• [Byggtråd] Dude Unlimited XTR 2019

Av:
    Lars.E
    Efter många om och men så blev det bestämt att jag skulle beställa en ny fatbike i mitten av sommaren.
    Jag gillade ju min Dude Unlimited 2016, så jag bestämde att det skulle bli en sådan igen.

Men då var 2018 Unlimited slutsåld!
    matadoren.jpg
    Jag började istället drömma om att 2019 ska ha massa bra uppgraderingar. Men vad? 2016 hade nog redan vad man kunde önska.
    Kanske hade min 2016 lite smalt register med X01 11s? Jag använde ofta ettan långa sträckor i uppförsbackarna, och elvan var ofta som att vispa luft med fötterna så fort det gick lite snabbare, så kanske eagle eller ännu hellre XTR 12s vore najs? Funderingar finns i en annan Happy-tråd https://happyride.se
    Färgen... Jag hade aldrig riktigt gillat den gröna
    john-deere-fatty.jpg
    som jag köpte mest för att den hade utrustning som passade mig bättre än den svart/röda som jag tyckte var snyggare. Så jag började drömma om att det skulle släppas en svart eller röd Unlimited 2019.

När 2019 släpptes så hade Unlimited utgått helt ur sortimentet.
    matadoren-slet-sitt-hår.png

Ett stort plus var dock att den med billigaste utrustningen nu likt Matadorens muleta var färgglatt röd.
    matadorens-skynke.jpg
    Dessutom blev det några tusenlappar kvar att uppgradera för.

Tiden gick...
    Och rätt som det var så var det dags. Ja ni vet hur det känns när man har halva inne som det heter.
    halva-inne.jpg

Det sägs att det ska gå fort att montera ihop allt... Iallafall för vissa.

• Re: [Byggtråd] Dude Unlimited XTR 2019

Av:
    glitch
    Fet kartong också!!

Av:
    AX3L
    Ska bli kul att följa! Siktar man på att få en fatbike så lite tung som möjligt eller vad prioriteras på ett sånt här bygge?

Av:
    Plush
    Kul!
    Från en som redan petat på nya XTR tycker jag du valde rätt.
    👍🏻

Av:
    Lars.E
    glitch skrev:
    Fet kartong också!!

AX3L skrev:
    Ska bli kul att följa! Siktar man på att få en fatbike så lite tung som möjligt eller vad prioriteras på ett sånt här bygge?

Både ja och nej på den frågan.
    Självklart vill man ha den lätt, speciellt hjulen. Men... man vill ju även att den ska vara funktionell och lika fet som kartongen ger sken av.
    Jag undviker dessutom att välja de lättaste däcken med LiteSkin då det visat sig att vi inte funkar tillsammans i längden.
    Jag vill ha ett förhållande som tål lite nötning, och jag har goda erfarenheter av SnakeSkin som lägger ca: 100 + 100 gram på totalvikten.
    4,8-snakeskin.jpg
    JumboJim 4,8 SnakeSkin är kärlek från att vårsolen smält bort all is och tills att vintern återvänder. Tre somrar på samma däck, men nu förnyas löftena med samma modell men nytt gummi för fler sköna somrar.
    Nu när vintern kommer så kanske jag bygger med dubbdäck direkt, vilket isåfall gör bygget mycket tyngre och bättre lämpat för vinterföre. Dillinger 5 har fått förtroendet över vintrarna hittills. Kanske hittar jag någon annan modell att vänstra med denna vinter?

Jag tänker att cykeln ska vara rolig och skön även en kall vinterdag när solen skiner och det knarrar och låter när däcken kramar den packade snön.
    Den ska även ta sig fram när det ligger lite lagom snö i spåren så att man måste ligga på låga växlar och mala.
    När det kommit mycket snö så gör jag något annat, eller cyklar på den plogade gång och cykelvägen runt sjön.

Funktion före vikt där det står mellan dessa två val.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 20:57 av Lars.E.

Av:
    Lars.E
    Plush skrev:
    Kul!
    Från en som redan petat på nya XTR tycker jag du valde rätt.
    👍🏻

Jag hoppas att du tycker rätt :)
    Kittet ser iallafall fint ut där det ligger och väntar.
    XTR-kitt.jpg

Av:
    Octagon
    Har själva ramen på Dude ändrats någonting alls sedan introduktionen? Förutom färgen då.

Av:
    Stuvarn
    Octagon skrev:
    Har själva ramen på Dude ändrats någonting alls sedan introduktionen? Förutom färgen då.

Nope det är exakt samma ram!

Av:
    AX3L
    Låter bra! Är/blir det dropper och sådana bekvämligheter också?

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:
    Octagon skrev:

Nope det är exakt samma ram!

Ska man vara petig så flyttades framväxelns interna dragning från undersidan av överröret till underrörets högra sida 2017 eller 2018.
    Se svart grej mellan flaskställets skruvar och lilla Canyon-loggan.
    Dude-frame-2019.jpg

Av:
    Lars.E
    AX3L skrev:
    Låter bra! Är/blir det dropper och sådana bekvämligheter också?

Tveksamt men kanske...
    Jag har en 170mm BrandX som kanske monteras på denna. Eller så hamnar droppern på bushojen så att jag kan ta coolfiberstolpen från den?
    Troligast kommer jag att flytta droppern kors och tvärs mellan cyklarna tills den börjar att strula och blir slängd i samma låda som den gamla reverben.
    dropper-kombo.jpg

Av:
    Stuvarn
    Min Dude 8.0 kom ju med Performance däcken å dom vägde 1370gram/st så det var en enorm skillnad när jag bytte ut dom till Evo LS som "bara" vägde 1197gram. Du gjorde nog ett bra val där å la dig mitt imellan :)
    Köpte du ramen lös? Ska bli kul följa ditt bygge!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 21:08 av Stuvarn.

Av:
    NickPick
    Själv är jag tveksam till färgen, men den kanske gör sig bra på riktigt!
    Är sadeln en fizik tundra?

Kul med byggtråd 👍

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:
    Min Dude 8.0 kom ju med Performance däcken å dom vägde 1370gram/st så det var en enorm skillnad när jag bytte ut dom till Evo LS som "bara" vägde 1197gram. Du gjorde nog ett bra val där å la dig mitt imellan :)
    Köpte du ramen lös? Ska bli kul följa ditt bygge!

LS-däcken är ju förföriskt trevliga, men blir mer som en fling än något långvarigt för mig. Max ett halvår innan revorna gör att det spricker.
    JJ-revor.jpg
    Men jag har vänner som är mer varsamma och och smidiga som får det att funka i längden med LS.

Det är en slaktad 8,0. Mycket av delarna lägger jag i en överskottslåda tills vidare.
    verskottslåda..jpg

Av:
    Lars.E
    NickPick skrev:
    Själv är jag tveksam till färgen, men den kanske gör sig bra på riktigt!

Kul med byggtråd 👍

Jo... Jag har haft den diskussionen om färgen tidigare, med en som valde att avboka sin röda och istället köpa en grön/orange 2018 på outleten.
    Som tur är tycker folk olika. Det är bra och berikar och ger variation. Det är även helt uppenbart att de som inte gillar denna färg tycker fel ;)

Av:
    Stuvarn
    Jag är nog den varsamma typen då för mina gammla LS däck höll i över 2 år :)
    Var blir det för utväxling på din XTR Dude fram/bak?

PS Jag tycker nya blanka färgen är skitsnygg....kommer som nån skrev bli snyggt mot vitt snö :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 21:47 av Stuvarn.

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:
    Var blir det för utväxling på din XTR Dude fram/bak?

PS Jag tycker nya blanka färgen är skitsnygg....kommer som nån skrev bli snyggt mot vitt snö :)

XTR:en jag valt har 10-51 bak.
    Sedan kör jag Original Stylo-vev med 30t fram till att börja med.
    stylo6k-fat5.jpg
    Kanske kommer jag att byta till 32t? Men då minskar markfrigången ännu mer, och jag drämmer i och skrapar nog ofta med 28t som sitter på 2016-hojen.

Av:
    Lars.E
    NickPick skrev:

Kul med byggtråd 👍

Tundra 2 står det på den.
    tundra2.jpg
    Jag har kört på en sådan i tre års tid och min bak har varit kompis med den sedan dess.

Byggtråd skrev jag för att det är så det brukar skrivas... men det är ju mest att sitta och titta på delar som ligger på ett bord än. Dessutom kommer det inte bli mer än en uppgraderings / monteringstråd om man ska vara korrekt. Att bygga en cykel är det inte många som gör enligt mitt sätt att se det.

Av:
    Lars.E
    En originalslang på Duden väger 433 gram.
    dude-slang.jpg
    Det blir 866 gram på 2 däck.

Ett Fattystripper-kitt med 2 latexband + 2 ventiler + vätska som tätar porer och småskador för 2 däck väger 253gram
    stripperkitt.jpg

Väljer man att dessutom byta till Blingstrip så minskar vikten ytterligare 10 gram per hjul = 20 för 2. (svart stelth blingstrip ökar istället vikten lite då den är dubbelklistrad).

Nu kanske ni tror att viktbesparingen är den stora grejen med detta?
    Visst är det najs med en såpass mycket lättare cykel, speciellt då det är roterande vikt.
    Det rullar ju även lättare då man får bort en stor del av den inre friktionen som slangen ger.
    Men...
    Den största förtjänsten är ju att det är så mycket svårare att få snakebites.

Av:
    Lars.E
    Nu har jag börjat att förbereda hjulen lite.

Jag byter 2300 bakhjulet med 370-navet mot ett 2250 med 350 starratchet uppgraderat till 54 poe microspline.
    MicroSpline.jpg

Orange Blingstrip spar 10 gram per hjul och syns bra i trafiken = vinn-vinn.
    DT-Bling.jpg

Av:
    desmo
    Ambitiöst bygge.
    Rätt långt från mitt eget.
    Dessutom vet du ju vad du gör!

Av:
    Stuvarn
    Förlåt en oinsatt men var ska dom 2 planbrickorna som ligger på vågen sitta?

Av:
    Lars.E
    desmo skrev:
    Ambitiöst bygge.
    Rätt långt från mitt eget.
    Dessutom vet du ju vad du gör!

Tackar.
    Detta är sjätte fatbiken jag äger, så man har hunnit lära sig på ett ungefär vad man vill ha.
    Men ska man vara helt ärlig så hade jag grymt kul även på Nakamuran för 8000 som jag först köpte för ett antal år sedan. Hade inte den cykeln och de som kom efter varit så kul så hade jag ju inte fortsatt cykla fatbike och uppgraderat och grejat år efter år.
    Så det jag vill ha sagt med det, är att det kan vara kul vilken nivå man än har på bygget.
    Jag tror du kommer att få många fina turer på din Ritchey Commando som jag sett i byggtråden https://happyride.se.

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:

Ska jag vara helt ärlig så har jag inte ett 100% säkert svar då jag själv inte hittat tillförlitlig info om de plastbrickorna.
    Men min tolkning är att de ska läggas direkt under ventilens mutter för att ge plats åt ventilens gummifot som är konisk och kommer att dras igenom den enkelbottnade fälgen. Jag hade tänkt montera Problem solvers P-nut som löser det problemet, men muttrarna hann ta slut innan jag klickade hem ordern med grejer https://www.bike24.com .
    P-nut.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-16 20:08 av Lars.E.

Av:
    Stuvarn
    Lars.E skrev:
    Stuvarn skrev:

Ska jag vara helt ärlig så har jag inte ett 100% säkert svar då jag själv inte hittat tillförlitlig info om de plastbrickorna.
    Men min tolkning är att de ska läggas direkt under ventilens mutter för att ge plats åt ventilens gummifot som är konisk och kommer att dras igenom den enkelbottnade fälgen. Jag hade tänkt montera Problem solvers P-nut som löser det problemet, men muttrarna hann ta slut innan jag klickade hem ordern med grejer https://www.bike24.com .

Ok tack...tror jag fattar! Men det verkar inte helt enkelt det här med slanglöst :)

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:
    Lars.E skrev:
    Stuvarn skrev:

Ok tack...tror jag fattar! Men det verkar inte helt enkelt det här med slanglöst :)

Det är inte heller helt svårt.

Ett tips för att göra det lite enklare är att förvara däcken med en pumpad slang i så länge som möjligt innan man ska montera.
    slangfylld.jpg
    Det gör att däcket har en form som gör det lättare att få i första luften när man ska pumpa det på plats.

När du pumpar en slang i ett löst däck så lär du dig även om den slangen är en lämplig slang att använda i det däcket. Är det inte en lämplig slang så kommer den inte att hålla ut kanttråden.

Av:
    Stuvarn
    Lars.E skrev:

Ett tips för att göra det lite enklare är att förvara däcken med en pumpad slang i så länge som möjligt innan man ska montera.

Det gör att däcket har en form som gör det lättare att få i första luften när man ska pumpa det på plats.

När du pumpar en slang i ett löst däck så lär du dig även om den slangen är en lämplig slang att använda i det däcket. Är det inte en lämplig slang så kommer den inte att hålla ut kanttråden.

Japp så såg inte mina lättviktslangar ut men däremot mina orginalslangar dom fyllde ut däcket helt! Fast min lättaste orginalslang vägde "bara" 375gram! Men tack för alla info om slanglöst jag suger i mig allt :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-16 22:12 av Stuvarn.

Av:
    Lars.E
    När jag lyfte upp Duden direkt ur lådan så såg den ut såhär.
    Dude.on.bord.jpg

Istället för att sätta styret och framhjulet på plats så rev jag den, la lite grejer i överskottslådan och la det jag vill använda på bordet.
    Dude.i.delar.jpg
    Detta blir ungefär som att bygga pussel.

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:
    Lars.E skrev:

Japp så såg inte mina lättviktslangar ut men däremot mina orginalslangar dom fyllde ut däcket helt! Fast min lättaste orginalslang vägde "bara" 375gram! Men tack för alla info om slanglöst jag suger i mig allt :)

Det kommer lite mera om slanglöst när jag bestämt om jag ska lägga Jumbosarna eller dubbisarna på dessa hjulisar.

Av:
    BuTTuS
    "Blingstrip", är det tejp eller "färdiga" fälgband? Om tejp, fastnar det inte smuts i klistret?
    Jag kör ju med nån orange byggtejp men den börjar ha gjort sitt nu, skulle vara skönt att bara kunna byta ut...

Av:
    Octagon
    Stuvarn skrev:
    Ja, än är dom inte slut dina gamla 4.0 LS. Dom åker på igen i sommar, gillade hur lätt och rapp hojen kändes med dom jämfört mot 4.8 SS som jag satte på inför fjälltur och hösten.

Av:
    Stuvarn
    Octagon skrev:
    Ja, än är dom inte slut dina gamla 4.0 LS. Dom åker på igen i sommar, gillade hur lätt och rapp hojen kändes med dom jämfört mot 4.8 SS som jag satte på inför fjälltur och hösten.

Härligt känns som den cykeln hamnade i rätta händer :)
    Ja jag märkte vilken skillnad det blev på min nya Dude när jag bytte ut dom tunga Performance däcken mot LS.

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:
    Octagon skrev:

Härligt känns som den cykeln hamnade i rätta händer :)
    Ja jag märkte vilken skillnad det blev på min nya Dude när jag bytte ut dom tunga Performance däcken mot LS.

LiteSkin är helt klart förföriskt trevliga. Önskar att vi hade funkat tillsammans. Men jag känner mig tillräckligt snabb på mina 4,8 Snakeskin för att hålla mig ifrån frestelsen att köra skrot av fler LiteSkin. 2 st har jag kört skrot av själv och det på bilden bytte jag bak på lånecykeln som bor hemma hos mig (där är framdäcket farligt nära att spricka med).
    JJ-revor.jpg
    Men, som sagt... Lite skin är ett trevligare däck så länge man får det att hålla.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-19 23:33 av Lars.E.

Av:
    Lars.E
    BuTTuS skrev:
    "Blingstrip", är det tejp eller "färdiga" fälgband? Om tejp, fastnar det inte smuts i klistret?
    Jag kör ju med nån orange byggtejp men den börjar ha gjort sitt nu, skulle vara skönt att bara kunna byta ut...

Blingstrip är en reflextape från 3M som tex, långtradare tejpar runt hela baksidan på skåpet eller på stöttorna på timmerbilar mm.
    3M är UV-beständig och tål blött vägsalt och annat skit bättre än vissa billigare tejper. Den blanka reflexytan drar inte åt sig onödigt mycket smuts (ska ju synas väl i trafiken trots skitväder) och tål även att tvättas med samma metoder som man tvättar tunga fordon.
    https://www.paintpro.se
    983-72-RED-3m-reflextejp-rod-55mm-x-50m.jpg
    Blingstrip säljs av FattyStripper i passande bredd och längd för fatbikefälgar. http://fattystripper.com
    Man lägger den med klistret in mot Slangen (om man envisas med slang), men man låter plastskyddet över klistret sitta kvar på allt som inte överlappar i skarven. Så... inga problem med smuts i klistret.

Av:
    42Hz
    *droooool*

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Lars.E
    Då har jag börjat så smått med att provmontera lite delar.

Då cykeln ska cyklas på vintern så känns det självklart med ett styre i äkta coolfiber.
    cf-styre.jpg
    Jag var lite tråkig och valde samma som satt original på Unlimited 2016. Det styret har jag varit nöjd med.
    Jag brukar ha lätt att domna i händerna när jag cyklar, men det har gått ovanligt bra när jag kört min gamla Dude. Om det beror på styret eller något annan vet jag inte, men bygger jag denna så lik som möjligt så tänker jag att det ska bli bra.

Värmeavledningen är anledningen till att ett cf-styre känns självklart på en vintercykel. Man gör vad man kan för att inte frysa om händerna.
    Därför satsade jag även på ett par bromsar med cf-grepp då CRC hade tokrea på dessa.
    ultimate.jpg

Handtagen som följde med cykeln tänkte jag att jag ska ge en chans då de både är lätta och har ovanligt lite metall i sig (bara skruven och mutterstycket).

Av:
    Tiki
    Matig rapportering.👍 Det blir ett riktigt finbygge - keep it up! 🙌
    #💓myDude

Av:
    glitch
    Riktigt fint Lars!

Av:
    Lars.E
    Matigt, fint och dregligt... Jag tackar jag.
    Jag börjar att bli lite sugen på att ta ut den och testa snart.
    Men först ska det monteras och justeras.

Av:
    Lars.E
    Anledningen till att jag tog loss vevpartiet var att jag var tvungen att byta hylsan mellan lagren då den kommit snett och spruckit vid ny-montering på fabriken. Canyon var snabb på att hjälpa mig med detta, så allt är frid och fröjd nu.
    Jag hade även en tanke på att byta till ett annat vevparti, men då detta verkar rätt najs och inte galet tungt så monterade jag tillbaka detta.
    Stylo-XTR.jpg
    Det lirar även fint med XTR-kedjan. Iallafall i mekstället.

Av:
    Plush
    Lars.E skrev:

Tilläggas bör att det jag i en annan tråd skrev om att det funkade tillsammans defakto innebär att jag provcyklat 😋👍🏻

Av:
    Lars.E
    Plush skrev:
    Lars.E skrev:

Tilläggas bör att det jag i en annan tråd skrev om att det funkade tillsammans defakto innebär att jag provcyklat 😋👍🏻

Najs!
    Eller... Du har väl förhoppningsvis inte provcyklat min cykel som står utan däck? Fälgarna skulle bli så fula :)
    Hoppas att du var nöjd med funktionen. Var det 10 - 51 eller 45:an du provade?
    Jag skulle kunna tänka mig att 45:an går att köra lite tightare på b-skruven då den har tätare stegning. Denna som är en 10 -51 tycker jag man får köra lite långt ifrån kassetten för att inte bli för hård i nedväxlingarna (bara hunnit testa lite lätt i mekstället än).
    Men det verkar funka även bak iallafall...
    XTR-rear.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-21 00:47 av Lars.E.

Av:
    Lars.E
    Sixpack Vegas pedaler av plast kyler inte fötterna som dyra alu eller magnesium-pedaler gör om vintern. Dessutom bygger det inte is och snö på dem lika lätt.
    sixpack-vegas.jpg

Av:
    Lars.E
    Ikväll blev det stripp-show = Latex, gummi och glidmedel i mängder.

På med Latexdräkten på DT-hjulet.
    strippad-dt.jpg

På med Gummit och glidmedel.
    Såpad-strippa.jpg

Sedan var det bara att pumpa tills det satt där det skulle.
    pumpad-strippa.jpg

Av:
    Martinmat
    Vad kör du för glidmedel? Brukar själv köra såpvatten i blomspruta

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ