• "Uppgradera" från 6-delat till 7-delat?

Av:
    frippegubben
    Om det är en uppgradering att byta från 6-delat till 7-delat kanske man kan diskutera, men det är det jag står inför just nu i alla fall.
    Anledningen är att dottern har en gammal cykel med 6-delat bak, och har råkat välta cykeln och bryta av växelreglaget. Jag har inget att ersätta det med och funderar därför på om det är möjligt att istället sätta dit 7-delat bak. En 7-delad krans har jag nog liggande i nån låda, och 7-delade reglage lika så.
    Men stämmer hjulbredd och kommer bakväxeln funka ihop med 7-delat?
  • Re: "Uppgradera" från 6-delat till 7-delat?

Av:
    emmer
    Du har indexerade reglage?

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    frippegubben
    Jo, men det är ett sånt där vridreglage med plastspak (som på oindexerat), det som gått sönder alltså. Och det 7-delade jag tänkte ersätta med är nog nåt sånt där kombinerat broms/växelreglage för V-broms som man hade på billigare MTB förr.
    Men den 3-delade på vänstersidan tror jag inte är indexerad, bara friktion, och den tänkte jag förstås ersätta med maken till det 7-delade, så det blir lika på båda sidorna.
    Jag har i skrivande stund ingen koll på vad bakväxeln eller framväxeln heter, men det lär väl vara nån av de billigaste shimanoväxlarna gissar jag.

Av:
    Cinder2i40
    Borde funka utmärkt

Av:
    dabac
    7-delat bör vara 135 mm axelbredd. 6-delat KAN vara 130 mm.
    Mät först.

Av:
    frippegubben
    Uppgraderingen är i full gång (oavsett axelbredd, som jag i nuläget väljer att ignorera...)
    Jag hittade en i stort sett oanvänd krans, som passade fint. Reglage hittade jag på ett lik jag hade liggande under verandan (vilket bevisar testen att man ALDRIG ska slänga nåt, efter säkert 15 år där fick den dela med sig av prima(?) delar).
    Ikväll kommer stora testet då allt ska monteras, så får vi se om dottern kan cykla till skolan på fredag eller måste fortsätta gå!

Av:
    frippegubben
    Var ju inte tänkt att bli nån byggtråd egentligen, men behöver skriva av mig lite...
    Skräpcykel...
    Framväxeln var helt hopplös, så det slutade med att jag slängde dit en sliten Deore LX som jag nyss plockade av från min vintercykel, då kunde man åtminstone justera ändlägena ordentligt, och det finns en teoretisk chans att hon orkar byta växel. Den gamla var så trög att jag kände att det var risk att reglaget skulle gå sönder.
    Och bakväxeln lika hopplös den, monterad på hjulaxeln och inte på växelöra. Men den fick vara kvar då det inte fanns nåt alternativ. Men inga vettiga justerskruvar där heller, och provkörning får väl avgöra om den har rätt wirepull eller inte. Verkade dock växla hyfsat igår kväll.

Av:
    dabac
    frippegubben skrev:
    Uppgraderingen är i full gång (oavsett axelbredd, som jag i nuläget väljer att ignorera...)

Har man en linjal, skjutmått, etc nära tillhands så brukar mäta vara snabbare än provmontering. Men passar det så passar det, inte svårare än så.

Av:
    frippegubben
    Axelbredden stämde nog inte riktigt. Det blev väldigt tajt vid minsta drevet, men en tjock bricka gav lagom marginal så både kedja och drev går fritt, och med lite våld gick det in i ramen med den extra brickan.

dabac skrev:
    frippegubben skrev:

Har man en linjal, skjutmått, etc nära tillhands så brukar mäta vara snabbare än provmontering. Men passar det så passar det, inte svårare än så.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in