• Re: Trans Am Bike Race 2019

Av:
    mhenry
    Väntar på Kristian vid Hoosier Pass. Han är lite seg idag. Hans tur, tydligen...

---

7B857DAA-4339-4381-8644-C83DE396E934.jpeg
    792C32A6-A78D-4451-ACD5-DAB95C5D6BD0.jpeg

Av:
    Gunnar O.
    BB0B6E23-8FD0-4D44-AE0E-1B42F551BF8A.jpeg

Hoosier Pass 2018. Banans högsta punkt.

Heja M&k.

Av:
    clnr
    Njut av nedförscyklingen nu!

Ett forum, flera fora

Av:
    Petert
    Topp!

Av:
    WSMC
    Grymt kämpat uppför passet!
    Får kri vila något när han kommer upp? Eller säger du bara; skit i fotot jag har redan tagit ett, nu rullar vi vidare....:)
    Heja heja heja!

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    Gunnar O.
    clnr skrev:

Drygt 2800 höjdmeter utför är det de nästa 14 milen till Canyon City. Men också nästan 1000 meters stigning.

Av:
    Petert
    Gunnar O. skrev:
    clnr skrev:

Drygt 2800 höjdmeter utför är det de nästa 14 milen till Canyon City. Men också nästan 1000 meters stigning.

Vilken berg och dalbana!

Av:
    Petert
    Så härligt bra M&K cyklar. Sjätte & Sjunde plats i totalen är svårt imponerande ❗. Mycket är kvar men det är så uppenbart begåvat så jag kostar på mig det här utbrottet. 📢📢📢.

Av:
    GoranS
    Uppdatering av läget i täten med Zeinab vilandes medan resten rör på sig.
    2469, 2174, 2033 - Zeinab
    -360, -322, -245 - Morical
    -474, -412, -361 - Di Felice
    -514, -415, -331 - Wiecki
    -565, -473, -415 - Elson
    -565, -472, -402 - M&K
    -568, -481, -407 - Botti
    -568, -481, -409 - Oliva
    -595, -502, -470 - Wick
    -598, -506, -470 - Meszarosova
    -608, -569, -528 - Jackson
    -660, ...., .... - Tyndall
    -679, -568, -521 - Stoker

Av:
    RicraM
    Mycket starkt kört mhenry och kri! Kommer bli lika kul att följa fortsättningen.

Undrar om Garth tog fel väg där efter passet?

Av:
    bigmollo
    Galet häftigt. Jag avstod från att cykla till jobbet idag eftersom det fanns en regndroppen på SMHI-appen. Så hård är jag.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Scania123
    Ja, det verkar som att han fortsatte på hwy 285 istället för att svänga av på 9:an och då passade M&K på att rulla förbi. I nedförsbacken är de nästan 10 miles före italienarna och Garth nu. Heja!

Av:
    WSMC
    RicraM skrev:
    Mycket starkt kört mhenry och kri! Kommer bli lika kul att följa fortsättningen.

Undrar om Garth tog fel väg där efter passet?
    Verkar ha upptäckt det rätt fort, nu är han tillbaka på rätt rutt och jag italienarna och M&K utför. Thriller.....

Av:
    IngvarW
    Strålande grabbar!!

Av:
    WSMC
    Drygt 20 minuter sedan senaste uppdateringen på den italienska duon.
    Antingen har trackern tillfälligt slutat fungera, eller så har de gjort ett litet pit stop.
    Lite beroende på hur säker positionen är, har de stannat på ett av följande fyra ställen( alla ligger inom ca 100m):
    - Riverside Inn Hotel Fairplay Colorado
    -Asian Fusion
    -Subway
    -Wise Cannabis Company

Jag vet vilket jag skulle ha valt i deras läge i alla fall.

Av:
    GoranS
    Zeinabs ledning krymper. Nu 352 miles. Han har pausat i fem timmar. Jag gissar att han är ute på vägen igen inom två timmar.

Av:
    GoranS
    WSMC skrev:
    Antingen har trackern tillfälligt slutat fungera, eller så har de gjort ett litet pit stop.
    Lite beroende på hur säker positionen är, har de stannat på ett av följande fyra ställen( alla ligger inom ca 100m):
    -Asian Fusion
    -Subway
    -Wise Cannabis Company

Var nog ett stopp. Bottis tracker verkar vara igång igen och han har inte rört sig mkt.

Av:
    WSMC
    GoranS skrev:
    WSMC skrev:
    -Asian Fusion
    -Subway
    -Wise Cannabis Company

Var nog ett stopp. Bottis tracker verkar vara igång igen och han har inte rört sig mkt.
    Ja, lutar åt det.

Av:
    GustafH
    WSMC skrev:
    -Asian Fusion
    -Subway
    -Wise Cannabis Company

Nää, det är ju alldeles orimligt. Vi ska inte hålla på att promota sånt här!

Cykling och amerikanska mackor, det hör inte alls ihop.

Av:
    Gunnar O.
    Till skillnad från M&K kör ju italienarna Botti och Olivia i soloklassen, men verkar cykla tillsammans hela tiden.
    Undrar om det är ‘according to the spirit of the race’?

Av:
    WSMC
    GustafH skrev:
    WSMC skrev:
    -Asian Fusion
    -Subway
    -Wise Cannabis Company

Nää, det är ju alldeles orimligt. Vi ska inte hålla på att promota sånt här!

Cykling och amerikanska mackor, det hör inte alls ihop.
    Precis, jag hade valt bort Subway.

Av:
    gabbeon
    M&K har cirkus en VR kvar till halvvägs. Dags att köra lite vetternkette kanske? Varför tar ingen den norra rutten? Nån borde göra nåt.

Av:
    GoranS
    gabbeon skrev:
    M&K har cirkus en VR kvar till halvvägs. Dags att köra lite vetternkette kanske? Varför tar ingen den norra rutten? Nån borde göra nåt.
    Anmäl dig till 2020 och kör den varianten (om den finns kvar då)!?

Av:
    freddiesan
    Kansas TV-inslag om TABR: https://www.kwch.com

Zeinab är vid Newton Bike Shop just nu men jag hittar ingen rapport online från affären, har ägarna ändrat sitt engagemang?

Av:
    GoranS
    Zeinab tog en drygt sju timmar lång paus i Newton men är nu sedan drygt fyra timmar åter ute på vägarna. Ledningen uppgår till 356 miles.

Morical på andra plats har 90 miles ner till Di Felice som i sin tur har 36 miles på Wiecki. Där bakom går Elson starkt och är bara 25 miles bakom polacken. Bakåt har Elson 15 resp 16 miles till italienska duon och M&K. Bakåt från svenskarna är det sen inte mer än 32 miles tillJackson som verkar fått upp farten.

Av:
    GoranS
    Ryktas på FB att Zeinab bytt styrstam i Newton. En Deda månne!?

Av:
    JLarsson
    GoranS skrev:

Och hur hårt drog han den?

_______
    aliekatapult

Av:
    GoranS
    JLarsson skrev:
    GoranS skrev:

Och hur hårt drog han den?
    Jag gissar att han stod några meter utanför staden när han drog.

Av:
    kri
    Ännu en skoj semesterdag. Mådde lite kass först, men sen var det bara fint. Såg ut som att vi skulle komma till Pueblo i god tid också. Då punlade mitt bakdäck. Tänkte köra slanglöst, men de fick inte ihop grejerna ordentligt i Astoria, så det är GP5000TL 28 mm på DT RR421 och slang. Vi pin hade fyra slangar och krånglade som fan. Den värdelösa fälgtejpen de satte på i Astoria gick åt skogen så det blev nödrim med Leukoplast. Väl på väg visade det sig vara pyspunka, så det blev 5 km TT-intervaller i 5 mil med pumppaus. Kul...

Jag blir kvar i Pueblo och inväntar stt cykelaffären öppnar 09:30 för att fixa fälgband, slangar och kanske även andra däck.

I övrigt bara bra, men det är såklart trist att jag ställer till det för oss med det här mek-klyddet. Fram kommer vi, om än kanske lite senare..

Av:
    GoranS
    Trist med cykelstrul. Känns ju lyckligtvis som ett lösbart problem dock. Ni får glädja er åt lite Elson-och-italienar-jakt imorgon helt enkelt.

Av:
    Petert
    Osis. Hur kunde de tillhandahålls så usel fälgjtejp, man undrar. Vila i väntan på öppningen och föreök att inte känna någon stress.

Av:
    janolle
    kri skrev:
    Ännu en skoj semesterdag. Mådde lite kass först, men sen var det bara fint.

I övrigt bara bra, men det är såklart trist att jag ställer till det för oss med det här mek-klyddet. Fram kommer vi, om än kanske lite senare..
    En helt vanlig cykelsemester tripp. Lycka till ni är gjorda av taggtråd.

Av:
    NLC
    GoranS skrev:

😂

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    mhenry
    Ja, en riktig skitdag, men i slutändan ingen katastrof även om vi klämde en massa slangar. Kristian har ju haft två punkor tidigare och då har vi ju lyckats utan att försöka. Nån som har ett idiotsäkert tips på hur man undviker att klämma slangen när man använder däckavtagare?

Det var Velox fälgtejp de satte dit och det funkar ju normalt sett bra, men inte med tubelessfälg och -däck.

Sett från den ljusa sidan så hände inte det här i snöstormen eller när det var -5 grader och blöt väg och vi med minsta möjliga marginal tog oss över passet innan Dubois.

---

Av:
    Petert
    mhenry skrev:
    Ja, en riktig skitdag, men i slutändan ingen katastrof även om vi klämde en massa slangar. Kristian har ju haft två punkor tidigare och då har vi ju lyckats utan att försöka. Nån som har ett idiotsäkert tips på hur man undviker att klämma slangen när man använder däckavtagare?

Det var Velox fälgtejp de satte dit och det funkar ju normalt sett bra, men inte med tubelessfälg och -däck.

Sett från den ljusa sidan så hände inte det här i snöstormen eller när det var -5 grader och blöt väg och vi med minsta möjliga marginal tog oss över passet innan Dubois.

Positivt tänkande, bra.

Hör är en däckavtagare som även är byggd för att bända PÅ däck. Det finns flera andra (t ex från Velox) men denna birse många USA-butiker ha.

https://www.cykelkraft.se

Av:
    mkallstrom
    kri skrev:
    Tänkte köra slanglöst, men de fick inte ihop grejerna ordentligt i Astoria, så det är GP5000TL 28 mm på DT RR421 och slang. Vi pin hade fyra slangar och krånglade som fan. Den värdelösa fälgtejpen de satte på i Astoria gick åt skogen så det blev nödrim med Leukoplast. Väl på väg visade det sig vara pyspunka, så det blev 5 km TT-intervaller i 5 mil med pumppaus. Kul...

Jag blir kvar i Pueblo och inväntar stt cykelaffären öppnar 09:30 för att fixa fälgband, slangar och kanske även andra däck.

Jag kör med slang på RR 421, men valde ändå att använda 25 mm TL-tejp (Stans) som går upp en bit på sidoväggarna. Borde kanske vara någon mm smalare, men det funkar för mig. Det kändes som att det skulle kunna bli problem att få smalare fälgband att stanna på plats p g a profilen. Hoppas du får ordning på det!

DRW_RR421_asym_FW_WEB_SHO_001.png

Av:
    PataData
    Grymt!!
    Bara att krypa ihop i nedförslutningen nu :)

Av:
    WSMC
    Såg en blänkare i amerikansk media att det var flood varning i Mississippifloden i Illinois.
    Kan det möjligtvis påverka våra deltagares rutt och framfart något?
    Har tyvärr inte möjlighet att kolla upp rutt och plats för översvämningen själv förrän senare idag.

Av:
    GoranS
    Vet inte hur det funkar för TABR. Däremot är det ju rätt vanligt förekommande att det blir ruttomläggningar och ibland även biltransport någon sträcka på RAAM just runt TS35 vilket är vid Mississippifloden.

Av:
    Sola
    Tråkigt med punkor. I värsta, värsta fall lär man kunna fylla däcket med torrt gräs eller annat mjukt material och packa hårt. Har ännu inte behövt pröva det. Funkar nog bättre på MTB-däck än 28mm. Hälsningar från "7 punkor på UTU". Låt inte luften gå ur er.

Av:
    clnr
    Ja, det är översvämningar i området där rutten passerar Mississippifloden. Hittar inget konkret som påverkar rutten då det är väldigt lokala nyheter och jag kan inte området.
    https://www.kfvs12.com

Ett forum, flera fora

Av:
    TBy
    mhenry skrev:
    Nån som har ett idiotsäkert tips på hur man undviker att klämma slangen när man använder däckavtagare?

Jag brukar ha alltid slangen lätt pumpad (bara just så pass att den håller formen), framförallt när jag kränger på. Tanken är att det ska göra att slangen a) ska glida undan i stället för att klämmas och b) vränger sig rätt så den inte tvinnas. Har funkat bra hittills. Dock inte alls säkert att det hjälper er.

EDIT: Heja på. Ni kör kanonfint och klokt, trots blandade utmaningar. Fortsätt så!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-12 10:34 av TBy.

Av:
    GoranS
    Ser ut som Zeinab stannat till vid denna "bygghandel" i Chanute i östra Kansas. Kan dock rimligen inte ha öppet strax före fyra på morgonen.
    Skärmklipp.JPG

Ledningen är nu 408 miles. De flesta verkar f.n. ha nattvila så det händer inte så mkt.

Av:
    ohellstrom
    TBy skrev:
    mhenry skrev:
    Nån som har ett idiotsäkert tips på hur man undviker att klämma slangen när man använder däckavtagare?

Jag brukar ha alltid slangen lätt pumpad (bara just så pass att den håller formen), framförallt när jag kränger på. Tanken är att det ska göra att slangen a) ska glida undan i stället för att klämmas och b) vränger sig rätt så den inte tvinnas. Har funkat bra hittills. Dock inte alls säkert att det hjälper er.

+1 på lite luft i slangen. Jag blåser lite med munnen, brukar bli lagom.

Jag använder bara däckjärn för att ta av däcket. Montering sker med enbart handkraft.

(skäms lite över att sitta och mansplaina punkalagning för såna rutinerade herrar... men du frågade haha)

Av:
    Cyklot B
    När det gäller översvämningen i Mississippi-floden, så visar ett filmklipp här att Chester Bridge längs rutten inte är farbar: https://www.kfvs12.com

Men nu har rutten på hemsidan just lagts om, så att cyklisterna istället tar en sydligare väg där floden passeras vid Cape Girardeau. Omdragningen tycks inte förändra ruttens längd i någon större utsträckning, men kan väl ändå påverka möjligheten att slå tidigare års rekord.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ