• Re: Trans Am Bike Race 2019

Av:
    fhloston
    Not all Superheroes wear capes!

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    GoranS
    250 miles ledning redan nu. Fortsätter det i den stilen skulle det kan det bli nytt rekord vad gäller segermarginal.

Av:
    GoranS
    Så, Zeinab tog det sydligare alternativet. Någon som detaljanalyserat de två varianterna? Spelar det någon roll vilken man väljer vad det gäller resultatlistan?

Av:
    GoranS
    Just nu 7-8 grader i Rawlins, Wyoiming dit Zeinab är på väg. Under dagen stigande mot 15 grader och inget regn. Om resten sitter insnöade kan det bli en jätteledning om han inte får stopp i bergen i Colorado p.g.a. vädret.

Av:
    Cyklot B
    De usla väderomständigheterna har tryckt ihop fältet bakom pallen. Eftersom det är svårt att hitta övernattning inomhus i nationalparken, har de på placering 4 till 10 valt att stanna vid infarten för nattvila – det är 70 miles att cykla genom Yellowstone. Det här innebär att Martin och Kristian har bara 30 miles upp till fjärdeplatsen där bland andra Jani Simula befinner sig.

Andraplacerade Keith Morical lyckades ta sig igenom hela parken igår till ett motell vid dess södra infart, medan tredjeplacerade Michal Wiecki tycks ha funnit för gott att övernatta under en bro över en ravin strax intill Yellowstone Lake.

Det ska bli upp till 20 centimeter snö längs vägen i västra Wyoming under dagen, men en tröst är att den inte kommer att lägga sig på vägarna och försämra föret och fästet.
    National Weather Service skrev:
    In a winter weather briefing posted Friday evening, the National Weather Service in Riverton predicted three to seven inches of snow accumulation at the highest elevations, while other impacted areas will largely see two to four inches of snow.
    Areas near Yellowstone Lake are expected to see two to three inches of snow. A bit of accumulation is not uncommon this time of year, according to the NWS.
    Förhoppningsvis kan de nordiska cyklisterna dra fördel av en vana att cykla i snöglopp och kyla, som de mer sydländska randonneurerna inte har.
    Hur många av deltagarna har kört Tour de Ötzi?

Av:
    Cyklot B
    Ledaren i damtävlingen Lea Meszarosova tappade drygt 40 miles på Martin och Kristian under gårdagskvällen. Orsaken ska tydligen vara att hennes sadelstolpsklämma gått sönder.

Av:
    Booten
    Zeinab verkar vara en riktig stålman.. bakom honom börjar det bli än mer spännande. Grymt kört av M&K!

Nån som vet skillnaden mellan den nordliga och sydliga rutten?

Av:
    NickPick
    Söker bra konton på Instagram att följa. Givetvis vill jag att dom ska vara med i trans am!
    Abdullah lade ju upp någon story för några dagar sedan...

Av:
    Cyklot B
    Snöovädret har nu gjort att vägen genom Yellowstone stängdes av strax efter midnatt mellan den södra infarten, som cyklisterna ska ut genom, och Old Faithful, som ligger längs rutten bara 30 miles in i parken.
    Det är väl oklart vad som händer med det under dagen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-08 15:10 av Cyklot B.

Av:
    WSMC
    Cyklot B skrev:
    Snöovädret har nu gjort att vägen genom Yellowstone stängdes av strax efter midnatt mellan den södra infarten, som cyklisterna ska ut genom, och Old Faithful, som ligger längs rutten bara 30 miles in i parken.
    Det är väl oklart vad som händer med det under dagen.
    På Yellowstones hemsida står följande:

Current Conditions
    ALERTS
    Information
    All roads in Yellowstone now open
    All roads are open. Roads may close temporarily due to inclement weather and other reasons.

Har du sett att det ska vara avstängt?

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    Cyklot B
    Det skrevs på Facebook-sidan att vägarna var avstängda, bl a av deltagaren Peter Jackson för en kvart sedan, som sitter i West Yellowstone och väntar. Jag googlade och fick det bekräftat att de stängdes 00.15 i natt, men det kan förstås ha ändrats nu när dagen grytt.

Av:
    Petert
    Bra väderbevakning Cyklot B!

Av:
    GoranS
    Zeinab. Tuggar på i bra takt söderut. Ledningen nu över 300 miles till tvåan. Ett kortare stopp för ett par timmar sen. Längre stopp avslutat för ca 11 h sen. Har knappt 1000 höjdmeter upp till ett pass om ca 100 miles (plus lite upp och ner på vägen).

Morical. Sen en dryg timme i rörelse efter en längre paus. Har tre mil ganska lätt terräng och sen en stigning där det klättrar 700 höjdmeter på 18 miles (mest i början).

Wiecki på tredje plats är stilla sen en timme då han under en kort period rörde sig ett par miles efter att ha varit stilla i 9 timmar. Är i nuläget 6 mil bakom Morical.

Botti, på fjärde plats rör sig sedan knappt två timmar tillbaka och har fyra mil fram till Wiecki.

Oliva, femma, är även han i rörelse sedan knappt två timmar tillbaka och ligger någon halvmil bakom Botti.

Bakom dessa är en ansamling om sju cyklister, drygt tre mil bakom Oliva. En del verkar ev. vara på väg att börja röra på sig.

Därefter M&K och ruvar med Elson i bakhasorna. Svenskarna har varit i gång i en knapp timme.

Av:
    Petert
    Skönt att vädret gav sig relativt snabbt.

Av:
    Manurhin2
    Imponerad av alla 👍

M

Av:
    Cyklot B
    Det verkar faktiskt som om vägarna fortfarande är stängda med början vid Old Faithful.

De som övernattade i staden West Yellowstone är fortfarande kvar där och väntar, fastän det snart är lunchtid – med två undantag:
    Oliva och Botti som gav sig av tidigare in i nationalparken har nu stannat vid Old Faithful, där avstängningen alltså ska börja. Det är väl oklart om de cyklat dit på vinst och förlust, för att vänta på att vägarna ska öppnas igen eller för att rekognosera.
    Wiecki är kvar sedan nästan två timmar vid West Thumb inne i Yellowstone mellan de två avstängda vägsträckorna söderut och norrut, och verkar alltså sitta fast där.

Lite av ett antiklimax är det allt. :-(

Av:
    GoranS
    Till 2020 år upplaga kommer samtliga deltagare att ha med sig en plog!?

Av:
    Hasse#7
    GoranS skrev:
    Till 2020 år upplaga kommer samtliga deltagare att ha med sig en plog!?

Är det en variant av Ötzi XL med en decimeter snö på hjälmen?

Av:
    nisseson
    Screenshot_20190608-195741~2.png

Från kri's instagram (hoppas bildstölden är ok).

Av:
    GoranS
    M&K uppe på plats 9&10.

Av:
    patten
    nisseson skrev:

Viss misär verkar M&K och de andra få utstå med. Kämpa på, förbi snö och kyla!

Av:
    Petert
    nisseson skrev:

Vacker bild. Ser inte ut som ett sånt väder de faktiskt har haft.

Råa sällar, M&K och alla andra på TABR-vägarna.

Av:
    GoranS
    Morical har nu nått högsta punkten som banan når i Wyoming, runt 2900 möh.

Av:
    1888
    Vad jag gillar sådana här stolleprov!
    När någon annan utför dom alltså. 🍻

Härligt rapporterat!

Av:
    GoranS
    M&K bara 1-2 miles bakom Wick och Meszarosova.

Verkar som Di Felice och Wiecki är på väg söderut så det kanske är fritt fram nu!?

Av:
    Cyklot B
    Att flera cyklister ännu dröjer sig kvar i staden West Yellowstone där de övernattat, måste väl bero på att det är kylan och inte bara stängda vägar som håller tävlande tillbaka, nu när våra grabbar och en handfull till har gett sig av ut i kylan och in i nationalparken.

Ungefär vid 19.30 (svensk tid) läste jag också att vägarna i väster och den södra infarten – de som trafikeras av loppet – hade öppnats. Men nu vid 20.00 (svensk tid) gick det ut ett meddelande igen om att den södra infarten hade stängts. Kanske är det bara för inresa det är stängt, så att det ändå är tillåtet att ta sig ut från parken för den som fryser. Det kan väl tänkas vara mer för att turister som inte är förberedda för snö i juni inte huttrande ska bli besvikna på upplevelsen, än för att vägarna skulle vara farliga att åka på med sommardäck.

Av:
    GoranS
    Ser ut som M&K nu är uppe på plats 7&8 även om den asynkrona uppdateringen ställer till det lite.

Av:
    GoranS
    Botti och Oliva på plats 5&6 förefaller ha tagit en paus vid Yellowstone lakes västra strand (West Thumb). M&K har ca 24 miles dit.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-08 20:47 av GoranS.

Av:
    Petert
    Vilket dunkelt skådespel... Vid sjön ska det vara 4 m/s NV vind och det borde vara något man som cyklist tar emot tacksamt om man har vinden mer eller mindre i ryggen Särskilt då det är sommar och 1 plusgrad. Rikligt med regn som blir snö framåt kvällen borde (utsikt från min fåtölj) leda till att man inte kastar ankar vid sjöns västra sida utan tar hjälp av vinden för att komma ut ur väderområdet fortare än fort. Är den västra infarten stängd?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-09 00:08 av Petert.

Av:
    olks
    Helt galet! Heja och lycka till med allt!

-Harry

Av:
    kri
    Det var ju fint idag med. Lite thriller att klättra sista passet efter solnedgång. Först en del isfläckar, sen som tur torrt. Hade sugit att sova under en gran.

Av:
    kri
    ...just det ja, vi såg två grizzlybjörnar också.

Av:
    fasanen
    kri skrev:
    ...just det ja, vi såg två grizzlybjörnar också.

Yeah, right.. Det räcker med äventyret som det är, ni behöver inte spetsa med grizzlybjörnar!

Kudos!

Av:
    mhenry
    Lite väl kort rapportering från Kristian. Yellowstone var en besvikelse. Såg ut som typ Dalarna. Inget fel med det, men kanske lite för välbekant för en svensk. Grand Teton var mycket finare, men Kristian tyckte det var för likt Norge. 😂

Annars fick Kristian punka i Yellowstone, vi såg en bisonoxe eller vad det nu kan ha varit och vägen efter nåt stopp i Yellowstone var avstängd efter en trebilsolycka, så vi käkade burgare med Garth Elson. Mycket glad och skön kille som verkligen flyger fram! Sen cyklade vi om Lea och nån halvbonkad man som hette Tom. Det sista vi såg av Garth var under en skylt innan stigningen innan Dubois. Vi var uppe på 2925 m och det var runt -5 grader och blöt vägbana. Värt risken tyckte vi på förhand, och även i efterhand även om vi kanske ångrade oss lite uppe på passet där det stundtals var snorhalt.

Kort dag idag men i alla fall jag hoppas på varmare väder imorgon. Upp kl. 6 så dags att sova nu.

---

577571BC-ECBD-4673-86C1-4AC9C9461048.jpeg

Av:
    GustafH
    Härligt! Hoppas ni får sova gott och lycka till imorrn!

Av:
    fhloston
    Här sitter jag och läser ikapp i tråden och tänker att mysfaktorn där borta på TABR är låg. Och det är den kanske, men M&K ser ut att hantera det bra.

F*n va bra ni är!

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Petert
    Haha, galet. Tonläget är som efter vilken cykeldag som helst. Imponerande. Skönt att ni är vid väldigt gott mod. Heja heja!

Av:
    Sola
    Om ni är osäkra på art sägs det ju att man kan gå fram till björnen och sparka den i rumpan. Sedan klättrar man snabbt upp i ett träd. Klättrar björnen efter och äter upp dig är det en svartbjörn. Välter den först trädet och sen äter upp dig är det en grizzlybjörn. Men säkrast är nog att ni håller er på cyklarna. Roligt att följa er här, bättre än Eurosport. Fortsatt lycka till på färden!

Av:
    Petert
    Fältet ser inte ut som för ett dygn sedan. Det har troligen inte endast att göra med vädret.

Carpenter har redan nyss avslutat ett nära sju timmar långt stopp. Han är 12 mil bakom M&K (som har cyklat 230 mil nu).

Jackson, Tyndall och Simula har befunnit sig i staden West Yellowstone i över ett dygn. Damtvåan Jennifer Ziel har varit där i 6,5 timmar. Dessa är 24 mil bakom M&K.

Zeinab (298 mil) är stilla sedan en timme och har ca 45 mils försprång till Morical som rullar och som inte har varit igång jättelänge. Ska han cykla lite längre in i natten?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-09 09:12 av Petert.

Av:
    WSMC
    Stenhårda grabbar som bara ångar på dag efter dag torts att det på slutet verkar ha varit lite väl likt en Ötzi xl...:)
    Se om ni kan få pannkakor och maple syrap till frukost, brukar funka fint inför en längre cykeltur. Genomskinligt kaffe behöver ni inte be om, de får ni automatiskt....:)
    Hoppas ni får en god natts sömn och sen på´t igen!
    Kämpa kämpa.

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    Petert
    WSMC skrev:
    Se om ni kan få pannkakor och maple syrap till frukost, brukar funka fint inför en längre cykeltur.
    Kämpa kämpa.

+2

Av:
    Manurhin2
    Angående frukost.
    Dom gånger grabbarna betalt för övernattning och får Amerikansk frukost finns det då något som jag missat med långsamma kolisar?
    Samtliga hotellfrukostar jag kommit i kontakt med i us skulle få en dietist att fullständigt gå bananas.
    Om jag skulle få för mig att cykla lååååångt, vilket nog inte skulle ggå så bra, skulle jag föredra mer långsamma kolisar som grund.

Gilla läget eller har jag missat nåt knep?

M

Av:
    nesvop
    Manurhin2 skrev:
    Angående frukost.
    Dom gånger grabbarna betalt för övernattning och får Amerikansk frukost finns det då något som jag missat med långsamma kolisar?
    Samtliga hotellfrukostar jag kommit i kontakt med i us skulle få en dietist att fullständigt gå bananas.
    Om jag skulle få för mig att cykla lååååångt, vilket nog inte skulle ggå så bra, skulle jag föredra mer långsamma kolisar som grund.

Gilla läget eller har jag missat nåt knep?

M

Eftersom att du ändå inte kan nyttja speciellt mycket kolhydrater under en dag när du gör av med 8000 kcal lär det vara intressantare att försöka få ihop maximal mängd kalorier, vilket borde betyda fett i min mening. Tänk typ friterade saker. och sen lättsmält för att inte sabba magen.

Men den gamla devisen "vad som helst som du är sugen på" lär ju fungera ganska väl.

Av:
    Petert
    Nu först kollar jag vädret i West Yellowstone där fyra cyklister befinner sig sedan länge. Anledningen till det är rimligen att det inte har varit varmare än fem minus på ett bra tag. Snart borde de kunna ge sig ut igen utan att förfrysa sig. Över nollan om några timmar. Vägarna borde vara torra då också.

Tvåan Morical och trean Wiecki matar på i den sena natten som de enda aktiva av de nio översta i listan. Morical ligger 15 mil framför Wiecki.

Av:
    GoranS
    Måste säga att jag verkligen uppskattar att M&K tar sig tid att lämna lite berättelser om vad som hänt. Ger en helt annan bredd på tråden än när det bara är internetcyklister som sitter och gissar, spekulerar och försöker ana sig till vad som händer.

Kämpa på och kör säkert.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in