• Re: [Artikel] Test: Rock Machine Blizzard TRL 90-29

Av:
    trampapådå
    185 cm skulle jag nog gått på en XL, jag är 180 och har en large och den passar bra men skulle kunna vart lite längre utan att bli ett problem. Dock ur en annan serie men de är likadana ramar.
    Köp en XL och i värsta fall släng på en kortare stam!

Av:
    hungrig
    Då var det den, ja :)

Jag är 187, och tyckte att XL kändes alldeles lagom. Från 183 cm säger väl RM själva, och är man kortare än så behöver man nog en lägre dropper, om man skall kunna köra upp den i topp. Eller finns det något sätt att justera toppläget? Skulle hålla med om att XL nog är rätt om du är 185. Om de inte sålde den i helgen, så borde det ju finnas en L i Sisjön, den som varken jag eller malen77 tog.

Kortare styrstam vet jag inte om det går, känns som att styret är så långt bak det kan komma på XL. Den är längre i ramen än min förra cykel, där reach var samma, men med kanske 10 cm längre styrstam på den gamla.

Behöver en fokuserad runda för att få fjärdringen någorlunda inställd. Tror inte jag hade prickat rätt, eftersom den direkt bottnade ur när jag trodde jag hade den på 25% sag. Efter att ha stoppat i 10 PSI ytterligare, så gick den bara nästan i botten på hemvägen.

Av:
    hungrig
    Är det någon som har hittat växelöra till denna? Mitt har redan fått sig lite stryk, och det skulle kännas rätt bra att ha minst ett i reserv.

Jag har hittat två som är rätt lika, men inte exakt... I värsta fall får man väl chansa på att beställa hem och se om måtten stämmer någorlunda bra.

https://www.cykelkraft.se
    https://ebike.hu

Av:
    olofsman
    Jag har också letat runt lite efter växelöra utan resultat...
    Är det någon som har fått ordning på detta?

Av:
    hungrig
    Inget svar än. Jag har mailat Cykelkraft centralt, samt Rock Machine och den ungerska sidan som säljer öron. Någon måste ju liksom ha tillverkat det som sitter på cykeln från fabrik...

Jag kan förresten tipsa om att när växlarna inte går att få att funka som de skall, hur mycket man än justerar, så är det just växelörat som behöver justeras, och det räcker inte att det är plant utan behöver justeras in efter ramen. Fick hjälp med detta av en som hade verktyg, och har nu fått hem ett eget (Park Tool DAG2.2).

Av:
    hungrig
    @olofsman Jag har nu fått svar från Cykelkraft att detta skall vara rätt, även om formen inte ser ut exakt som det som sitter på cykeln från fabrik:
    https://www.cykelkraft.se

Jag har beställt några stycken, och skall försöka komma ihåg att komma tillbaka hit för att bekräfta att det var rätt :)

Annars då, alla nöjda med sina cyklar? Jag är riktigt glad åt min, känns som att pris/prestanda var riktigt svårslaget, även på begagnatmarknaden.

Av:
    olofsman
    Kanon! Gott jobbat? @hungrig

Jag är supernöjd med hojjen ?

Av:
    error_fatsug
    Det står inget om att hjulen är tubeless-ready, så antar att dom inte är det? Någon som vet och kan bekräfta?

Av:
    hungrig
    Jag hade tolkat det som att de klassades som redo, kommer dock inte ihåg var jag såg det.

Hut som helst, inga problem att fylla med gojs och pumpa upp. Gick till och med bra att få det tätt med vanlig golvpump när jag inte orkade gå ner till garaget och köra med kompressorn.

Av:
    salle
    error_fatsug skrev:
    Det står inget om att hjulen är tubeless-ready, så antar att dom inte är det? Någon som vet och kan bekräfta?

Funkar fint att köra tubeless.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    error_fatsug
    hungrig skrev:
    Jag hade tolkat det som att de klassades som redo, kommer dock inte ihåg var jag såg det.

Hut som helst, inga problem att fylla med gojs och pumpa upp. Gick till och med bra att få det tätt med vanlig golvpump när jag inte orkade gå ner till garaget och köra med kompressorn.

Tack

Av:
    error_fatsug
    salle skrev:
    error_fatsug skrev:

Funkar fint att köra tubeless.

Tack

Av:
    malen77
    Ni som provat köra tubeless på dessa fälgar/däck, har ni tejpat med fälgtejp eller bara kört i vätska och skakat om?
    //Martin

Av:
    hungrig
    På min ena fälg så satt tejpen lite snett från fabrik, så där tog jag bort och satte på egen. På andra fälgen såg det bättre ut, så där körde jag bara på med vätska.

Kan nu tillägga efter några månader/mil att det hittills funkat klockrent. Noll punkor, i samma terräng med rätt mycket taggar och skit som annars ger generöst med punkor när jag kört med slang.

Av:
    malen77
    Okej, jag fyllde nämligen bara på vätska och pumpade upp. Först läckte det en del vid ekrarna men efter en del pumpande och skakande så ser det skapligt tätt ut! Kanske ska lossa däcket och tejpa på då så det inte börjar läcka igen?

Av:
    hungrig
    Ingen erfarenhet av läckage runt ekrar, men om det nu har tätat så borde det väl hålla tätt?

Det är ju lite slabbigt att lossa när man väl haft i vätskan :)

Av:
    malen77
    hungrig skrev:
    Ingen erfarenhet av läckage runt ekrar, men om det nu har tätat så borde det väl hålla tätt?

Det är ju lite slabbigt att lossa när man väl haft i vätskan :)

Nej har själv ingen som helst erfarenhet av tubless och trodde att om det är tublessready så är det bara att fylla på vätska.
    Kanske får chansa att cykla på och se vad som händer. Det är ju som sagt väldigt kletigt.

Tackar för råd.

Av:
    salle
    Mina fälgar var dåligt tejpade från fabrik, så drog ett extra varv tejp. Håller tätt helt ok nu.

La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    olofsman
    Är det någon som har gett sig på att gå upp några kuggar på framdrevet?
    Det ser jävligt tight ut att få plats med nått större...

Av:
    hungrig
    Nej, jag väntar på att någon annan skall testa det och rapportera här ;)

Har heller inte haft några problem med att trampa ur...

Av:
    olofsman
    hungrig skrev:
    Nej, jag väntar på att någon annan skall testa det och rapportera här ;)

Har heller inte haft några problem med att trampa ur...

Jo samma här ;)
    Jag har mätt på det och räknat lite på vad ett 34 drev ska ha för diameter men det verkar helt kört att få i ett större drev än 32 :-(

Vad säger ni, är det inte konstigt att det är så dåligt med plats?

Av:
    jomper
    Det är alltid en kompromiss. Plats för breda däck, kedjestagslängd, q-faktor är sånt som slåss om utrymme med plats för större drev.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    thompatiger
    Kör ett AB 32T Oval, och det får plats precis! Vet inte om största delen av drevets radie motsvarar en 34:a? Har en 2017 RM Blizzard 90-27+ (tror att det är exakt samma ram som TRL 90-29).

På tal om möjliga modifieringar kan jag berätta att det inte är några problem att köra 29x2,6, Bontrager XR4 Team Issue på 29mm fälg.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-25 09:30 av thompatiger.

Av:
    Ubbe73
    Någon som kör denna och kan ge ett omdöme? Finns för 20' nu på Cykelkraft och suget fanns redan i höstas......

Av:
    Mange73
    Beställde en XL idag.
    Kan nog lämna omdöme i nästa vecka.

Av:
    Ubbe73
    Mange73 skrev:
    Beställde en XL idag.

Hur lång är du? Är själv 185cm och tvekar lite om L eller XL.

Av:
    Mange73
    188 cm

Av:
    salle
    Jag är nöjd, men har inte så mkt att jmf med. Jag har en L om du vill provsitta. Finns i Sthlm. Dra ett pm i sånt fall.

Av:
    larsaw
    Ubbe73 skrev:
    Mange73 skrev:
    Beställde en XL idag.

Ska du vara stigtrampa på den eller har du rejsigare ambitioner, isf hur? Långloppsaktigt eller mera åt enduro-hållet?
    Ju mer och längre tid du tänkt sitta på cykeln, gå på den mindre modellen. Ju mer du tänkt framföra cykeln stående (dvs. aggressivare körställning) välj en längre/större storlek (så länge sadelrörets höjd inte sätter stopp)...
    Själv kör jag en hoj med 490mm reach till mina 186cm, funkar superbra för min cykelstil (ENDURO) men jag drar mig för den årliga turen på Sörmlandsleden i 4-5h, då min rygg kommer att få sig en rejäl utmaning (mer än på tidigare kortare cyklar...)

// Larsa

Av:
    Ubbe73
    larsaw skrev:
    Ubbe73 skrev:
    Mange73 skrev:
    Beställde en XL idag.

Ska du vara stigtrampa på den eller har du rejsigare ambitioner, isf hur? Långloppsaktigt eller mera åt enduro-hållet?
    Ju mer och längre tid du tänkt sitta på cykeln, gå på den mindre modellen. Ju mer du tänkt framföra cykeln stående (dvs. aggressivare körställning) välj en längre/större storlek (så länge sadelrörets höjd inte sätter stopp)...
    Själv kör jag en hoj med 490mm reach till mina 186cm, funkar superbra för min cykelstil (ENDURO) men jag drar mig för den årliga turen på Sörmlandsleden i 4-5h, då min rygg kommer att få sig en rejäl utmaning (mer än på tidigare kortare cyklar...)

Har en Spark RC idag som kommer vara kvar. Tanken är att ha något för mer utför. Har inga enduro ambitioner idagsläget (än).......Var inne på 120mm först men tror skillnaden mot RC blir lite liten. Ute efter en lite stabilare/tryggare cykel när det släpper på nerför.

Av:
    hungrig
    Jag är jättenöjd med min, och tycker att XL passar bra för mig som är 187 cm.

Jag vet inte om toppläget på droppern går att justera, men hade man varit kortare så hade det nog varit lite för högt, med stolpen skjuten i botten. Det verkar ju rätt jobbigt om man hela tiden måste justera om när man tryckt upp sadeln.

Någon annan ägare som vet vad som går att göra med droppern? Antar att det är luft i den, men jag har inte sett om / hur man kan fylla på. När det var som kallast i vintras kändes det ibland som att den knappt orkade upp.

Av:
    olofsman
    Jag kör en XL och är 194 cm lång. Känns lagom i storlek.
    Jag cyklar allt möjligt från rundor i stil med XC till downhill och cykeln gör sig helt okej i alla situationer.
    Den känns som ett bra mellanting för all sorts cykling.

@hungrig
    Droppern går inte att fylla med luft.
    Det går att justera hur långt slag droppern har.
    Skruva av locket där "dropperkolven" möter hylsan, under den hittar du en plastring med ett snitt i som går att demontera. Mecka dit vad som helst av plast eller gummi som får plats mellan hylsan och "dropperkolven" nedanför plastringen .
    Allt som bygger under original plastring reducerar slaget i stolpen.

Av:
    bokaj
    Är det någon som har vägt sin cykel? Det lutar åt att beställa en i strl M men det skulle vara skönt att få deras uppgivna vikt bekräftad. Ibland har tillverkarnas vågar en dålig dag eller dåliga batterier eller så är det helium i däcken osv.

-----------------------------------------------------------------
    Sedan ser jag racer säsongen lite över mer mot MTB åkning nu+vinter.

Av:
    olofsman
    Jag har en XL , den väger prick 15kg (fiskevåg som är ok för fisketävling) med pedaler,pump å flaskhållare.

Av:
    adorjanos
    https://www.kerekparcity.hu

Av:
    Ubbe73
    hungrig skrev:
    Jag är jättenöjd med min, och tycker att XL passar bra för mig som är 187 cm.

Jag vet inte om toppläget på droppern går att justera, men hade man varit kortare så hade det nog varit lite för högt, med stolpen skjuten i botten. Det verkar ju rätt jobbigt om man hela tiden måste justera om när man tryckt upp sadeln.

Någon annan ägare som vet vad som går att göra med droppern? Antar att det är luft i den, men jag har inte sett om / hur man kan fylla på. När det var som kallast i vintras kändes det ibland som att den knappt orkade upp.
    Vad har du för innerbens längd?

Av:
    hungrig
    Bra fråga. Från grenen och ner till marken, ungefär.

Är tyvärr på resande fot hela sommaren, i campingbussen med cyklarna där bak, och det fanns ingen plats för måttband ;)

Av:
    Ubbe73
    hungrig skrev:
    Bra fråga. Från grenen och ner till marken, ungefär.

Är tyvärr på resande fot hela sommaren, i campingbussen med cyklarna där bak, och det fanns ingen plats för måttband ;)
    Där ser man. Har nog bestämt mig för en Large..... Ha de gött!!

Av:
    olofsman
    Är det någon som har provat att byta till XD Body ?
    Jag har googlat men får inte fram om det passar bitexnavet bak.

Av:
    hungrig
    Hur tar jag isär stolpen? Fick lite känsla och sänkte sadeln på Cykelvasan när stolpen var täckt i gegga. Fick dra upp den för hand, och nu är den förstås full av fin sand precis som allt annat, och går rätt trögt.

Jag har tagit loss stolpen och kommit så långt att jag fått loss den övre skruvade tätningen. Hur får jag nu ut kolven ur cylindern så att säga? Ser ingen uppenbar skruv eller annan spärr.
    20190815_165044.jpg

Av:
    olofsman
    Jag har aldrig tagit isär stolpen men jag fick samma problem efter Cykelvasan.

Jag skruvade av locket med packboxen.
    Gjorde rent under locket med några tops.
    Lyfte ur plastringen .
    Körde rent med bromsrent ett par gånger .
    Körde stolpen upp och ner under tiden.
    Kom ut en jävla massa bös!
    Smörjde upp stolpen igen å nu funkar den fint igen ?

Av:
    MackanG
    olofsman skrev:
    Är det någon som har provat att byta till XD Body ?
    Jag har googlat men får inte fram om det passar bitexnavet bak.

Det borde gå.

https://www.biketone.cz
    http://www.bitexhubs.com

-----------------------------------------------------------------

Av:
    hungrig
    Ungefär samma som jag då, fast att jag också kört WD-40. Verkar som att det inte är för mycket stenmjöl kvar nu, och den går i alla fall upp och ner igen. Passade på att byta vajer och hölje, eftersom höljet var rejält skadat redan från monteringen.

Glappar din stolpe också? Min glappar i sidled i själva mekanismen, vilket känns lite tråkigt. Man får väl se hur länge den håller, och vad man i så fall bör byta till när den väl pajar ur.

Av:
    moros
    Hej ni som kör 90-29 är ni fortfarande nöjda? Verkar ju fortfarande vara rätt mycket bang for the buck. Hur var den att cykla ett relativt snabbt (kanske inte i år?!) lopp som vasan med? Jag suktar lite efter en cykel som jag normalt sett kommer köras på vanlig skånsk mtb-led, men som vid ett par tillfällen om året kan köras i kanske Åre eller vallåsen eller liknande? (typ blå och röda leder, inget bombande i 100 utför svart)

Av:
    hungrig
    Jag är fortfarande nöjd, och tycker att den har funkat till allt som jag gör, på min nivå.

Reflekterade inte alls över att cykeln skulle varit fel på vasan, men jag var väl lätt distraherad av vädret. Under sommaren har den fått köra allt från asfalt till rött och svart i bland annat Trysil. I Lindvallen valde jag att hyra cykel eftersom jag hade genomslagspunkor, en paj ventil och läckande fälgtejp. I Sherpa, och i de lite större hoppen kändes det rätt bra med en riktig DH-cykel, men det hade väl funkat där också. En riktig DH-cykel hade däremot kanske varit mindre skoj på CV90 :)

Efter att ha sett XCO-banan på Lugnet i Falun, så inser jag att det vi andra kallar för DH, det kör eliten på lätta XC-hojar och utan skydd, så det handlar väl om vad man är bekväm med.

Sammanfattningsvis, så är det för mig helt rätt cykel som funkar till allt jag gör med den. Skulle jag köra mer liftbaserat / utför, så hade jag kanske velat ha en mer tålig cykel. Jag har inte sett något annat som verkar ge lika bra komponenter utan att kosta bra mycket mer, men det kanske finns om man surfar runt. Fördelen var ju också att jag kunde provcykla i butik.

Hade jag köpt den ny idag så hade jag nog bytt till tåligare däck, kanske sålt originalen när de fortfarande var nya. Jag har haft löjligt många punkor, både stickhål och genomslag, både med slang och slanglöst. Kanske delvis på grund av lågt tryck och klantigt handhavande, men vi får se vad det blir för skillnad nu med lite grövre prylar som än så länge ligger i hallen...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ