Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.
-
Bästa däckkombon från Maxxis för trail/enduro?
Hej,
Som rubriken säger så undrar jag bästa kombon från just maxxis?
Vad kör ni? Finns det nån universalkombo som funkar i vått och torrt.
Det enda kravet jag har är att däcken ska vara 2,5" eller större och 650b
😊
-
Re: Bästa däckkombon från Maxxis för trail/enduro?
Dhf/ aggressor
-
Dhf/hr II
Tack för era svar!!
Jag undrar även vilken typ av av däck jag ska välja för att få ett så tåligt däck som möjligt... Det finns ju dual compound, 3c och säkert nån till... Vad är skillnaden på dessa??
-
Maxxis Acronyms
Every tire manufacturer seems to have their own acronyms that refer to their special tire manufacturing powers. It’s a maze of terminology but they basically refer to how the rubber knobs are constructed and how the sidewall or casing is constructed. Here’s our guide to the Maxxis terminology:
EXO – This is a cut-resistant, densely woven casing material added to the sidewalls of tires. This is light and flexible so the tire still conforms to terrain and maintains good grip.
DD – DoubleDown is dual-ply tire casing where two 120 TPI casing layers reinforced with a butyl insert provide the enduro racer with the support and protection of a downhill tire, but in a lighter package.
3C – Maxxis 3C Triple Compound mountain technology uses a harder, longer lasting base layer and two progressively softer top layers in order to optimize traction and stability.
WT – Wide Trail (WT) construction optimizes the tire’s tread layout and profile on today’s modern, wider rims of around 35mm.
-
Och för att fortsätta
Dual compound har 2 hårdheter, båda hårdare än det mjukaste på maxxterra
Maxxspeed = hårt gummi
Dual = lite mittemellan
Maxxterra = det mjukaste på de flesta däck (3c)
Maxxgrip = deras mjukaste blandning (3c), finns bara på några få i huvudsak enduro/dh tävlingsdäck Men dhf i trailcasing finns/har funnits med maxxgrip, dock svårt att få tag på.
-
Jag brukar köra Maxxterra fram och antingen dual compound bak eller Maxxspeed (om jag kör Ikon).
Hur är Aggressor när det är blött?
-
3C gummit slits snabbare än dual. Om du vill att bakdäcket skall hålla längre än över sommaren är hårdare gummi att föredra.
-
Har de bytt namn på supertacky? Vilken mjukhet motsvarar det nu?
-
Startgas skrev:
Maxxgrip; Samma hårdhet i mitten fast ännu mjukare kantdobbar.
-
Okej, jag tackar för all denna info!!!!
-
BjornR skrev:
Startgas skrev:
Maxxgrip; Samma hårdhet i mitten fast ännu mjukare kantdobbar.
Aha, tack!
-
Jag har kört med DHF 3C WT fram och Aggressor 2,5 bak. Funkat kanon denna sommar. Men Aggressor är rätt hala nu när hösten blivit blöt. Så nu ska jag slänga på Shorty 3C WT både fram och bak. Ska få gå som höst/vinterdäck.
-
Körde just en tur med DHR II (2,4wt, maxxterra) och Aggressor (2,3, dual). Upplevde inte aggressor som speciellt mycket halare än DHR II i det här vädret. Allt är ju halt, oavsett vad man har för däck känns det som.
Där emot tyckte jag kombon rullade fruktansvärt tungt. DHF och DHR II rullade mycket bättre känns det som. Iofs ingen koll på däcktrycket.
Eller så är det gårdagens Rehab som spökar.
Ska testas imorgon på ny långtur.
-
Detta är en ganska bra summering av Maxxis vanligaste stig/endurodäck.
https://enduro-mtb.com
-
Fram skall du definitivt ha DHF Maxterra, gärna 2,5 brett, grymt bra däck.
Bak lite mer kluven. Beror på om du vill prioritera fäste eller rull.
-
https://reviews.mtbr.com
// Muffin
DHF är bra för hög fart, men för svensk trail föredrar jag hr2 fram. Lite bättre fäste, framförallt när det är lite blött, där blir dhf bara ok typ.
Bak är det hr2 för mig när det är höst/vinter/vår, sommaren något lite mer lättrullat.
Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.
-
Raggamuffin skrev:
https://reviews.mtbr.com
Lägligt.... 😁🤗
-
Stervelo skrev:
för svensk trail föredrar jag hr2 fram
Jag har haft HR2 fram ett helt år nu och hade främst tänkt använda det i blöta förhållanden, men det fungerar bättre än förväntat på torra naturstigar. På hårdare underlag rullar däcket på mittmönstret och blir då ganska lättrullat. Lutas cykeln fäster dubbarna bra i mylla och bromsas framhjulet biter mönstret bra på svenska naturstigar. Kan tänka mig att fästet är mindre bra på stenhällar och grusstigar pga förhållandevis liten kontaktyta.
Har inte testat HR2 som bakdäck, men har andra mönster högre rankade på min lista. Jag tycker att mönstret är lite för glest och spretigt för att fungera som ett bra stigdäck bak. Kanske fungerar bra som endurodäck bak.
-
Varför är folk så anala med att fram o bakdäck måste vara av samma märke? MTB är ju ändå fula o leriga, vad spelar då loggorna för roll?
// Larsa
-
Håller med, analt och sinnessjukt på samma gång haha. Ganska kul att labba med däck ändå för det gör verkligen skillnad, till en försumbar kostnad om man köper på utförsäljning.
-
Enkelt att bara skicka bak framdäcket när det börjar bli tråkigt som framdäck. Eller är det bara jag som är så ekonomisk..larsaw skrev:
Varför är folk så anala med att fram o bakdäck måste vara av samma märke? MTB är ju ändå fula o leriga, vad spelar då loggorna för roll?
HR2/HR2 eller DHF/DHF alltså. Kvittar egentligen vilket tycker jag.
Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".
-
Men det kan man ju göra ändå, måste ju ändå pynta för nytt framdäck när det är slitet. Går ju att köra slitet enduro bakdäck som framdäck på stig/xc hoj amnars. Om man har olika däckpar blir man mer adaptiv för underlaget också men finns ju fördelar med samma däck om man inte hojar så ofta. (glömmer hur däcken känns alltså)
-
Måste mountainbikes vara skitiga hela tiden?
Jag sköter min genom att hålla den ren och välsmord.
Lite som att diska sitt vinglas när man druckit ur. 🤔😏
-
Måste, om den används kanske. Efter några minuter i sloppy terräng har man typ 2 kilo lera på hojen. Sen tar det 1 timme att göra rent... Jag ska köra WTB Warden fram och bak i vinter.
Sen kanske man borde införskaffa onepiece och miljövänliga tear offs ;)
-
konken skrev:
Måste, om den används kanske. Efter några minuter i sloppy terräng har man typ 2 kilo lera på hojen. Sen tar det 1 timme att göra rent...
Så är det. :)
KÖP & SÄLJ
-
Rockshox Monarch Plus RC3 DebonAir M/M 216x63mm
Säljes i Göteborg -
Specialized Stumpjumper Expert Carbon
Säljes i Skaraborg -
Tune Speedneedle läder (oanvänd)
Säljes i Östergötland -
Ridley X-trail alu 105 HDB, strl M (57), gravel/allround bike
Säljes i Östergötland -
Plattformspedaler, straps och handtag.