• Re: [OT] Hur stor är chansen ...

Av:
    GoranS
    Jag inbillade mig att bilfirmor har nya bilar med nummer "i serie". Då man rimligen typiskt inte åker kors och tvärs över landet för att köpa bil är det i så fall troligt att bilar med grann-reg-nummer hamnar nära varandra vilket avsevärt ökar sannolikheten att se dem tillsammans. Om mitt grundantagande är felaktigt faller förstås det argumentet.

Av:
    salle
    Ngn får formulera frågan till transportstyrelsen så deras statistiker får ngt att bita i. registrator@transportstyrelsen.se

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    Mini_me
    GoranS skrev:
    Jag inbillade mig att bilfirmor har nya bilar med nummer "i serie". Då man rimligen typiskt inte åker kors och tvärs över landet för att köpa bil är det i så fall troligt att bilar med grann-reg-nummer hamnar nära varandra vilket avsevärt ökar sannolikheten att se dem tillsammans. Om mitt grundantagande är felaktigt faller förstås det argumentet.

Helt korrekt.

Bilden i denna tråd är sjukt udda.
    (Åldersskillnad på bilarna och att dom bor i samma håla)

Men att få bilar med stigande/fallande nummerserie är lätt. Jag har såna på mitt jobb titt som tätt👍

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Kneecap
    GoranS skrev:

Tjena!

Det händer rätt ofta ja, min gamla Alfa 156 var en av flera i rad t.ex. Syrran V70 med UHO*** samma sak.

En handlare på Västkusten levererade för tre år sedan c:a 100 likadana skåpbilar till ett större företag. Jag fick in en av dessa, regskylten visade sig inte tillhöra den bilen.
    Kollade upp vad bilen skulle ha för regskylt och det var en siffra fel. Handlaren hade alltså satt skyltarna fel. Fick sen reda på att den andra bilen hade inte den första bilens regskylt heller så antagligen har dom satt ett steg fel hela vägen. Fick inte reda på hur många bilar det blivit fel på tyvärr. Men det kan ha blivit rätt många.
    Blir ändå en rätt bra soppa med bara två bilar som förväxlats, service m.m. blir ju felreggat. Den ekonomiska biten spelar ju ingen roll när dom ägda av samma företag. Men det har hänt att handlare bytt skyltar, av misstag, på privatägda bilar. Det märks oftast först efter tre år vid första besiktning. Då kan det blir lite lurigt för handlaren då man ägt fel bil, inte svårare än att byta ägare på bilarna egentligen. Men service m.m. stämmer inte och du minskar värdet med en ägare till på bilen.

Av:
    Peth
    Mini_me skrev:
    Helt korrekt.

Men att få bilar med stigande/fallande nummerserie är lätt. Jag har såna på mitt jobb titt som tätt👍

Håla?!

Eller, jo – det är nog korrekt beskrivet.

Av:
    ForesterGuy
    Peth skrev:
    Mini_me skrev:
    Helt korrekt.

Håla?!

byhala9a-0-jpg.jpeg

Av:
    Fältprästen
    Supertramp skrev:
    Jag räknade med 24 bokstäver (orkade inte kolla hur många som används) vilket (ungefär) ger 24^3*1000 = ca 14 miljoner kombinationer. 1 chans på 7 miljoner alltså.

EDIT: Enligt Transportstyrelsen så finns det 12,100,000 skyltkombinationer och de är "nästan slut" (man kommer snart börja med en extra siffra). Så en chans på sex miljoner ungefär.
    Då är inte skyltar med speciellt text medräknade heller. Jag har ingen aning om hur många det kan röra sig om.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Supertramp
    Fältprästen skrev:
    Supertramp skrev:
    Jag räknade med 24 bokstäver (orkade inte kolla hur många som används) vilket (ungefär) ger 24^3*1000 = ca 14 miljoner kombinationer. 1 chans på 7 miljoner alltså.

EDIT: Enligt Transportstyrelsen så finns det 12,100,000 skyltkombinationer och de är "nästan slut" (man kommer snart börja med en extra siffra). Så en chans på sex miljoner ungefär.
    Då är inte skyltar med speciellt text medräknade heller. Jag har ingen aning om hur många det kan röra sig om.
    Försumbart om vi försöker uppskatta om chansen är typ en på 4 miljoner eller en på fem miljoner.

Av:
    Havoc 5
    Störtskönt! =)

Av:
    Örjan Lax
    ForesterGuy skrev:
    Peth skrev:
    Mini_me skrev:
    Helt korrekt.

Håla?!

Jeansen hänger en aning för mycket. Trorja? 🤡

Av:
    Zorg
    Fältprästen skrev:
    ooms skrev:
    Fotat med mobilen bakom ratten? Ajabaja!!
    Borde inte det vara ok om man står still?

Det är rimligen förbjudet även om fordonet står still, i alla fall om motorn är igång. Bälteskravet har ett explicit undantag för stillastående fordon, och att det undantaget behövs måste betyda att "färd på väg" inkluderar även när fordonet står still. Mobilförbudet har inget sådant undantag för stillastående fordon.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ