• [Långburksmaterial] Brand-X Ascend dropperpost

Av:
    jofahjalm
    Jag vill slå ett slag för produktutvecklingen hos Brand-X stolpen. Efter att ha kört den som kom på min Nukeproof Mega en säsong utan problem köpte jag ytterligare en. En Brand-X Ascend kostar idag 1160 kr med frakt från chainreaction. Jämfört med den som kom på Megan så har dom bytt ut remoten. Den tidigare var hela ok, men den nya ser nästan lite posh ut också.

Chainreaction säljer stolparna som att dom inte går att serva, men PNW säljer samma stolpe under namnet bachelor och har lite service info. Servicen verkar inte vara mer anvancerad än att man skruvar isär stolpen och fettar in den.
    IMG_9569.JPG
    IMG_9568.JPG
  • Re: [Långburksmaterial] Brand-X Ascend dropperpost

Av:
    marr
    Det är 150mm droppet va? Köpte en 125 häromdagen, den hade fortfarande gamla remoten.

Av:
    jofahjalm
    Nej, jag fick den med en 120 mm-stolpe. Ändpluppen för vajern sitter direkt i stolpen på denna (ingen förändring av stolpens konstruktion, pluppen hänger löst), sedan använder man den där stoppgrejen i reglaget istället.

Av:
    H.
    Låter ju sjukt prisvärt. Vilka slaglängder kommer den i? Hur är vikten jämfört med alternativen? Finns det någon anledning att välja nåt annat?

Av:
    marr
    jofahjalm skrev:
    Nej, jag fick den med en 120 mm-stolpe. Ändpluppen för vajern sitter direkt i stolpen på denna (ingen förändring av stolpens konstruktion, pluppen hänger löst), sedan använder man den där stoppgrejen i reglaget istället.

Najs!

Av:
    Jozerof
    Svinbra dropper, dock bytte jag remote till en Race face. Tyckte den som kom med var lite flimsy och plastig.

Av:
    jofahjalm
    H. skrev:
    Låter ju sjukt prisvärt. Vilka slaglängder kommer den i? Hur är vikten jämfört med alternativen? Finns det någon anledning att välja nåt annat?

120 och 150 mm. Stolpen är längre och bygger mer på höjden än andra. Jag hade kunnat haft mer dropp med en annan stolpe, men detta är tillräckligt för min Five. En Revive är väl lite smuttare och går att serva i större utsträckning. Jag vet inte om det är värt drygt tre gånger pengarna eller vad det kan kosta.

Tror inte den är utmärkande tung, men jag har inte kollat upp det.

Av:
    Mathias B
    Jag köpte en BrandX till min Spräcktral när Reverben gav upp, jäklar vilken fin stolpe! Nu efter en säsong med Bontrangers skitstolpe så ska jag köpa en BrandX-stolpe i julklapp till Röda Faran.

---------------------------------------
    Ner kommer man alltid.

Av:
    zinkpasta
    Och grymt nöjd med min (150mm), jag fick dock smäckremote när jag köpte för nåt halvår sen, så jag kör med Wolftooth numera. Får se hur den hanterar vinterklimat (om det blir nåt sånt i Gbg, nu har det varit +10C dygnet runt i ca tre veckor..), hade en gammal stolpe med liknande konstruktion som segade ihop vid -10 sådär.

Av:
    happymtb.fr
    Ja, och var är långburken nu då???

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    edvin_m
    Har kört två olika av deras stolpar (120 + 170mm) på mina cyklar och tryckte precis på en med den nya remoten på min sambos. Rekommenderas starkt! Service är busenkelt, skruva isär, fetta och skruva ihop. Inga specialverktyg behövs.

Två nackdelar, konstruktionen leder ner vatten som rinner längs med sadelstolpen ner i vajern vilket gör att den fryser och slutar funka om det är kallt ute. Något i pivot mekanismen i botten på sadelstolpen kärvar också ihop av vatten. Jag fettar in hela mekanismen ganska rejält och klarar mig bra sedan.

Den nya remoten är klart bättre och bra mycket smidigare med vajerpluppen i botten av stolpen. Men axeln som spaken roterar kring är för vek och börjar både glappa och böjer sig enkelt vid krascher. Inget större problem men känslan i en remote som roterar kring ett kullager är klart bättre. Jag tyckte inte att original reglaget var speciellt dåligt men bytte när jag fick tag på ett begagnat Raceface till bra pris. Ångrar att jag inte bytte tidigare om vi säger så :)

Av:
    scottmtb
    Monterade en Brand-X Ascend 120mm 1160 kr igår , den är ersättare medans jag servar Syncros droppern ,
    Brand-X'n verkar inte ha nå'n luftpåfyllningsventil ? kanske inte behövs ?

Av:
    edvin_m
    Det sitter en ventil under en gummiplupp under sadelklämman på iaf de nyare långslagiga modellerna. 230 psi.

Av:
    jofahjalm
    Sitter den inte under sadelklämman?

Av:
    scottmtb
    Njää , ingen gummiplupp , ser bara ut som infästning för cartridge

Av:
    happymtb.fr
    120mm har ett gasfjäder och därmed ingen ventil

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    scottmtb
    happymtb.fr skrev:

OK , Tack då vet jag

Av:
    magnil
    Har två st 150 mm. Riktigt bra stolpe. Remoten kunde som påtalats få vara lite stabilare och gärna Matchmakerkompatibel. Oavsett fanatiskt prisvärd stolpe!

Av:
    Der Kaiser
    Har hitills inte haft några problem med min 150-stolpe.
    Eller, jo, den hackade lite ett tag, jag tryckte i lite extra luft och smorde öbre skaftet utan annan demontering än att jag skruvade loss kragen för att kunna torka och smörja lite innanför/under den.

Den där "demonteringen" inkluderar det att demontera ytter-röret och komma åt innanför det?

Av:
    Makten
    edvin_m skrev:
    Två nackdelar, konstruktionen leder ner vatten som rinner längs med sadelstolpen ner i vajern vilket gör att den fryser och slutar funka om det är kallt ute. Något i pivot mekanismen i botten på sadelstolpen kärvar också ihop av vatten. Jag fettar in hela mekanismen ganska rejält och klarar mig bra sedan.

Aha, det skulle kunna förklara varför mitt reglage ganska ofta blir stumt när cykeln stått nån dag! Trycker man till så det släpper så håller den sig sen fungerande. Gissar att mekanismen där nere rostar helt enkelt, eller bara gunkar ihop av fukt.

Jag brukar skruva loss bussningen mellan inner- och ytterrör ganska ofta och kleta dit fett för att skona slitytan (såg nåt skräckexempel på en som var helt söndersliten). Man behöver inte släppa ut luften för att göra detta:-)

edvin_m skrev:
    Det sitter en ventil under en gummiplupp under sadelklämman på iaf de nyare långslagiga modellerna. 230 psi.

På min 150-stolpe står det 280-300 psi, men det är nog inte nödvändigt. Dock har jag läst om flera som haft problem direkt vid leverans för att trycket varit för lågt. Min slutade gå upp i toppen när den var nere på 150 psi men funkar finfint när jag pumpat i mer.

Av:
    weldion
    Är också nöjd med min stolpe från Brand-X. Nu så har jag bara haft den i 1 månad, så konstigt vore annars.
    Fick med lika reglage som TS. Fint pris på stolpen, någonting annat kan man inte säga.

Av:
    Luthman Photography
    jag inne och kladdade i Birds bikebuilder (igen) och såg att de numera har en egen draawperpost. Är det måhända en ombrandad Brand-X?

Av:
    Mini_me
    Makten skrev:

På min 150-stolpe står det 280-300 psi, men det är nog inte nödvändigt. Dock har jag läst om flera som haft problem direkt vid leverans för att trycket varit för lågt. Min slutade gå upp i toppen när den var nere på 150 psi men funkar finfint när jag pumpat i mer.

Min Oneup stolpe hade oxå lite svårt att ta sig upp som ny. Men det löste sig när man pumpa upp den mot övre värdet (typ nära max).
    Dom skickas väl med lägre tryck för att flyg mm ska kunna fortgå utan övertryck/undertryck som ett problem.

Ligger väl i konstruktionen antar jag iom det är samma på flera märken.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    scottmtb
    Monterade en Brand-X Ascend 120mm 1160 kr igår , den är ersättare medans jag servar Syncros droppern ,
    Brand-X'n verkar inte ha nå'n luftpåfyllningsventil ? kanske inte behövs ?

happymtb.fr skrev:

Kollade på Syncros droppern igårkväll , ingen ventil där heller , så Brand-X 120 o Syncros 2.0 120 verkar vara exakt likadana
    enda skillnad är att Syncros kostar dubbelt så mycket

Av:
    marr
    Får göra rättning. Den senaste inköpta 120mm stolpen hade viast nya remoten. Hade inte packat upp och kollat.

Av:
    jolov
    Kört brand-x droppern i 150 sen juli ungefär, fungerat utmärkt.

Kanske att glappet i stolpen blivit större, men funktionen är oförändrad ??‍♂️

Av:
    larsaw
    LucasNilsson skrev:
    Kört brand-x droppern i 150 sen juli ungefär, fungerat utmärkt.

+1 Fast endast i bruk sedan i oktober. Samt dom månader jag körde den på förra hojen innan den stals.
    Fett prisvärd stolpe!!!

// Larsa

Av:
    marr
    Lite servicevideos och så. Förfarandet på bachelor som är den internt dragna ser exakt likadant ut som på oneup stolpen. Lite andra detaljer bara.

https://www.pnwcomponents.com

Av:
    Raggamuffin
    Trist den alltid är slut i 27.2mm.

// Muffin

Av:
    Makten
    Mini_me skrev:
    Makten skrev:

Min Oneup stolpe hade oxå lite svårt att ta sig upp som ny. Men det löste sig när man pumpa upp den mot övre värdet (typ nära max).
    Dom skickas väl med lägre tryck för att flyg mm ska kunna fortgå utan övertryck/undertryck som ett problem.

Ligger väl i konstruktionen antar jag iom det är samma på flera märken.

Den tanken hade jag också; att det är nån slags restriktion för flygfrakt och tryckkärl.
    En lustig grej är att jag inspekterade en annan Brand-X 150 igår där det stod 230-250 psi vid sadelklämman, medan det står 280-300 på min i övrigt identiska stolpe.

Av:
    Oskar
    Raggamuffin skrev:

Sofort lieferbar: https://www.bike-discount.de

För det är väl typ ”samma” stolpe?

Av:
    Gushem
    Har kört med en brand-x 120mm pinne och nu när min reverb ger upp funderar jag på att skaffa en till 150mm-stolpe, men min setup gör att jag vill ha reglaget på höger sida, ovanpå styret, och jättegärna i samma matchmaker-klämma som broms och växel sitter i. Någon med tips på reglage som uppfyller mina kriterier?

Av:
    rekrevs
    Efter alla lovord i den här tråden så klickade jag hem en Brand-X 150 från CRC som ersättare till min Reverb :)

/Sverker

Av:
    zinkpasta
    rekrevs skrev:
    Efter alla lovord i den här tråden så klickade jag hem en Brand-X 150 från CRC som ersättare till min Reverb :)

Först Luftkappe, och nu detta. Snart snor du väl min patenterade 'endurunning'-teknik också!

Av:
    rekrevs
    zinkpasta skrev:
    rekrevs skrev:

Först Luftkappe, och nu detta. Snart snor du väl min patenterade 'endurunning'-teknik också!

Jag beställde cyklar som inte levererades långt innan du visste vad Ibis var ☺

/Sverker
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-16 15:00 av rekrevs.

Av:
    zinkpasta
    Too soon!

Av:
    konken
    Oskar skrev:
    Raggamuffin skrev:

Sofort lieferbar: https://www.bike-discount.de

För det är väl typ ”samma” stolpe?

Najs, kanske dags att fixa dropper till favoritramen då.

Av:
    Rattnalle
    rekrevs skrev:
    zinkpasta skrev:
    rekrevs skrev:

Jag beställde cyklar som inte levererades långt innan du visste vad Ibis var ☺
    Haha!

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Rattnalle
    Vad gäller BrandX så verkar ju enda rimliga alternativet till att köpa något annat vara Revive I'm man vill kunna serva istället för att slänga och köpa nytt. Allt annat är ju mer eller mindre engångs känns det som. BrandX så billigt att det känns ok.

För den serviceinstruktion jag sett gällde bara "ytterben", inte mekanismen.

Av:
    Der Kaiser
    Rattnalle skrev:
    Vad gäller BrandX så verkar ju enda rimliga alternativet till att köpa något annat vara Revive I'm man vill kunna serva istället för att slänga och köpa nytt. Allt annat är ju mer eller mindre engångs känns det som. BrandX så billigt att det känns ok.

Jag håller med helt i sak, om än inte i teori.
    Jag misstänker att om man har servat nån annan stolpe och "råkar" ge sig på en Brand-x så kommer man känna igen sig.
    (Men då får man ju ha ägt den i över två år, jag har inte ens haft min i ett än.)

Reviven har, i min ögon, potential att faktiskt ge en ett sorgfritt ägande. Punkt.

Det kanske finns nån mekanisk stolpe som är lika stabil som reviven ger sken av, men hydrauliska har den steglösa justeringen, värt en hel del.

Av:
    marr
    Rattnalle skrev:

Tycker nog oneup får vara med och leka också. Inte jättemycket dyrare. Upplevs definitivt som mer premium än brand-x. Rappare, mindre glapp och så.

Av:
    Rattnalle
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:

Tycker nog oneup får vara med och leka också. Inte jättemycket dyrare. Upplevs definitivt som mer premium än brand-x. Rappare, mindre glapp och så.
    Dubbla priset får väl ändå räknas som ganska mycket dyrare ;-)
    Men är den trevligare att använda kanske den är värd dem extra tusenlappen.

Av:
    marr
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:

Dubbla priset får väl ändå räknas som ganska mycket dyrare ;-)
    Men är den trevligare att använda kanske den är värd dem extra tusenlappen.

Jag tycker definitivt oneup är likvärdig med min betydligt dyrare yep.
    Skulle också välja oneup före brand-x trots priset.
    Det är de tre stolpar vi har och använder som jag grundar det på.

Revive får nog bli nästa stolpe när det behövs :p nyfiken som man är.

Av:
    Nito
    Någon annan som har problem med att den är trög som satan när man ska sänka den efter att den varit stående mer än 24h? Varje gång jag ska trycka in remoten så är det tvärstopp och jag måste ta så att det känns som att plasten ska ge vika innan den ”släpper”. Sen funkar den prima med endast tumkraft tills man haft den stående över natten igen. Har den stående i en varm och torr källare.

Har 150mm-modellen med den nya remoten som syns i TS.

Edit: såg inlägget längre upp nu om rost i mekanismen. Ska testa att smörja in den. Kanske ska lägga lite extra smörjning på själva stolpen också så kanske mindre vatten läcker ned vid tvätt och dåligt väder?

Är det ett vanligt problem som många av er stöter på?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-06 07:24 av Nito.

Av:
    N_sandstrom
    Dom brukar bete sig så om dom körts i kyla och sen står varmt.

Kan avhjälpas genom att låta den vara att par cm sänkt när den parkeras.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in