• Re: [OT] Vilken bil för billig pendling.

Av:
    jonja
    Förmodligen för att den är mkt äldre.

Av:
    Rattnalle
    Spacekitty skrev:
    Min Hyundai i30 drar under 0,5 på motorväg. När jag pendlade 17-20 mil om dagen låg det nånstans 0,48. Varför skulle en mindre i20 dra mer?
    De skulle kunna ha olika utväxling modellerna emellan. Det gör en del.

Min V70 drar en bra bit mindre än föregående S80 i hög hastighet eftersom turbon har en bra bit högre utväxling i de bilarna och därför varvar en lägre. Det gör nog nästan 1 dl milen i 120.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Rattnalle
    SGS skrev:
    Är dåligt insatt. Finns det några "riktiga" (kombi, förhållandevis stora, välutrustade och kvicka) eldrivna bilar på gång, eller är man hänvisad till laddhybrider? Vilka isåfall?

Dags att byta familjebil om något år eller två och vi vill gärna ha elbil. Tyvärr verkar det mest vara plastiga mini-SUV utan dragkrok som finns på marknaden just nu.
    Teslorna är inga kombis men sväljer rätt stora mängder last ändå. Men det är nog också det enda som finns att välja på än så länge.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    SGS
    Rattnalle skrev:
    SGS skrev:
    Är dåligt insatt. Finns det några "riktiga" (kombi, förhållandevis stora, välutrustade och kvicka) eldrivna bilar på gång, eller är man hänvisad till laddhybrider? Vilka isåfall?

Dags att byta familjebil om något år eller två och vi vill gärna ha elbil. Tyvärr verkar det mest vara plastiga mini-SUV utan dragkrok som finns på marknaden just nu.
    Teslorna är inga kombis men sväljer rätt stora mängder last ändå. Men det är nog också det enda som finns att välja på än så länge.

Tråkigt. Tror tyvärr de ligger något över vår prisklass :)

Av:
    Rattnalle
    SGS skrev:
    Rattnalle skrev:
    SGS skrev:

Det är väl som Kneecap säger att de går att räkna hem om man kör tillräckligt. Men dyra att ha stående för enstaka resor..

Behåll befintlig bil 2-3 år till så finns det förhoppningsvis mer att välja på.

Av:
    Eld
    Man ska köra sin dieselbil på HVO100!
    Då tar man bort cirka 95% av växthusgasutsläppen jämfört med vanlig dieselolja.

Av:
    Raggamuffin
    Rattnalle skrev:
    Spacekitty skrev:
    Min Hyundai i30 drar under 0,5 på motorväg. När jag pendlade 17-20 mil om dagen låg det nånstans 0,48. Varför skulle en mindre i20 dra mer?

Min V70 drar en bra bit mindre än föregående S80 i hög hastighet eftersom turbon har en bra bit högre utväxling i de bilarna och därför varvar en lägre. Det gör nog nästan 1 dl milen i 120.

Min i40 drar också under 0,5. Jag tror inte vikt och storlek gör lika mycket skillnad som luftmotstånd och kraftigare motor ihop med 6-petad låda. Småbilar är oftast inte bra på nåt mer än när man ska fickparkera och rulla tillbaka den när man lagt den upp&ner.

// Muffin

• Re: [OT] Pendla billigast möjliga med bil.

Av:
    Jensen
    Rattnalle skrev:
    Lingon skrev:
    Kneecap skrev:
    Alfakrull skrev:
    Nja, det dieseln vinner på minskad klimatpåverkan förlorar den på mer bidrag till lokala luftföroreningar

/miljövetarstudent

Tjena!

Jag anser att den globala uppvärmningen är ett större problem än luften i Sthlm.
    Dessutom är det rätt intressant att titta in i avgassystemet på en Euro6 diesel med partikelfilter med 10k mil på mätaren. Det är blankt innuti. Men tittar du på en bensindriven så är det sotigt och jävligt.
    Det pratas rätt lite om partikelutsläppen från bensinbilar i dagsläget.

Jag är stark förespråkare för drivmedel i följande ordning. El, vätgas, biogas, diesel och sist bensin.
    Vätgas är inget alternativ i dagsläget. Biogas är halvdant rent tekniskt och tankmässigt sett. Då är det diesel som gäller, speciellt om man kan tänka HVO.
    Så vidare man inte kan räkna hem en elbil, den vinner helt i dagsläget.
    Det viktigaste är att man inte köper en törstigare bil än nödvändigt. Så vidare man inte drar hästsläp, stora husvagnar m.m. så klarar man sig rätt bra med få hästkrafter. Storleken på bil är av mindre betydelse.
    Gemene man behöver inte 200hk+
    När man raffinerar råolja så får man ut fasta kvantiteter av flygbränsle, bensin, dieselolja, bunker, smörjolja mm. Så att byta från bensin till dieselbil har ingen som helst påverkan på totala mängden förbrända råoljedestillat. Bensin, flygfotogen mm kommer fortfarande att produceras (och förbrännas) så länge det finns efterfrågan på diesel och vv.
    Elbilar är såklar bra lokalt för stockholmsluften, vilket uppskattas av oss som cykelpendlar, men under överskådlig framtid kommer den mesta elen tyvärr produceras genom att förbränning av fossila bränslen.
    Andelen förnyelsebar råvara är väl lite högre i dieseln också, även om det på det stora hela kanske inte gör enorm skillnad.

Vad gäller elmixen så är ju fördelen att miljöbelastningen för elbilar kan förbättras i efterhand i takt med förändrad elmix. En bensinbil är lite mer vad den är hela sin livslängd. Men på kort sikt är det så klart ingen magisk quickfix annat än vad gäller lokala föroreningar, ett i och för sig inte försumbart problem.

Fast de har ju kommit en bra bit i utvecklingen även av ”konstgjord” bensin

https://teknikensvarld.se

Tror även Toyota är långt framme.

En sak som bör nämnas med elbil. Är att man ju får räkna med att tappa räckvidd under vintern. Eller i alla fall varit så hittills. Så man inte köper något som precis klarar tänkt sträcka på sommaren

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-08 12:52 av Jensen.

Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    Rattnalle skrev:
    Spacekitty skrev:

Min i40 drar också under 0,5. Jag tror inte vikt och storlek gör lika mycket skillnad som luftmotstånd och kraftigare motor ihop med 6-petad låda. Småbilar är oftast inte bra på nåt mer än när man ska fickparkera och rulla tillbaka den när man lagt den upp&ner.
    Just antal växlar i lådan är iofs rätt ointressant om de som ofta är fallet mest används för att få tätare steg och inte en högre slutväxel.. verkar nästan bara vara automater som har rimligt hög utväxling i toppen utifrån mitt eget, visserligen begränsade, erfarenhetsurval.

Av:
    Kneecap
    Eld skrev:

Tjena!

Kan bli riktigt dyrt på fel bil dock. Skulle inte köra det i en bil som fått inte fått godkänt av tillverkaren.

Av:
    Miracle
    Eld skrev:

Fast råvaran produceras i industriella volymer på bekostnad av regnskog, småbönder å dylikt så i praktiken är det lika illa eller värre för miljön å biologisk mångfald, fast inte i Sverige då...

frid!

Av:
    Raggamuffin
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Rattnalle skrev:
    Spacekitty skrev:

Just antal växlar i lådan är iofs rätt ointressant om de som ofta är fallet mest används för att få tätare steg och inte en högre slutväxel.. verkar nästan bara vara automater som har rimligt hög utväxling i toppen utifrån mitt eget, visserligen begränsade, erfarenhetsurval.

Min erfarenhet är att växellådor med 6 istället för 5 växlar har högre utväxling och toppfart, vi har kanske kört olika sorters bilar. Men det var självklart det jag var ute efter. Automater förr var än sämre växlade men med dagens pdk osv så ser det annorlunda ut, oftast drar de å andra sidan lite mer på vägen dit.

// Muffin

Av:
    NON
    jonja skrev:
    NON skrev:

Hyundai i20 1,6 crdi -09 diesel
    +Billig i inköp
    - Bullrig, obekväma säten, usel väghållning på vinterväglag, inte särskilt snål i motorvägsfart trots 6-växlad låda snitt 0,6 l/m

+1 på att gamla i20 är plågsamt bullrig på motorväg. Helt otroligt att en så liten dieselbil ska behöva snitta 0,6 på motorväg! Jag som trodde Hyundai ändå hade hyfsade motorer. Vad handlar den dåliga vinterväghållningen om?

Vilka småbilar med diesel är snålast? Fast det är väl en motsägelse, diesel=långdistans, småbil=stadsbil. Or so they say. Källis gamla Lupo verkar ju cool, men iaf jag har nog svårt att se den som en rimligt bekväm långfärdsbil. Bullret diskvalificerar de flesta småbilar i mina öron.

Troligtvis så var det den taskiga viktfördelningen med sjukt mycket vikt på framhjulen som gjorde att minsta lilla isvall fick bilen att vilja slänga i sidled.

Min erfarenhet från den bilen är att upp till 100 km/h så gick den snålt men efter det så stack förbrukningen exponentiellt. Tydligen så bytte dom motorstorlek från 1,6 till 1,4 liter och sänkte effekten från 115 hk till 80 hk i årsmodellen efter den jag hade, den kanske är bättre.

Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Rattnalle skrev:
    Spacekitty skrev:

Min erfarenhet är att växellådor med 6 istället för 5 växlar har högre utväxling och toppfart, vi har kanske kört olika sorters bilar. Men det var självklart det jag var ute efter. Automater förr var än sämre växlade men med dagens pdk osv så ser det annorlunda ut, oftast drar de å andra sidan lite mer på vägen dit.
    Det beror säkert på vad referensen för femväxlat är också. En gammal Volvo med 4+OD är ju rätt högt växlad på ODn jämfört med en (halv)modern femväxlad småbil med liten motor, då blir en sjätte växel kanske mer som gamlingen igen.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-08 13:33 av Rattnalle.

Av:
    Luthman Photography
    Miracle skrev:
    Eld skrev:

Fast råvaran produceras i industriella volymer på bekostnad av regnskog, småbönder å dylikt så i praktiken är det lika illa eller värre för miljön å biologisk mångfald, fast inte i Sverige då...

frid!

Det finns bättre och sämre HVO om jag förstått det hela rätt. Som du säger finns det sådan som är baserad på palmolja, men även sån som är baserad på slaktavfall.

Jag tror inte att framtiden kommer att ha ett enda bränsle som är perfekt, utan snarare flera olika (som vi har idag) som är miljöanpassade. Saker som HVO (hållbart producerad), biogas, el osv. Jag tror att det blir knepigt att förlita sig på ett enda drivmedel, de olika drivmedlen kommer att ha olika fördelar beroende på vad man är ute efter.

Av:
    pumptorparn
    SGS skrev:

Frugan kör familjens "fin"bil en Toyota Sport combi elhybrid. Hon pendlar 12mil varje dag mest motorväg drar 0.45-0.50. Ingen dragkrok men har sett de som satt dit utan att koppla el för att kunna ha cykelhållare.
    Själv så har jag kört med 4 mtb på taket drog då 0.65 i 100km/h.

Av:
    jomper
    SGS skrev:
    Rattnalle skrev:

Tyvärr är det så att det som kommer som börjar närma sig kravbilden (typ Kia Niro) kommer ha flera års leveranstid. TIlldelningen till vår marknad är löjligt liten. De bygger på samma grund som Hyundai Kona och även Chevy Bolt, dvs batterier och komplett drivlina från LG, och de verkar ha begränsad produktionskapacitet.

Det kommer inte ta fart förrän biltillverkarna vågar producera batterier / battericeller och motorer själva, de borde inse att det är kärnverksamhet på samma sätt som Tesla gjort. Nu har väl bland annat VW och Mercedes sagt att de ska bygga egna batterier, vet inte om det innebär celler eller att bara bygga ihop celler, men ett steg i rätt riktning iaf.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    glitch
    Tilldelningen för elbilar just nu är framförallt Norge som är den viktigaste marknaden i Europa.
    Sverige ökar men ligger så klart långt efter.
    Tror nog Kia Sverige kommer kämpa rätt hårt för att få el Niros. På hybridsidan har det ju gått rätt bra med volymerna.
    Sen ligger priserna fortfarande väldigt högt om man ska ha större bil = större batteri.
    Ska bli intressant att se utvecklingen el Niro vs. Plug in varianten.

Av:
    Jensen
    Pratas dock om att alla -19 el-Niro är bokade. Om det nu stämmer. Typ 600st, läste jag i något forum. Det som är intressant är som sagt hur de pressar ur körsträckor som är nästan lika med konkurrenter med 70% större batteri. Kan ju dock konstatera att hybrid Nero känns väldigt omodern innuti. Märks vart de snålat. Bara exempel, backkameran, på vår kodiaq riktigt bra bild även i mörker, hybrid Nero, blandning av bild och myrornas krig 🤣. Man kan hoppas el versionen får bättre grejer

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Källis
    NON skrev:
    jonja skrev:
    NON skrev:

Hyundai i20 1,6 crdi -09 diesel
    +Billig i inköp
    - Bullrig, obekväma säten, usel väghållning på vinterväglag, inte särskilt snål i motorvägsfart trots 6-växlad låda snitt 0,6 l/m

+1 på att gamla i20 är plågsamt bullrig på motorväg. Helt otroligt att en så liten dieselbil ska behöva snitta 0,6 på motorväg! Jag som trodde Hyundai ändå hade hyfsade motorer. Vad handlar den dåliga vinterväghållningen om?

Vilka småbilar med diesel är snålast? Fast det är väl en motsägelse, diesel=långdistans, småbil=stadsbil. Or so they say. Källis gamla Lupo verkar ju cool, men iaf jag har nog svårt att se den som en rimligt bekväm långfärdsbil. Bullret diskvalificerar de flesta småbilar i mina öron.

Ingen större problem med Lupo som långfärdsbil då den är förvånansvärd rymlig/stor om man sitter i fram och inte farligt bullrig då den i 100km/h varvar under 2000 r/min vilket är MYCKET bra för en så här liten motor.

//Källis

Av:
    Eld
    Kneecap skrev:
    Eld skrev:

Tjena!

Kan bli riktigt dyrt på fel bil dock. Skulle inte köra det i en bil som fått inte fått godkänt av tillverkaren.

Det där blir ett väldigt teoretiskt resonemang. HVO100 är så lik vanlig blankdiesel att alla dieselbilar kan köra på den utan att det uppstår några skador på motorn.

Sedan är det givetvis så att de flesta tillverkare inte bryr sig om att testa eller godkänna HVO100 för sina motorer. Men fungerar gör det ändå.

Av:
    Eld
    Miracle skrev:
    Eld skrev:

frid!
    Den HVO100 som säljs i Sverige är gjord på rapsolja och slakteriavfall.

Av:
    Miracle
    Eld skrev:
    Miracle skrev:
    Eld skrev:

frid!
    Den HVO100 som säljs i Sverige är gjord på rapsolja och slakteriavfall.

Ja, men ska volymerna räcka för fler än bara ett fåtal bilar behövs massiv import av billig vegetabilisk olja.

frid!

Av:
    Kneecap
    Eld skrev:
    Det där blir ett väldigt teoretiskt resonemang. HVO100 är så lik vanlig blankdiesel att alla dieselbilar kan köra på den utan att det uppstår några skador på motorn.

Sedan är det givetvis så att de flesta tillverkare inte bryr sig om att testa eller godkänna HVO100 för sina motorer. Men fungerar gör det ändå.

Tjena!

Ja för RME har aldrig orsakat några problem. *Host* OkQ8 *host*

Av:
    ooms
    Kneecap skrev:
    Eld skrev:

Tjena!

+1
    Förvånad att ingen nämner Preems evelution diesel, som väl idag innehåller upp till 50% förnybart, baserad på tallolja. Miljömärkt och godkänd i de flesta dieselmotorer.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-08 17:37 av ooms.

Av:
    Spacekitty
    ooms skrev:
    Förvånad att ingen nämner Preems evelution diesel, som väl idag innehåller upp till 50% förnybart, baserad på tallolja. Miljömärkt och godkänd i de flesta dieselmotorer.

Min bil har som högst förbrukning med Preem-dieseln. Riktigt skräp.

cykla!

Av:
    ooms
    Spacekitty skrev:
    ooms skrev:

Intressant. Hur mycket skiljer det och vilken är bäst/snålast?

Av:
    Spacekitty
    ooms skrev:
    Spacekitty skrev:

Ingo / Statoil upplever jag ger mest mil.

cykla!

Av:
    Oskar
    Spacekitty skrev:
    ooms skrev:
    Spacekitty skrev:

Upplevda bränsleförbrukningar skojar man inte bort. :-P

Av:
    Spacekitty
    Oskar skrev:
    Spacekitty skrev:
    ooms skrev:
    Spacekitty skrev:

Jag upplever förbrukningen geonm appen Spritmonitor. Varenda tankning sedan bilköpet.

cykla!

Av:
    NickPick
    Spacekitty skrev:
    Oskar skrev:
    Spacekitty skrev:
    ooms skrev:
    Spacekitty skrev:

Jag upplever förbrukningen geonm appen Spritmonitor. Varenda tankning sedan bilköpet.

Upp med siffror istället för anekdotiskt bevisföring då!
    Känns bra att tanka diesel som innehåller minst 50% förnybart, därför tankar jag alltid på preem.

Helst tankar jag inte alls. Timmar i bil = wasted time.

Av:
    Jimel
    NickPick skrev:
    Spacekitty skrev:
    Oskar skrev:
    Spacekitty skrev:
    ooms skrev:
    Spacekitty skrev:

Upp med siffror istället för anekdotiskt bevisföring då!
    Känns bra att tanka diesel som innehåller minst 50% förnybart, därför tankar jag alltid på preem.

Helst tankar jag inte alls. Timmar i bil = wasted time.

Klart värt lite mer förbrukning om den är lite miljövänligare.

_________
    lovenborn.se / jimmielovikavante på Instagram.

Av:
    thomaslundstrom
    Kan plusetta användandet av Spritmonitor istället för att stirra på färddatorns önskesiffror. Min v60 har sörplat i sig 7,03 liter/100 km på knappa 4000 mil sedan inköp. (Diesel, automat, oftast stads- eller motorvägskörning).

--

GotoVelo!

Av:
    oxr
    ipv6 skrev:
    Kneecap skrev:
    iMats skrev:
    Jodå, det gör du... Min gamla golf GTI stämmer ganska bra faktiskt. Har inte stenkoll men räknat på det några gånger vid längre körningar. Den går för övrigt att komma under 0,65 l/mil med på ren landsvägskörning (0,8 l/mil och uppåt med blandad körning). Kanske tack vare steg 1 mappning men då gäller det att man inte gör så många omkörningar. Min förra golf 1,6 TDI som jag pendlade med till Växjö (16 mil tor) hade jag stenkoll på och den stämde väldigt bra med verklig förbrukning. Den låg på 0,48 l/mil men lyckades komma ner på 0,41 l/mil när det var mycket 80-sträckor.
    Båda bilarna har hastighetsmätare som visar ca. 7 % fel vilket jag inte räknat om förbrukningen med. Är det någon ovanstående som tagit hänsyn till det?

Tjena!

Det finns ju alltid en jävel. ;)

Jag räknar med felvisningen. Ligger ca 2% fel på Volvon. 9% fel på Hyundaien!

Det verkar skilja mycket, min V70 -14 visade nästan 10% fel.

Det där med felvisningen beror ju mycket på vilka däck man kör med. Kan aldrig tänka mig att Kneecaps V70 har den hjuldiameter den är tänkt att ha. Det finns en gammal EG-standard från 70-talet som säger att bilar ska ha en viss felvisning, typ mellan 5-10 procent. Minns att Teknikens värld gjorde något test av felvisningar för länge sedan och kom fram till att den bil som visade mest exakt var en PV444 från sent 40-tal.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    Luthman Photography
    Jag kör med den diameter som instruktionsboken säger och däck som ska ha bra (låga förbrukningssiffror) men färddatorn är ändå ganska off.

Av:
    Källis
    Preem diesel ger mest mil per liter, lite dyrare så det går på ett ut.

//Källis

Av:
    Källis
    Bränsleekonomi, Rullmotståndet utgör cirka 20 procent av bränsleförbrukningen...
    https://vianor.se

//Källis

Av:
    jonja
    oxr skrev:
    Det finns en gammal EG-standard från 70-talet som säger att bilar ska ha en viss felvisning, typ mellan 5-10 procent.

Kan nog stämma. Minns att på 70-80 talet kollade Teknikens Värld alltid felvisningen vid 100 km/h på mätarn i sina biltester. Minns aldrig att nån bil hade mer än 90 km/h sann fart. Det tillämpar jag än i dag. Om gränsen är 90 så håller jag 100 på mätarn oavsett vilken bil jag använder.

Av:
    Foss
    Vi har en Skoda Yeti och pendlar landsväg med. Den ligger strax över eller strax under halvlitern diesel beroende på om jag har sommar eller vinterdäck. Vi köpte ”green line” för att den skulle vara snål och billig i skatt vilket den faktiskt också är. Rätt rolig bil med otroliga lastmöjligheter om det nu är värt något. En morgon när jag skulle lämna avkommorna på förskolan strulade barnvagnen och gick inte att fälla ihop. ”Inga problem”’sa Skodan så jag ställde in hela vagnen i bagaget. Kör den med två bakåtvända barnstolar i baksätet och frugan i mitten bak eller i framsätet. Bilen är designad som ett akvarium bak så man ser väldigt bra omkring sig. Det går även att plocka ut valbart antal av de tre stolar som utgör baksätet i bilen, då blir det en lastbil. Gillar även att man sitter lite högre än i en ”vanlig kombi”.

Av:
    jomper
    Vår 7-sitsiga VW Touran med automat och 150 hk bensinmotor har snittat 0,68 enligt Spritmonitor på de första dryga tusen milen. Rätt OK för en såpass rymlig bil med bensinmotor tycker jag. Bästa tankningen har den snittat 0,63.

Jämför man med andra med samma bil/transmission/motor så ligger jag dock extremt bra till. 12:e lägsta förbrukning av 133 bilar reggade på Spritmonitor..

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Eld
    Kneecap skrev:
    Eld skrev:

Tjena!

Det är väldigt stor skillnad på HVO100 och RME.

Av:
    Kristoffer R
    Skulle köpt en beg dieselbil. 2-3 år gammal. Läst på lite för att undvika nån modell med dyra/korta serviceintervall eller partikelfilter som skall bytas.

Med pendeln som svängt från att hylla diesel till att den blivit Svarte Petter finns det ett gott beg-utbud och begmarknaden är pressad.

Elbilar däremot är på väg upp, men värdeminskning kan nog bli sinnesjukt hög med tanke på den ganska snabba utvecklingen (där nästa modell har bättre räckvidd).

Jag pendlade (samåkning) Gbg-Trollhättan ett år och råder dig att undvika de allra minsta burk-bilarna, köp något som du trivs i under alla timmar du skall sitta i den.

Ljudböcker och podcaster är ett bra sätt att göra timmarna uthärdliga.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    johan44
    Felvisningen gäller bara hastighetsmätaren och det är inte samma hastighet som används i färddatorns beräkningar. Testa att köra konstant fart och nollställ medelhastighetsvisningen, när den tickar igång så kommer den inte visa samma fart som hastighetsmätaren utan snarare samma som en gps.
    jonja skrev:
    oxr skrev:
    Det finns en gammal EG-standard från 70-talet som säger att bilar ska ha en viss felvisning, typ mellan 5-10 procent.

Kan nog stämma. Minns att på 70-80 talet kollade Teknikens Värld alltid felvisningen vid 100 km/h på mätarn i sina biltester. Minns aldrig att nån bil hade mer än 90 km/h sann fart. Det tillämpar jag än i dag. Om gränsen är 90 så håller jag 100 på mätarn oavsett vilken bil jag använder.

Av:
    ooms
    Kristoffer R skrev:
    Skulle köpt en beg dieselbil. 2-3 år gammal. Läst på lite för att undvika nån modell med dyra/korta serviceintervall eller partikelfilter som skall bytas.

Med pendeln som svängt från att hylla diesel till att den blivit Svarte Petter finns det ett gott beg-utbud och begmarknaden är pressad.

Elbilar däremot är på väg upp, men värdeminskning kan nog bli sinnesjukt hög med tanke på den ganska snabba utvecklingen (där nästa modell har bättre räckvidd).

Jag pendlade (samåkning) Gbg-Trollhättan ett år och råder dig att undvika de allra minsta burk-bilarna, köp något som du trivs i under alla timmar du skall sitta i den.

Ljudböcker och podcaster är ett bra sätt att göra timmarna uthärdliga.
    +1
    Elbil hypas väldigt mycket nu, men det kommer nog bakslag där också. Hur länge håller batterierna, vad kostar batteribyte? Hur stor miljöpåverkan blir det av batteritillverkning i den stora skala som behövs? Osv. Jag skulle vänta åtminstone 5 år till innan jag köper en elbil för att se om tekniken mognar eller om hypen dör ut.

Av:
    Kneecap
    johan44 skrev:
    Felvisningen gäller bara hastighetsmätaren och det är inte samma hastighet som används i färddatorns beräkningar. Testa att köra konstant fart och nollställ medelhastighetsvisningen, när den tickar igång så kommer den inte visa samma fart som hastighetsmätaren utan snarare samma som en gps.

Tjena!

Stämmer inte alltid. Som jag skrev ovan så stämmer det inte på fruns i10. På min V70 så stämmer hastighetsmätaren med färddatorn. Hade en BMW 320d på låns några veckor och där stämmer färddator med hastighetsmätaren men den visade 10% fel. 100 på mätaren gav 90 i verklig hastighet.

ooms skrev:
    +1
    Elbil hypas väldigt mycket nu, men det kommer nog bakslag där också. Hur länge håller batterierna, vad kostar batteribyte? Hur stor miljöpåverkan blir det av batteritillverkning i den stora skala som behövs? Osv. Jag skulle vänta åtminstone 5 år till innan jag köper en elbil för att se om tekniken mognar eller om hypen dör ut.

Batteriernas livslängd är inte ett problem idag. Tesla har testat flertalet batterier som gått över 30k och det sämsta hade 85% kvar av kapaciteten, de flesta hade en bit över 90%. Toyota har liknande siffror. Vi har haft bilar med batterier i i snart tjugo års tid i Sverige. Man tänker inte på att det är samma batteriernas i hala hybrider och Prius kom för 19 år sedan. Pratade med Landstingets verkstadskillar, dom har en massiv mängd Prius och har aldrig haft batteriproblem.

Gamla batterier kan användas till batteribackuper i fasta installationer, som Teslas väggboxar t.ex

Hypen kommer inte att dö, jag ser bara Vätgas som ett alternativ som kan konkurrera på riktigt i längden.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-09 07:46 av Kneecap.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in