• Re: Trans Am Bike Race 2019

Av:
    izar
    Det blir en massa pumpande med latexslang om man ska cykla långt.

Av:
    mhenry
    GoranS skrev:
    Hm, nästan lite lockande ... ;-)

Yes! Det skulle vara roligt och dessutom ta internetcykling till nya dimensioner! :)

Men jag får nog koncentrera mig på TABR först. Tänk om det inte är kul... haha!

---

Av:
    rln
    izar skrev:
    Bra för kvoten armträning genom benträning.

Av:
    mhenry
    izar skrev:

Det var en del av det jag avsåg med att jag inte riktigt litar på latexslang. Kör hellre tubeless eller butylslang.

---

Av:
    kais01
    mhenry skrev:
    izar skrev:

Det var en del av det jag avsåg med att jag inte riktigt litar på latexslang. Kör hellre tubeless eller butylslang.

ja var det inte tubeless du tänkte köra? när det gäller luftläckage med latexslang är det av oklara skäl mer av ett aber med mtb. man får pumpa efter om man kör en heldag.

med michelins latexslang för landsväg har jag aldrig behövt fylla på under en dagsrunda, intrycket är att trycket håller sig trefyra dagar. att kolla trycket inför varje dagsetapp gör man väl oavsett..

trodde tubdäck för landsväg har latexslang? inte som man hör om problem med dagetapperna på tdf. men de är väl korta i sammanhanget:)

skönt rull har latexslang oavsett. något med känslan när underlaget är knaggligt:)

Av:
    NLC
    kais01 skrev:
    mhenry skrev:
    izar skrev:

ja var det inte tubeless du tänkte köra? när det gäller luftläckage med latexslang är det av oklara skäl mer av ett aber med mtb. man får pumpa efter om man kör en heldag.

med michelins latexslang för landsväg har jag aldrig behövt fylla på under en dagsrunda, intrycket är att trycket håller sig trefyra dagar. att kolla trycket inför varje dagsetapp gör man väl oavsett..

trodde tubdäck för landsväg har latexslang? inte som man hör om problem med dagetapperna på tdf. men de är väl korta i sammanhanget:)

skönt rull har latexslang oavsett. något med känslan när underlaget är knaggligt:)

I all vänlighet, vad är din egna erfarenhet av att cykla 12 h plus, ja kanske upp till två dygn utan någon längre paus? Trans Am Bike Race, Transcontinental mfl är inte att jämföra med etapplopp där deltagarna har följebil...

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    izar
    kais01 skrev:
    mhenry skrev:
    izar skrev:

Jag skulle förorda TL där du säkerställer att det går att få av/på däcket utan större bekymmer. Får du punka som inte lagar sig självt så stoppar du in en butylslang.
    Latexslang blir ytterligare en sak att hålla koll på, sånt vill man undvika!

Av:
    kais01
    NLC skrev:
    kais01 skrev:
    mhenry skrev:
    izar skrev:

I all vänlighet, vad är din egna erfarenhet av att cykla 12 h plus, ja kanske upp till två dygn utan någon längre paus? Trans Am Bike Race, Transcontinental mfl är inte att jämföra med etapplopp där deltagarna har följebil...

ja inte erfarenhet av etapplopp med följebil iaf. är van att klara mig själv. har inneburit gång på gång att jag fått assistera även andras eventuella problem. dvs vara följebilen:)

att just latexslang skulle vara problemfyllda är inte något jag varken själv eller via andra användare upplevt. däremot är skeptiska inställningen som här i tråden förekommande. typ myten att de skulle vara svårlagade när det gälller punka. det är de inte, snarare tvärtom, och är betydligt dessutom betydligt smidigare att byta, fastnar inte i däckväggarna som butylslang gärna gör. bara ploppar snällt på plats.

när det gäller behovet att efterpumpa lär ts ha god tid att testa olika varianter före start. inte heller tubeless är fria från detta problem.

han ska förstås köra tubeless om han vill det. men det är ett exempel på teknologi som är mindre utprovad än latexslang. dock kan det finnas fördelar längs vägar med myckenhet av vasst skräp. vägarna i usa sopas inte som i sverige och vägkanterna lär innebära utmaningar. men krånglar det och han sedan slänger in sin butylslang är han garanterad en trög framfart med tjockväggigt däck toppat med motsträvig slang. inte nåt man vill köra en tolvtimmars på.

Av:
    NLC
    @kais01 - det låter som du tänker lite för långt och cyklar för kort.

Av:
    ohellstrom
    Sen till festen märker jag... så kan det gå när man ägnar hela hösten åt fotbaserad transport.

Väldigt kul Martin, bra att ha lite att göra på jobbet i juni.

Jag tror inte jag har speciellt mycket att lära varken dig eller Anton om långcykling... men jag har tittat och tittat på Antons kitgrid och noterar bara ett par mörka solglasögon.

Jag har haft "förmånen" att vara ute och cykla långt i regn ganska många gånger och har med tiden börjat tvinga mig själv att cykla med klara (eller gula) glas på natten för att skydda ögonen. Det är irriterande i början för man tycker att man inte ser ordentligt... men jag tycker det är ännu värre när synen packar ihop av vatten och smuts. Så det är mitt lilla tips - natt/fulvädersglas till brillorna.

Av:
    Örjan Lax
    kais01 skrev:
    fastnar inte i däckväggarna som butylslang gärna gör.
    Alla talkar väl slangen innan montering.

Av:
    mhenry
    ohellstrom skrev:
    Sen till festen märker jag... så kan det gå när man ägnar hela hösten åt fotbaserad transport.

Jag tror inte jag har speciellt mycket att lära varken dig eller Anton om långcykling... men jag har tittat och tittat på Antons kitgrid och noterar bara ett par mörka solglasögon.

Jag har haft "förmånen" att vara ute och cykla långt i regn ganska många gånger och har med tiden börjat tvinga mig själv att cykla med klara (eller gula) glas på natten för att skydda ögonen. Det är irriterande i början för man tycker att man inte ser ordentligt... men jag tycker det är ännu värre när synen packar ihop av vatten och smuts. Så det är mitt lilla tips - natt/fulvädersglas till brillorna.

Välkommen tillbaka! Det sägs ju att man inte glömmer hur man cyklar ;) Jag tänkte ju att det inte skulle regna så mycket i juni, men brukar kanske vara lite optimistisk i mina privata väderprognoser. Men det där är bra tips! Nu får jag alltså lägga en pryl till på inköpslistan... :)

---

Av:
    GoranS
    Borde inte fotokromatiska glas kunna vara rätt trevliga i det sammanhanget? De tar visserligen lite ljus på natten, men jag upplever i alla fall inte det som något större problem vid mörkercykling.

Av:
    Henrik_E
    GoranS skrev:
    Borde inte fotokromatiska glas kunna vara rätt trevliga i det sammanhanget? De tar visserligen lite ljus på natten, men jag upplever i alla fall inte det som något större problem vid mörkercykling.
    Beror väl kanske på lins, men mina fotokromatiska Oakley-linser fungerar utmärkt för höst och vår men är lite för ljusa för sommarcykling

Av:
    GoranS
    Henrik_E skrev:
    GoranS skrev:
    Beror väl kanske på lins, men mina fotokromatiska Oakley-linser fungerar utmärkt för höst och vår men är lite för ljusa för sommarcykling
    Kör med Rudy och har tidigare alltid haft helmörka linser då jag varit nere i Alperna och cyklat på sommaren. I år blev det dock p.g.a. ett missöde så att jag fick köra med de fotokromatiska. Visst, när det var soligt och ffa upp på höjd hade jag inte tackat nej till de helmörka, men jag tycker de fotokromatiska funkade helt OK.

Av:
    Petert
    Jag upplever det väldigt otillräckligt när glas inte har fullt genomsläpp i mörker. Har man inte fullgod syn borde det upplevas ännu mer så. Fast detta kan vara Individuellt ...

Av:
    GoranS
    Får erkänna att jag inte har gigantisk erfarenhet av mörkercykling med fotokromatiska linser. Mest är det i form av pendlingscykling i Stockholmstrakten och då finns ju ofta en del ljus från andra källor än cykeln eget lyse.

Av:
    Petert
    Det är som vanligt mycket som spelar in och knappt något är självklart.

Av:
    NLC
    Jag har kört en del med fotokromatiska linser mest för pendling under vinterhalvåret men även på en 60-milare. Tycker det funkade hyggligt på natten även om det någonstans i regnet utanför Falkenberg visade sig att ena glaset hade trillat ur men eftersom jag inte märkte denna defekt förrän jag började irriteras av att ena ögat blev fullt av grus så antar jag att för mina ögon så var glasen tillräckligt ljusa även för mer än någon timmas mörkercykling. Däremot tycker jag inte de fotokromatiska linserna är tillräckligt mörka en riktigt ljus (sommar)dag för att funka så då byter jag hellre mellan mörka och klara glas under resans gång.

Av:
    GoranS
    Låter som det vanliga m.a.o., d.v.s. man får prova och se vad man själv tycker funkar/inte funkar.

Av:
    ohellstrom
    mhenry skrev:
    ohellstrom skrev:

Välkommen tillbaka! Det sägs ju att man inte glömmer hur man cyklar ;) Jag tänkte ju att det inte skulle regna så mycket i juni, men brukar kanske vara lite optimistisk i mina privata väderprognoser. Men det där är bra tips! Nu får jag alltså lägga en pryl till på inköpslistan... :)

Haha, tack!

Vad gäller träning till denna slags spektakel så finns det väl närmast bara anekdotiska "bevis" för vad som fungerar och inte fungerar.

En sådan anekdot är att jag bara hade en handfull rundor, inklusive de kortare breveterna, över 100k under våren 2018 innan det drog igång med 60/40 mil under sommaren - det fungerade alldeles utmärkt. Så, om omständigheterna gör att man får byta kvantitet mot kvalitet i perioder så behöver man nog inte oroa sig för det.

Edit: det var inte min avsikt att sammanlikna de söta små bereveter som cyklades i Sverige sommaren 2018 med TABR... men om vi antar att träningsrundor på 3000km av praktiska skäl inte är aktuella så är väl träningsupplägget likartat.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-03 14:08 av ohellstrom.

Av:
    mhenry
    Det blir nog inga 300-milsrundor innan TABR för min del. Min träningcykel gick sönder efter en krasch förra veckan. Rambrott. Utöver ser verkar det som att jag kommer behöva ansöka om visum till USA. 1 500 kr och ambassadbesök. Kan ju bli spännande! Har ju hört att de ska vara trevliga :)

Fick hem de flesta av väskorna som jag har tänkt ha. Kommer från Wildcat Gear och är verkligen välgenomtänkta och fina. Ska testa dem i helgen. Till och från jobbet i går gick i alla fall bra.

C248446B-6265-40B7-9109-B1C71ECBA5F4.jpeg

---
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-17 19:46 av mhenry.

Av:
    kitzblitz
    Ganska avundsjuk blir man ju...

Tycker alltid det är häftigt med all logistik och planering inför såna långa rundor. OK, Sverigetempot är inte riktigt lika långt, men ändå!

Kör du Ötzin på lördag?

Av:
    desmo
    mhenry skrev:
    Utöver ser verkar det som att jag kommer behöva ansöka om visum till USA. 1 500 kr och ambassadbesök. Kan ju bli spännande! Har ju hört att de ska vara trevliga :)

Är det nya regler? Innan fick man väl 90 dagar bara man fyllde i något på nätet? ESTA?
    Jag har varit på ambassaden ett par gånger (arbetsvisum) och har man bara alla papper i ordning, står tyst i kön och väntar på sin tur, och klarar sig genom säkerhetskontrollen så är det inga bekymmer!

Av:
    NLC
    mhenry skrev:
    Det blir nog inga 300-milsrundor innan TABR för min del. Min träningcykel gick sönder efter en krasch förra veckan. Rambrott. Utöver ser verkar det som att jag kommer behöva ansöka om visum till USA. 1 500 kr och ambassadbesök. Kan ju bli spännande! Har ju hört att de ska vara trevliga :)

Fick hem de flesta av väskorna som jag har tänkt ha. Kommer från Wildcat Gear och är verkligen välgenomtänkta och fina. Ska testa dem i helgen. Till och från jobbet i går gick i alla fall bra.

Välkommen in i Crockett-klubben =)

Av:
    kais01
    Örjan Lax skrev:
    kais01 skrev:
    fastnar inte i däckväggarna som butylslang gärna gör.
    Alla talkar väl slangen innan montering.

hahaha, den var bra!

michelins latexslang är åtminstone talkad från början.

när det gäller fotokromatiskt på kvällen är det som allt annat, bara att prova? pupillerna kommer vidgas lite extra, vilket gör att eventuella synfel i form av ålderssynthet och astigmatism kan komma märkas av i ökad utsträckning. men direkt mörkt blir det knappast.

Av:
    mhenry
    Nu har jag faktiskt fått hem ett par POC DO Half blade med två linser. En lins med bra genomsläpp (lite rödaktig?). Funkade över förväntan att cykla hem från jobbet med. Den andra linsen funkar nog bra i solen, men det vore klart skönt att inte behöva ta med en extra lins eller två par glasögon. Återstår att se om jag får behålla dem i sommar, men jag kommer i alla fall vilja ha ett par liknande.

kitzblitz skrev:
    Ganska avundsjuk blir man ju...

Tycker alltid det är häftigt med all logistik och planering inför såna långa rundor. OK, Sverigetempot är inte riktigt lika långt, men ändå!

Kör du Ötzin på lördag?

Antar att du märkte att jag inte var med? ;) Det krockade ju dessvärre med den årliga vintercyklingen utanför Flen. Hade blandat ihop datumen.

desmo skrev:
    mhenry skrev:
    Utöver ser verkar det som att jag kommer behöva ansöka om visum till USA. 1 500 kr och ambassadbesök. Kan ju bli spännande! Har ju hört att de ska vara trevliga :)

Är det nya regler? Innan fick man väl 90 dagar bara man fyllde i något på nätet? ESTA?
    Jag har varit på ambassaden ett par gånger (arbetsvisum) och har man bara alla papper i ordning, står tyst i kön och väntar på sin tur, och klarar sig genom säkerhetskontrollen så är det inga bekymmer!

Nja, normalt sett går det nog bra, men om man som jag varit i lite bråkiga länder så verkar den där ESTA-ansökan inte bli beviljad. Och kanske måste man boka tid för besöket. Jag måste i alla fall skaffa ett nytt pass först.

NLC skrev:

Tackar, fast jag vill tro att jag var först! ;) Skön hoj i alla fall, även om jag inte cyklat många mil på den sen förra hösten.

---

Av:
    Gunnar O.
    Oj oj. Här ligger jag på soffan och upptäcker den här tråden.
    Så roligt med svenskt TABR-deltagande även nästa sommar. Ska bli grymt kul att följa ert äventyr.
    TABR är ett fantastiskt lopp och jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk på er som har allt det roliga (och jobbiga) framför er.

Av:
    ohellstrom
    mhenry skrev:

NLC skrev:

Tackar, fast jag vill tro att jag var först! ;) Skön hoj i alla fall, även om jag inte cyklat många mil på den sen förra hösten.

Jo, jag menar mig veta att mhenry var först, därefter NLC, medan jag var sist (senast) i den "skandinaviska randoeliten" att införskaffa en en svart Trek Crockett med små färgglada detaljer. Vilket lagtempo det skulle kunna bli :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-25 14:58 av ohellstrom.

Av:
    mhenry
    Oj, inte mycket till action i den här tråden och så väcks den till liv på det här sättet av dig Oscar :) Väldigt aktuell fråga faktiskt. Funderar på att sälja Treken. Den har mest fått åka skog och känna på några crosslopp. Men klart vi ska köra lagtempo ändå! Sthlm-Lund är ju på G! Kan också vara så att jag behåller den för crossen i vinter.

Gunnar: Kul att du också hittat hit. Jag tar gärna emot tips från dig om du vill dela med dig :)

Jag har i alla fall beställt en ny cykel eftersom jag till slut lackade ur på alla kompromisser med Bridgestonen. Jag behövde en ram med tre fästen för flaskhållare, haha. Hemligt vad det är för nåt än så länge, men håller på att sälja av en massa grejer för att försöka gå plus-minus-noll på cykelkontot. Som att det vore möjligt :)

I övrigt är jag i kanonform! Har sprungit en del, åkt lite längdskidor. Satte också PB i marklyft, bänkpress och knäböj i dag... Hmm. Jag har alltså inte fokuserat så värst mycket på långcykling och har haft en liten motivationsdipp för första gången på evigheter. Mina vanliga vintercyklingskompanjoner har varit ganska frånvarande och det har väl påverkat. Visst har jag cyklat, men nu när det börjar bli ljusare och mindre is, snö och slask är motivationen på väg tillbaka och jag har börjat planera för längre rundor innan TABR.

Flyg, en gigantisk pickup och boende vid starten är bokat. ESTA-ansökan är också inskickad, men den gick inte igenom direkt utan jag väntar fortfarande på svar.

---

Av:
    GoranS
    Kul med uppdatering kring projektet. Om du har ork och tid tycker i alla fall jag att det skulle vara trevligt om du då och då fram till loppet kunde fortsätta uppdatera oss prickföljare om hur det går med förberedelserna.

Av:
    ohellstrom
    Haha, har inte rört en skivstång sen lumpen... kan absolut inte redogöra för några PB:n i nämnda grenar, men väl i ett antal andra icke-cykelgrenar. Tror det är sunt att göra något annat en stund om man känner sig lite mätt, så man håller huvudet friskt.

Är övertygad om att du ändå kommer vara i utmärkt fysisk form när starten på TABR går.

Av:
    ooms
    mhenry skrev:
    Oj, inte mycket till action i den här tråden och så väcks den till liv på det här sättet av dig Oscar :) Väldigt aktuell fråga faktiskt. Funderar på att sälja Treken. Den har mest fått åka skog och känna på några crosslopp. Men klart vi ska köra lagtempo ändå! Sthlm-Lund är ju på G! Kan också vara så att jag behåller den för crossen i vinter.

Gunnar: Kul att du också hittat hit. Jag tar gärna emot tips från dig om du vill dela med dig :)

Jag har i alla fall beställt en ny cykel eftersom jag till slut lackade ur på alla kompromisser med Bridgestonen. Jag behövde en ram med tre fästen för flaskhållare, haha. Hemligt vad det är för nåt än så länge, men håller på att sälja av en massa grejer för att försöka gå plus-minus-noll på cykelkontot. Som att det vore möjligt :)

I övrigt är jag i kanonform! Har sprungit en del, åkt lite längdskidor. Satte också PB i marklyft, bänkpress och knäböj i dag... Hmm. Jag har alltså inte fokuserat så värst mycket på långcykling och har haft en liten motivationsdipp för första gången på evigheter. Mina vanliga vintercyklingskompanjoner har varit ganska frånvarande och det har väl påverkat. Visst har jag cyklat, men nu när det börjar bli ljusare och mindre is, snö och slask är motivationen på väg tillbaka och jag har börjat planera för längre rundor innan TABR.

Flyg, en gigantisk pickup och boende vid starten är bokat. ESTA-ansökan är också inskickad, men den gick inte igenom direkt utan jag väntar fortfarande på svar.
    Hur länge har du väntat på ESTA? Jag ansökte för ett par veckor sedan och den blev pending, men dagen efter var den godkänd. Du vet att du själv måste logga in och kolla statusen på den (dvs du får inget mail om den är denied/approved)?

Av:
    mhenry
    Ah tack för den infon! Gick in och kollade och jag måste ansökan om visum. Kul! :)

Fick alltså avslag på ESTA-ansökan. Men hoppas på det bästa såklart.

---
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-27 16:13 av mhenry.

Av:
    Gunnar O.
    Märkligt. ESTA-ansökan brukar ju bli godkänd i stort sett omgående.

Av:
    mhenry
    Jo, men jag har på senare år cyklat i vissa mindre populära länder och är därför diskvalificerad från ESTA:

https://www.bbc.com

---

Av:
    desmo
    mhenry skrev:

Öländskt hantverk i titan?

Av:
    mhenry
    En sådan låg nog högst upp på önskelistan, men jag insåg att det skulle ta för lång tid. Det är ju bara knappt två månader kvar till start, och när jag väl tröttnade på kompromisser blev det en rejäl uppgradering. Kom imorgon så får du se :)

---

Av:
    desmo
    mhenry skrev:
    En sådan låg nog högst upp på önskelistan, men jag insåg att det skulle ta för lång tid. Det är ju bara knappt två månader kvar till start, och när jag väl tröttnade på kompromisser blev det en rejäl uppgradering. Kom imorgon så får du se :)

Missar imorgon pga anledningar.
    Hade dessutom bara fått se den vid starten pga bristande form.

Av:
    NickPick
    mhenry skrev:

Häftigt att du ska köra på en White, tycker jag! All heder.

Av:
    ohellstrom
    NickPick skrev:
    mhenry skrev:

Häftigt att du ska köra på en White, tycker jag! All heder.

Jag tyckte den såg grön ut ;)

Av:
    mhenry
    Hahaha, det blev ingen White!

Nu har jag fått visumansökan godkänd. I morgon genrepar jag och Kristian genom att cykla från Stockholm till Lund. Känner mig ganska stressad, men det släpper nog på väg ner till Lund. Förra helgen blev det en tredagars på knappa 70 mil. Har skaffat Instagram igen: https://www.instagram.com

https://transambikerace.com är nedstängd. Arrangören tog pengarna och stack? ;)

---

Av:
    ohellstrom
    mhenry skrev:
    . I morgon genrepar jag och Kristian genom att cykla från Stockholm till Lund. Känner mig ganska

Kristian förefaller anmäld till Malmös 30-milare på lördag, men inte du. Hur kan det komma sig?

NLC har ju i annan tråd lovat att bjuda på startavgiften så en sen anmälan kan väl(?) ordnas...

Av:
    NLC
    ohellstrom skrev:
    mhenry skrev:
    . I morgon genrepar jag och Kristian genom att cykla från Stockholm till Lund. Känner mig ganska

Kristian förefaller anmäld till Malmös 30-milare på lördag, men inte du. Hur kan det komma sig?

NLC har ju i annan tråd lovat att bjuda på startavgiften så en sen anmälan kan väl(?) ordnas...

Självklart!

Av:
    GoranS
    Stockholm-Malmö på fredag och en 30-milare som nedvarvning på lördagen! Eller är 30-milaren huvudnumret och det dessförinnan är uppvärmningen?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ