• [OT] Flickr fucked up --- Förslag på free photo sharing ?

Av:
    Bikzz
    Flickr skickade mail, att dom kommer att stänga ned och ta bort och begränsa free accounts. Nya girig ägare gissar jag. Jag har haft en del foton där, för att kunna dela med kompisar via länkar osv, trist, men det är ju å andra sidan inte superviktigt.

Visar bara att man inte kan lita på dessa företag mer än något år itaget. Dom vanliga bla-bla-bla Premium / Advanced / Increased buzzwords fanns såklart i mailet, för att visa att dom gör mig en stor tjänst genom att ta bort mina fotos och börja ta betalt istället :) :)

Förslag på alternativ ?
  • Re: [OT] Flickr fucked up --- Förslag på free photo sharing ?

Av:
    Bengt-re
    Ja trist. Fick 13 år där iaf...

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    båtbensbudet
    Du får fortf ha 1000 foton gratis på flickr. Inte mycket iofs om du e fotograf lr bara cykelnörd som jag heller iofs .)

www.Joyridestockholm.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-08 19:03 av båtbensbudet.

Av:
    Luthman Photography
    Bikzz skrev:
    Flickr skickade mail, att dom kommer att stänga ned och ta bort och begränsa free accounts. Nya girig ägare gissar jag. Jag har haft en del foton där, för att kunna dela med kompisar via länkar osv, trist, men det är ju å andra sidan inte superviktigt.

Visar bara att man inte kan lita på dessa företag mer än något år itaget. Dom vanliga bla-bla-bla Premium / Advanced / Increased buzzwords fanns såklart i mailet, för att visa att dom gör mig en stor tjänst genom att ta bort mina fotos och börja ta betalt istället :) :)

Förslag på alternativ ?

Som båtbensbudet säger, du får fortf ha 1000 bilder på ett gratiskonto. Om du dessutom ger alla bilder du laddar upp till CC-licenser så kan du rent teoretiskt ha obegränsat med bilder. Fast cc-licenser är kanske inte så lockande....

Tidigare har ju flickr varit helt vansinnigt generöst med upp till 1 TB gratis lagring vilket egentligen varit helt galet. Så det känns ju rimligt att de inför den här begränsningen. Jag tycker inte att det känns girigt utan snarare rätt rimligt, från flickrs perspektiv.

Av:
    jomper
    Jag har ett gammalt konto som alltid varit helt obegränsat för $25 per år, nu blir det 100% prisökning helt utan någon förbättring för mig..

Ska kika på att flytta allt till Google Photos och betala för lagring, tror det är några TB jag har bara.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    trailbiker
    Jag lagrar foton i Onedrive, finns funktionalitet att dela. Kör WordPress med galleriplugin för det jag verkligen vill dela. Lite meckigare men jag har koll på hela processen och kostnaden.

Hyr cykelväska: http://mtbswe.com

Av:
    jomper
    Kikade lite, och för mig skulle det kosta 1000-2000 kr om året att ha bilderna på Google Photos, med originalfilerna kvar. Det är rätt mkt dyrare.

Till saken hör att jag använder de automatiska verktygen för uppladdning rätt mkt, två telefoner och systemkameran synkas automatiskt upp till Flickr, så de har också visst värde för mig.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Makten
    båtbensbudet skrev:
    Du får fortf ha 1000 foton gratis på flickr. Inte mycket iofs om du e fotograf lr bara cykelnörd som jag heller iofs .)

+1

Tusen bilder är ju skitmycket för normala människor som bara lägger upp sånt som är bra, inte all dynga som man råkar få med på bild. Är man fotograf till yrket så använder man rimligen en betaltjänst. Vad är problemet?

Däremot tycker jag att Flickr blev väldigt mycket sämre när Yahoo tog över för massa år sen, men det är fortfarande bland det vettigaste som man inte behöver betala för.

Av:
    rickards
    Google Photos är ju förjäkla bra , och gratis om man nöjer sig med alternativet som komprimerar bilderna när de når en viss storlek. Sjukt smidigt i telefonen också. Funkar bäst m Androidlurar, men även med iPhone där bilder dock visas aningen mer komprimerade i telefonen. Utmärkt alternativ för mig som privatperson, men kanske man blir begränsad om man har väldigt höga krav på kvaliteten på stora biider?

Cyklaaaaa!

Av:
    42Hz
    RAW-bilder sparar jag lokalt, HD-utrymme är billigt idag så backuper är inga problem, mobilbilderna laddas automatiskt till Google och det duger gott och väl för min del, Vill man ha hängslen också så kan man ju ladda upp 16MP jpegs av det man absolut inte vill förlora, plus att man har ju nån gig om man vill spara RAW.

High quality

Unlimited free storage.
    Photos are compressed to save space. If a photo is larger than 16MP, it will be resized to 16MP.
    You can print good quality 16MP photos in sizes up to 24 inches x 16 inches.
    Videos higher than 1080p will be resized to high-definition 1080p. A video with 1080p or less will look close to the original. Some information, like closed captions, might be lost.

Original quality

Limited free storage that uses storage in your Google Account. Check your storage here. If you go over this limit, learn how to buy storage.
    All photos and videos are stored in the same resolution that you took them.
    Recommended for photos that have more than 16MP and videos with more than 1080p.
    Recommended for printing large banners

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    jomper
    Jag orkar inte klydda med lokal lagring*, och jag delar normalt sett inte några större mängder bilder. Har Flickr som ett komplett privat bildarkiv med smidiga synktjänster och hyggligt bra sökfunktioner, som dessutom är tillgängligt var jag än är.

Dessutom känns det bra att originalfilerna sparas, har dock inte riktigt jämfört med hur det Google Photos komprimerar ser ut om jag ska vara ärlig.

Fotnot: Körde lokal NAS med 1x4TB i Raid5 i många år, men det var för mkt pyssel och inte lika smidigt. Har dock funderat på att köpa nån liten Synology eller liknande många gånger, men då bara som lokal kopia av det jag har i molnet.

Av:
    Bikzz
    Bummer, jvla Flickr ! Jag hade ca 4500 bilder där, och det är ändå bara en del av alla mina resebilder. Om någon här varit i Rajastan, eller på en begravning på Bali el Toraja, el Kali-festival i Varanasi osv, så vet ni att det lätt blir väldigt mkt kort.. "Tourists trip over themselves while taking photos.. " Nu har jag spenderat hela dagen med att deleta, och har kanske 2/3 delar kvar att gå igenom..
    i2.jpg
    i3.jpg

Av:
    MIGHTYnoob
    någon som vet när man ska ha rensat upp innan de kastar?

Av:
    ForesterGuy
    MIGHTYnoob skrev:
    någon som vet när man ska ha rensat upp innan de kastar?

8 januari 2019.
    https://arstechnica.com

Av:
    landen
    Google Photos för synk mot telefon (obegränsat, ser ingen anledning till högre kvalité)

Ett till Google Photos för delning av bilder (så att inte kamerarullen besudlas av massa skräp, typ 200 bilder från en cykeltävling)
    När 15 GB tar slut på ovan så skapar jag bara en gogole-användare till.

Originalfilerna på RAID-konfig i datorn, samt två externa diskar på olika platser.

Av:
    Sambal Oelek
    Bikzz skrev:
    Bummer, jvla Flickr ! Jag hade ca 4500 bilder där, och det är ändå bara en del av alla mina resebilder. Om någon här varit i Rajastan, eller på en begravning på Bali el Toraja, el Kali-festival i Varanasi osv, så vet ni att det lätt blir väldigt mkt kort.. "Tourists trip over themselves while taking photos.. " Nu har jag spenderat hela dagen med att deleta, och har kanske 2/3 delar kvar att gå igenom..
    Det skulle finnas någon funktion för att ladda ner hela sitt arkiv på en gång.

Om man har över 1000 bilder så börjar de ta bort bilder, de går i datumordning, äldre foton tas bort.

Jag gillar inte det där heller riktigt men kan ju förstå det ändå, har varit grymt generöst. Det verkar som det ska bli bättre för riktiga fotografer som vill sälja bilder osv. Hoppas de utvecklar det bra också för oss hobbyfotografer. Kan tänka mig att betala om det känns som man får nåt för pengarna :)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    kave
    Satsa på något som faktiskt kostar lite så de kan överleva. Jag använder smugmug, fungerar väldigt bra att dela till forum och liknande, obegränsad lagring:
    https://www.smugmug.com

Av:
    Konvalj
    kave skrev:
    Satsa på något som faktiskt kostar lite så de kan överleva. Jag använder smugmug, fungerar väldigt bra att dela till forum och liknande, obegränsad lagring:
    https://www.smugmug.com

Smugmug har köpt Flickr, därav denna förändring. Oklart om det är för differentiering eller för att integrera tjänsterna, men det här lär inte vara den enda förändringen som sker när det gäller Flickr.

Av:
    zanoii
    https://500px.com är ju annars populärt.

Många som tidigare använde Photobucket (vilket numera suger ordentligt hårt) för att bara slänga upp bilder använder numera reddits fristående bildtjänst Imgur, vilken jag tycker är bra för ändamålet. Har ingen koll på hur mkt de tillåter dock, och det gäller att ha koll på delningsinställningsrna då uppladdningar automatiskt delas med communityt vilket man kanske inte vill.

Forget the bike. It’s all about the ride.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ