• Köpråd Aerocykel Orbea Aero vs Canyon Aeroad

Av:
    plimpe
    Hej. Jag har lite frågor som det skulle vara intressant att höra era tankar kring.

Jag har tänkt att uppgradera/byta cykel inför kommande sässong. Idag kör jag en Orbea Onix med genomgående DA-7900 och DA C50 wh-7850 hjul.

Anledningen till bytet är att detta var min första cykel jag köpte 2011 och som jag sedan bytt delar på och känner att det skulle vara kul med ngt nytt.

Då jag gillar att hålla mig inom samma märke när jag väl skaffat mig något så blir det naturliga valet för mig att kolla på Orbea Orca Aero och jag tänker mig med ultegra uppsättning.

Men sen kommer den stora frågan, är det dumt att inte välja en cykel med disc broms? Jag själv känner inte att jag har varit missnöjd med fälgbroms men tänker kanske mest på andrahandsvärdet när man ska sälja den framöver.

Sen kommer ju även frågan kring vilka hjul man skall välja till, i discversionen så är det fulcrum race 400 db som standard men för ca 8500kr kan man uppgradera till fulcrum racing guattro carbon. Är det värt dom pengarna eller kan man hitta bättre hjul för samma pengar? Eller lika bra hjul fast billigare?

Sen när man börjar kolla runt så blir det ju så att man sneglar lite mot andra märken, och tex canyons Aeroad cf sl Disc 8.0 ligger prismässigt som Orbea Aero M20team d19. Den största skillnaden jag ser mellan dom är hjulen. Är canyonens hjul på den cykeln sååå mkt bättre eller bör jag skita i disc och köra fälg och lägga prisskillnaden på hjul oavsätt märke?

Målet för kommande sässong är VR sub 8:30, förra året körde jag det på 9h på onixen

Super tacksam för hjälp tankar och ideer.

/Jocke
  • Re: Köpråd Aerocykel Orbea Aero vs Canyon Aeroad

Av:
    Sixten Fors
    Om du köper ny cykel, välj skivbroms.

Av:
    Sixten Fors
    Scott Foil? https://www.scott-sports.com

Av:
    plimpe
    Det är väl just det som är frågan. Ny med disc eller typ demokörd med fälg men ca 10.000kr billigare och då få di2 ist för mekaniska.

Ok så hjultillvärkaren vision säger att sommaren 19 när modellår 20 släpps kommer 80-90% av alla performance bikes bara ha skivbromsalternativ.. och vid 2020-2021 kommer alla nya roadbikes vara disc!! Så köpa en disc nu så kommer det hålla samma standard som nya om 2år medans det inte är så om man väljer fälg.. så frågan blir ju då, när kommer fälgbroms dö på andrahandsmarknaden?

Om jag sparar in 10.000kr nu på att välja fälg kommer den gå för mer än 10.000kr mindre än motsvarande disc när jag säljer den om ca 3-5år.

Av:
    Sixten Fors
    Välj disc!

Av:
    emmer
    Köp du med Racing 400 (dvs Qattro som de heter i lite mer viktoptimerad fälgbromsversion) för du bör nog kunna hitta Quattro Carbon DB för lite drygt åtta (Quattro Carbon som de heter i nästan identisk fälgbromsversion) och det kan ju vara käckt med lite enklare träningshjul när vädret är lite sunkigare.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Luktapåblommorna
    Och om en köper skivbroms och tänker att det är framtidssäkert måste en ställa sig frågan om branschen bestämt axelstandard inom överskådlig framtid, 2-3 år? Tror ni 12x100 och 12x142 kommer hålla längre än så?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-09 12:22 av Luktapåblommorna.

Av:
    Henrik_E
    Luktapåblommorna skrev:
    Och om en köper skivbroms och tänker att det är framtidssäkert måste en ställa sig frågan om branschen bestämt axelstandard inom överskådlig framtid, 2-3 år? Tror ni 12x100 och 12x142 kommer hålla längre än så?
    Det är nog bäst att vänta tills konceptet cyklar är färdigutvecklat innan man köper.

Av:
    Luktapåblommorna
    Henrik_E skrev:
    Luktapåblommorna skrev:
    Det är nog bäst att vänta tills konceptet cyklar är färdigutvecklat innan man köper.

Eller så ska en förstå konceptet att läsa inlägget utifrån TS frågeställning och övriga svar innan en skriver. :)

Av:
    Singular
    Luktapåblommorna skrev:

Branschen förefaller vara osedvanligt samstämmiga, så jag tror på hyfsad livslängd.

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    rln
    Luktapåblommorna skrev:
    12x100 känns någorlunda säkert. 12x142 beror på om Shimano får plats med det med tolvdelad kassett.

Av:
    bellasoda
    Canyon-cykeln är snyggare, helt klart!

Dessutom så kommer du ha fler saker att uppgradera framöver, och det är ju också bra. Då slipper du köpa en ny cykel nästa år, då kan du köpa hjul, växlar eller något annat dyrt.

Av:
    Sixten Fors
    Singular skrev:
    Luktapåblommorna skrev:
    Branschen förefaller vara osedvanligt samstämmiga, så jag tror på hyfsad livslängd.
    +1

Av:
    Manurhin2
    Många happyiter som får svårt att uppgradera om några år med andra ord om den spådomen slår in ......
    Både skivor och slanglöst

Av:
    emmer
    Luktapåblommorna skrev:
    Tror ni 12x100 och 12x142 kommer hålla längre än så?
    Nu är det ju inte bara diameter och längd på hålet som spelar roll, så det finns fler parametrar att pilla på.
    (Med tanke på hur svårt det varit med gängor, konor och axellängder i ram/gaffel så är det ett under att inte ytterdiametern på axeltappen på hjulen skiljer mer.)

—————

Av:
    Kneecap
    emmer skrev:
    Luktapåblommorna skrev:
    Tror ni 12x100 och 12x142 kommer hålla längre än så?
    Nu är det ju inte bara diameter och längd på hålet som spelar roll, så det finns fler parametrar att pilla på.
    (Med tanke på hur svårt det varit med gängor, konor och axellängder i ram/gaffel så är det ett under att inte ytterdiametern på axeltappen på hjulen skiljer mer.)

Tjena!

Att standarden på pedaler har hållt så länge är helt magiskt med tanke på hur mycket annat som bytts genom åren. Även styren är rätt konstanta i diameter förutom i mitten.

Av:
    emmer
    Kneecap skrev:
    Att standarden på pedaler har hållt så länge är helt magiskt med tanke på hur mycket annat som bytts genom åren.
    Det har ju gjorts försök (inte minst från Shimano) men hitintills har ju inte ”vi är uppfödda med datorer och tror automatiskt att allt nytt är bättre” -generationen varit så förhärskande. Men nu är den ju det så nu skulle det nog funka...

—————

Av:
    Lingon
    En fredagsuppgift till Sixten:
    Vem ligger bakom GCN?
    Vad är deras affärsmoodell?
    Vad erbjuder dom sina kunder?
    Vem är kunden?
    Vem är produkten dom säljer?
    😂😂😂

Av:
    NickPick
    Orbean var snygg!

Av:
    sivan
    Köper man en cykel med fälgbromsar i dag slutar den ju inte att fungera om två år även om alla cyklar som säljs då är med skivbroms. räknar man sen att ha sin cykel lika länge typ 8 år är väl andrahandsvärdet inte så avgörande, speciellt om man kan köpa cykeln till ett bra pris. sen om man ska välja fälg eller skivbroms är väl upp till var och en beroende på hur man använder cykeln ,tycke å smak ,,

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in