• [OT] Förr: Brother-skrivare. Nu: Canon köpt! (så nu kan alla skrivartillverkare släppa sina nya modeller med revolutionernande ny teknik)

Av:
    me.I.am
    Ska köpa ny skrivare, färglaserskrivare. Har väldigt dålig koll på "privata" marknaden, bara köpt för företag tidigare.
    Har varit på Elgiganten, de hade bara laserskrivare från Brother i butiken (fler på nätet). Vet inget om märket. År det bra grejer?
    Funderar på färgskrivaren:
    https://www.elgiganten.se

Sidofråga, den jag tittat på har ingen skanner, men har en gammal Canon MP640 med skanner. Har det hänt något på fronten, är skanrarna bättre nu, någon revolutionerande utveckling?
    Alltså om jag skall öka budgeten till att omfatta skrivare med skanner. MP640:an funkar bra som skanner, gör det sällan så inget problem att ta det på den isf om det inte blivit märkbart bättre. MP640:an är sisådär 8 år.

Budgeten är < 3K, med betoning på "<" :)

Tack på förhanden.

just a stranger on the bike trying to make my way home
    Redigerad 5 gång(er). Senaste ändring 2018-12-13 15:47 av me.I.am.

• Re: [OT] Laserskrivare Brother, e de bra de?

Av:
    h.g.j
    Ska du vara under 3 och ändå har en scanner som fungerar och du vill ha en färglaser så skulle nog jag köra på en ren skrivare.

Vi har en Brother multifärglaser på jobbet och den har väl skött sig, men själv är jag mer av en Canonkille...

Av:
    Atlas
    Jag köpte just en:
    https://www.computersalg.se

Saknar WiFi vilket jag hade missat att kolla men det gör inget för mig. Bara flatbädds-scanner, ingen matare. Jag är nöjd. Känns solid.

-------------------------------------------------------

ganska snäll

Av:
    me.I.am
    h.g.j skrev:
    Ska du vara under 3 och ändå har en scanner som fungerar och du vill ha en färglaser så skulle nog jag köra på en ren skrivare.

Vi har en Brother multifärglaser på jobbet och den har väl skött sig, men själv är jag mer av en Canonkille...

Brother känns lite... jag vet inte, har aldrig kommit i kontakt med dom tidigare, så okänt för mig. Canon är ju välbekant, och är nöjd med de Canonsaker jag köpt genom åren. Någon färglaser från Canon att rekommendera? Eller dom gör inte sånt.

Av:
    me.I.am
    Atlas skrev:
    Jag köpte just en:
    https://www.computersalg.se

Saknar WiFi vilket jag hade missat att kolla men det gör inget för mig. Bara flatbädds-scanner, ingen matare. Jag är nöjd. Känns solid.

WiFi är ett krav.
    "flatbädds-scanner, ingen matare", hmm, förstår inte riktigt vad du menar.

Av:
    miklax
    Har kört med Brotherskrivare sedan 1997. Alltid funkat bra!

Av:
    Rattnalle
    Vi har två Brothers i familjen. Båda har fungerat bra de mellan fem och tio år de rullat. Den ena en färglaser med scanner. Den andra en svartvit med automatisk duplex (typ den enda jag kunde hitta fler en dryg tusenlapp som hade det). De har väl gjort några tusen sidor vardera åtminstone.

I båda fallen tror jag valet mycket avgjordes av rimliga priser på förbrukningen och att de t ex har trummor och toner separat vilket alla billiga skrivare inte verkar ha med dyra toners som följd. Båda är nätverksskrivare och båda har trots att de släpptes typ när Windows 7 var rätt nytt fått drivrutiner till både Windows 8 och 10.

Jag kan absolut tänka mig en Brother igen och om det blir aktuellt.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    LucasNilsson
    Säljer lite brother på jobbet, så då vår fina lexar gav upp efter trogen tjänst så byttes den mot en billig brother laserskrivare (under tusenlappen) för att prova.

Den har klarat att skriva ut alla kvitton i två år nu, (2xA4/kund) samt allt annat som skrivits ut i butiken. Den är lite långsammare än lexaren bara, men inget annat

Av:
    Hep
    Kört enklare Brotherlasrar hemma rätt länge. Både svart och färg. Enkla och pålitliga och aldrig varit stök med drivrutiner till gamla eller nya datorer även långt efter skrivarna slutat säljas.

Av:
    h.g.j
    me.I.am skrev:
    h.g.j skrev:

Brother känns lite... jag vet inte, har aldrig kommit i kontakt med dom tidigare, så okänt för mig. Canon är ju välbekant, och är nöjd med de Canonsaker jag köpt genom åren. Någon färglaser från Canon att rekommendera? Eller dom gör inte sånt.

Den är kanske lite överkurs för dig, men den här köpte jag ifjol och jag är helnöjd med den, både scanning och utskrifter. Enda jag saknar på den är dubbelsidig scanning på arkmataren.

https://www.dustinhome.se

Av:
    tinkerbell
    Har haft Brother hemma rätt länge och den har fungerat fint, dock bara svartvit laser utan finesser. Svärföräldrarna har en nyare modell och den fungerar också klanderfritt. När jag skulle välja en nätverksskrivare med scanner förra året så föll dock valet på Canon då den var kompaktare, hade fler funktioner och skulle enligt alla uppgifter vara billigare i drift. Om det sen blir så i slutänden vete sören. Förutom ett problem med att dokumentmataren hängde sig när jag råkade scanna ett för långt ark (A4 plus inbetalningskort) så har den fungerat bra. Supporten var också snabb med rätt lösning för att få igång dokumentmataren.

Av:
    matt1as
    Har en billig WIFI-brother-laser. Utskrifterna har aldrig strulat, men däremot så vaknar den inte alltid ur sin djupsömn när jag försöker skriva ut, kräver en omstart.

Av:
    me.I.am
    h.g.j skrev:
    me.I.am skrev:
    h.g.j skrev:

Den är kanske lite överkurs för dig, men den här köpte jag ifjol och jag är helnöjd med den, både scanning och utskrifter. Enda jag saknar på den är dubbelsidig scanning på arkmataren.

https://www.dustinhome.se

Jo, över budget. Samt över storleksbudget, vill ha så liten som det går utifrån de funktioner jag vill ha.

Av:
    me.I.am
    Tack för alla lugnande besked om Brother. Verkar vara bra skit. Lutar åt en sån, gillar att handla lokalt på Elgiganten, dels alltid varit bra service där, och slippa hålla på o böka med att skicka om det blir något fel. Och dom har inte så många märken på laserskrivare, annars hade Canon varit intressant.

I specen för skrivaren jag funderar på så står det "Upplösning i svart (dpi) 2400 x 600". Är det alltså mindre upplösning i höjdled? Är ganska stor skillnad, 4x. Verkar konstigt, eller?

Av:
    daikai1
    me.I.am skrev:
    Tack för alla lugnande besked om Brother. Verkar vara bra skit. Lutar åt en sån, gillar att handla lokalt på Elgiganten, dels alltid varit bra service där, och slippa hålla på o böka med att skicka om det blir något fel. Och dom har inte så många märken på laserskrivare, annars hade Canon varit intressant.

I specen för skrivaren jag funderar på så står det "Upplösning i svart (dpi) 2400 x 600". Är det alltså mindre upplösning i höjdled? Är ganska stor skillnad, 4x. Verkar konstigt, eller?

Nu snabbgooglade jag bara lite, men det är svårare att ge högre upplösning i höjdled då det är mer mekanik som ska förflyttas, papperet ska skjutas fram och det är inte lika exakt.

Denna tråd gav bra info.
    https://superuser.com
    Fanns många trådar om du googlar 2400x600dpi

Av:
    me.I.am
    daikai1 skrev:
    me.I.am skrev:

Nu snabbgooglade jag bara lite, men det är svårare att ge högre upplösning i höjdled då det är mer mekanik som ska förflyttas, papperet ska skjutas fram och det är inte lika exakt.

Denna tråd gav bra info.
    https://superuser.com
    Fanns många trådar om du googlar 2400x600dpi

Tack! Tänkte inte ens på att googla, trodde jag var den ende som inte förstod :)
    Den intressanta frågan är väl om 2400 i sidled märks, eller mest är ett säljargument till såna som jag. Men det kanske framgår när jag fördjupar mig i ämnet.

Av:
    plumse
    Vi köpte denna till hemmet:
    https://www.netonnet.se

Inte lika bra som de skrivare vi har på jobbet, men med tanke på hur felfritt den funkat jämfört med bläckstråleskrivaren vi hade förut så är vi VÄLDIGT nöjda

Av:
    me.I.am
    plumse skrev:

Inte lika bra som de skrivare vi har på jobbet, men med tanke på hur felfritt den funkat jämfört med bläckstråleskrivaren vi hade förut så är vi VÄLDIGT nöjda

"Inte lika bra", vad är det som är sämre? Utskriftskvalitet svartvita? Färg? Hanteringsmässigt med in/utmatning?
    Det viktigaste för mig är nog att vanliga svartvita dokument blir bra, tydligt tryck och skarpa kanter. Skriver ut en del noter. Just på den punkten skulle jag nog gå upp i pris om det behövdes.

Av:
    plumse
    me.I.am skrev:
    plumse skrev:

"Inte lika bra", vad är det som är sämre? Utskriftskvalitet svartvita? Färg? Hanteringsmässigt med in/utmatning?
    Det viktigaste för mig är nog att vanliga svartvita dokument blir bra, tydligt tryck och skarpa kanter. Skriver ut en del noter. Just på den punkten skulle jag nog gå upp i pris om det behövdes.

Den är lättskött, har ett magasin för A4 och en inmatningslucka för specialpapper (inget eget magasin alltså) samt toppmatningsfack (hejja tokfeliga benämningarna!).
    Den har dubbelsidig utskrift vilket är sällsynt i den här prisklassen.
    Så vad gäller features briljerar den!
    Vad jag saknar är den där lilla extra skärpan i utskrifterna.
    Det är på inget sätt några dåliga utskrifter, men skrivarna på jobbet är snäppet vassare

Skulle vår gå sönder skulle jag utan tvekan skaffa en ny likadan!
    Jag skulle kunna printa ett papper och lägga i ett kuvert åt dig om du vill.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-04 20:37 av plumse.

Av:
    me.I.am
    plumse skrev:
    me.I.am skrev:
    plumse skrev:

Den är lättskött, har ett magasin för A4 och en inmatningslucka för specialpapper (inget eget magasin alltså) samt toppmatningsfack (hejja tokfeliga benämningarna!).
    Den har dubbelsidig utskrift vilket är sällsynt i den här prisklassen.
    Så vad gäller features briljerar den!
    Vad jag saknar är den där lilla extra skärpan i utskrifterna.
    Det är på inget sätt några dåliga utskrifter, men skrivarna på jobbet är snäppet vassare

Skulle vår gå sönder skulle jag utan tvekan skaffa en ny likadan!
    Jag skulle kunna printa ett papper och lägga i ett kuvert åt dig om du vill.

Ja det kunde ju vara intressant, pm:ar adressen. Nu har jag börjat sikta in mig på denna lite mindre från Brother:
    Vill hålla nere storleken så mycket som möjligt, och har en skanner. Köpte faktiskt en för halva priset på Elgiganten, Epson. Den har alla möjliga funktioner. Men kan vara intressant med exempel från din skrivare ändå, o jämföra lite.

Av:
    me.I.am
    Efter googling och läsning av tester o.s.v. lutar det nu åt en Canon:
    https://www.clasohlson.com
    Fick bra betyg i PC für Alles:
    https://pcforalla.idg.se
    och Canon är ju Canon, alltid varit nöjd med deras grejor.

Denna Canon har utskrift med 1200x1200 dpi, Brother har 2400x600 dpi, vad jag läst mig till (se inlägg från @daikai1) så borde 1200x1200 dpi vara bättre - eller i varje fall inte sämre.

Åsikter om det? Några dåliga erfarenheter av Canon-skrivare?

Av:
    me.I.am
    Det här med kopiator, Canon har "Dokumentmatare: 50 ark.", men är det fortfarande samma typ av skanner som i enklare där man bara kan lägga 1 ark? Det är ju isf dels långsamt och inte sådär jättebra kopior. Köpte precis en hyfsat vass skanner och det går inte att få en "bra" kopia, alltså där man knappt ser skillnad på original och kopia (sådär som på dom stora dyra man har på jobb).

Av:
    h.g.j
    me.I.am skrev:
    Det här med kopiator, Canon har "Dokumentmatare: 50 ark.", men är det fortfarande samma typ av skanner som i enklare där man bara kan lägga 1 ark? Det är ju isf dels långsamt och inte sådär jättebra kopior. Köpte precis en hyfsat vass skanner och det går inte att få en "bra" kopia, alltså där man knappt ser skillnad på original och kopia (sådär som på dom stora dyra man har på jobb).

Nu är jag inte riktigt med på hur du menar... fungerar den snarlikt som min (vilket jag tror) så har du dokumentmataren ovanpå, och flatbäddsscanner under locket. Dokumentmataren matar förbi ett "scannerfönster" som sitter bredvid flatbäddsscannern där den scannar samtidigt som den matar... Fungerar riktigt bra.

Av:
    Lingon
    me.I.am skrev:
    Dom slutar uppdatera sina drivrutiner till nya datorer efter 7-8 år, så räkna med att du får köpa ny skrivare vid nåt datorbyte i framtiden.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-07 09:07 av Lingon.

Av:
    jomper
    Jag köpte en Samsung MFP med allt utom duplex för 7 år sen, den har tuffat på riktigt bra. Det enda jag saknar lite är möjligen att den inte har stör för Airprint/Google Cloud-utskrifter men det går att lösa. Scanner/kopiator med dokumentmatare, separata kassetter för alla färger, wifi/trådat nätverk. Och fax!

Skriver inte ut några mängder men tror den gått ca 1500 sidor iaf.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    me.I.am
    h.g.j skrev:
    me.I.am skrev:

Nu är jag inte riktigt med på hur du menar... fungerar den snarlikt som min (vilket jag tror) så har du dokumentmataren ovanpå, och flatbäddsscanner under locket. Dokumentmataren matar förbi ett "scannerfönster" som sitter bredvid flatbäddsscannern där den scannar samtidigt som den matar... Fungerar riktigt bra.

Jag har en hyfsad Canon bläckstråle med skanner, och precis köpt en ny fristående skanner som skall vara rätt bra (tror jag). Båda dom är ganska långsamma även vid låg upplösning. Men det är alltså inte flatbäddsskannern som används vid kopiering?

• Re: [OT] Förr: Brother skrivare. Nu: Canon, eller? Verkar vara ljum respons på Happy

Av:
    me.I.am
    Lingon skrev:
    me.I.am skrev:
    Dom slutar uppdatera sina drivrutiner till nya datorer efter 7-8 år, så räkna med att du får köpa ny skrivare vid nåt datorbyte i framtiden.
    jomper skrev:
    Jag köpte en Samsung MFP med allt utom duplex för 7 år sen, den har tuffat på riktigt bra. Det enda jag saknar lite är möjligen att den inte har stör för Airprint/Google Cloud-utskrifter men det går att lösa. Scanner/kopiator med dokumentmatare, separata kassetter för alla färger, wifi/trådat nätverk. Och fax!

Skriver inte ut några mängder men tror den gått ca 1500 sidor iaf.

Hmm, folk var överentusiastiska när jag funderade på Brother, nu är den enda åsikten negativ, eller förslag på annat märke. Nu blev jag fundersam igen...

Av:
    jomper
    Min Samsung är en CLX-3xxx (finns massa varianter) som inte ens verkar säljas längre så den behöver du inte överväga :-)

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    me.I.am
    jomper skrev:
    Min Samsung är en CLX-3xxx (finns massa varianter) som inte ens verkar säljas längre så den behöver du inte överväga :-)

Ok då är det bara femhundraåttioelva andra att överväga, en djungel därute...

• Re: [OT] Förr: Brother skrivare. Nu: Canon, eller? Verkar vara ljum respons på Happy

Av:
    jonte987
    Jag har SAMSUNG laser som rullat i snart 10år och saknar också Airprint etc. Går att fixa, ja men om vi menar CUPS så är det inet så lätt att få att spela. Inte för mig och jag har tvingat ett och annat att spela.

När SAMSUNG äntligen lägger av så jag kan motivera nyköp så blir det multi funktion för ca 3500. Gärna Canon. Baserat på sk "känsla".

Jag vet inte hur de gör med drivare men om vi pratar drivare för utskriftsfunktionen så skulle jag inte bli förvånad om du kan ladda en win95 drivare rakt in i win10 eller köra med en generisk drivare tom.
    MEN, det är inte min area of expertise.

Av:
    tinkerbell
    Lingon skrev:
    me.I.am skrev:
    Canon är inte ensamma om att göra det, andra tillverkar har samma filosofi när det handlar om stöd för nya operativ för gammal hårdvara. Min pappa har en OKI som köptes under Windows Vista-tiden, men den har inte fått drivare för Windows 10. Har fått fula in drivare för äldre operativ, även om det inte är helt optimalt. Upplever att Brother och HP gör likadant.

Av:
    me.I.am
    Stövlade in på ett Canonställe för företag, bara såna där stora dyra saker. En chansning, men han jag träffade på var schysst, och nu blir det ganska säkert en Canon som ovan. Var dock på Classe och nära att köpa, men storleken (och tyngden) fick mig att backa lite. Tål nog att fundera ett varv till.

Av:
    h.g.j
    me.I.am skrev:
    h.g.j skrev:
    me.I.am skrev:

Jag har en hyfsad Canon bläckstråle med skanner, och precis köpt en ny fristående skanner som skall vara rätt bra (tror jag). Båda dom är ganska långsamma även vid låg upplösning. Men det är alltså inte flatbäddsskannern som används vid kopiering?

Inte då det gäller dokumentmataren, den har ett fast scannerhuvud som den matar papperet förbi, istället för som på flatbäddsscannern där huvudet rörs... I alla fall på min 732 så är det ganska snabb scanning. Provade nu... 7sek så hade den matat igenom och scannat ett A4, 15 sek till så plingar det i telefonen att jag har det scannade dokumentet på mail... Men det är som sagt modellserien över, vet inte hur den där är...

Av:
    Bengt-re
    Har haft en Canon och den var strulig med telefonerna. Har sedan några år Samsung billigaste och den fungerar utmärkt. Stabila drivrutiner på flera olika os och bra funktion i övrigt.

Av:
    Miracle
    Undvik Dell enligt min erfarenhet. HP, Canon å Brother har funkat i de miljöer som jag använt dem, genom åren. :)
    Samsung skrivare har jag dock ingen erfarenhet av.

frid!

Av:
    Bengt-re
    Miracle skrev:
    Undvik Dell enligt min erfarenhet. HP, Canon å Brother har funkat i de miljöer som jag använt dem, genom åren. :)
    Samsung skrivare har jag dock ingen erfarenhet av.

frid!

Ja Dell är ju hell. Det är sedan gammalt.

HP är bra också - iaf deras lite dyrare skrivare. De brukar fungera mycket länge och de uppgraderar drivrutinerna även på produkter som inte längre tillverkas. Dock är de kanske onödigt dyra och stora för normalt singel user användning hemmavid.

dellhell-141202055154-conversion-gate02-thumbnail-4.jpg
    HeLL.jpg
  • Re: [OT] Förr: Brother-skrivare. Nu: Canon köpt! (så nu kan alla skrivartillverkare släppa sina nya modeller med revolutionernande ny teknik)

Av:
    me.I.am
    Blev till sist en Canon MF635Cx.
    https://www.mediamarkt.se
    Helnöjd än så länge. Har aldrig haft en färglaser, och jämfört med att inte ha någon alls så är den helt suverän!

Är lite impad av allt, utskrift, skanning, kopiering. Jämfört med en avsevärt dyrare en jag känner har på jobb så är kopieringen lika bra, t.ex. Har matare för kopiering/skanning, kan skanna tvåsidigt, etc. Köpte tidigare en ganska bra (tror jag) "enskild" skanner, halva priset på Elgiganten. Testade alla möjliga inställningar för att få bra kopior på den, utan att lyckas få till det. Nya skrivaren tar närmast perfekta kopior med defaultinställningar. Kanske bäst att sluta lovorda innan det blir alltför uppenbart att jag är influenser. Men, det är som julafton.

Fick en utskrift av @plumse som test på Brothern, körde ut samma bild här, och skannade sedan in den för att testa, och blev faktiskt väldigt imponerad. Här är de två, brotherutskrift till vänster, Canon till höger, bägge inskannade på min Canon. Skrivaren till höger är 5,5 cm bred på papperet, den till vänster något mindre som framgår. Så dom är alltså "uppförstorade" här.
    PS. Längst ner till höger på Brotherskrivaren är det en skrynkla på papperet.
    PS2. Utskrift-Skanning med Canon är med fabriksinställningarna, utskrift 600x600, skanning 300x300.

brother_vs_canon_utskrift_scanning.png

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-12-13 16:35 av me.I.am.

• Re: [OT] Förr: Brother-skrivare. Nu: Canon köpt! (så nu kan alla skrivartillverkare släppa sina nya modeller med revolutionernande ny teknik)

Av:
    h.g.j
    Canon att du blev nöjd... :)

Av:
    jonte987
    haha. Ja, canon.

Sån kan jag tänka mig. Kan den maila scannade filer direkt till ditt konto som på jobb?

Av:
    me.I.am
    jonte987 skrev:
    haha. Ja, canon.

Sån kan jag tänka mig. Kan den maila scannade filer direkt till ditt konto som på jobb?

Skulle precis testa det, så om du kan ge dig till tåls någon minut...

Av:
    jonte987
    me.I.am skrev:
    jonte987 skrev:
    haha. Ja, canon.

Ska försöka hia mig :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-13 17:26 av jonte987.

Av:
    Bengt-re
    h.g.j skrev:
    Canon att du blev nöjd... :)

Kan nån så kan Canon....

Av:
    me.I.am
    jonte987 skrev:
    me.I.am skrev:
    jonte987 skrev:
    haha. Ja, canon.

Hmm, det här med datorer, och SMTP-server... Har bara jobbat med datorer i 30 år så det är nog lite över min nivå.
    Får inte till det. För det första är det ganska krångligt att hitta var man sätter SMTP-server, för det andra kan man inte ställa port o.s.v. Bara anv/lösen. Tror det är det som är problemet, webbhotellet jag använder har skyddat sin SMTP-server lite, annan port os.v. Och det går inte att ställa in för skrivaren, lite B.
    Får kolla med mitt webbhotell imorgon om dom har något konstruktivt förslag.
    Har skrivaren hemma, ingen mailserver här.

PS. Den kan skapa filer på valfri dator i nätverket utan problem.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-13 18:48 av me.I.am.

Av:
    jonte987
    Ok, då vet i fan hur de tänkt. Det är bök med detta men minns inte exakt mer än att isp brukar blocka port 25 och jag vid nåt tillfälle använde nån google historia

Av:
    Bengt-re
    me.I.am skrev:
    jonte987 skrev:
    me.I.am skrev:
    jonte987 skrev:
    haha. Ja, canon.

Hmm, det här med datorer, och SMTP-server... Har bara jobbat med datorer i 30 år så det är nog lite över min nivå.
    Får inte till det. För det första är det ganska krångligt att hitta var man sätter SMTP-server, för det andra kan man inte ställa port o.s.v. Bara anv/lösen. Tror det är det som är problemet, webbhotellet jag använder har skyddat sin SMTP-server lite, annan port os.v. Och det går inte att ställa in för skrivaren, lite B.
    Får kolla med mitt webbhotell imorgon om dom har något konstruktivt förslag.
    Har skrivaren hemma, ingen mailserver här.

PS. Den kan skapa filer på valfri dator i nätverket utan problem.

Sätt upp en SMTP proxy på rpi på ditt lan så kan du enkelt komma förbi begränsningar i skrivaren/isp.

Räcker nog med pi zero w så klarar du dig under 150 pix om du har något beg minneskort och någon överbliven micro USB laddare.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in