• Re: Dubbdäck 2018/2019 (Continental Contact Spike 240?)

Av:
    frause
    Köpte två st 240 dubbars 37 mm hos Rock. De väger 837 och 831 g ifall nån undrar.

Av:
    Miracle
    Ser ut som ett bra däck! :)
    Någon som köpt 42:or? Undrar hur breda å höga de blir, eller om man ska gå på 37:or.

frid!

Av:
    JKolmo
    Alltså jag undrar om övertron är helt befogad beträffande dessa däck. Suddigumströga top contact kryddade med 240 tunga ståldubbar, blir det så bra det...?

Av:
    NickPick
    JKolmo skrev:
    Alltså jag undrar om övertron är helt befogad beträffande dessa däck. Suddigumströga top contact kryddade med 240 tunga ståldubbar, blir det så bra det...?

Nyhetens behag eller att "alla" är trött på marathon winter?

Av:
    glitch
    Alla är trötta på vintern innan den ens börjat....

Av:
    zodah
    Har ju inte ens blivit halt än...
    Ser fram emot en riktig testrapport från ett halt vinterstockholm.

Ser ut som om man kanske ändå måste kränga på dubbdäcken i veckan. Kör vidare med Hakka 240 bak och SMW fram.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    frause
    NickPick skrev:
    JKolmo skrev:

Nyhetens behag eller att "alla" är trött på marathon winter?

"Befogad övertro"? Det är väl själva grejen med övertro att den inte är befogad?

Hur som helst vill jag ha vinterdäck och då kan man lika gärna testa nåt helt nytt än köpa nåt man vet inte håller en säsong.

Kränger på dem ikväll tror jag. Det ska bli minusgrader senare i veckan.

Av:
    ceel
    Försöker mig på en Contact Spike 240/Top Contact Winter II-kombo denna vintern. Ska bli kul att se hur det känns när kylan å snön kommer.

Av:
    MaHa
    Hejsan,

jag har aldrig köpt däck och skulle behöva lite assistans med vad som passar min 29"+ cykel.
    Däcken jag har nu är Schwalbe Nobby Nic Evo Snakeskin 65-622, men vill hitta ett par dubbdäck till vinterpendingen.
    Hittar tyvärr inga dubbdäck som är 65-622 (som jag tolkat det så är bredden på däcket 2.6". Fälg: Rodi Tryp 35, 622x35, 29").

Skulle vara tacksamt med vägledning/rekommendationer :)

Av:
    Stuvarn
    MaHa skrev:
    Hejsan,

jag har aldrig köpt däck och skulle behöva lite assistans med vad som passar min 29"+ cykel.
    Däcken jag har nu är Schwalbe Nobby Nic Evo Snakeskin 65-622, men vill hitta ett par dubbdäck till vinterpendingen.
    Hittar tyvärr inga dubbdäck som är 65-622 (som jag tolkat det så är bredden på däcket 2.6". Fälg: Rodi Tryp 35, 622x35, 29").

För ren pendling tror jag Schwalbe Marathon Winter 50-622 (28x2.00) skulle passa!
    ck1223703_1_8.jpg

Av:
    Jotunn
    Stuvarn skrev:
    MaHa skrev:
    Hejsan,

För ren pendling tror jag Schwalbe Marathon Winter 50-622 (28x2.00) skulle passa!

Beställde två sånna förra veckan till min Vitus Dee, bör komma imorgon. Ska bli kul att se hur de står sig.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-26 12:03 av Jotunn.

Av:
    frause
    ceel skrev:
    Försöker mig på en Contact Spike 240/Top Contact Winter II-kombo denna vintern. Ska bli kul att se hur det känns när kylan å snön kommer.

Den kombon låter inte helt fel.

Själv har jag kört in mina nya Contact Spike 240 på asfalt och kanske lite halka, och kan väl säga att de känns klart mer "suddgummiga" än både SMW och framför allt Gravdal. Det känns lite som man "flyter runt" lite diffust ovanpå liksom. Jag tror greppet finns där nånstans, provade att provocera med lite igångdrag och nån försiktig sväng på blank betong (inomhus) och då kändes det som de greppade faktiskt, men känslan är inte övertygande. Rullet är helt OK.

Får se hur de blir när det blir snö och is.

Av:
    MaHa
    Stuvarn skrev:
    MaHa skrev:
    [..] 29"+ cykel. Däcken jag har nu är Schwalbe Nobby Nic Evo Snakeskin 65-622, men vill hitta ett par dubbdäck till vinterpendingen.

Tack för tipset Stuvarn. Funderar dock över ifall inte 50-622 blir väldigt smala i jämförelse mot mina 65-622 (29x2.6") jag har nu?
    Finns det inga bredare dubbdäck?

Av:
    Stuvarn
    MaHa skrev:
    Tack för tipset Stuvarn. Funderar dock över ifall inte 50-622 blir väldigt smala i jämförelse mot mina 65-622 (29x2.6") jag har nu?
    Finns det inga bredare dubbdäck?

För pendling finns det nog inga bredare tror däcket med sin runda skuldra kommer å funka fint!
    Jag har oxå kört på Schwalbes Ice Spiker Pro 29x2.25" men det är knappast ett pendlingsdäck :)
    Så nu kör jag med dom smalare SMW 42-622 på min mtb när jag pendlar.
    IMGP8461.JPG

Av:
    Lejon
    Äntligen! Postnord hade hållit på dem i smyg en längre tid.
    På bild 240-versionen i 37 mm bredd. Bredvid Winter contact och Xerxes.
    Test imorgon i trolig snorhalka.
    357B46EF-C590-4595-AA8D-23D47D21A2B9.jpeg

Av:
    Lejon
    Jaha, det var de mest överjävliga däck att få på fälgen jag varit med om. Framhjulet (crestfälg) var värst och jag nöp sönder slangen. Helvete.

Av:
    JKolmo
    Kräng av och på däcket utan slang några gånger - ger lite stretch, ungefär som att för-stretcha ett tubdäck. Och rapportera sedan hur dessa underverksdäck fungerar i halka och hur de känns!

Av:
    Lejon
    JKolmo skrev:
    Kräng av och på däcket utan slang några gånger - ger lite stretch, ungefär som att för-stretcha ett tubdäck. Och rapportera sedan hur dessa underverksdäck fungerar i halka och hur de känns!
    Bytte hjul till ett med Fulcrumfälg. Då funkade det med bara lite mer ansträngning än oftast. På den gamla Crestfälgen var det fanimig nästan omöjligt. Jag gav upp till slut.

Men jag ser fram emot test imorgon. Är det Guds gåva till vinterpendlaren som jag hoppas?

Av:
    ceel
    Lejon skrev:
    Jaha, det var de mest överjävliga däck att få på fälgen jag varit med om. Framhjulet (crestfälg) var värst och jag nöp sönder slangen. Helvete.

Osis. På mina Alexrims ATD470 gick det hyffsat enkelt.

Av:
    Miracle
    Lejon skrev:
    Men jag ser fram emot test imorgon. Är det Guds gåva till vinterpendlaren som jag hoppas?

Spännande! Väntar på rapporten! :)

Jag slängde dock på mina gamla trogna Suomi W240. Man vet vad man får, så att säga. ;)

frid!

Av:
    zodah
    Hela happykollektivet väntar nu med spänning!
    :-)

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Lejon
    zodah skrev:
    Hela happykollektivet väntar nu med spänning!
    :-)
    Morgonens 22km avverkades i stram motvind på blöta vägar så det enda jag kan säga är att jag tycker de kändes som ett par ngt tyngre top Contact Winter. Dvs lite komfortabel (suddgummikänsla som vissa säger) känsla utan konstiga tendenser till spårkänslighet. Isgrepp och upplevt rullmotstånd säger jag inget om ännu.
    Alltså än så länge som förväntat/hoppats.
    Fortsättning följer....

Av:
    Lejon
    22km hem också: först en magisk känsla av lätthet och snabbhet tack vare däcken. Sen vred vinden eller vägen och det kändes jobbigt. Hemvägen avslutades med småspik i ögonen och rak motvind. Då kändes däcken kassa....

Av:
    tinkerbell
    Lejon skrev:
    22km hem också: först en magisk känsla av lätthet och snabbhet tack vare däcken. Sen vred vinden eller vägen och det kändes jobbigt. Hemvägen avslutades med småspik i ögonen och rak motvind. Då kändes däcken kassa....
    Allt med cykeln var kass idag med byig sida-mot och regn... Men jag väntar med spänning på första testet i halt väglag. Att det är suddgummi-känsla vid plus bådar trots allt gott, då kanske de inte är stenhårda med noll vägkänsla när det väl är kallt.

Av:
    Lejon
    Uppdatering efter ca 300km med däcken varav ca hälften på småhalt underlag:
    Första intrycket av ett rimligt lättrullat däck kvarstår. Huruvida de verkligen rullar bättre än Marathon Winter vet jag förstås inte men det är så det känns och däckets egenskaper i övrigt är oerhört mycket mer tilltalande: lättare, mjukare mer komfortabel känsla, helt ok styregenskaper. De ger en trygg känsla på is, släpper under kontrollerade former och dubbarna har markkontakt hela tiden.

Jag är väldigt nöjd än så länge! Återstår att utvärdera snöegenskaper och hållbarheten.

Av:
    perry62
    Nån som vet hur hållbarheten är på dessa dubbdäck är gentemot schwalbes dubbdäck.

Av:
    Miracle
    Lejon skrev:
    Uppdatering efter ca 300km med däcken varav ca hälften på småhalt underlag:
    Första intrycket av ett rimligt lättrullat däck kvarstår. Huruvida de verkligen rullar bättre än Marathon Winter vet jag förstås inte men det är så det känns och däckets egenskaper i övrigt är oerhört mycket mer tilltalande: lättare, mjukare mer komfortabel känsla, helt ok styregenskaper. De ger en trygg känsla på is, släpper under kontrollerade former och dubbarna har markkontakt hela tiden.

Jag är väldigt nöjd än så länge! Återstår att utvärdera snöegenskaper och hållbarheten.

Tack för rapporten! :)

frid!

Av:
    frause
    perry62 skrev:
    Nån som vet hur hållbarheten är på dessa dubbdäck är gentemot schwalbes dubbdäck.
    Det är rimligtvis ingen som hunnit cykla tillräckligt långt på de veckor de funnits på marknaden för att kunna göra en jämförelse. Återkom i vår.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in