• [Byggtråd] Trek Crockett

Av:
    xyklisten
    Efter att ha sneglat på en Crockett 2018 ram ett tag så dök den plötsligt upp. En 2019 i den fantastiska färgen "miami green".

trek-crockett-disc-frameset-2019-p21718-105442_image.jpg

Fastnade direkt för den läckra färgen och idag gjordes så en beställning hos lbs. Tack för assistans Cyklist!
    Blir ett vinterprojekt så det kommer inte att vara någon större brådska.

Lutar åt att det blir en Ultegra di2 grupp som monteras. Har inte haft Shimano på en cykel sen 2013 tror jag så det är väl inte helt hugget i sten.
    Hjul? Oklart, men gärna kolfiber om jag hittar nåt lämpligt.

Vi får helt enkelt se var detta bygge slutar.
  • Re: [Byggtråd] Trek Crockett

Av:
    glitch
    Fet färg! Du måste ha ett par rejäla högprofilare till den där!

Av:
    emmer
    Saknar min gamla crockett - det var en trevlig cykel om man tog den för vad den var.
    Blir nog ett trevligt bygge - och 35-45 höga fälgar ser snyggt ut :-)
    [Tyckte jag]

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    xyklisten
    emmer skrev:
    Saknar min gamla crockett - det var en trevlig cykel om man tog den för vad den var.
    [Tyckte jag]
    Tanken är nog fälgar därikring.

Av:
    NickPick
    Snygg!

Av:
    Doominator1
    Byggde precis färdigt min Crockett, funderade länge på byggtråd men den uteblev.

Byggde min på en 2018-ram, och om de inte ändrat något så behöver du borra/såga/fila lite i ramen för att få till di2 snyggt. Satte på 1x med XT-Di2 bakväxel. Tryckte mer batteriet i sadelröret och kopplingsboxen likaså, fast upp i sadelröret då...

Jag behövde göra hålet från vevhylsan upp till sadelröret större, samt borra upp ett av hålen undertill för att få igenom kontakten. Tilläggas bör också att det inte finns något färdigt hål för att dra ut sladden till framväxeln.

Framförallt; KUL och lycka till!

Livet är för kort för att åka på tråkiga hjul.

Av:
    LucasNilsson
    Med så fina dropouts måste du nästan köra den singlespeed...

Av:
    xyklisten
    Vid beställningen så dök frågan om single speed upp, då i form av "vardagscykel". Inte omöjligt att den får gå enväxlat nån gång.

Av:
    HåkanC
    emmer skrev:
    +1
    xyklisten skrev:
    Tanken är nog fälgar därikring.
    Om du har möjlighet att välja mellan olika höga fälgar så kan det vara idé att välja fälghöjd som det är lätt att hitta bra slangar med passande ventillängd till.
    En ventil bör vara c:a 15mm längre, så till 35mm fälgar bör du ha slangar med 50mm ventil, tex Schwalbe SV20 med 50mm ventil och kanske även den bättre (67g) Maxxis Ultralight med 48mm ventil funkar, ventillängden som krävs beror ju även på pumpmunstycket.
    Till 45mm fälgar bör man använda slangar med 60mm ventil, och det finns det en hel del att välja på, tex Maxxis Ultralight som även finns med 60mm ventil.

/Håkan

Av:
    molleben
    Snygg ram, det blir nog kanon med Di2 😁. Jag hade denna Crockett i purple som jag sålde vid byte till en Checkpoint. Saknar Crocketten... den stack ut lite mer. Lycka till!

A03F3E8F-26BD-4A07-9B36-28FA42500633.jpeg

Benke

Av:
    xyklisten
    Kommer självklart att köra tubeless så slangens ventillängd är verkligen inget att fundera över.

Uppskattar också att det pressfit och inte gängat vevlager.

Av:
    Amenvafan
    Riktigt snygg färgprofil 👍 ska bli kul att följa

Av:
    JojjeM
    Snygg. Passande färg till namnet ;)
    Utgår från att du kommer framföra den i loafers utan strumpor.

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    glitch
    xyklisten skrev:
    Kommer självklart att köra tubeless så slangens ventillängd är verkligen inget att fundera över.

Uppskattar pressfit?? Den var ny.

Av:
    xyklisten
    glitch skrev:
    xyklisten skrev:

Uppskattar pressfit?? Den var ny.
    Har faktiskt haft mindre strul med pressfit än gängat lager. Snabbt och smidigt att byta lager. Knak tänker ni? Nej faktiskt inte men jag kanske gör nåt fel som får det att funka.

Funderar annars på om det ska bli ett styre som redan är "ordnat" för snygg dragning av di2 eller om jag ska borra lite i det jag har.

Av:
    Singular
    Slanglöst? Kontaktlim for the people!

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    Cyklist
    *host*Bygg glidare med mustaschstyre av den*hosthost*
    Kommer bli grymt det här! Borra befintligt styre eller ej så vore det ju nice att lämna iväg gaffeln till Insjön för att borra och förstärka lite och dra Di2 helt gömt?

#taremotmigmedhuvudetförattskyddakroppen https://www.instagram.com

Av:
    xyklisten
    Cyklist skrev:
    *host*Bygg glidare med mustaschstyre av den*hosthost*
    Kommer bli grymt det här! Borra befintligt styre eller ej så vore det ju nice att lämna iväg gaffeln till Insjön för att borra och förstärka lite och dra Di2 helt gömt?
    Men hur vet man vilket styre som matchar mustaschen?

Lösningen på dragning av kablar kan ju lösas genom att kross spargrisen och köra etap på en gång. Men det är nog inte förstavalet i detta bygge.

Av:
    xyklisten
    "Det går fort i hockey" ;)
    Ramen har nu anlänt och står hemma i hallen. Bilder får dock vänta tills imorgon pga kompakt mörker...

Av:
    NickPick
    Roval cl 38 är det ganska bra kurs på :) säljs oem på cxar och lvghojar.

Av:
    Aeromiten
    Hade inte meckat med Di2 om inte ramen är gjord för det.

Läcker färg, även den rosa är snygg :)

Av:
    Rock
    Jag har monterat Di2 på en Crockett, det var inga större problem men det är ganska långt från A-junction till införing av kabeln i ramen.

Av:
    xyklisten
    Rock skrev:
    Jag har monterat Di2 på en Crockett, det var inga större problem men det är ganska långt från A-junction till införing av kabeln i ramen.
    Har insett att jag har lite att lära när det gäller di2....
    Men lär väl inte vara några problem att dra ut sladden till framväxeln genom befintlig "lucka" framför vevpartiet?

Av:
    xyklisten
    Och ett litet smakprov på hur ramen ser ut.
    DSC_0101-01.jpeg

Av:
    Rock
    xyklisten skrev:
    Rock skrev:
    Har insett att jag har lite att lära när det gäller di2....
    Men lär väl inte vara några problem att dra ut sladden till framväxeln genom befintlig "lucka" framför vevpartiet?

Det är inga problem. Jag byggde på en tidigare årsmodell där luckorna inte sitter på samma ställe. Jag lät kabeln komma upp på samma ställe som framväxelvajern.

Av:
    xyklisten
    Äntligen väder för att kunna ta några vettiga bilder :)

DSCF1845.jpg

DSCF1841.jpg

DSCF1840.jpg

DSCF1839.jpg

DSCF1835.jpg

Av:
    Oggler
    Var får man tag på en Crockettram?

Av:
    xyklisten
    Oggler skrev:
    Beställde via lokala handlaren. Så valfri butik som säljer Trek bör kunna ta men den.
    Tog mindre än en vecka från beställning tills den fanns hos handlaren.

Av:
    NLC
    xyklisten skrev:
    Oggler skrev:
    Beställde via lokala handlaren. Så valfri butik som säljer Trek bör kunna ta men den.
    Tog mindre än en vecka från beställning tills den fanns hos handlaren.

+1. Funkade finfint förra året för mig.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Oggler
    Jaha, ser man på. Man kan ju undra varför en del ramar går att köpa läst medan andra inte går att köpa löst. Tänk om man kunde köpa en Spark-ram lika enkelt som en Crockett.

Av:
    Singular
    Ska bli kul att se! Attans trevlig färgställning på de där - frågan är bara om man skulle kört all-alu, all-black eller all-raw som tema...

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    xyklisten
    Singular skrev:
    Ska bli kul att se! Attans trevlig färgställning på de där - frågan är bara om man skulle kört all-alu, all-black eller all-raw som tema...
    Det finns lite funderingar på nån liten matchande komponent ;)
    I övrigt diskuterar jag mest med mig själv gällande val av grupp.

Av:
    glitch
    Oggler skrev:
    Jaha, ser man på. Man kan ju undra varför en del ramar går att köpa läst medan andra inte går att köpa löst. Tänk om man kunde köpa en Spark-ram lika enkelt som en Crockett.

Det går alldeles utmärkt men det är dyrt och du får en gaffel på köpet:
    https://www.scott-sports.com
    https://www.cykellagret.se

Av:
    xyklisten
    Inspirerad av Cyklist/Dangerholm så blir det nog några små speciallackade delar.
    Nån som nämnde fade? ;)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ