• Spark eller Genius på NICK spåret?

Av:
    krip
    Gud vad jag velar fram och tillbaka mellan dessa två cyklar! Köpte en Scale 930 för några månader sedan men tycker NICK är för tekniskt för den cykeln. Har därför tänkt byta ut den men kan inte bestämma mig för vad 🙈.

Har kollat på en Genius 710 2018 och en spark 900 2017. Har ett par 29 hjul extra så tanken var att kunna växla mellan 27,5 och 29 på geniusen.

Gillar lite snabbare cyklar men älskar verkligen att köra nedför så därför tänkte jag att en Genius kanske skulle vara den bästa cykeln. Har dock förstått att det krävs lite fart för att den skall komma till sin rätt och NICK är ju inte super kuperat utan ofta är det ju små backar upp och små backar ner.

Är lite rädd för att en spark blir för litet steg från Scalen men det är ändå en del skillnad att ha bakdämpning. Upplever idag att bakhjulet ofta släpper vilket förmodligen skulle bli mycket bättre på en dämpad cykel!

Ni som provat genius, hur är den uppför? Känns den seg eller funkar det om man låser dämparen? Måste man ha fart för att den skall komma till rätta?
  • Re: Spark eller Genius på NICK spåret?

Av:
    glitch
    För det första behöver du jobba på din teknik. Jag har kört Nick på allt från helstelt till endurocykel och klart roligast tycker jag blir det med en rapp hoj med mindre slag. Som du säger mycket upp och ned utan andpaus så några superutförsegenskaper behövs inte däremot vill man ha responsen så man kan behålla farten uppför.

Med det sagt, skulle jag köpa heldämpat för att nöta Nick hade jag kört kortslagig 29a typ Sparken. Genius är i mitt tycke alldeles för mycket cykel. Kanske kan nya Canyon Neuron vara nåt? Nuförtiden är vi ju bortskämda med valmöjligheter men en Spark är ett säkert kort.

Av:
    krip
    Tack för bra input! Det är nog främst konditionen jag behöver jobba på. Har svårt att hålla farten uppe då jag blir för trött helt enkelt :) Har dock inte cyklat MTB på ett antal år men nu jävlar! Kan nog vara som du skriver att en Spark är bästa valet för nick! Den finns dessutom i Stockholm och Geniusen finns i typ Gävle så bra mycket enklare att göra affär.

Av:
    Utan att titta efter så är jag ganska säker på att KOM på just Nick är satt på en Spark. Tror det är en grym hoj!

Av:
    Zwinto10mm
    Jag slår ett slag för Spark (Inte RC), har en 940 sen halva sommaren. Den är riktigt kul till allt, Beroende på däckval så är den som en missil till det mesta :) Kommer inte ta några KOM i Källviken med den men det är skitkul att brassa på med även där. RC varianten blir lite för XC för min smak med sin gaffelvinkel, den lilla skillnaden till modellen utan RC hamnar mitt i prick som allround cykel tycker jag.

Har du redan ett par hjul till så skulle den bli än grymmare med köttigare däck om du vet att du ska köra hårdare eller mer XC. Jag köpte inte en "tuned" som jag ångrar lite ( den som tar plus däck om jag inte missuppfattat?) Hade känts najs och kunna köra i fetare däck eller 27.5 plus däck om det skulle vara så.

Går själv i tankarna att skaffa ett till framhjul så jag kan ha ett XC och en "enduro" däck. Jag vet inte vad Nick är och jag har inte provat Genius men jag tycker Sparken är grym. 3läges låsningen på både fram och bakdämparen gillar jag oxo, som 2 i en cykel. med ett köttigare hjul till att välja på så skulle det vara som 3 i 1 cykel :)

Av:
    pennan
    https://www.youtube.com
    blir nog bra vad du än väljer av dom två.
    men sparken har väl 120mm slag? isåfall blir den nog kanon.

Nu med pingislungor och kontorsben.

Av:
    benjig
    Jag älskar att köra min Canyon Spectral med 150/140mm slaglängd på NICK. Ibland kör jag med låst bakdämpare, ibland inte. Fördelen är att jag även kan köra Järvsö/Åre! :) Jag skulle valt Genius pga större mångsidighet och att du faktiskt kan låsa dämparna till läge med mindre slaglängd (visst är det så?).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-29 10:49 av benjig.

Av:
    glitch
    Som ovan hade jag skippat RC och tagit vanliga med 120 slag.

Av:
    toga
    NICKs är inte för tekniskt för en Scale 930. Det handlar om teknik. En grundteknik som är bra att ha istället för att direkt börja kötta över saker sittandes på sadeln.

Förra sommaren i mitten på Juni köpte jag min första cykel. En HT Trek Superfly 6. Har aldrig cyklat annars än till och från skolan.
    Första varvet NICKS gick på typ 90 min. Puttade en del. I Augusti var jag nere på 38 min och då var det nog mer kondisen som satte stopp.
    I våras körde jag NICKS utan fotnedsättning. Så man lär sig.

Men det är ju skitkul med ny hoj. SÅ köp en Spark. Den kommer räcka länge.

Av:
    krip
    Det är den vanliga 900 jag har span på! Lutar faktiskt mest åt den. Det jag gillade med Genius är att den funkar både med 27,5 och 29. Sedan verkar läsningen av dämparen grym. Många som verka gilla den.

Av:
    Det är den vanliga 900 jag har span på! Lutar faktiskt mest åt den. Det jag gillade med Genius är att den funkar både med 27,5 och 29. Sedan verkar läsningen av dämparen grym. Många som verka gilla den.

Så länge det inte är 27,5 varianten av Spark (finns den kvar?) så kan du köra både 27,5 och 29 på sparken med;-)

Av:
    trailbiker
    Jag kör en Genius, bor 30 meter från NICK och kör ofta. Har ett smalare hjulpar för mer "XC" feeling och dämpare/gaffel går ju att låsa i olika lägen. Fördelen Genius är ju att det räcker med en cykel, kan du ta med den till Järvsö / Lindvallen / Åre / Gesunda / Flottsbro och bomba utför, likväl som köra i Rörbäcksnäs / Fornstigen / NICK / Gömmaren / Hellas som är lite plattare.

Min första runda på NICK tog 1.48 med 122 kilo att släpa på. PB på min Genius är 35 minuter. Fortfarande 12 minuter kvar till Friberg som kört på 23 på en Spark.

Hyr cykelväska: http://mtbswe.com

Av:
    krip
    trailbiker skrev:
    Jag kör en Genius, bor 30 meter från NICK och kör ofta. Har ett smalare hjulpar för mer "XC" feeling och dämpare/gaffel går ju att låsa i olika lägen. Fördelen Genius är ju att det räcker med en cykel, kan du ta med den till Järvsö / Lindvallen / Åre / Gesunda / Flottsbro och bomba utför, likväl som köra i Rörbäcksnäs / Fornstigen / NICK / Gömmaren / Hellas som är lite plattare.

Min första runda på NICK tog 1.48 med 122 kilo att släpa på. PB på min Genius är 35 minuter. Fortfarande 12 minuter kvar till Friberg som kört på 23 på en Spark.

Jag bjuder på en flaska vin om jag får provcykla din Genius en bit på NICK :) bor 20m från spåret så vi borde vara typ grannar!

Av:
    krip
    Efter att ha testat både Spark och Genius blev det en Spark! Tyckte Geniusen har grym utför och det kändes som den var sjukt stabil nedför. Den var dock inte alls så rapp som den Scale jag har idag av förklarliga skäl. Jag ville ha något med lite mer dämpning men som ändå var snabb så då föll valet på Sparken! Hittade en 900 till grymt bra pris så jag slog till direkt! Snygg var den dessutom också vilket var ett stort plus :)
    0EF5248C-FBDC-41C7-8510-44B85A5CA11E.jpeg

Av:
    Sixten Fors
    Grattis till en fin cykel :)

Av:
    ulfalf
    Spark är nog riktigt trevligt och förmodligen snabbast för gemene MTB-gubbe på NICK. Har själv kört kina-HT, Nerve och Jeffsy på NICK och Nerven är helt klart snabbast. Behagligast med Jeffsy men uppför blir det inte speciellt rappt trots plastram, snabba däck osv.

Av:
    Taleryd
    Jag är säker på att den där cykeln blir perfekt på NICK. Själv kör jag NICK på 27 med min epic och 28 med min stumpjumper. Så jagar du tider på nick så valde du rätt cykel.

Kör hårt 🤘

Av:
    krip
    Sixten Fors skrev:
    Grattis till en fin cykel :)

Tack! Blev grymt glad när jag hittade den! Hade kollat på en 2017 först som visade sig vara en M när jag provcyklade. Grymt besviken när jag åkte hem utan cykel! Sedan kom denna 2018 ut kvällen efter till ett lägre pris och den är dessutom grymt mycket snyggare än 2017 färgen.

Av:
    Oggler
    När vi ändå är inne på nick och spark. Jag vill minnas att det är en del sten och rotmattor på nickspåret. Är sparkens låga BB en issue på den typen av spår/terräng?

Av:
    solgule
    krip skrev:
    ..
    Tack! Blev grymt glad när jag hittade den! Hade kollat på en 2017 först som visade sig vara en M när jag provcyklade. Grymt besviken när jag åkte hem utan cykel! Sedan kom denna 2018 ut kvällen efter till ett lägre pris och den är dessutom grymt mycket snyggare än 2017 färgen.

Det är uppdaterade dämpare på 2018 också, så inte bara färg som skiljer.
    https://flowmountainbike.com

En del fox 34:or från 2018 har dock för mycket fett i negativa luftfjädern. Felmonterade. Kan vara värt att kolla upp om gaffeln verkar hård över små ojämnheter.

Av:
    solgule
    Oggler skrev:
    När vi ändå är inne på nick och spark. Jag vill minnas att det är en del sten och rotmattor på nickspåret. Är sparkens låga BB en issue på den typen av spår/terräng?

Stor risk för det. Spark har lite för låg BB för typisk svensk trail. Det går att lära sig trampa skapligt, men bra blir det aldrig om man inte har dämparna stenhårt pumpade (rekommenderat tryck = stenhårt, tycker jag). Köra mellanläget på twin-lock hjälper.

Kanske går att slänga i en 130 eller 140 mm air shaft i gaffeln för att få några mm extra frigång. Ska inte gå att höja 120 mm gaffel utan att byta dämparenhet också enligt Fox, fast Scott kanske köper in 140 mm gafflar och sänker dem till 120?

Edit: stavning.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 13:45 av solgule.

Av:
    Oggler
    På RC (det är en sådan jag funderar på) så borde man ju kunna köra den med en 120-gaffel. För att få upp vevpartiet en aning alltså.

Eller om man gör tvärt om. Monterar en RC-bakdämpare på en vanlig Spark.

Av:
    Le Vieux
    Taleryd skrev:
    Jag är säker på att den där cykeln blir perfekt på NICK. Själv kör jag NICK på 27 med min epic och 28 med min stumpjumper. Så jagar du tider på nick så valde du rätt cykel. Kör hårt 🤘

27 minuter!!! 😳😳😳
    Köpte nyss min första MTB och har hunnit med två varv på NIKC och några 27-minuters varv det definitivt inte.
    Inte än i alla fall! 😈😈

Av:
    hm
    Taleryd skrev:
    Jag är säker på att den där cykeln blir perfekt på NICK. Själv kör jag NICK på 27 med min epic och 28 med min stumpjumper. Så jagar du tider på nick så valde du rätt cykel.

Kör hårt 🤘

Är inte spark närmare sj än epic...

Av:
    Sixten Fors
    Oggler skrev:
    På RC (det är en sådan jag funderar på) så borde man ju kunna köra den med en 120-gaffel. För att få upp vevpartiet en aning alltså. Eller om man gör tvärt om. Monterar en RC-bakdämpare på en vanlig Spark.
    (den där sista med RC-dämp på vanlig Spark fick jag inte ihop)

Längre gaffel ger några extra mm, men noll inverkan vid (100%) komprimerad fjädring. I tabellen nedan visar jag vevlagerhöjd vid 25, 50 och 75% sag. Vid standard AC och +20 mm på Spark RC och +10 mm på Spark.

Vad som däremot har rätt stor inverkan oavsett AC är vilka fälgar och däck som används. Förmodar att det finns de som kör sin Spark RC med <25 mm fälgar och 2,1" däck, som då kan vara så låga som 50 mm? Med 30 mm fälg och 2,35-2,4" däck kan man få +10 mm vevlagerhöjd oavsett sag.
    sprk.png
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 18:18 av Sixten Fors.

Av:
    hm
    Noll inverkan vid helt komprimerade däck ;)

Av:
    Oggler
    Jag som aldrig provat en Spark/Spark RC har ju lite svårt att förstå hur stort det här problemet egentligen är. Jag hojar idag på bland annat en Honzo. Den ramen har ju också relativt lågt vevparti om jag förstått saken rätt. Men det är inget jag reflekterat över.

Det är synd att sparken kör med trunnionfäste på dämparen. Annars hade man ju fått dit två istället för en excentrisk bussning som skulle kunna lyfta vevpartiet ca en knapp cm.

Av:
    Sixten Fors
    hm skrev:
    Noll inverkan vid helt komprimerade däck ;)
    Helt riktigt :) men just då är kanske rim-strikes ett större bekymmer än pedal-strikes?

Av:
    Oggler
    Tror ni att sparken kommer få höre BB till nästa modell. Nästa rammodell alltså?

Av:
    Sixten Fors
    Oggler skrev:
    Jag som aldrig provat en Spark/Spark RC har ju lite svårt att förstå hur stort det här problemet egentligen är. Jag hojar idag på bland annat en Honzo. Den ramen har ju också relativt lågt vevparti om jag förstått saken rätt. Men det är inget jag reflekterat över.
    Med vettiga hjul/däck är det väl inget jätteproblem direkt.

Av:
    Oggler
    Hmmm, vad är vettiga däck? I somras körde jag med renegade 1.95" bak på min epic bredare däck i fram. Den kombon skulle väl vara förödande på en RC, antar jag. Nu ska jag väl påpeka att jag tycker ett 1.19" renegade faktiskt inte är det smalaste däcket märkt 1.95". Men det är ju ett smalt däck.

Av:
    Sixten Fors
    Oggler skrev:
    Hmmm, vad är vettiga däck? I somras körde jag med renegade 1.95" bak på min epic bredare däck i fram. Den kombon skulle väl vara förödande på en RC, antar jag. Nu ska jag väl påpeka att jag tycker ett 1.19" renegade faktiskt inte är det smalaste däcket märkt 1.95". Men det är ju ett smalt däck.
    Låter som förödande, oavsett cykel :) men 1.95" är iaf bättre än 1.19"

Minst 2,25", alltid, oavsett. För XC (race) kanske Racing Ray/Ralph 2,25" https://r2-bike.com
    För xc/stigcykling kanske Rocket Ron 2,25" bak och Nobby Nic 2,35" fram (vad jag har på min Spark).
    För stigcykling kanske Nobby Nic 2,35" bak och Magic Mary 2,35" fram (vad jag har på min Hightower). Eller nya 2019 Hans Dampf bak.

Av:
    Sixten Fors
    Oggler skrev:
    Tror ni att sparken kommer få höre BB till nästa modell. Nästa rammodell alltså?
    Nej

Av:
    Taleryd
    Är inte spark närmare sj än epic...[/quote]

Njaa jag har 150 slag på min sj..

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in