• Re: [Artikel] Test: Rock Machine Blizzard TRL 90-29

Av:
    olofsman
    @mackanG
    Kanon!
    Tack för hjälpen ?

@hungrig
    Jo min glappar också men jag märker inte det när jag cyklar .
    Oroar mig klar lite men som du säger så är man glad så länge den håller ?

@moros
    Jag är jävligt nöjd med hojjen .
    Håller med @hungrig kring att den är en bra allround hoj .
    Du kör inga rekordtider på Cykelvasan och du brallar inte snabbast ner för de brötigaste DH spåren men hojjen duger bra till det mesta.
    Håller även med om däcken! Byt ?
    Jag knäckte fälgen bak, köpte en bättre ring å monterade den .
    Sedan dess har jag inte haft några problem.

Är det någon annan som har haft problem med att det knakar i länkaget till svingen?

Haft isär det ett par gånger och rengjort, smörjt å dragit med moment men efter ett tag kommer knaket tillbaka.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-15 21:13 av olofsman.

Av:
    hungrig
    Nej, glappet är ju mest ett problem när man står och okynnespillar på cykeln, snarare än ute i skogen ;-)

Jag har haft några saker som blivit lösa, bland annat ett knak/klonk från svingen, vilket visade sig vara där dämparen är infäst. Drog åt, och inte haft något problem sedan dess. j

Av:
    robbanj
    Jag kör en 90-29 sedan i våras och tycker den funkar kanon, är dock ingen tävlingscyklist men kör 1-2ggr i veckan i varierande terräng. Bytte dock ut däcken ganska omgående. Har inte haft några som helst problem med hojjen. Märker dock att det är lite små grader i hålen på ramen där vajrarna går in så att vajerhöljena skavs hål på vilket är små saker. Men överlag mycket nöjd.

Av:
    hungrig
    Jag fick mina hjullager bytta igår, och tydligen är bodyn också rätt slut. Såg kommentaren ovan om XD body, och har ingen aning om vad det innebär.

Jag har inte tänkt byta kassett, vad skall jag köpa för body då? Gärna en som håller lite längre än originalet. Måste det vara en som är specifikt för just detta nav?

Av:
    King_Lake
    Är ramen rå eller är det klarlack på den?

Av:
    hungrig
    Den är lackad, silverfärgad plus klarlack

Av:
    King_Lake
    Ofasen trodde det va alu med klarlack!

Av:
    salle
    Faktiskt rätt fin i verkligheten. Blev positivt överraskad när jag plockade ur den ur kartongen.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    hungrig
    Apropå det där med XD body som diskuterades i tråden nyss...

För den som har lika dålig koll som jag, så sitter det alltså en Shimano body på som original, därmed 11-50 istället för 10-50. Skall man byta till XD body så får man även byta kassett.

Jag pajade bakfälgen härom veckan, på grund av en felplacerad sten i en backe, och eftersom även bodyn var dålig så kändes det lika bra att byta hjul. Jag läste mig till att det skulle vara 148/12 boost, och att det är XD body som gäller för Eagle. Köpte hjul, och började skruva loss grejer för att byta, och kände mig rätt dum när det kom till att flytta över kassetten och jag insåg att det inte alls var samma :-)

Så då fick det ju bli en ny kassett också... tur att det finns små cykelhandlare som har en GX kassett liggandes hemma i garaget.

Edit: bild
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-23 13:36 av hungrig.

blizzard-nya-hjul.jpg

Av:
    salle
    Min RM funkar även fint i spanska berg. Skodd med andra däck än original men ska nog införskaffa ännu kralligare däck mtp alla vassa stenar.IMG_2231.jpgIMG_2234.jpg

La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    larsaw
    salle skrev:
    Min RM funkar även fint i spanska berg. Skodd med andra däck än original men ska nog införskaffa ännu kralligare däck mtp alla vassa stenar.

Haha, klart "intressant" att köra Ardent (speciellt som framdäck) i Spanska berg... Lycka till och kör försiktigt!!

// Larsa

Av:
    salle
    larsaw skrev:
    salle skrev:
    Min RM funkar även fint i spanska berg. Skodd med andra däck än original men ska nog införskaffa ännu kralligare däck mtp alla vassa stenar.

Haha, klart "intressant" att köra Ardent (speciellt som framdäck) i Spanska berg... Lycka till och kör försiktigt!!

Japp! Punkade mina originaldäck några dagar innan vi åkte hit och och det här var vad jag hade liggandes hemma. Inte helt optimalt.

Av:
    hungrig
    Jag satte botten av stolpen i ett skruvstycke och vred, och nu vet jag hur den ser ut inuti.

Tips: sopa bort sågspånen från golvet innan du gör detta.

Det gick bra att göra rent mer när man fått isär den, och jag tror nog att den kan överleva ett tag till nu. Enkel att montera ihop när jag väl hade hittat de delar som gömt sig i sågspån.

Tyvärr pratade jag i telefon (planerade helgens cykelresa) och var lite disträ, så jag glömde fota. Men nederdelen är gängad så det är bara att skruva.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in