• [Byggtråd] Canyon Ultimate 4.991kg, Ett lätt vinternöje

Av:
    Crocko
    I brist på mil i sadeln har det blivit allt för mycket internetcykling vilket vi alla vet hur det slutar, så i väntan på att min CX ram kommer tillbaks från insjön förhoppningsvis som ny och vardagspendlaren kan skruvas ihop så har jag kikat på väggarna och kommit på att det kan nog få plats att hänga upp en lätt liten kokosraket nånstans.

Så med det sagt kan jakten på delar börja.

Målsättning, cykelklar slutvikt UCI gräns -1kg ungefär

Tidsram, klart till snösmältningen

Måsten, blir elektronisk växling och kanttrådsdäck.

Budget, helst inte mer än Rando hojen så allt under 50' vore ju bra

Börjar väl med ramen då det är en hyfsat central del, har hittills kollat in Giant TCR advanced och SL då jag har sån sedan tidigare scott addict ligger bra till med tanke på vikten men är öppen för förslag runt 800gr strecket.

Förutsättningar, är ju bara 172 så storleksmåssigt hamnar jag i överkant på S och underkant på M så beroende på utbud av ramar får vi se vad det kan bli, jagar även tips på lätta fälgar som tar 25mm slaglöst måste inte vara kolfiber men letar vikter under 400gr.

Ja vi börjar väl där
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 15:33 av Crocko.

• Re: Ett lätt vinternöje

Av:
    Mini_me
    Målbild:

https://youtu.be

Men din plan låter kul. Många bilder tack så vi andra har nåt att dregla åt😊👍

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

• Re: [Byggtråd] Ett lätt vinternöje

Av:
    Crocko
    Nu känns det som att det var OK att putsa till titeln lite och avslöja vad man tänkt pyssla med under de mörka månaderna.

Om det är Dangerholms sjukan som spridit sig eller vad som är orsaken låter jag vara osagt, men om man bygger en cykel som man knappt får kliva upp på med dagens form kanske motivationen till försäsongsträning infinner sig lättare, som vissa märkt så smög jag igång då det bara fanns en ide och inte ens en flaskhållare.

Men idag lade jag handpenning på en viktig komponent, efter mycket velande har jag valt ram, det vart inte ett enda av förhandstipsen utan något helt annat men det känns kul att överraska sig själv ibland, Då det var mycket velande fram och tbx så kommer det här projektet börja med en donator hoj där den mesta förutom ram och gaffel kommer få gå vidare.

Jag hämtar hem cykeln om några dagar så då kan man börja häckla mig för galenskapen att slakta en klart OK hoj för ett bantningsprojekt, nu vet jag att excel planer är just bara det och när man börjar skruva så kryper vikten på nästan magiskt. Ambitionen är oförändrad men komponenterna jag valt kanske medger lite luft att landa in lite bättre än UCI-1kg vi får helt enkelt se.

Lägger ut shoppinglistan som den ser ut nu och tar ju tacksamt emot tips som spara gram och kronor då budgeten verkar bli det svåraste att hålla, i takt med att verktygen kommer fram så kommer det bli lite bitar över så om man har intresse i DA 9100 eller Zipp 303 kan man pm till mig,

Nu sparkar vi igång galenskapen.
    Screenshot 2018-11-21 at 18.36.00.png
  • Re: Ett lätt vinternöje

Av:
    Crocko
    Mini_me skrev:
    Målbild:

https://youtu.be

Men din plan låter kul. Många bilder tack så vi andra har nåt att dregla åt😊👍

Jo jag har sett den där och aldeles för många andra på samma tema, hur tror du annars idéerna kom? skall dock försöka bromsa innan det blir gasbinda på styret och krympslang som hoods. :)

Av:
    emmer
    Fyra å åttiofyra?
    Det kan du ju köpa en Merida färdig som är lättare än så :-)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    desmo
    Häftiga vikter!

Av:
    Crocko
    emmer skrev:
    Fyra å åttiofyra?
    Det kan du ju köpa en Merida färdig som är lättare än så :-)

Än så länge är de ju bara siffror och målsättningen är ju betydligt mer sansad, men framtiden får utvisa vart man landar.
    Självklart kunde jag hostat upp 100-150.000 så finns det åtminstone ett 10tal färdiga hojar i den viktklassen att välja på, Meridan är förmodligen den som fått sämst recensioner, faktiskt riktigt dåliga .

Men nu tänkte jag göra det Happystyle, på en snikbudget okonventionella val och mycket bilder samt gratis rådgivning genom hela bygget, den som lever får se var vi hamnar, 5,8 är skamgränsen, under 5,5 bra, skulle vågen stanna under 5 kommer jag undra om jag glömt något eTAP gör ju utmaningen lite intressantare.

Av:
    niklaws
    Blir skoj att följa!

Av:
    Crocko
    Nu har jag trålat alldeles för många av eBays försäljare av kolfiber och det som är slående är hur dåliga shoppar det finns, trodde det borde vara tvärtom, med tanke på att alla säljer ungefär samma sak till nästan samma pris så borde man försöka satsa på kundvänlighet eller inom men nope, man verkar vädja 100% till kundernas vilja att fynda.

Hittade till slut en shop som hade gott omdöme och gick att hitta referenser från tidigare byggare som använt deras prylar.

https://www.ebay.com

Hoppas att grejerna motsvarar förväntningarna nä de väl kommer hem.

Av:
    Cyklist
    Jag vet inte om jag ska säga förlåt eller varsågod för smittan men blir kul att följa bygget iaf! 😅

#taremotmigmedhuvudetförattskyddakroppen https://www.instagram.com

Av:
    Baboya Badodata
    Medans man väntar på att det ska börjas skruvas blir iaf jag sugen på att se rando cykeln och pendlarn!

Av:
    tmalm
    Baboya Badodata skrev:
    Medans man väntar på att det ska börjas skruvas blir iaf jag sugen på att se rando cykeln och pendlarn!

+1!

/T

Av:
    Crocko
    Baboya Badodata skrev:

Bra passning där, med lätt förvirrande titel då jag försökt fylla på eftersom så körde jag en tråd på randobygget.

https://happyride.se

Sen kan den skarpsynte se att jag slängde ihop en stöldsäker hoj oxå, den står kvar i rummet har inte riktigt tagit sin plats.
    Men eftersom Kid1000 inte ännu skickat tillbaks en handtagspåse med kokosrör så håller jag tummarna att det snart kan dyka upp en schysst lagad SuperX ram som man kan skiva fast alla tyska "fynd" jag burit hem från paket utlämningen hos coop.

Senaste inventeringen säger att jag har allt utan 5st korta klingbultar 6st Ti skruvar till styrstammen och 4st skruvar till flaskställen, men gissar att det kan bli en liten trådspurt när ramen kommer eftersom det kliar svårt i byggfingrarna.

Sen skall ju donatorn hämtas i veckan oxå, då blir det ju omvänt för då skall de strippas så att tråden kan få en värdig början och ramvalet kan avslöjas :)

Av:
    Crocko
    Cyklist skrev:
    Jag vet inte om jag ska säga förlåt eller varsågod för smittan men blir kul att följa bygget iaf! 😅

Slängar av OCD har jag nog kunnat fixa fram ända, så hade det inte varit att inventera hela eBay och Ali i jakt på vettiga kolbitar att skruva på kunde det varit att tälja dalahästar. Men om du absolut vill be om ursäkt kan du få hjälpa till att städa upp efter dina influenser, jag kommer ju av naturliga skäl ha en hel del svart på cykeln, och förr typ 2015 så kunde man ju bryta med någon piffig eloxering.

Sen dök det upp en kill med för mycket fritid och en polertrissa, så hur f-n hittar jag extralite nav som inte är svarta, såna frågor dyker upp i mitt huvud. Vi får väl se hur mycket jag orkar skrapa och polera men det är ju tyvärr så att naturell all och kol funkar som salt n pepper, inte alls lika kul med guld elox längre :)

Av:
    Crocko
    Så då är donatorn äntligen hemma, blir en massa användbart över som det verkar.
    6,42kg bly i stuplästen, så snart jobbkonfererande på Östersjön är avklarat åker verktygslådan fram.

Bojsänken som Zipp 303 och shimano DA åker ut, sen hoppas jag att känslan att sätta morakniven i en 1vecka gammal ram är lika skön som Dangerholm beskrivit :)

Ser faktiskt inget annat än ram och gaffel från den här skönheten som kommer överleva blodbadet.

Happy carving and scraping får man väl säga till nästa status uppdatering.
    BCFD8F0A-70E5-4F5B-9C6A-64BCB5D79110.jpeg
    3A68AA68-A0CA-4338-AACD-119B0054E504.jpeg

Av:
    NickPick
    Coolt! Lacken är väl inte så snygg så morakniva på. :)

Av:
    desmo
    Modigt!

Av:
    Crocko
    desmo skrev:
    Modigt!

Har hört att skillnaden mellan geni och idiot är hårfin, hoppas det stämmer i praktiken oxå :)

Av:
    Crocko
    Det har varit lite uppehåll på förekommen anledning, när man köper på sig cykelprylar i parti så uppstår ibland små incidenter i cashflowet, det blir definitivt inte bättre av att köra 2 byggen parallellt.

Så nu har jag nästan varenda skruv till vinterpendlaren och vädret är ju här, men ramen blir nog en hjulklapp som det ser ut.
    Till mitt lite ambitiösare bygge så har jag i princip en ram och gaffel + en massa till salu prylar, men har tagit mig i kragen och lagt ut dem i alla fall.

Har mailväxlat med Canyons support och försökt få en klarhet i hur långt gaffelrör de har kvar när de tar fram referensvikten på en gaffel, men det visste de inte själva, tyvärr så verkar min vara den lite extra säkra modellen som fått lite tjockare väv och följaktligen väger 314gr istället för angivna 295gr.
    Ramen var istället en positivare överraskning och tippade vågen på 686gr inkl växelöra och framväxelfäste så det får väl vara ok med 680gr som angiven vikt.

Första beställningen är ivägskickad på lite keramiska kulor och Ti skruvar och annat, är tomten snäll så kanske det blir lite hjuldelar då det känns som en vettig ände att börja i.
    Om någon känner för att deltaga aktivt för att främja byggandet så finns det som sagt lite överblivna delar på K&S sen har jag fått en ordentlig bunt med presentkort som tyvärr inte går att köpa cykeldelar för så om någon har dålig fantasi till julen så kan jag erbjuda bra byteshandel PM om det är intressant.

Annars tror jag att jag håller mig till planen, knackade ut lite lager ur ramen inför vägningen och det enda som orsakar lite huvudbry är hur jag skall få till ett Sram red verparti i mitt PF92 hål, sram har väldigt dålig dokumentation om sitt BB386 parti så om någon kör en sån installation skulle jag gärna få reda på vikt och om det är modellen med integrerad kolfiberspindel på 110 modellen eller lös alu spindel.

Vi får se vad julen kan tänkas göra för utvecklingen av tråden.
    38BE1C9C-D9C7-443B-AE46-4CB22BED807F.jpeg
    9DFB6CED-3C59-4442-BAFD-83A6F9DEA0F3.jpeg

Av:
    Crocko
    Fälgar och lite annat plock beställt och efter ett besök på Flinks järn har jag nog nått the-point-of-no-return i ett avseende.

Undrar hur mycket en stealth matt svart färg kan väga, endast den modige kan veta.
    DE319CEF-46FD-4695-8C2C-C659EB35E622.jpeg

Av:
    tmalm
    Coolt bygge med äkta skraparglägje! :-)

/T

Av:
    Crocko
    Billigt i material kanske det är, men blir inte många gram/timme.

Upptäckte ganska snart att det inte var något vanligt målarjobb på gaffeln, någon hade tänkt till och färgad resinet så det jag trodde var matt svart färg var bara ett tunnt lager klarlack och dekalerna var det tjockaste.

Men man lär så länge man lever, -6gr innan slutputsning.

Dock kan jag låta meddela andra som går i skraptankar att man känner lätt skillnad på lack och kolfiber som känns lite som att skrapa betong så risken för överdriven skrapning är nog minimal.
    FCE98E0F-D6A7-4629-8E52-07BA1D177F57.jpeg

Av:
    Gusthoren
    Hah, fy satan vad cooolt detta är asså,keep going, o bra jobbbat! Längtar tills mera uppdateringar:)

Av:
    Crocko
    Julledigheten är efterlängtad, vad man gör med den är olika.
    Följande dialog skulle kunna hänt på ett kontor i Solna:

God Jul på er, nu går jag hem och går loss på min nya 25’ cykelram med en morakniv, hur skall ni fira?

Nu sa jag inte så för att vara välkommen tillbaks, att jag är tokig är redan etablerat man behöver inte spä på. :)
    EA1ADC1E-4B40-4DE3-B9E3-D27B10DFF36B.jpeg

Av:
    Cyklist
    Härligt, bra med action här! Riktigt lätt lack de kört med, måste vara något i stil med vad Trek kallade för Vapor Coat om jag inte missminner mig. Vägde inte många gram för en ram. Men se det från den ljusa sidan, att det betyder att det är lite mer lättjobbat eftersom du inte måste nöta dig igenom massa lager med filler/primer och allt möjligt.

Bilderna får mig att känna ungefär som följande, hejarop och sen får man flashbacks av hur drygt jobbet är haha...
    Keep it up!

#taremotmigmedhuvudetförattskyddakroppen https://www.instagram.com

Av:
    dh_nisse
    Morakniv! Populärt redskap det där! Följer med intresse

Av:
    Crocko
    Cyklist skrev:
    Härligt, bra med action här! Riktigt lätt lack de kört med, måste vara något i stil med vad Trek kallade för Vapor Coat om jag inte missminner mig. Vägde inte många gram för en ram. Men se det från den ljusa sidan, att det betyder att det är lite mer lättjobbat eftersom du inte måste nöta dig igenom massa lager med filler/primer och allt möjligt.

Bilderna får mig att känna ungefär som följande, hejarop och sen får man flashbacks av hur drygt jobbet är haha...
    Keep it up!

Hej Gustav

Det är lite av en blessing in disguise eftersom den är tunn men hård så man får jobba på en del, sen har man ju använt en del filler i skarvar och böjda partier sã dä blir det lite gnuggande och putsande.

Dock blev jag lite glad när jag hittade nav i snygg färg från fabrikstilllverkningen, så nu får väl jag också slipa sapim cx super ekrar.

https://www.speedwareshop.de

Vevar är dock en liten huvudbry, kanske slutar med att man krossar spargrisen och köper ett par eeWings. trodde inte att BB86 skulle skapa så mycket utmaningar.

Av:
    Fjärdebrunn
    48g för ett framnav. Går det att ta mer där utan att det blir trafikfarligt?

Av:
    Crocko
    Fjärdebrunn skrev:
    48g för ett framnav. Går det att ta mer där utan att det blir trafikfarligt?

25% till skulle man kunna kapa men har inte riktigt lika mycket fakta på tillförlitligheten på den som extralite som är en enkel om beprövad konstruktion.

https://www.speedwareshop.de

Av:
    planetx
    Känner att när jag själv gett mig på att ta bort lack på cykelramar o dyl så har de varit aluminium o stål, ångesten när burken med färgborttagningsmedel kommer fram o man kladdar på är rätt påtaglig o man vet att under ett par dagar så är de färgflagor o gegg överallt.
    I ditt fall så är de lösa färgflagor utan gegg iaf o förhoppningsvis ser du ljuset från vågen som säger jippie. Är glad att jag har lite rå-kolfiber fetish så klarlacken får vara kvar på den ramen.
    Dutti pocke, skrapa på nu. 😆

Av:
    Crocko
    planetx skrev:
    Känner att när jag själv gett mig på att ta bort lack på cykelramar o dyl så har de varit aluminium o stål, ångesten när burken med färgborttagningsmedel kommer fram o man kladdar på är rätt påtaglig o man vet att under ett par dagar så är de färgflagor o gegg överallt.
    I ditt fall så är de lösa färgflagor utan gegg iaf o förhoppningsvis ser du ljuset från vågen som säger jippie. Är glad att jag har lite rå-kolfiber fetish så klarlacken får vara kvar på den ramen.

Efter att ha skrapat bort endast 6-7 gram från gaffeln så rãknar jag tyvärr med ganska små viktminskningar på ramen, men har man tagit fan i båten och en viss dalmas har ju myntat begreppet no shortcuts, så det är bara att göra klart.

Av:
    Jensen
    Crocko skrev:
    planetx skrev:

Efter att ha skrapat bort endast 6-7 gram från gaffeln så rãknar jag tyvärr med ganska små viktminskningar på ramen, men har man tagit fan i båten och en viss dalmas har ju myntat begreppet no shortcuts, så det är bara att göra klart.

Svårt att backa nu :-)

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Crocko
    Konstigt att familj och släkt inte delar åsikten om att ni får det vara nog med Jansson och gröt jag har ju en ram att skrapa.

Hur som helst så blev det några timmar med kniven idag, skulle uppskatta att50% är passerat innan det blir dags att ta fram våtslippapperet.

Har varit desto flitigare på att tömma kontot, inom de närmast veckorna borde det börja dimpa in paket från alla världens hörn. Dags att skaffa en anständig våg så att jag kan dela glädjen med alla.

Tills dess, skrapa lugnt i helgen.
    85CD4B07-A848-415A-80DC-97DC5220E8F8.jpeg

Av:
    Crocko
    Nu trodde ni att även den tokigaste byggaren hade gått i ide, men så var det ju inte.

Har fått lära den svåra vägen att det som väger tungt när man försöker bygga lätt är leveranstider. Men äntligen började det plinga i mail och Postnord appen, tror att det kan innebära att eventuellt allt finns på plats innan veckan är slut.

Idag kom en liten låda från de snälla tyskarna på R2, blandat smågodis till ett lite annat pris än på kiosken. Uppackning och viktkontroll kommer inom kort.
    CAF5E466-BDB9-4DD5-854E-0A9B60B4DEFB.jpeg

Av:
    Willie
    Många lätta namn i den lådan! Kul med godis!

Instagram: wilhelmlidstrom

Av:
    Crocko
    En liten teaser kan vi ju bjuda på när vi alla fått vänta så länge.

Hur lätt kan en sadelstolpe bli, som Darimo T1 ungefär, nästan ok att man inte får kapa den utan kör på den längd man köpt.
    D582AFC3-BACD-458F-AE4F-B310D31CE02A.jpeg

Av:
    Skogling
    Hoppas du slipper behöva använda ramgarantin.

Av:
    Crocko
    Skogling skrev:

Jag tror att det stadiet är lite passé, men å andra sidan skulle man oxå kunna säga att det redan hänt eftersom jag köpte en hel cykel som fått ramen bytt veckan innan på crash replacement garanti, så händer det får jag helt enkelt slanta upp till ett Ultimate EVO ramset, men det slipper jag ju skrapa eftersom det är lite lättare redan från början.

Av:
    Willie
    Skogling skrev:

Ingen minns en fegis.

Instagram: wilhelmlidstrom

Av:
    Manurhin2
    Vad har man skosnöret till 🤔

Av:
    Crocko
    Manurhin2 skrev:

Det är det nya titaniumet, nu är inte skruvar lätt nog så då knyter vi fast sadeln med skosnören :)

Av:
    Jensen
    Manurhin2 skrev:

===I Speed kills, but you get there faster I===

40F0A008-F059-4859-A284-CB9ADEB459AC.jpeg

Av:
    Manurhin2
    Jensen skrev:
    Manurhin2 skrev:

Undrar hur det är med mina googleskills 🤔
    På dom bilder jag fann användes en alutrekant , trodde man kanske satt en rosett någon annanstans till frun 😫

Av:
    Crocko
    Manurhin2 skrev:
    Jensen skrev:
    Manurhin2 skrev:

Undrar hur det är med mina googleskills 🤔
    På dom bilder jag fann användes en alutrekant , trodde man kanske satt en rosett någon annanstans till frun 😫

Tror bara du behöver tömma cachen i webläsaren så funkar google igen, mycket riktigt så levererade T1 med klassisk alu spänne tidigare och finns i vissa fall kvar på de "billigare" varianterna, antar att detta förutom vikten gör att man slipper tänka på rail profil och ha 2 olika spännen.

Av:
    Crocko
    Så kom dom då till slut, verkar vara ovanligare än höns glasögon, man skall inte bygga i silver 2019 men skam den som ger sig.

Nu skall det bara putsas lite till på ekrarna, skyller hela projektet på en viss dalmas som heter Gustav men det blir nog bra till slut.

Fortsätter att uppdatera med mer lättvikts porr och lite skruvande nu när de viktigaste delarna kommit, själva naven i bygget.
    55A5A102-4A5A-46AD-977C-700D22DB1586.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ