• Re: [Byggtråd] Dude Unlimited XTR 2019

Av:
    Lars.E
    Lövis skrev:
    Lars.E skrev:
    Lövis skrev:

Jag är 190 lång, och har sadeln på ca 80-81cm.
    Large är nog för kort åt mig i orginalutförande. Jag kör 70mm stem, och 20mm setback stolpe samt kedjestagen i längre läget (jj4,8).
    Passar perfekt åt mig, mycket bra balans och viktfördelning.
    11,6kilo väger den.

11,6 är en bra vikt på en L. Det är väl ungefär vad jag skulle få på min M om jag skulle kört Lite Skin istället för SnakeSkin. Hur har du bantat din?

Liteskin tubeless föredrar jag, även om de inte håller lika länge. Mycket följsammare däck och bättre grepp på halt underlag med den mjukare stommen.
    Tidigare sa jag att det ska vara 0,45bar, men nu har jag ändrat mig några steg, och kör nu på 0.40 med 84kg vikt.
    Har en lättare sadelstolpe och styre/stem.
    Gx 10-42 med 28fram, ashima bromsskivor etc.

En intressant sak är att du flyttat sadeln bakåt och styret framåt för att få balans och viktfördelning. Jag har istället flyttat sadeln framåt i railsen på min relativt korta cykel. Det gör att jag blir mer upprätt centrerad än om jag gjort som dig, vilket trots att vi gjort tvärt om ger liknande effekt på viktfördelningen. Skillnaden är att den mer upprätta sittställningen ger mer och snabbare utslag när man jobbar aktivt med viktfördelningen, vilket jag ser som positivt med de stora hjulen. (Men då du är längre än mig och har längre styrrör så kan det vara så att du trots allt hamnar lika upprätt och högt eller högre än mig trots dina inställningar?)
    Med min sittställning så hade jag flugit över styret 17 gånger i veckan om det vore en heldämpad cykel med 70 graders gaffelvinkel och 26 X 2,2 däck. Men nu är den helstel med 4,8 som tur är :)
    Att som dig flytta bak rumpan och flytta fram händerna gör att det blir lite rejsigare sittställning och man slipper sitta som en köttbulle på transporterna, men jag trivs rätt bra med att sitta lite mer som Tant Greta med cykelkorgen när jag bökar omkring på småstigarna.

Med min längd blir det ju problem med att man får vikten för högt upp/fram, och benägen att otba, men fatbiken känns mycket säker och förutsägbar.

Jag har lite längre reach, men övrigt liknande ställning på min nya fuel ex med 140 gaffel, men jag måste nog medge att jag har mycket mer självförtroende på duden, (åtminstone för tillfället).

Jag cyklade 2st 120km långlopp på duden i somras, och den fungerade helt bra till det sålänge banan är ordentligt stökig och inte går på en massa asfalt. Klättrar ju asbra, och grymt bromsgrepp och kontroll utförs.

Finland ligger lite före Sverige angående fatbikes tror jag :)
    Du verkar ha en vettig utrustning på cykeln. Och får man LS att hålla så är de som tidigare nänts väldigt trevliga.
    I låga till medium hastigheter så kan man köra riktigt brant stök med helstelt. Men ska man flyga fram i överljudsfart så kan en cykel med mycket fjädring vara ett betydligt bättre val.
    120 mil stök låter tufft :)

Av:
    Lars.E
    SGS skrev:
    Bjuder på en riktig nybörjarfråga: Är det tack vare däckens toralarea, och därigenom greppyta, som fat bikes klättrar så bra eller vad? Viktmässigt har de ju ofta ett visst handikapp s.a.s.

EDIT: I fallet med Canyon Dude i allmänhet, och trådens specifika exemplar i synnerhet, är det där med vikten självklart en annan sak. Tänker mer i generella termer då jag ofta tycker mig höra att fat bikes är bra klättrare.

Jag tror att det är flera faktorer som hjälps åt, men greppytan och att däcket formar sig runt saker som med smala däck gett spinn är nog de största faktorerna.
    Sedan kan nog vikten med svänghjulseffekt och trögheten att tvärt snurra fortare vara en liten extra hjälp, men skulle det ändå spinna så hjälper gyroeffekten att hålla balansen lite extra tills man kommit över det hala och plötsligt får tillbaka greppet igen.
    Det finns garanterat fler smågrejer som hjälper med klätteregenskaperna. Men trögheten i de stora hjulen är inte bara av ondo.

Av:
    Sixten Fors
    Lars.E skrev:
    En timme före, för att vara exakt.

Av:
    Lövis
    Sixten Fors skrev:
    Lars.E skrev:
    En timme före, för att vara exakt.

😁

Av:
    Sixten Fors
    Anledningen till att jag skapade en storlekstabell (föjt av debatt) var inte för att kritisera Lars.E val av storlek. Tanken var att nyansera och vara motpol till Canyons i mitt tycke inte så lyckade tabell. Till hjälp för andra trådbesökare som också är sugna på en Dude.

Det är rätt vanligt att tillverkare har lite konstiga och ologiska storlekstabeller. Lux och Neuron är andra exempel.

Av:
    Lars.E
    Jag gillar debatten och tabellerna, men i detta fall tycker jag att du har gjort samma fel som Canyon, men åt andra hållet (du är som sagt motpol).
    Storlekstabellen borde helt klart ha ett ordentligt överlapp då alla vet att smaken är som baken.
    Låt säga att tabellen hade både din brytpunkt på 175cm och Canyons på 183cm. Då hade man hamnat ganska nära verkligheten och kunna välja efter vad man gillar utan att hamna på fel sida om brytpunkten
    Jag är själv förespråkare för korta styrstammar till långa ramar och tycker att stammar över 70mm är landsvägsstammar (har faktiskt även svårt att fatta varför landsvägare kör med så långa stammar som de gör).

Även om jag var väldigt tveksam och velig innan jag åter igen valde en ram som är för liten (enligt Sixten-tabellen), så känner jag att jag valde rätt för att få en så lekfull cykel som möjligt i detta fall. Trygghetsgraden på en fatbike räcker och blir över ändå.
    Hade det gällt en Lux eller Neuron hade jag utan tvekan valt en längre cykel med kort styrstam (eller en spark tex,).
    Men man ska nog vara medveten om att även XC cyklister kan gilla korta cyklar ibland. Allt är inte svart eller vitt.

Av:
    Sixten Fors
    Vill man ha en mindre eller större cykel än "normalt", av valfri anledning, går det förstås bra.

+5 cm kroppslängd kräver +1 cm avstånd till styret (via ökad reach och/eller styrstam).
    Dude har 3 cm skillnad i reach mellan storlekarna. Neuron och Lux har 2 cm. Många andra märken/modeller runt 2,5 cm.
    Med så mycket som 3 cm skillnad är det inte konstigt att Dude's storlekar överlappar varandra mindre än en annan cykel som bara har 2 cm skillnad i reach mellan storlekarna. Jag har inga problem med att det skiljer 3 cm mellan storlekarna, hellre 3 än 2 cm som är onödigt lite.
    Med 3 cm skillnad räcker det med fyra olika ramstorlekar för att täcka in 150 till 200 cm cyklist (t.ex. 405, 435, 465, 495 mm reach).
    Med 2,5 cm skillnad behövs fem olika storlekar (t.ex. 400, 425, 450, 475, 500 mm).
    Med 2 cm skillnad behövs hela sex olika (t.ex. 400, 420, 440, 460, 480, 500 mm).
    Vilken tillverkare orkar/har råd att tillhandahålla sex olika storlekar av varje modell?
    Bikefit.png

Av:
    Pepperazzi
    Sixten Fors skrev:
    Vilken tillverkare orkar/har råd att tillhandahålla sex olika storlekar av varje modell?

Surly? :)

size.JPG

Då vi ändå har Happys samlade Fatbike- och Geometri-expertis här, och Lars fina byggtråd spårat ur lite, så...
    Vad ska jag som något taxbent 188cm lång titta på för storlek på Surlys ICT? Långa styrstammar verkar komma som standard med 80/90mm på L/XL. Stock L, eller XL med kortare stam?
    Standovern skrämmer mig lite med 860mm på XL, men jag ska väl iofs inte ha fler barn så...

ICT.JPG

Av:
    Lars.E
    Pepperazzi skrev:
    Sixten Fors skrev:

Då vi ändå har Happys samlade Fatbike- och Geometri-expertis här, och Lars fina byggtråd spårat ur lite, så...
    Vad ska jag som något taxbent 188cm lång titta på för storlek på Surlys ICT? Långa styrstammar verkar komma som standard med 80/90mm på L/XL. Stock L, eller XL med kortare stam?
    Standovern skrämmer mig lite med 860mm på XL, men jag ska väl iofs inte ha fler barn så...

Det är ju färdigbyggt och provkört, så nu är det analyser och urspårningar kvar att ägna sig åt.
    Men hur du ska hitta en Surly som slår en Large 2017 Unlimited för 22.599 SEK på outletten? https://www.canyon.com Skynda fynda!

Av:
    Lars.E
    Sixten Fors skrev:
    Vill man ha en mindre eller större cykel än "normalt", av valfri anledning, går det förstås bra.

+5 cm kroppslängd kräver +1 cm avstånd till styret (via ökad reach och/eller styrstam).
    Dude har 3 cm skillnad i reach mellan storlekarna. Neuron och Lux har 2 cm. Många andra märken/modeller runt 2,5 cm.
    Med så mycket som 3 cm skillnad är det inte konstigt att Dude's storlekar överlappar varandra mindre än en annan cykel som bara har 2 cm skillnad i reach mellan storlekarna. Jag har inga problem med att det skiljer 3 cm mellan storlekarna, hellre 3 än 2 cm som är onödigt lite.
    Med 3 cm skillnad räcker det med fyra olika ramstorlekar för att täcka in 150 till 200 cm cyklist (t.ex. 405, 435, 465, 495 mm reach).
    Med 2,5 cm skillnad behövs fem olika storlekar (t.ex. 400, 425, 450, 475, 500 mm).
    Med 2 cm skillnad behövs hela sex olika (t.ex. 400, 420, 440, 460, 480, 500 mm).

Intressant och matnyttigt inlägg med en tabell som i mitt tycke är en ganska bra utgångspunkt för en långlopps-MTB. Men även här så är det ganska svart-vitt med väldigt exakta mått enligt den så kallade moderna geometrin.
    Vissa gilla tvärsäkra rekommendationer enligt en viss skola, medan andra förstår att det är väldigt personligt vad som funkar bäst eller är roligast i skogen.
    Jag tycker att roligast oftast funkar bäst i längden då det lockar en att cykla oftare.
    För vissa är det roligast att jaga en klocka och för andra är det roligast att utmana besvärlig terräng i lägre hastigheter. Det är inte helt säkert att dessa olika typer av cykling funkar bäst med samma sittställning, och olika cyklister vill dessutom ha helt olika sittställningar för samma typ av cykling av olika orsaker.
    Själv utgår jag dessutom från en bra ståställning och låter sittställningen komma i andra hand men gör sittställningen så bra som möjligt utan att den ska sabba hur cykeln beter sig när man inte sitter. Tex, så får sadeln aldrig kännas som att den är ivägen när det plötsligt blir lite lagom besvärlig terräng.

Som sagt...
    "Vill man ha en mindre eller större cykel än "normalt", av valfri anledning, går det förstås bra."
    Frågan är bara om det är exakt din tabell som ska anses som "normalt" (vilket i en svart-vit värld gör att det är onormalt att följa många cykeltillverkares rekommendationer)?

Av:
    AnteL
    Lars.E skrev:
    Pepperazzi skrev:
    Sixten Fors skrev:

Det är ju färdigbyggt och provkört, så nu är det analyser och urspårningar kvar att ägna sig åt.
    Men hur du ska hitta en Surly som slår en Large 2017 Unlimited för 22.599 SEK på outletten? https://www.canyon.com Skynda fynda!

Man köper ju inte en surly för att det är prisvärt.. Speciellt inte en ict :)

Av:
    Lars.E
    AnteL skrev:

...

Den blå Surly ICT jag köpte begagnad köpte jag för att den var mycket prisvärd.
    Jag sålde den sedan lika prisvärt till en kusin :)

Av:
    NickPick
    Lars.E skrev:
    Pepperazzi skrev:
    Sixten Fors skrev:

Wow. 1900 nedsatt pris nu när folk köper 2019cyklar... Outlet var det ja. :x

Av:
    Lars.E
    NickPick skrev:
    Lars.E skrev:

...

Wow. 1900 nedsatt pris nu när folk köper 2019cyklar... Outlet var det ja. :x

Exakt... 1900 är småpengar.
    Men... Var hittar du någon annan ny Fatbike med med fulla garantier, cf ram, likvärdiga komponenter och 4,8 däck till ett bättre pris?

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-05 17:03 av Lars.E.

Av:
    Sixten Fors
    Lars.E skrev:
    Intressant och matnyttigt inlägg med en tabell som i mitt tycke är en ganska bra utgångspunkt för en långlopps-MTB. Men även här så är det ganska svart-vitt med väldigt exakta mått enligt den så kallade moderna geometrin.
    Personligen anser jag (förstås) att tabellen stämmer bra för de flesta mtb-typer. Jag har lika långt till styret på både Scale HT och Hightower FS. Men den senare har 9 cm längre Front, 4 cm kortare sadelrör och 160 mm dropper.

Tabellen är en svennebanantabell, inte en extremtabell för XC-racingposition eller ultralång Enduro vilka båda kan vara någon cm längre (till styret).

Av:
    Lars.E
    Sixten Fors skrev:
    Lars.E skrev:
    Personligen anser jag (förstås) att tabellen stämmer bra för de flesta mtb-typer. Jag har lika långt till styret på både Scale HT och Hightower FS. Men den senare har 9 cm längre Front, 4 cm kortare sadelrör och 160 mm dropper.

Tabellen är en svennebanantabell, inte en extremtabell för XC-racingposition eller ultralång Enduro vilka båda kan vara någon cm längre (till styret).

Eftersom svennabanan har cykelvasan och långloppsterräng som referens så verkar vi ha ungefär samma uppfattning om tabellen :)
    En annan aspekt än själva cykelmodellen är ju modellen av cyklist.
    Tex, så kanske inte en person med tung överkropp som oftast cyklar med en ryggsäck inte vill ha styret på samma plats som en med lätt och vältränad överkropp som aldrig använder ryggsäck?
    Vissa vill sitta upprätt och avslappnad för att inte få ont någonstans, medan andra vill sitta för att få ut maximal kraft ur kroppens alla muskler. Det som funkar bäst för dig behöver inte per automatik funka bäst för mig eller andra.
    Av alla XC-cyklar jag provat så tror jag att en Large spark 29´ är den som passat mig bäst. Av stigcyklar med lite mer slag så är det nog en Large Stumpjumper av senaste modell jag trivts bäst på (edit: vet inte om kompisens Ripmo är en Large... men den är supernajs. kanske najsare än de andra jag skrev?). Hur dessa två står sig i din tabell vet jag inte, men skulle jag titta på en heldämpad 29tummare så hade jag siktat på något i närheten av deras mått.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-05 17:47 av Lars.E.

Av:
    Lars.E
    Duden kändes lagom även ikväll.
    Hia-kväll.jpg

Av:
    AnteL
    Lars.E skrev:
    AnteL skrev:

...

Min svarta var inte prisvärd då jag bytte det mesta på den :) Nu är den dock rensad på dom "roliga delarna" förutom mitt oddity styre. Den säljs nog efter denna säsong så köper jag nog en simpel 27.5+ singlespeed som vintermög istället
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 02:39 av AnteL.

Av:
    Sixten Fors
    Lars.E skrev:
    Av alla XC-cyklar jag provat så tror jag att en Large spark 29´ är den som passat mig bäst.
    Av stigcyklar med lite mer slag så är det nog en Large Stumpjumper av senaste modell jag trivts bäst på
    (edit: vet inte om kompisens Ripmo är en Large... men den är supernajs. kanske najsare än de andra jag skrev?). Hur dessa två står sig i din tabell vet jag inte, men skulle jag titta på en heldämpad 29" så hade jag siktat på något i närheten av deras mått.
    Enligt tabell 182 cm längd = 514 mm till styret.
    Bikefit_LarsE.png
    Cyklar i Large med original stamlängd (och anpassad stam):
    Spark RC. Reach 457 + stam 80 = 537 mm (med 60 mm = 517 mm)
    Spark. Reach 460 + stam 70 = 530 mm (med 60 mm = 520 mm)
    Stumpy. Reach 445 + stam 45 = 490 mm (med 70 mm = 515 mm)
    Stumpy ST. Reach 455 + stam 45 = 500 (med 60 mm = 515 mm)
    Ripmo. Reach 471 + stam 45 = 516 mm

Av:
    Berk
    Sixten, det saknas en viktigt detalj in din tabeller: på en HT ökar reachen med ungefär hälften av sagen om man sitter på den. Därför behövs mindre reach eller kortare stam på en HT än på en FS.

Av:
    Leffe
    Men, hur funkar xtr 2019?

Av:
    Raggamuffin
    Berk skrev:
    Sixten, det saknas en viktigt detalj in din tabeller: på en HT ökar reachen med ungefär hälften av sagen om man sitter på den. Därför behövs mindre reach eller kortare stam på en HT än på en FS.

Eller längd på ben, överkropp och armar.

// Muffin

Av:
    Berk
    Raggamuffin skrev:
    Berk skrev:

Type av stig, körstil, personligt preferenser, osv.

Jag tror att det är bra för många, framförallt nybörjare, att ha en rekommendation baserad på kroppslängden. Sen kan man finjustera med många olika saker. Men förlängning på en HT med hälften av sagen är en relativt stort effekt, framförallt på HT med långa slaglängd som verkar att vara populärt just nu.

Av:
    Lars.E
    AnteL skrev:
    Lars.E skrev:
    AnteL skrev:

...

Min svarta var inte prisvärd då jag bytte det mesta på den :) Nu är den dock rensad på dom "roliga delarna" förutom mitt oddity styre. Den säljs nog efter denna säsong så köper jag nog en simpel 27.5+ singlespeed som vintermög istället

Den blå hade ganska roliga delar med ClownShoes, Bud & Lou, XT med clutch, Guide rs bromsar. Resten av grejerna gjorde sitt jobb utan att märkas.
    ICT är förvånansvärt pigga och lekfulla samtidigt som de är stabila. Känns inte alls så tunga som de är.

Av:
    Lars.E
    Raggamuffin skrev:
    Berk skrev:

Allt är inte svart eller vitt. Funkar det så funkar det oavsett vilka data man baserar det på.

Av:
    Lars.E
    Sixten Fors skrev:
    Lars.E skrev:
    Av alla XC-cyklar jag provat så tror jag att en Large spark 29´ är den som passat mig bäst.
    Av stigcyklar med lite mer slag så är det nog en Large Stumpjumper av senaste modell jag trivts bäst på
    (edit: vet inte om kompisens Ripmo är en Large... men den är supernajs. kanske najsare än de andra jag skrev?). Hur dessa två står sig i din tabell vet jag inte, men skulle jag titta på en heldämpad 29" så hade jag siktat på något i närheten av deras mått.
    Enligt tabell 182 cm längd = 514 mm till styret.

Cyklar i Large med original stamlängd (och anpassad stam):
    Spark RC. Reach 457 + stam 80 = 537 mm (med 60 mm = 517 mm)
    Spark. Reach 460 + stam 70 = 530 mm (med 60 mm = 520 mm)
    Stumpy. Reach 445 + stam 45 = 490 mm (med 70 mm = 515 mm)
    Stumpy ST. Reach 455 + stam 45 = 500 (med 60 mm = 515 mm)
    Ripmo. Reach 471 + stam 45 = 516 mm

Sedär... Det skiljer ändå en del, även fast alla kändes trevliga.

Av:
    Lars.E
    Berk skrev:

...

Jag tror att det är bra för många, framförallt nybörjare, att ha en rekommendation baserad på kroppslängden. Sen kan man finjustera med många olika saker.
    ...

Exakt. Man ska inte krångla till det för mycket med nybörjare. Ge dem en ungefärlig utgångspunkt och sedan går det med tiden att prova sig fram till vilka justeringar som gör att det känns bättre.

Av:
    Lars.E
    Leffe skrev:
    Men, hur funkar xtr 2019?

Det funkar superbra hittills.
    Om jag jämför med X01 11s så växlar XTR 12s silkeslent, tyst och fint. Vid hög belastning låter det självklart lite otäckt, men inte i närheten av hur X01 11s smäller och sprakar.
    Nu har jag inte hunnit göra några riktiga idiotväxlingar som det kan bli när man plötsligt märker att man har galet hög växel, så jag vet inte riktigt vad som händer då. Time will tell...
    Registret känns att det är bredare än 11s som jag haft innan, så jag är glad att jag valde 12s denna gång.

Av:
    Plush
    XTR 12s växlar dessutom ca 1/3 snabbare än föregångaren XTR 11s och ger mindre stötar ut i drivlinan pga klantiga växlingar när det händer...

Av:
    Lars.E
    Om det i verkligheten är 1/3 har jag ingen koll på. Men det går iallafall snabbt och smidigt och den har aldrig tvekat vid växling än.
    Jag brukar ha lätt att hitta saker jag tycker kunde varit bättre, men vet inte riktigt vad jag ska hittapå att klaga på :)

Av:
    Plush
    Jag ska inte tråka ut dig med en massa diagram på 1/3 🤣
    Men jag har dom om du vill se.

Jag tycker det funkar alldeles utmärkt.
    Deras dropper reglage är smutt.

Av:
    Lars.E
    Plush skrev:
    Jag ska inte tråka ut dig med en massa diagram på 1/3 🤣
    Men jag har dom om du vill se.

Jag tycker det funkar alldeles utmärkt.
    Deras dropper reglage är smutt.

Vet inte om jag blir klokare av ett sådant diagram?
    Det viktiga för mig är att systemet växlar snabbt och utan att tveka för mig, vilket det hittills gjort :)

Har du ett dropper-reglage över som du vill att jag använder på min cykel så kan du hälsa tomten att jag iallafall försökt vara snäll detta året.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in