• Re: [Byggtråd] Dude Unlimited XTR 2019

Av:
    Lars.E
    Jag kör en spray från bildäcksverkstaden som heter REMAXX.
    REMAXX.jpg
    Jag vet inte om det är bättre än såpa, men det funkar kalas.

Av:
    Stuvarn
    Håller däcket luften redan nu utan gucka? Häller man på guckan direkt eller ska däcka stå å torka så sprayen/tvållösningen dunstar?

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:
    Håller däcket luften redan nu utan gucka? Häller man på guckan direkt eller ska däcka stå å torka så sprayen/tvållösningen dunstar?

När jag hade monterat hjulen på cykeln (strax efter jag monterat däcken på fälgarna) så tömde jag luften och fyllde halva flaskan från kittet på bilden bak och andra halvan fram.
    stripperkitt.jpg
    Sedan pumpade jag till en bar och snurrade hjulen en stund i olika fart och riktning.
    Nu när jag klämmer på däcken så känns de ungefär lika hårda som när jag lämnade dem.

Av:
    Stuvarn
    Ok tack för svar!
    Ska bli kul följa färdigställandet av Duden!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-11-24 16:51 av Stuvarn.

Av:
    Lars.E
    Jag monterade cf-stolpen som satt standard 2016 idag. Det känns som att jag kommer att köra så till att börja med.
    Vikten är på ett ungefär som en tubeless-konverterad 2016 Unlimited. så jag är nöjd med att den inte blivit tyngre än fast det är en extra växel som ger bredare utväxling på denna.
    11,8kg.jpg
    11,8 kg får väl anses som rätt lätt trots att det är 4,8 Snakeskin-däck och inte galet lätta (men tillräckligt lätta) komponenter med bland annat ett vevparti i den lägre prisklassen.

Av:
    h.g.j
    Häftigt... :)

Av:
    42Hz
    N a j s !

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Plush
    Har du provat den ännu?

Av:
    Lars.E
    h.g.j skrev:
    Häftigt... :)

42Hz skrev:
    N a j s !

Plush skrev:
    Har du provat den ännu?

Även om det vore häftigt och najs att ta en provtur så har den bara rullat inomhus än.
    Jag tänkte montera skyddsplast på ett par ställen innan jag smutsar ner den.

Av:
    desmo
    Lars.E skrev:
    Ikväll blev det stripp-show = Latex, gummi och glidmedel i mängder.

På med Latexdräkten på DT-hjulet.

På med Gummit och glidmedel.

Sedan var det bara att pumpa tills det satt där det skulle.

Hur gör du med den överflödiga latex-strumpan? Klipper du direkt? Jämns med däcket? Eller cyklar du lite på det först så det sätter sig? Eller låter du bli att klippa helt?

Av:
    Lars.E
    I detta fall klippte jag efter att cykeln stått med styre och sadel på golvet några dagar. jag klippte med några mm utstickande latex för att vara på säkra sidan.
    tubeless.jpg
    Jag har alltid väntat med att klippa tills jag vet att det håller tätt, vilket brukar vara dagen efter installation.

Av:
    Lars.E
    Premiärturen är avklarad och cykeln fungerade som förväntat finafisken.
    Cykeln är nu som Jag önskade att Canyon byggt den från början.
    Dude-kåtan.jpg
    Den är som en 2016 Unlimited uppgraderad med tubeless, cf-levers på bromsarna och XTR 12s istället för X01 11s.
    Canyon har valt truvativ stylo vevparti till 2019. Det är billigare och lättare än e13* som satt monterat 2016, vilket gör att jag inte ser någon anledning att byta det.
    Dude-på-marken.jpg
    Även handtagen är ett billigare och lättare val som canyon gjort. Handtagen har hittills inte gjort mig besviken.
    Dude-front.jpg
    Enda skillnaden i känsla när jag cyklar på denna är att växelspaken känns annorlunda och att den växlar tystare än vad sram-systemet gör.
    Jag är 100% nöjd med andra ord :)

Av:
    Plush
    Lars.E skrev:
    Premiärturen är avklarad och cykeln fungerade som förväntat finafisken.
    Enda skillnaden i känsla när jag cyklar på denna är att växelspaken känns annorlunda och att den växlar tystare än vad sram-systemet gör.
    Jag är 100% nöjd med andra ord :)

Det var kul att höra 😊
    Är väl ett känt faktum att Shimano har både bättre kedja och betydligt mer arbetade växelramper i kassetten än vad Sram har så att det är både tystare och en annan känsla visste jag redan 😋
    Ska bli kul att syna den i verkligheten så småningom. 😊

Av:
    Lars.E
    Plush skrev:

Det var kul att höra 😊
    Är väl ett känt faktum att Shimano har både bättre kedja och betydligt mer arbetade växelramper i kassetten än vad Sram har så att det är både tystare och en annan känsla visste jag redan 😋
    Ska bli kul att syna den i verkligheten så småningom. 😊

Kommer du tillbaka till Ö-vik snart så tar vi en tur tillsammans. Jag kan köra lånehojen så får du testa denna ;)

Av:
    Pepperazzi
    Sjukt fin hoj, tack för snabbtestet :)

Då återstår bara lite grubblande innan jag får se vad som landar hos mig. :)

Av:
    Sixten Fors
    Riktigt snyggt bygge. Grattis!

Av:
    Lars.E
    Pepperazzi skrev:

Du skulle kört lite mer när du liks körde lite.
    Det enda du inte behöver grubbla på är väl att en medium som denna kanske är lite liten för dig.

Av:
    Lars.E
    Sixten Fors skrev:
    Riktigt snyggt bygge. Grattis!

Tackar.
    Och tack för tipsen i andra tråden. Är nöjd med shimano hittills även om eagle-gruppen du tipsade om säkert gjort ungefär samma jobb till halva priset.

Av:
    Pepperazzi
    Lars.E skrev:
    Pepperazzi skrev:

Det enda du inte behöver grubbla på är väl att en medium som denna kanske är lite liten för dig.

Risken är väl att jag hade tryckt på köpknappen innan jag lämnat Skuleskogen om jag provat mer :)

Av:
    Plush
    Lars.E skrev:
    Pepperazzi skrev:

Om jag minns rätt så är pepperazzi så pass lång att medium nog aldrig varit på tal väl?
    Även om du Lars är längre än mig så vore M fel till honom trots att ni är liknande längder...

Av:
    Lars.E
    Plush skrev:
    Lars.E skrev:
    Pepperazzi skrev:

Om jag minns rätt så är pepperazzi så pass lång att medium nog aldrig varit på tal väl?
    Även om du Lars är längre än mig så vore M fel till honom trots att ni är liknande längder...

Det var sjukt nära att jag skulle ta en large denna gång, men med tanke på att jag trivts så sjukt bra på medium Dude i tre års tid så kände jag att jag ville köra på en sådan igen.
    Peppe däremot... det skulle bli jättekonstigt om han köpt en medium.
    Brytpunkten är vid 183cm enligt Canyon.
    M = 171-183
    L = 183-194
    Jag är ca: 181-182

Av:
    Lars.E
    Pepperazzi skrev:
    Lars.E skrev:
    Pepperazzi skrev:

Risken är väl att jag hade tryckt på köpknappen innan jag lämnat Skuleskogen om jag provat mer :)

Då skulle du ju verkligen ha provat mycket mer... och klickat hem en Large Dude medan vi grillade korv i stugan, fikade och åt godis innehållande oljedränkt bommullströja :)
    Skumma-döskallar.jpg

Av:
    Sixten Fors
    Lars.E skrev:
    M = 171-183
    L = 183-194
    Har inte cyklat fatbike, men varför vill man att den skall vara kortare (reach) än en vanlig cykel? Vill man sitta annorlunda med styret i knät eller vill man ha längre stam? Original är 60 mm. Jag får det till:
    S, sadelrör 390 mm, reach 395 mm, passar 145-160 cm cyklist.
    M, sadelrör 445 mm, reach 425 mm, passar 160-175 cm cyklist.
    L, sadelrör 490 mm, reach 455 mm, passar 175-195 cm cyklist.
    Med längd på styrstam enligt tabell nedan.
    Dudefit.png

Av:
    Lövis
    Sixten Fors skrev:
    Lars.E skrev:
    M = 171-183
    L = 183-194
    Har inte cyklat fatbike, men varför vill man att den skall vara kortare (reach) än en vanlig cykel? Vill man sitta annorlunda med styret i knät eller vill man ha längre stam? Original är 60 mm. Jag får det till:

Jag är 190 lång, och har sadeln på ca 80-81cm.
    Large är nog för kort åt mig i orginalutförande. Jag kör 70mm stem, och 20mm setback stolpe samt kedjestagen i längre läget (jj4,8).
    Passar perfekt åt mig, mycket bra balans och viktfördelning.
    11,6kilo väger den.

Av:
    Skogling
    Men du kan väl inte ha en cykel som passar dig? Den måste ju passa GRAFEN!

Av:
    Sixten Fors
    Skogling skrev:
    Kolla grafen en gång till. Jämför med Lövis mått och utsago. Snacka sedan. Så slipper du göra bort dig, igen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-04 12:40 av Sixten Fors.

Av:
    Lars.E
    Sixten Fors skrev:
    Lars.E skrev:
    M = 171-183
    L = 183-194

Bra fråga... Hade det gällt en heldämpad cykel med smala däck (tex en XC eller utförshoj) så hade jag valt något med betydligt längre reach. Normalt sett är jag på din sida gällande långa moderna heldämpade cyklar med kort stam.
    Det kan kännas lite som att man sitter som en köttbulle på denna om man kommer ut ur skogen med låg sadel och ska ta en asfaltstransport, och när man då (på asfalt) höjer sadeln så känns det som att styret är lite för nära. Men... I skogen känns den perfekt.
    Jag tycker att M Duden känns lagom busig och smidig i skogen med styret på original 60mm stam för mig.
    Tidigare har jag haft både L och M fatbikes av andra märken och alltid gillat M bättre. Jag har dock aldrig testat en L Dude.
    Jag hade en tanke på att ta en large med 30-40mm stam denna gång för att behålla possitionen i övrigt, men har så svårt att se vad det skulle ge för fördelar.
    Hade jag kört med dämpad gaffel tror jag att jag hellre tagit en Large då man kan köra med kroppen mer framåtlutad i stöket.
    Jag skulle kunna fortsätta att vrida och vända på detta, men jag tror att de flesta redan slutat att läsa :)

Av:
    Skogling
    Är jag bortgjord alltjämt, Sixten?

Av:
    castrello
    Lövis skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Lars.E skrev:
    M = 171-183
    L = 183-194

Large är nog för kort åt mig i orginalutförande. Jag kör 70mm stem, och 20mm setback stolpe samt kedjestagen i längre läget (jj4,8).
    11,6kilo väger den.

Jag känner Lövis, är 188.5 cm och har sadelhöjd 80 ca. Jag ägde en kort stund en Dude large och den var ok för mig med 70 (eller var det 80?) mm styrstam. I en perfekt värld hade jag haft 1-2 cm längre reach o kortare styrstam istället.

Av:
    Lars.E
    Lövis skrev:

11,6kilo väger den.

11,6 är en bra vikt på en L. Det är väl ungefär vad jag skulle få på min M om jag skulle kört Lite Skin istället för SnakeSkin. Hur har du bantat din?

En intressant sak är att du flyttat sadeln bakåt och styret framåt för att få balans och viktfördelning. Jag har istället flyttat sadeln framåt i railsen på min relativt korta cykel. Det gör att jag blir mer upprätt centrerad än om jag gjort som dig, vilket trots att vi gjort tvärt om ger liknande effekt på viktfördelningen. Skillnaden är att den mer upprätta sittställningen ger mer och snabbare utslag när man jobbar aktivt med viktfördelningen, vilket jag ser som positivt med de stora hjulen. (Men då du är längre än mig och har längre styrrör så kan det vara så att du trots allt hamnar lika upprätt och högt eller högre än mig trots dina inställningar?)
    Med min sittställning så hade jag flugit över styret 17 gånger i veckan om det vore en heldämpad cykel med 70 graders gaffelvinkel och 26 X 2,2 däck. Men nu är den helstel med 4,8 som tur är :)
    Att som dig flytta bak rumpan och flytta fram händerna gör att det blir lite rejsigare sittställning och man slipper sitta som en köttbulle på transporterna, men jag trivs rätt bra med att sitta lite mer som Tant Greta med cykelkorgen när jag bökar omkring på småstigarna.

Av:
    Lars.E
    Skogling skrev:

Den passar perfekt enligt Canons tabell så länge jag inte råkar växa 2-3cm, för då hade jag blivit tvungen att byta ram direkt.
    Men hade det varit Sixten som tillverkat Dude-ramen så hade jag varit tvungen att byta storlek eller kapa benen för flera år sedan :)

Men som sagt... Hade jag köpt tex, en långlopps-XC eller Trenduro så hade jag valt en längre ram oavsett vad tabeller och grafer tycker.

Av:
    Lars.E
    castrello skrev:
    Lövis skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Lars.E skrev:
    M = 171-183
    L = 183-194

11,6kilo väger den.

Jag känner Lövis, är 188.5 cm och har sadelhöjd 80 ca. Jag ägde en kort stund en Dude large och den var ok för mig med 70 (eller var det 80?) mm styrstam. I en perfekt värld hade jag haft 1-2 cm längre reach o kortare styrstam istället.

Du och Lövis... Har / hade ni dämpade gafflar på era?

Av:
    Lars.E
    Skogling skrev:
    Är jag bortgjord alltjämt, Sixten?

Denna borde ju Sixten svara på... men jag kan inte hålla fingrarna i styr.
    Tänk hur mycket jag gjort bort mig då... Jag måste ju nu välja på att kapa benen eller att byta cykel för att passa i Sixtens tabell :)

(måste ändå erkänna att jag tycker att Sixtens tabell är vettig för heldämpade cyklar som man jagar sekunder och tiondelar med)

Av:
    Sixten Fors
    Dude är väl en superfin fatbike till rätt pris. Men geon är inte nyast och den finns inte i XL. Work-around är att man använder längre stam, vilket inte är hela världen.

Min 6½ år gamla 29" kolfiber-Scale i XL har kortare reach än nuvarande Scale, vilket gör att jag använder 100 mm stam. Inte optimalt, men det gör jobbet. För 6½ år sedan fanns bara 2012 års modell att välja mellan, så jag valde den.

Av:
    Lars.E
    Lars.E skrev:

WTF? Hur lyckades jag citera mig själv här?

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-04 18:48 av Lars.E.

Av:
    Lövis
    Lars.E skrev:
    castrello skrev:
    Lövis skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Lars.E skrev:
    M = 171-183
    L = 183-194

11,6kilo väger den.

Jag har stel gaffel, minns inte säkert vad castrello hade (massvis med dudes här i nejden), men har för mig att den också var stel.

Av:
    Lars.E
    Sixten Fors skrev:
    Dude är väl en superfin fatbike till rätt pris. Men geon är inte nyast och den finns inte i XL. Work-around är att man använder längre stam, vilket inte är hela världen.

Min 6½ år gamla 29" kolfiber-Scale i XL har kortare reach än nuvarande Scale, vilket gör att jag använder 100 mm stam. Inte optimalt, men det gör jobbet. För 6½ år sedan fanns bara 2012 års modell att välja mellan, så jag valde den.

Jag är inte 100% säker på att den hade varit bättre med nyare geo... Vad tror du att det hade kunna bli för fördelar med ny geo?
    Att den nya Scalen är bättre än den gamla tvivlar jag inte på, men vad hade fördelarna på en fatbike varit?

Att det hade varit bättre för kunderna med fler storlekar (tex en XL) ifrågasätter jag däremot inte. Men samtidigt förstår jag tillverkarna som gärna vill ha tillräckligt stora serier på alla storlekar för att det ska bli ekonomiskt försvarbart.

Om Canyon skulle släppa en ny geo på Duden så skulle det varit mer utrymme för stora däck i korta läget som jag skulle hoppas på. Om andra förändringar skulle göra cykeln bättre så skulle det vara en positiv överraskning.

Av:
    Lars.E
    Lövis skrev:
    Lars.E skrev:
    ]

Jag har stel gaffel, minns inte säkert vad castrello hade (massvis med dudes här i nejden), men har för mig att den också var stel.

OK... Najs!
    Kul att det är många Dudes där (var det nu är?). Det börjar bli några Dudes här i trakterna med. Dock inga Dudes med dämpgaffel här vad jag sett.

Av:
    Sixten Fors
    Lars.E skrev:
    Jag är inte 100% säker på att den hade varit bättre med nyare geo... Vad tror du att det hade kunna bli för fördelar med ny geo?
    Att den nya Scalen är bättre än den gamla tvivlar jag inte på, men vad hade fördelarna på en fatbike varit?

Att det hade varit bättre för kunderna med fler storlekar (tex en XL) ifrågasätter jag däremot inte. Men samtidigt förstår jag tillverkarna som gärna vill ha tillräckligt stora serier på alla storlekar för att det ska bli ekonomiskt försvarbart.

Om Canyon skulle släppa en ny geo på Duden så skulle det varit mer utrymme för stora däck i korta läget som jag skulle hoppas på. Om andra förändringar skulle göra cykeln bättre så skulle det vara en positiv överraskning.
    Lite längre reach vs. sadelrör blir väl sällan fel, det gör att samma cykel/stl går att anpassa till potentiellt fler cyklister, om de vill använda dropper, som numera efterfrågas till de flesta cykeltyper.

Samma sak med Scale, dagens L har samma reach som dåvarande XL, tillsammans med 48 resp. 53 cm sadelrör.
    Dagens Scale XL har 3 cm längre Front än dåvarande XL, vilket är rätt mycket ur ett OTB-perspektiv, något jag gärna tagit om jag fick gratis.

Av:
    Lars.E
    På Din Scale med Din längd så håller jag fullständigt med.
    Men på en Dude med min längd så är det inte lika självklart att en geometriförändring bara hade varit av godo. Ramen är redan hyfsat slopad och det ska rätt mycket till innan justermånen på sadelstolpen inte räcker (egna erfarenheter då jag lånat ut gamla Duden till många i väldigt varierande längd + att jag även provat med olika längd på droppers på ramen).
    OTB-problem med helstel fatbike... Nja... Sällan något problem, men ironiskt nog just det som föranledde detta bygge efter ett pedalislag med min gamla Dude bland storstenar.
    Men åter igen... Håller med om att fler storlekar skulle gynna vissa kunder.

Av:
    Lövis
    Lars.E skrev:
    Lövis skrev:

11,6kilo väger den.

11,6 är en bra vikt på en L. Det är väl ungefär vad jag skulle få på min M om jag skulle kört Lite Skin istället för SnakeSkin. Hur har du bantat din?

Liteskin tubeless föredrar jag, även om de inte håller lika länge. Mycket följsammare däck och bättre grepp på halt underlag med den mjukare stommen.
    Tidigare sa jag att det ska vara 0,45bar, men nu har jag ändrat mig några steg, och kör nu på 0.40 med 84kg vikt.
    Har en lättare sadelstolpe och styre/stem.
    Gx 10-42 med 28fram, ashima bromsskivor etc.

En intressant sak är att du flyttat sadeln bakåt och styret framåt för att få balans och viktfördelning. Jag har istället flyttat sadeln framåt i railsen på min relativt korta cykel. Det gör att jag blir mer upprätt centrerad än om jag gjort som dig, vilket trots att vi gjort tvärt om ger liknande effekt på viktfördelningen. Skillnaden är att den mer upprätta sittställningen ger mer och snabbare utslag när man jobbar aktivt med viktfördelningen, vilket jag ser som positivt med de stora hjulen. (Men då du är längre än mig och har längre styrrör så kan det vara så att du trots allt hamnar lika upprätt och högt eller högre än mig trots dina inställningar?)
    Med min sittställning så hade jag flugit över styret 17 gånger i veckan om det vore en heldämpad cykel med 70 graders gaffelvinkel och 26 X 2,2 däck. Men nu är den helstel med 4,8 som tur är :)
    Att som dig flytta bak rumpan och flytta fram händerna gör att det blir lite rejsigare sittställning och man slipper sitta som en köttbulle på transporterna, men jag trivs rätt bra med att sitta lite mer som Tant Greta med cykelkorgen när jag bökar omkring på småstigarna.

Med min längd blir det ju problem med att man får vikten för högt upp/fram, och benägen att otba, men fatbiken känns mycket säker och förutsägbar.

Jag har lite längre reach, men övrigt liknande ställning på min nya fuel ex med 140 gaffel, men jag måste nog medge att jag har mycket mer självförtroende på duden, (åtminstone för tillfället).

Jag cyklade 2st 120km långlopp på duden i somras, och den fungerade helt bra till det sålänge banan är ordentligt stökig och inte går på en massa asfalt. Klättrar ju asbra, och grymt bromsgrepp och kontroll utförs.

Av:
    SGS
    Bjuder på en riktig nybörjarfråga: Är det tack vare däckens toralarea, och därigenom greppyta, som fat bikes klättrar så bra eller vad? Viktmässigt har de ju ofta ett visst handikapp s.a.s.

EDIT: I fallet med Canyon Dude i allmänhet, och trådens specifika exemplar i synnerhet, är det där med vikten självklart en annan sak. Tänker mer i generella termer då jag ofta tycker mig höra att fat bikes är bra klättrare.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-04 21:26 av SGS.

Av:
    Lövis
    Lars.E skrev:
    Lövis skrev:
    Lars.E skrev:
    ]

OK... Najs!
    Kul att det är många Dudes där (var det nu är?). Det börjar bli några Dudes här i trakterna med. Dock inga Dudes med dämpgaffel här vad jag sett.

Jakobstad Finland.

Av:
    Sixten Fors
    Lars.E skrev:
    Åter igen... Dude är fina och din stela Dude är jättefin. Din Dude har modernare geo än min Scale avs. reach vs. sadelrör.

Av:
    Lars.E
    Sixten Fors skrev:
    Lars.E skrev:
    Åter igen... Dude är fina och din stela Dude är jättefin. Din Dude har modernare geo än min Scale avs. reach vs. sadelrör.

OK. Jag blev nog lite förvirrad när du jämförde med din Scale och tyckte att Dude inte hade nyaste geometrin, vilket den kanske inte har, även om den kanske är nyare än 2012 scale?
    Jag känner själv att det vore fel att korta sadelröret på Dudemodellen för att kunna kalla den modern då det ställt till det mer än det hjälpt. Men menade du inte att det gällde Duden så...
    Jag kör för övrigt 170mm droppern på den gamla Duden och då har jag den några cm upp från sadelklämman ändå. 170 mm dropper är för övrigt overkill på en sådan cykel då sadeln sällan kommer sparkande som en överraskning även då den är i relativt högt läge.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ