• Re: 2019/2020 Cube Stereo 120 TM 29

Av:
    NickPick
    Sixten Fors skrev:
    Jo det stämmer dessvärre. Receptet: Man tar en omodern från xc fs med non-metric dämpare, hänger på en 20 mm längre gaffel så att cykeln tippar bakåt och blir 1.3° flackare både bak/fram och tappar 13 mm reach. En omodern skitcykel helt enkelt, som säljs till fullpris. Iskall. Om originalet hade varit long/low/slack hade det kanske funkat, men när originalet redan är kort/hög/brant blir det rejält dåligt resultat när man gör konstgjord andning. För övrigt tar det ca 10 minuter att förlänga sin Sektor RL från 100 till 120 mm genom att ta bort en travel-spacer i vänster gaffelben, det är väl en ok åtgärd om man redan äger en AMS och vill ha lite längre gaffel. Men att köpa en AMS TM my 2020 är typ hål i huv'et.

Nej den är inte iskall. Du internetcyklar för mycket. Folk blir kraftigt vilseledda.

Av:
    Sixten Fors
    Jämför AMS TM i XL med Stereo 120 TM i Large. En cykel som är byggd för längre slaglängd redan på ritbordet. Den moderna cykeln i mindre storlek har längre hjulbas och reach, lägre BB, kortare kedjestag, lägre styrhuvud/stack, 5 cm kortare sadelrör, 2 grader brantare sadelrör och nästan 2 grader flackare styrhuvud. Så skall det se ut.
    S120.png

Av:
    Sixten Fors
    NickPick skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Jo det stämmer dessvärre. Receptet: Man tar en omodern från xc fs med non-metric dämpare, hänger på en 20 mm längre gaffel så att cykeln tippar bakåt och blir 1.3° flackare både bak/fram och tappar 13 mm reach. En omodern skitcykel helt enkelt, som säljs till fullpris. Iskall. Om originalet hade varit long/low/slack hade det kanske funkat, men när originalet redan är kort/hög/brant blir det rejält dåligt resultat när man gör konstgjord andning. För övrigt tar det ca 10 minuter att förlänga sin Sektor RL från 100 till 120 mm genom att ta bort en travel-spacer i vänster gaffelben, det är väl en ok åtgärd om man redan äger en AMS och vill ha lite längre gaffel. Men att köpa en AMS TM my 2020 är typ hål i huv'et.

Nej den är inte iskall. Du internetcyklar för mycket. Folk blir kraftigt vilseledda.
    Nope. Jag berättar det som inte framgår av marketing. Om du väljer att ha skygglappar är det ditt problem, inte mitt. Cube AMS har ram/geo anno 2014-2016. Vi pratar cyklar årsmodell 2020. Den hör inte hemma i modern tid. Tåget har gått.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-17 11:51 av Sixten Fors.

Av:
    SkogsMTB
    Tack för feedback Sixten,

Jag är som sagt nöjd med min AMS 100, men är sugen på något nytt och lite mer fjädring, så vi glömmer AMS100 och går tillbaka tillbaka till 2020 års Cube Stereo.

Förstår jag tidigare inlägg rätt så är alltså Stereo 120 HPC TM 29 en bra och modernare cykel som är värd att satsa på, prismässigt känns den riktigt tilltalande med 2.799,- € alternativt 3.699,- € för HPC SLT modellen på Bike-Discount.

Är det något som talar emot CUBE, som dålig garantihantering, reservdelar som inte finns eller liknande? någon som har erfarenhet.

Har dålig erfarenhet från från andra tillverkare gällande garantihantering och att delar inte finns att få tag på efter mindre än 2 års användande.

Av:
    Martinmat
    SkogsMTB skrev:
    Tack för feedback Sixten,

Jag är som sagt nöjd med min AMS 100, men är sugen på något nytt och lite mer fjädring, så vi glömmer AMS100 och går tillbaka tillbaka till 2020 års Cube Stereo.

Förstår jag tidigare inlägg rätt så är alltså Stereo 120 HPC TM 29 en bra och modernare cykel som är värd att satsa på, prismässigt känns den riktigt tilltalande med 2.799,- € alternativt 3.699,- € för HPC SLT modellen på Bike-Discount.

Är det något som talar emot CUBE, som dålig garantihantering, reservdelar som inte finns eller liknande? någon som har erfarenhet.

Har dålig erfarenhet från från andra tillverkare gällande garantihantering och att delar inte finns att få tag på efter mindre än 2 års användande.

Cube är ett stort märker att det skulle bli problem med garanti eller reservdelar ser jag som föga troligt, har tidigar haft en cube ht. Men behövde aldrig åberopa ngn garanti.

Av:
    Sixten Fors
    2020 Stereo 120 HPC TM 29 är en modern, bra och prisvärd xc/stigcykel för 2800 € https://www.bike-discount.de
    Modern och fin CF-ram med bra geo.
    Vettig fjädring med Fox34 130 mm fram och Fox Float (3 pos) metric/trunnion 120 mm slaglängd bak.
    Riktig Eagle-grupp med xD 10-50T kassett.
    Bra bromsar med nya XT M8120 4-kolv + Ø203 mm skiva fram och M8100 2-kolv + Ø180 mm bak.
    Moderna 30 mm fälgar och fina Nobby Nic 2.35" AddixSpeedGrip TL-E däck.
    Dropper ingår, Newmen stam/styre 760 mm bredd, SDG grepp/sadel.
    Allt funkar, inget behöver bytas.

Om man vill gnälla är det snålt med NX trigger (speciellt som GX kostar lika lite, drygt 300 kr) och SX kedja (som spar 50 kr).

Av:
    rln
    2020 Cube Stereo 120 Race 29 för €2 000 verkar även den prisvärd. Synd att den inte kommer med de nya bromsarna.
    https://www.bike-discount.de

Av:
    Jonnieboy55
    Bortsett från att den saknar låsning av fjädring från styret kanske denńa är ett vettigt alternativ till en spark? Varför bör man välja denna över spark?

Av:
    Örjan Lax
    Jonnieboy55 skrev:
    Bortsett från att den saknar låsning av fjädring från styret kanske denńa är ett vettigt alternativ till en spark? Varför bör man välja denna över spark?
    Motfråga: Vilken Spark (modellnummer och årsmodell) menar du?

Av:
    Jonnieboy55
    Örjan Lax skrev:
    Jonnieboy55 skrev:
    Motfråga: Vilken Spark (modellnummer och årsmodell) menar du?

Mot Scott spark 930 2019 tänkte jag.

Av:
    Jonnieboy55
    Sugen på att klicka hem en 2020 men lite orolig att den är för lite xc pga avsaknaden att låsa fjädring från styret?

Av:
    moros
    rln skrev:
    2020 Cube Stereo 120 Race 29 för €2 000 verkar även den prisvärd. Synd att den inte kommer med de nya bromsarna.
    https://www.bike-discount.de

Däremot är det intressant att den kommer med nya Shimano 12-delat microspline och inte med GX/NX

Av:
    Hakana
    Modell 2020 på Bikester nu.
    https://www.bikester.se

1x12 och under 18k. Priset är i alla fall helt OK.

Eller race värd +4k?

Av:
    SocialGimp
    Hakana skrev:
    Modell 2020 på Bikester nu.
    https://www.bikester.se

1x12 och under 18k. Priset är i alla fall helt OK.

Eller race värd +4k?

Ful/tråkig färg och något tung men vilket bra pris!

Känns som att det finns allt fler bra och moderna FS som kostar under 20k numera. Är detta bara min känsla eller är trenden att cyklarna kommer ner i pris? Annat exempel: https://www.polygonbikes.com

Av:
    moros
    Mycket cykel för pengarna helt klart. Men om storleken passar vetetusan om jag inte hellre ändå valt 2019 och fått Sektor-gaffel och XT-bromsar. Visst, en 1x-konvertering om man vill känna sig modern, men det handlar väl bara om en klinga och eventuellt kassett med 46 bak kanske. Det är ju något man kan ta vid slitdels-byte nummer 1 om inte annat.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in