• Re: [Byggtråd] Bastard A.F.

Av:
    cosmos
    Hej!

Apropå storleken medium. Hur lång är du?

Av:
    miklax
    cosmos skrev:
    Hej!

178

Av:
    cosmos
    miklax skrev:
    cosmos skrev:
    Hej!

178

Samma som mig, jag har dock en FS029 i Medium/17,5” med 100mm stam. Passar bra men tycker att den är aningen slack/trög/sävlig så jag har kikat på den där ramen. 66 grader HA på min. Kör med 110mm i slag på gaffeln så jag ska börja med att sänka den.

Tack för info, följer ditt bygge!

Av:
    miklax
    cosmos skrev:
    miklax skrev:
    cosmos skrev:
    Hej!

178

Samma som mig, jag har dock en FS029 i Medium/17,5” med 100mm stam. Passar bra men tycker att den är aningen slack/trög/sävlig så jag har kikat på den där ramen. 66 grader HA på min. Kör med 110mm i slag på gaffeln så jag ska börja med att sänka den.

Din ram verkar väldigt intressant också. Det var nog din åsikt (vi skickade om om du minns) om att den var aningen för slack som tippade vågen åt pro-mance...

Av:
    cosmos
    miklax skrev:
    cosmos skrev:
    miklax skrev:
    cosmos skrev:
    Hej!

178

Din ram verkar väldigt intressant också. Det var nog din åsikt (vi skickade om om du minns) om att den var aningen för slack som tippade vågen åt pro-mance...

Ah, just det... :-D

Av:
    Valhalla_
    miklax skrev:
    En anna grejj som är lite störig som jag hade på känn att det skulle bli så är att dämparbultarna är aningen för smala (andra med samma ram har påtalat detta) man kan höra ett litet klick när man lyfter och sänker den. Jag tänkte höra av mig till pro-mance och fråga om deras toleranser om de kan mäta och skicka en lite tjockare bult. Jag skulle tro att bulten är 7.9mm och monteringskitet är 8.1mm...

Menar du att det glappar när du lyfter hojen? Har du dragit åt tillräckligt? Eller har du fel hårdvara så det blir en glipa mot ramen/länkaget som nästan dras ihop av fullt åtdragningsmoment men klämkraften över dämparhårdvaran blir nada..?

Låter som att du angriper detta på fel sätt. Även om skruvarna vore "rätt tjocklek" skulle de till slut glappa upp. Dessutom skulle inte dämparbussningarna jobba utan snarare hylsorna mot skruvarna.
    Detta ska vara fullständigt stumt och det med helt vanlig skruv som är "för liten".

Av:
    miklax
    Jag är inte riktigt med på hur du menar. Menar du att det är ramen som ska klämma åt hylsan?
    Om du kollar denna länk så är det en som har exakt samma problem.
    http://chinertown.com

Av:
    DarthVidar
    Förutsatt att ramtillverkaren/återförsäljaren inte vill lösa ditt problem, är det inte enklare att göra/köpa en custom bussning med rätt innerdiameter? Ja alternativt en ny skruv såklart men det är väl svårare att få till misstänker jag. Om du har samma bussning som i videon du länkade till så kan det ju inte vara särskilt svår att tillverka en ny sådan, för någon som har tillgång till svarv och vet att använda den dvs.

Jag tror att https://www.offsetbushings.com gör custom bussningar exempelvis.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-13 08:34 av DarthVidar.

Av:
    larsaw
    På MTB-språk kallas det "mounting hardware", dvs skruv och mutter och brukar finnas i olika dimensioner för olika respektive tillverkares modeller. Problemet är att dom brukar tillverka dessa i lite speciella längder bara för att vara unika.
    Har haft liknande problem när jag återanvände en Marzocchi-dämpare till annan ram, slutade med att jag köpte "mounting hardware" för en Giant Trans (för den hade rätt diameter och var synligt längre än vad jag behövde), sen kapade+gängade jag till önskad längd.
    Eftersom jag numera har en stålram så drar jag bara åt min M8-skruv "hårt som satan" så att fästet klämmer fast/fixerar dämparens bussning. Har aldrig haft problem igen... :)

// Larsa

Av:
    miklax
    Hmm, är det så att det ni försöker säga är att bussningen("mounting hardware") inte är tillräckligt bred och därför inte klämmer fast i ramen?
    Att det inte är något problem att den glappar lite?
    Utan att den ska spännas hårt mot ramen?

Det är nämligen så att jag mätte bredden på ramen, den var 21.8, pro-mance specar 22.4.
    Jag inte fått in 22.4 utan att spänna ut fästet. Men om godstjockleken på ramen och bultens längd är gjord för den bredden kommer det ju inte att gå att dra åt den så hårt (skruven bottnar).
    Om jag filar ned bulten 0.5 mm så borde det klämma fast om det är så det ska vara.

Av:
    DarthVidar
    miklax skrev:
    Hmm, är det så att det ni försöker säga är att bussningen("mounting hardware") inte är tillräckligt bred och därför inte klämmer fast i ramen?
    Att det inte är något problem att den glappar lite?
    Utan att den ska spännas hårt mot ramen?

Det är nämligen så att jag mätte bredden på ramen, den var 21.8, pro-mance specar 22.4.
    Jag inte fått in 22.4 utan att spänna ut fästet. Men om godstjockleken på ramen och bultens längd är gjord för den bredden kommer det ju inte att gå att dra åt den så hårt (skruven bottnar).
    Om jag filar ned bulten 0.5 mm så borde det klämma fast om det är så det ska vara.

Någon som vet bättre än mig får gärna säga om jag har fel. Men, förutsatta att glappet är mellan skruven och "metallhylsan" (som i videon) och metallhylsan i övrigt har rätt dimensioner så skulle jag sett till att få fram en ny metallhylsa, identisk med den du har men med rätt innerdiameter.

Men det beror såklart på vart glappet sitter tänker jag mig.

Av:
    miklax
    Det är som i videon, men jag har RockShox originalhylsa, jag finner det troligare att den ska ha rätt innerdiameter än en kinabulten ska har rätt ytterdiamer (tänker jag)?

Av:
    DarthVidar
    miklax skrev:
    Det är som i videon, men jag har RockShox originalhylsa, jag finner det troligare att den ska ha rätt innerdiameter än en kinabulten ska har rätt ytterdiamer (tänker jag)?

Kan du få tag i en tjockare bult eller "mounting hardware" så gör så om du är mer bekväm med detta. Jag tänker mig att det vore enklare att skaffa en ny hylsa men jag kanske är helt ute och cyklar. Har du fått något svar från pro-mance?

Av:
    larsaw
    Det här är vad jag menar med "mounting hardware" https://www.bike24.com

128637_00_c.jpg

Så klart viktigt med rätt längd och att dimensionen är EXAKT, men ramleverantören borde veta allt sånt här.
    Själv var jag inte i läge att kunna fråga ramleverantören varför jag helt enkelt köpte rätt diameter men "för lång" bult/skruv och därefter anpassa längden så att den passade optimalt i ramen.

// Larsa

Av:
    miklax
    Ja, de har svarat att bulten är 7.95 och toleransen är 0.02. Dessutom har de inget klagomål från Megamo som beställt tusentalet ramar. Men han skulle provmäta och kolla om toleransen stämmer nästa vecka (när deras semester är slut).

Men om det är som Valhalla_ och larsaw skriver så är det ju bredden som är problemet, jag vill gärna få det fastställt att jag fattat dem rätt!

Av:
    miklax
    larsaw skrev:
    Det här är vad jag menar med "mounting hardware" https://www.bike24.com

Så klart viktigt med rätt längd och att dimensionen är EXAKT, men ramleverantören borde veta allt sånt här.
    Själv var jag inte i läge att kunna fråga ramleverantören varför jag helt enkelt köpte rätt diameter men "för lång" bult/skruv och därefter anpassa längden så att den passade optimalt i ramen.
    Aha, då fattar jag, det jag kallar för bult... :)

Av:
    Valhalla_
    Ett skruvförband av detta slag ska ta lasten genom friktion mellan bussning och ram. Inte primärt genom passning mellan skruv, ram och bussning. Visst kan det vara bra med god passning för extremfallen när möjligen lite glidning kan uppstå, men skruven ska generellt ta noll last i tvärsriktning, den ska enbart spänna ihop allt, och friktionen mellan ytorna man spänner ihop ska vara tillräcklig för att hindra det från att röra sig. Teoretiskt ska detta förband kunna fixa en skjuvkraft på 500-1000 kg mellan tummen och pekfingret om det är en M6 8.8 som drar ihop det, innan glidning uppstår. Glappar det bara du lyfter hojen är nog "muttern" för lång och behöver slipas ner. Hellre en mutter som är någon mm för kort än att du har exakt rätt längd, för det är inte meningen att man ska dra in skruven med utvändig gänga så den bottnar på skruven med invändig gänga innan ram osv har klämts ihop till fullo - det är "slöseri med klämkraft", om man nu kan uttrycka sig så.

Lägg gärna upp bilder på vad du menar så vi fattar rätt, jag är i alla fall inte säker på att jag förstår hur du menar.

Av:
    miklax
    Valhalla_ skrev:
    Ett skruvförband av detta slag ska ta lasten genom friktion mellan bussning och ram. Inte primärt genom passning mellan skruv, ram och bussning. Visst kan det vara bra med god passning för extremfallen när möjligen lite glidning kan uppstå, men skruven ska generellt ta noll last i tvärsriktning, den ska enbart spänna ihop allt, och friktionen mellan ytorna man spänner ihop ska vara tillräcklig för att hindra det från att röra sig. Teoretiskt ska detta förband kunna fixa en skjuvkraft på 500-1000 kg mellan tummen och pekfingret om det är en M6 8.8 som drar ihop det, innan glidning uppstår. Glappar det bara du lyfter hojen är nog "muttern" för lång och behöver slipas ner. Hellre en mutter som är någon mm för kort än att du har exakt rätt längd, för det är inte meningen att man ska dra in skruven med utvändig gänga så den bottnar på skruven med invändig gänga innan ram osv har klämts ihop till fullo - det är "slöseri med klämkraft", om man nu kan uttrycka sig så.

Lägg gärna upp bilder på vad du menar så vi fattar rätt, jag är i alla fall inte säker på att jag förstår hur du menar.
    Tack för tipsen. Jag ska testa med en tunn bricka innan jag gillar med bulten. Återkommer med bilder och resultat på fredag. Uppskattar verkligen att ni tar ett tid att skriva! <3

Av:
    LasseB
    Om det skiter sig med hylsan/bulten kan du dra förbi närmsta välsorterade kickbike butik och köpa en hjulaxel för kickbike som är exakt samma sak fast troligen väldigt mycket billigare då de brukar ha en drös i skrotlådan.

Av:
    miklax
    LasseB skrev:
    Om det skiter sig med hylsan/bulten kan du dra förbi närmsta välsorterade kickbike butik och köpa en hjulaxel för kickbike som är exakt samma sak fast troligen väldigt mycket billigare då de brukar ha en drös i skrotlådan.
    Tack för tipset!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-13 20:49 av miklax.

Av:
    miklax
    Valhalla_ skrev:
    Jag fattat som att du menar att den snarare är för lång för tunn, ser bild.
    20190213_220741.jpg
    Jan lösas genom att fila med den eller med bricka enligt bild.
    20190213_220833.jpg

Av:
    Valhalla_
    Precis - ja är det så att den är för lång så är det enklaste att sätta en bricka som du illustrerat. Kom ihåg att sätta den på skruven med stora diametern så du får frigång för den lilla. Dvs i din bild antar jag då att den lilla skruven är till vänster och "mutter-skruven" till höger.

Av:
    miklax
    Valhalla_ skrev:
    Precis - ja är det så att den är för lång så är det enklaste att sätta en bricka som du illustrerat. Kom ihåg att sätta den på skruven med stora diametern så du får frigång för den lilla. Dvs i din bild antar jag då att den lilla skruven är till vänster och "mutter-skruven" till höger.
    Tack så mycket! Ja det var så jag tänkt med brickan... ?

Av:
    miklax
    Då har jag testat cykeln lite till och jag måste säga att jag är väldigt nöjd än så länge. Jag körde den i en backig stig när mitt hus.
    Positivt:
    Den känns lätt och agil.
    Den funkade både att klättra med och utför.
    Det blev bra med dämparen när jag fixade med brickan så att den klämdes fast bra.
    Testade med sonens Giant anthem 1 27.5, det var inte alls lika trevligt.

Negativt:
    Däcken funkade inte bra alls, smala Mezkal i en lerig uppförsbacke är ingen hit.
    Det totalt värdelösa framdäcket ska vi inte ens prata om...
    Jag köpte nog en ny stam i onödan...
    Min kondition...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-15 15:34 av miklax.

Av:
    larsaw
    Kan tänka mig att det blir halkigt med dom där däcken...
    I ditt fall hade jag valt något betydligt kralligare under rådande stigföre.
    Typ NobbyNic i mjukast möjliga gummi eller likvärdigt från Maxxis.

// Larsa

Av:
    miklax
    Första riktiga turen avhandes idag. Mest grusväg då det är lite drygt på stigarna fortfarande.
    Cykeln var lätt och snabb. Kompisarna körde tyngre Scott spark cyklar...
    Jag har ju tänkt att serva min dämpare och idag kändes den inte jättekul. Om det är för att den behöver service eller kylan (+5) vet jag inte, men den var hård.

Av:
    miklax
    Har fått printat ett verktyg för sätta tätningen på gaffeln...
    sealtool.jpg

Av:
    miklax
    Service av gaffel:
    Har köpt på mig alla oljor som DT vill att man ska ha, verktyget ser ni ovan.
    Rev isär allt och oljade in:
    20190228_180830.jpg

När jag monterat ihop allt, fyllt på med olja så såg jag att tätningen släppt, bankade dit tätningen igen och försökte, samma resultat..
    20190301_105733.jpg
    Fick plocka bort tätningen och diska den, rengöra gaffelbenet med IPA och hoppas på det bästa. Det verkar funka. Om ni gör detta för första gången så var jäkligt noga med att inte få olja på tätningen innan den sitter bra.
    20190301_140313.jpg

Av:
    miklax
    Tadaa!!! :)
    20190301_164521.jpg

Av:
    miklax
    20190316_154052.jpg

Av:
    DarthVidar
    Snygg hoj! Vad är omdömet nu när du väl fått ihop allt?

Av:
    miklax
    Tack! Jag är nöjd. Den känns stabil med det nya framdäcket. Den känns rapp. Behöver ställa dämparna lite mer bara...

Av:
    miklax
    Nu har jag cyklat på den ett tag och jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Den känns väldigt agil, lätt och rapp att dra runt, samtidigt har jag börjat våga ta mer raka linjer än med min gamla cykel. Jag tror att den uppgradering som skulle ge mig mest i nuläget är en dropper post. :)

Av:
    miklax
    Jahopp, då har olyckan varit framme. Pro-mance menar att det är skapat av yttre våld, jag är nog benägen att hålla med även om jag inte vet när det hände.
    De vill ha 300$ för en ny baksving. Så nu är frågan vad man ska göra. Testa att laga själv eller beställa en ny sving. Om jag fattat saken rätt tar kid1000 ungefär 3000kr för en lagning så det är inte aktuellt i detta läget då jag får en ny sving för de pengarna.
    20191005_151228.jpg

Av:
    Raggamuffin
    Det låter billigt så jag hade nappat på ny sving. Samtidigt kan det där hålla länge, i med lite epoxi om du är osäker.

// Muffin

Av:
    miklax
    Raggamuffin skrev:
    Det låter billigt så jag hade nappat på ny sving. Samtidigt kan det där hålla länge, i med lite epoxi om du är osäker.
    Vilken typ av epoxi hade du i åtanke? Länk?

Av:
    Raggamuffin
    miklax skrev:
    Raggamuffin skrev:

Ingen aning, jag hade bara köpt en flaska och tryckt i, har kört länge med värre skador. Betyder ju inte att det här kommer att hålla, snart kommer nog alla som tycker det är livsfarligt och har en annan åsikt :)

// Muffin

Av:
    miklax
    Raggamuffin skrev:
    miklax skrev:
    Raggamuffin skrev:

Ingen aning, jag hade bara köpt en flaska och tryckt i, har kört länge med värre skador. Betyder ju inte att det här kommer att hålla, snart kommer nog alla som tycker det är livsfarligt och har en annan åsikt :)
    Hittade denna t.ex: https://www.biltema.se
  • Re: [Byggtråd] Bastard A.F. - skada på kolfiber

Av:
    LasseB
    Det där är helt ok om du ska förstärka med kolfiber a.k.a laminera (finns även det på Biltema). Den är därför väldigt rinnig och tar timmar innan den slutar röra sig. Tar ca 2 dygn tills den är härdad. Om du bara ska fylla ut hålet, vilket kan hålla ett bra tag så hade jag iaf tagit vanlig snabbepoxy och fyllt i så mycket som möjligt. Helst vill man ju få den att flöda in genom hålet, men helst med hjälp av undertryck. Finns det något dräneringshål där du kan sätta en dammsugare och på så sätt suga in epoxi lagon mycket?

Av:
    miklax
    LasseB skrev:
    Det där är helt ok om du ska förstärka med kolfiber a.k.a laminera (finns även det på Biltema). Den är därför väldigt rinnig och tar timmar innan den slutar röra sig. Tar ca 2 dygn tills den är härdad. Om du bara ska fylla ut hålet, vilket kan hålla ett bra tag så hade jag iaf tagit vanlig snabbepoxy och fyllt i så mycket som möjligt. Helst vill man ju få den att flöda in genom hålet, men helst med hjälp av undertryck. Finns det något dräneringshål där du kan sätta en dammsugare och på så sätt suga in epoxi lagon mycket?
    Kanske finns dräneringshål, på andra sidan går ju dragningen för bromsslangen. Vet dock inte om det är luft mellan sidorna på det sättet. Har du någon länk till lämplig epoxi?
    Typ denna?
    https://www.jula.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-08 11:40 av miklax.

Av:
    LasseB
    Har lagat min kinaram där vevlagerhylsan lossnat med vanlig loctite fast med 60min härdtid.
    https://www.clasohlson.com
    https://happyride.se
    Håller än efter över ett år.
    Kanske vill du ha snabbare, beror lite på hur du går till väga och hur stor skadan är, men då finns även den klassiska 5min versionen med spruta.

Av:
    miklax
    LasseB skrev:
    Har lagat min kinaram där vevlagerhylsan lossnat med vanlig loctite fast med 60min härdtid.
    https://www.clasohlson.com
    https://happyride.se
    Håller än efter över ett år.
    Kanske vill du ha snabbare, beror lite på hur du går till väga och hur stor skadan är, men då finns även den klassiska 5min versionen med spruta.
    Det där gillar jag. Måste testas!

Av:
    LasseB
    Viktigast är att få så rent som möjligt på alla fästytor först. t-röd som sugs igenom och får torka ur är en metod. Beror väl lite på hur skadans tillgänglighet är.

Av:
    Kid1000
    T-Röd är inget jag rekommenderar för kolfiberapplikationer, ta hellre bräkleen eller aceton.

Av:
    miklax
    Kid1000 skrev:
    T-Röd är inget jag rekommenderar för kolfiberapplikationer, ta hellre bräkleen eller aceton.
    Kanon för bräkleen har jag hemma. Vad tror du om att laga min spricka på detta sätt? Är det helt galet eller kan det funka? (Kommer inte att hänga ut dig om du har fel)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in