras. Viljan att föreviga dessa på bild däremot ...

Kommunhuset och korsningen framför det är iaf väl dokumenterade. :)

Edit: Grammatik.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-08 11:59 av qma.

Av:
    barksten
    GoranS skrev:
    barksten skrev:

Jag förstår inte vad du menar, men jag är ganska säker på att du har fel på flera ställen.

Vi kan ju börja med ett enkelt exempel med fyra registreringsskyltar (1, 2, 3 och 4) och då konstatera att det finns betydligt fler än 4/2=2 par av skyltar. Om man inte bryr sig om ordningen finns det 4!/(2!*2!)=24/(2*2)=6 sådana par, nämligen (1,2), (1,3), (1,4), (2,3), (2,4), (3,4).

Ja, jag skrev fel. Det jag menade med ”par” är N-1 inte N/2.
    I ditt exempel blir det då tre ”par”: (1,2), (2,3), (3,4).
    Mitt resonemang håller alltså inte.

Av:
    Supertramp
    Men va fan så svårt är det inte att räkna ut chansen att två slumpmässiga regskyltar ligger efter varandra! Det blir ju totalt antal skyltar delat med två (om man struntar i att 001 och 999 bara har en "granne").

Jag räknade med 24 bokstäver (orkade inte kolla hur många som används) vilket (ungefär) ger 24^3*1000 = ca 14 miljoner kombinationer. 1 chans på 7 miljoner alltså.

EDIT: Enligt Transportstyrelsen så finns det 12,100,000 skyltkombinationer och de är "nästan slut" (man kommer snart börja med en extra siffra). Så en chans på sex miljoner ungefär.

Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-11-08 15:48 av Supertramp.

Av:
    Supertramp
    Anektot gällande nummerskyltar:
    I Kalifornien tog kombinationerna slut för några år sedan. Men då började man använda kombinationer med bokstävet som sorterats bort för att de bildar ord som då (på 60-talet) sågs som stötande, men inte bedöms vara det längre. Man var lite känsligare på den tiden liksom.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-08 15:56 av Supertramp.

Av:
    GoranS
    Supertramp skrev:
    Men va fan så svårt är det inte att räkna ut chansen att två slumpmässiga regskyltar ligger efter varandra! Det blir ju totalt antal skyltar delat med två (om man struntar i att 001 och 999 bara har en "granne").

Jag räknade med 24 bokstäver (orkade inte kolla hur många som används) vilket (ungefär) ger 24^3*1000 = ca 14 miljoner kombinationer. 1 chans på 7 miljoner alltså.

EDIT: Enligt Transportstyrelsen så finns det 12,100,000 skyltkombinationer och de är "nästan slut" (man kommer snart börja med en extra siffra). Så en chans på sex miljoner ungefär.
    Var ju ungefär det jag skrev en liten bit högre upp i https://happyride.se (med undantag för att jag inte indirekt kallade chansen för reciproka sannolikheten). Och jag tror fortfarande att det är rätt tveksamt att anta oberoende och att man bör se 1,6e-7 som en underskattning av sannolikheten.

Av:
    Supertramp
    Om det inte är bilar som registrerats på samma bilfirma (vilket känns osannolikt i detta fallet) så här jag svårt att se varför det skulle bli fel att anta slumpmässiga registreringsnummer.

EDIT: Nyare bilar har ofta ett senare nummer (Om de inte fått en gammal skylt från skrotad bil) samtidigt som de är oftare ute på vägarna än äldre bilar med tidigare nummer. Så lite större blir nog chansen. Typ 1 på 4 eller 5 miljoner kanske?

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-11-08 16:35 av Supertramp.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in