• Re: [Byggtråd] Ett lätt vinternöje

Av:
    tmalm
    Frän stolpe!
    Kul å se nåt annat än de vanliga lösningarna.

Å naven var ju inte tunga direkt, väger väl som qr:en till ett av mina hjul :-)

/T

Av:
    Crocko
    tmalm skrev:
    Frän stolpe!
    Kul å se nåt annat än de vanliga lösningarna.

Å naven var ju inte tunga direkt, väger väl som qr:en till ett av mina hjul :-)

/T

Jo det blir en del lite annorlunda lösningar på denna hoj, får se om det räcker hela vägen till målet.
    Men ibland skall men också sluta krångla så mycket, det var verkligen schysst att tänka på mitt andra bygge med dina vevar, då höll jag fortfarande på och velade, men nu är det på väg en record 10/speed vev, dock med lite kortare armar.

Så ursäkta otacksamheten från en velig vev väljare, skall kanske bygga 1 cykel åt gången så man kan fokusera :)

Av:
    tmalm
    No probs, de pryder sin plats på pendlaren!

/T

Av:
    glitch
    Det där blir lätt på riktigt! Kul att följa.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Crocko
    Bjuder på en tubtöjar bild medans jag byter till 400 papper och putsar vidare på ekrarna så att man kan bygga hjul snart.

Tuberna kom in bättre än väntat, av någon anledning specar vittoria de helsvarta tuberna lite läger i vikt, men då jag ville ha detta utseendet så chansade jag.

214gr för 25mm tuben bak och 192gr för 23mm fram får anses vara godkänt.

Nu har alla tyska paket kommit så nu är det slut på ursäkter, bara bygga på.
    360E3DD3-0F4E-4E3A-835E-D8CEA85676A9.jpeg

Av:
    ghia64
    Följer... 👍👍👍

Av:
    desmo
    Härligt med människor som gör de projekten som jag är för snål för att göra! Kämpa på!

Av:
    NickPick
    Följer...

Av:
    Crocko
    desmo skrev:
    Härligt med människor som gör de projekten som jag är för snål för att göra! Kämpa på!

Kan vara någon annan typ av neurologisk skada som gör att vi inte kan låta bli :)

Av:
    Crocko
    Det här är tydligen allt som skall behövas för att bygga ett hyfsat lätt bakhjul, vi testat väl och ser om det stämmer.

Bara för att man har alla ingredienser och receptet så är det ingen garati för en succé
    DAC6B1D2-0DAE-4251-90B2-FEBA149BD4E7.jpeg

Av:
    marr
    Crocko skrev:
    Det här är tydligen allt som skall behövas för att bygga ett hyfsat lätt bakhjul, vi testat väl och ser om det stämmer.

Bara för att man har alla ingredienser och receptet så är det ingen garati för en succé

Cool, vad är de för ekrar?

Av:
    Manurhin2
    Crocko skrev:

Går det att skrapa fälgar utan att dom imploderar ?

Av:
    Crocko
    marr skrev:
    Crocko skrev:

Cool, vad är de för ekrar?

Blandat faktiskt offrar nästan 12gr viktökning för att köra vanliga Sapim CX ray på drivsidan för att piffa upp lite, sen är det CX super som blivit av med sin svarta färg på NDS. DT nipplar och Sapim brickor.

Av:
    Crocko
    Och juryn är klar vi har fått in ett resultat, bilden ljuger dock lite eftersom jag glömt att sätta tillbaks en bricka på navet 632,9 or den korrekta vikten.

På framhjulet imorgon så vi kan se om mål vikten håller.
    BAEFD520-1004-48C1-B7F1-C9940D21EA68.jpeg
    211A3E6E-1B90-4C64-85F3-160A50A47F5D.jpeg

Av:
    Crocko
    Manurhin2 skrev:
    Crocko skrev:

Går det att skrapa fälgar utan att dom imploderar ?

Förmodligen, men för att nå någon vidare framgång så skall man nog välja en annan fälg en en UD fälg i matt :)
    Har redan kompromissat kraftigt med detta bakhjul där djupare, bredare och mer aero fått råda över vikt, framhjulet fälg är 138gr lättare.

Av:
    Crocko
    Ett hjul om dagen håller koll på tempomagen.
    Samma recept som tidigare lite andra ingedienser blir ett ganska lätt framhjul.

Uppdraget slutfört komplett hjulpar 1022gr
    5F33E978-17C0-4294-A3B6-55F555DEA8EB.jpeg
    EBF20FB0-66B1-460A-9E61-A368FDD19A41.jpeg
    A90591D1-04D3-4361-B6A5-E1861BFC3C32.jpeg

Av:
    tmalm
    Du skulle alltså kunna ha ett hjulset under 900gr? Shit pommes frites!

/T

Av:
    Crocko
    tmalm skrev:
    Du skulle alltså kunna ha ett hjulset under 900gr? Shit pommes frites!

/T

Japp, kan tillverkarna så kan du själv om du ser till att ta hem samma komponenter:

https://r2-bike.com

Köpte ett beggat 10-växlat set med alu-tuber som jag skall ha till mitt DeRosa bygge de ligger på 1410gr ungefär med teknologi som är väl över 20år gammal, det finns en del uppenbara fördelar med tuber ibland.

Med lite tur skall ramen vägas in ikväll nu när alla delar finns tillhands.

Av:
    Crocko
    Usch som jag har dragit mig för denna dagen.

Inspirerad av Dangerholms galenskaper och med mottot no shortcuts ringande i öronen fanns det ju aldrig något alternativ, skall det kapas vikt så tar man fram kniven. Sagt och gjort, men eldprovet blev ju föga uppmuntrande när jag gick loss på gaffeln dels hade jag fått en gaffel i den övre toleransänden så den led redan av ca 20gr övervikt och trots ihärdigt skrapande lyckades jag bara få loss 6gr färgskrap.

Det kändes lite som ridå ner, men har man tagit fan i båten så är det bara att ro. Ser man till att det där första skrapet är väl synligt på ett olämpligt ställe så finns det bara en sak att göra.
    Min ram kom ju i stort sett direkt från Canyons utbytesprogram, tidigare ägare fick den veckan innan jag köpte cykeln pga glappande vevlager så vad skulle man säga om man slant med kniven.

Kära tyska ingenjörer ni har missat lite i produktutvecklingen så jag beslutade mig för att hjälpa till lite, medels en morskniv har jag bearbetat er ram lite. Jo jag vet att det hör till världens lättaste ramar, men ni förstår det var att misstag att måla den så jag har ägnat lite av min tid till att fixa till ert misstag. Tyvärr verkar moraknivar inte vara gjorda för att skrapa bort färg från carbonramar så jag undrar om ni kan skicka en ny ram?

Nu gick det inte så illa, men vad som kändes hopplöst var att man valt en färg som var så tunn så tunn så flagorna föll knappt till marken. dock kräver så tunn färg ett riktigt slätt underlag så jag hittad med och mer 2-komponents spackel, det är bra för det är tungt, men mindre kul för det sitter som fan. Efter fadäsen med gaffeln har jag inte vågat kolla på vågen om allt jobb givit resultat då jag fasat för negativa besked och sviktande arbetsmoral att slutföra.

Men ikväll var det crunch time stärkt av hjulbyggeriets positiva utgång, skulle nu bara ramen också klara viktgränsen så är ju de 2 tyngsta komponenterna ok.

Sist stannade vågen på 786gr inkl beslag Nu visar den 679,7 och sen tillkommer beslag på 23,8 så ny totalvikt för ramen 703,5gr vilket är fantastisk med en minskning på över 80gr innan finputsning och slipning.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-19 21:03 av Crocko.

5F6F7525-02DE-4ECF-AD71-60BCF5C7BD87.jpeg
    C1304E79-6858-4152-A635-E5AA3AD6D82B.jpeg
    1B1A0E62-234C-4B44-9BE2-098A063D897F.jpeg
    48C96793-CFF0-40AD-BA0D-793F24D0DFE7.jpeg

Av:
    tmalm
    Inte illa!

/T

Av:
    NickPick
    Fantastiskt...!

Av:
    skier
    sjukt lätt! kul att man kan se att de använt lite olika typer av väv till ramen, undrar varför de har 12k väv i en ring runt kedjestagen, är det en skarv där under?

Av:
    Crocko
    skier skrev:
    sjukt lätt! kul att man kan se att de använt lite olika typer av väv till ramen, undrar varför de har 12k väv i en ring runt kedjestagen, är det en skarv där under?

Det jag kunnat lista ut under skrapningen är att fram och bak triangel är sammanfogade, det finns skarvar både på kedjestagen och sidostagen. Sen är det väv runt vevparti och sadelstolpens över del men däremot inte runt styrhuvud så min gissning är att man byggt framtriangeln i ett stycke innan man sammanfogat den med resten av ramen.

Av:
    Jensen
    skier skrev:

Rätt vanligt att de gjuter framtriangeln i en del, kedjestag och sadelstag i ett eller kedjestag med lite sadelstag i en del med sadelstagen separat. Sen är delarna lite ”muffade” där de säts ihop så de överlappar varandra, limmas och sen är diametern lite lite mindre just där för att de ska kunna binda ihop allt med något/några varv med väv

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Crocko
    45C951B2-B72A-47F0-8BF7-17FB9DB30B73.jpeg

Härmed förklaras eventet bygghelg invigt, med lite tur skall vi ha en slutvikt snart och en massa kul delvikter allt eftersom sakerna skruvas ihop.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-14 00:36 av Crocko.

Av:
    aki
    Hur gick bygghelgen?
  • Re: [Byggtråd] Canyon Ultimate SLXX, Ett lätt vinternöje

Av:
    Manurhin2
    Vilken Cliffhanger .......

Av:
    Willie
    Kanske långhelg?

Instagram: wilhelmlidstrom

Av:
    Manurhin2
    Willie skrev:
    Kanske långhelg?
    Lördag hela veckan ?

Av:
    Crocko
    Jo, det var lördag i hela 3 sekunder i alla fall, sen kom hemmets lilla Ernst och ryska cykelproducenter och satte ett fett krokben.

Annorlunda tumstockar och skjutmått har tvingat tillbaks mig till materialköp och viktökningar men skam den som ger sig, har en massa bilder, mestadels på vågar som jag skall försöka hinna få ut under påskhelgen.

För er tappra läsare som inte givit upp så blir det en startbild och en mock-up som tack för tålamodet.

Och ett råd i all välmening, planera inte in 4 byggen samma vinter om man inte har eoner av fritid.

Efter allt skrapande och putsande kom jag till slut ner till en anständig startvikt på ramen 670,2gr och gaffeln på 301,1gr kapad. monterad utan kedja, linda och flaskställ finns det några hekto kvar till 5kg strecket.
    5775D1DC-83E3-40EF-B469-1BD046717E71.jpeg
    82BDBC9B-B71C-4C3C-B5E5-4EEB5355F3FF.jpeg

Av:
    Crocko
    Sjukt långa leveranstider, en envis bortom åsnenivå till byggare som gav sig på det enda som man kanske helt enkelt skall ge fan att fippla med, kedjelinjer och vevpartier.

Mitt bestämda råd får bli, Nej Nej Nej, och om du ändå skall göra det, ring inte mig och be om råd.
    Vid byggets början hade jag fått den galna iden att fixa ett lättare och styvare vevparti genom att gå från 24mm axel till 30mm, vilket kunde ha varit en bra plan om inte både ramtillverkare och vevpartis leverantörer varit i maskopi för att kullkasta såna planer.

Så med svansen fick jag vackert lomma iväg och jaga det sista gap lagret i stan som passade i min ram och som ett sista hån så var det ett mtb lager så bågfilen fick ändå komma fram för att få det på plats. Hur som helst efter ett antal f-n och andra ord så är den om inte klar så åtminstone komplett efter att jag lindat styret och tryckt ditt schmolke pluggarna.

Jag skall botanisera bland byggbilderna och försöka uppdatera tråden med lite vettig info och en komplett komponent lista kommer, sen skall jag ju självklart ta några bilder på det färdiga resultatet och se vad ni tycker, med eller utan dekaler hur skall det blir.

Inspirationen var ju Canyons egna lättviktare Ultimate CF EVO 10 som finns i 2 varianter, en riktigt lätt med mekanisk grupp på 5,1Kg och en eTap version på 5,8KG. Hornen växte när materiallistan visade att i teorin skulle man kunna bygga lika lätt som den mekaniska fast med eTap. Där började racet, och så här blev det:

Mitt personliga mål på under 5kg med pedaler vet jag först imorgon om det är uppnåeligt för jag har lite lager och spindlar i pedalerna som skall på plats men.

4,847kg för en cykel med elektroniska växlar utan pedaler känns helt ok.

Byggkostnad mindre än hälften av vad canyon vill ha och genomsnittlig kost för viktbesparing 33,5kr/gr.

Den mest passande bilden i brist på slutresultatet får vara veven.
    48AC8D45-D60C-4556-AA34-E1175715012C.jpeg

Av:
    Mini_me
    Gillar Landstinget lappen , är det koko avdelningen som vill stämma träff med dig? ;)

Men sjukt många ++ på bygget!

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Crocko
    Mini_me skrev:
    Gillar Landstinget lappen , är det koko avdelningen som vill stämma träff med dig? ;)

+1

Vasst spanat där, Dr Dängrot läser tydligen happy och tyckte det var dags att öka litium dosen när han såg byggtråden.

Man blir helt enkelt hemmablind när man meckar i lägenhet och varenda yta är en potential arbetsbänk.

Av:
    Manurhin2
    Fräään , 5 Canyon av 5 👍

Av:
    Crocko
    Det som krokigt skall bli skall böjas i tid eller vad det nu var han sa den som myntade begreppet.

Projektet som gått som en berg och dalbana, ibland kändes det uppnåeligt andra gånger omöjligt, när jag samma vecka fick kasta bort idéen om bb30 vevar och insåg att canyons dimensioner på styrrör inte lirar med vanliga standards. Men skam den som ger sig kanske var det alla timmarna med morakniven som betalade sig till slut, när speedplay pedalerna var färdigtrimmade med titaniumaxlar och skruvar så vågen stanna på 4,991kg för en cykelklar hoj med pedaler sub 5 med eTap gick.
    002C33F3-C028-4F5D-A14F-B99E1DE78A28.jpeg
    9179E6FF-EBFD-4D54-BAF1-1AE1C7A661D8.jpeg

Av:
    Crocko
    Mini_me skrev:

+1

Vasst spanat där, Dr Dängrot läser tydligen happy och tyckte det var dags att öka litium dosen när han såg byggtråden.

Man blir helt enkelt hemmablind när man meckar i lägenhet och varenda yta är en potential arbetsbänk.

Av:
    tmalm
    Kapa 800g på en så lätt hoj är inte illa pinkat!

/T
  • Re: [Byggtråd] Canyon Ultimate 4.991kg, Ett lätt vinternöje

Av:
    Eric1n
    Snyggt jobbat!
    Detta är min favorittråden här på happy just nu. Har själv börjat drömma om att bygga mig en lätt ultimate slx nu :/ Hoppas på att det kommer ut en begagnad hoj i rätt storlek att utgå ifrån inom snar framtid..

Av:
    Crocko
    Får väl krydda med lite bilder trots trist väder och mobilkamera tills bättre tillfälle ges.

Tar gärna emot synpunkter om jag borde hänga på lite dekaler som skvallrar om ursprunget, vad säger happy?
    image1-2.jpeg
    image3-2.jpeg
    image4-2.jpeg
    image9.jpeg
    image6.jpeg
    image7.jpeg

Av:
    ooms
    Den där bauta-flaskan lär ju väga bly :-)

Av:
    Crocko
    ooms skrev:
    Den där bauta-flaskan lär ju väga bly :-)

Once a weenie.....men om nån har tips på lättare flaska så, annars kunde man ju köra 2 mindre flaskor men hållaren väger ju 15gr inkl skruv så vet inte vad som blir optimalast.
    B2090496-9CAE-4D6A-A17F-7C54BD1A7AB9.jpeg

Av:
    Eric1n
    Slxx måste jag säga är ett lämpligt modell namn iaf!

Av:
    Crocko
    Här är en uppdaterad lista på utgångsläget och vart jag till slut landade, som synes så är inte alla ändringar en viktminskning vilket inte är så konstigt när man går från mekaniska till elektroniska växlar.
    Om man skulle få konstiga idéer av tråden så kan jag inte hållas ansvarig men det kan finnas viss lärdom från tabellen vart man sparar pengar till "lägst" pris.

Jag hade ju en extrem tur med donator cykeln där överblivna delar var sålda inom ett par veckor så min låga kost för ram och gaffel kan vara svår att kopiera men å andra sidan fick jag en gaffel som låg i övre toleransspannet viktmässigt så där "förlorade" jag 10-15gr.

Inga åsikter om dekaler än?
    Screenshot 2019-05-13 at 17.57.25.png

Av:
    Valhalla_
    Snyggt bygge! Gillar den lite "stealthiga" looken.

Men, flaska med vätska i är tungt. Om du har dem på ryggen så blir hojen nästan ett kilo lättare och du blir garanterat mycket snabbare.

Av:
    Crocko
    Valhalla_ skrev:
    Snyggt bygge! Gillar den lite "stealthiga" looken.

Men, flaska med vätska i är tungt. Om du har dem på ryggen så blir hojen nästan ett kilo lättare och du blir garanterat mycket snabbare.

Fast jag har sett cyklister som försökt optimera på liknande sätt och ha vätskan i blåsan, brukar cykla förbi dem när de står i dikeskanten och pinkar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ