• Vem stjäler sadel + sadelstolpe?

Av:
    CEHG
    Finns det verkligen avsättning för lätt begagnad sadel, sadelstolpe, och liten sadelväska (för 300kr)? Jag fattar att det verkligen går snabbt och lätt och stjäla, och lätt att ta med, men vem köper? Eller är det bara någon som vill uppgradera egen cykel?

Det intressanta är att jag sedan ett par månader lämnar min cykelhjälm fastsatt i påse ***utan lås*** på sadeln och ingen har rört den. Därför har jag inte upplevt platsen som speciellt utsatt för stölder. Och idag när jag i stressen glömde ta på mig hjälmen stal någon sadeln (Som annars är dold av hjälmen). Det skedde under dagtid, någon gång mellan 05:00 och 18:00. På natten står den alltid på låst gård och jag låser den ALLTID vid besök i affärer, etc.

Min inställning är att det bästa sättet att undvika stöld är att ha en cykel ingen vill ha. Det är därför jag har en gammal häck stående på tågstationen vid jobbet. Jag har glömt att låsa den gamla cykeln flera gånger med cykellåset utan att någon tagit den.

Kan man göra ett sadel-kit oattraktivt på något sätt?
  • Re: Vem stjäler sadel + sadelstolpe?

Av:
    staine
    En gång när jag skulle hämta min cykel parkerad i Cph var sadeln loss-skruvad, men satt kvar! Ringklockan (värde 25kr) var dock stulen.
    Pundare är inte riktigt kloka.

Av:
    dabac
    Ett tips från nätet är att ta en bit cykelkedja och lägga i slinga runt en sadelrail och ett kedjestag för att förankra sadeln till ramen. Man kan trä kedjan genom en bit slang för att undvika skrammel.

Av:
    Azog
    Det kan man undra. Jag har råkat ut för samma sak. Vid ett annat tillfälle hade någon också plockat ett av två flaskställ på cykeln och skruvat tillbaka skruvarna(!)

Av:
    CEHG
    Jag har beställt denna:

https://hexlox.com

Inget ger ju 100% skydd men man kanske slipper spontanstölder.

Av:
    velovin
    En vän lade alltid ett par väl använda kalsonger på sadeln, men cykeln blev ändå stulen...

Av:
    CEHG
    Jag tror att bara en ful plastpåse över sadeln kan hjälpa. Den som vill stjäla vill ju se vad som finns och sedan slå till snabbt och smidigt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in