• Re: Transcontinental race No 7

Av:
    A.Nilsson
    Snyggt kört Pontus och Stina! Det har varit spännande att följa er resa och blir kul att höra upplevelserna efteråt. (plus tack till GoranS för rapporteringen som hållit toppklass som vanligt)

Av:
    H.M.Kristensen
    Grattis till Er båda, det är en enorm bedrift.

Tack till alla som gjort tråden till vad den blivit, ett extra stort tack till GöranS för hans rapportering.

/Mattias Kristensen

Av:
    GoranS
    Om man tittar på damerna så är det hittills fyra som nått målet:
                      CP1          CP2           CP3           CP4           Mål
    -------------------------------------------------------------------------------
     1: Kolbinger     8.47  (2)  1.14.16  (1)  5.08.38  (1)  7.08.20  (1)  10.02.47
    21: Hacker       +1.50 (43)   +16.56 (32)   -----------   +66.16 (35)    +63.00
    30: Brown        +2.15 (60)   +18.31 (48)   +55.37 (37)   +64.48 (31)    +74.14
    41: Stina        +1.17 (23)   +17.00 (33)   +53.20 (32)   +74.49 (52)    +85.38
    Sen hittar jag 249b (Zlatimira Petrova) och 247a (Rachel Batt) som är före Amy. Båda dessa kör dock i par med män, så bland solodamerna ser det ut som Amy just nu är femma. Katja har nu lämnat Tours och det verkar inte finnas någon i damklassen mellan henne och Amy, så honbör vara sexa. Närmast bakåt finns i Tours en till synes pausande Nicole Clerkx.

(Brasklapp för misstag beroende på dålig namnkunskap)

Av:
    chripers
    Grattis Stina, hatten av för ett grymt lopp!

Christian Persson

Av:
    JLarsson
    Så nära.

#TCRNo7cap261a
    Daniel Welch scratched in Loudeac, France.
    08:14 09-08-2019, after approximately 3900km.
    Daniel is suffering from bike mechancal issues, and needs to catch a ferry to start a new job.

_______
    aliekatapult

Av:
    GoranS
    JLarsson skrev:
    Så nära.

#TCRNo7cap261a
    Daniel Welch scratched in Loudeac, France.
    08:14 09-08-2019, after approximately 3900km.
    Daniel is suffering from bike mechancal issues, and needs to catch a ferry to start a new job.
    Surt!

Av:
    GoranS
    Satt och funderade lite över hur man skulle kunna lägga en rutt om man vill korsa kontinenten på lite annat sätt. Följande kändes lite kul:

Start: Skagen

CP1
    Något i Belgien/Holland - Koppenberg, Mur de Huy, La Redoute, backar från avslutningen på Amstel Gold Race
    Alt. Arenbergskogen!!!
    Alt 2: Ngt i Tyskland, t.ex. ngt i bergen sydöster om Hannover, exempelvis Brocken

CP2: Mont Ventoux

CP3: Något i östra Pyrenéerna

CP4: Pico Veleta från södra sidan

Mål: Fyren vid Cabo Sao Vicente (sydvästra spetsen av Portugal)

Ytterst snabb skissning indikerar längd på kanske 430 mil. Kan dock bli problematiskt med södra Spanien i början på Augusti då det ju även rätt normala år kan vara riktigt varmt där.

Av:
    nieves
    Den banan känns tuff, hoppas att någon har luft kvar att ya sig upp till Veleta på 3.800. Känns mer tortyr ...

Av:
    GoranS
    nieves skrev:
    Den banan känns tuff, hoppas att någon har luft kvar att ya sig upp till Veleta på 3.800. Känns mer tortyr ...
    Nja, knappt 3400 möh är toppen på. Tror i så fall mer att vägstandarden upp kan vara problemet. Inte helt säker på hur cyklingsbarheten är. Alternativt kör man upp och ner på nordsidan. Går ju att variera rutten i alla fall på höjder under 2300 möh eller något sådant.

Av:
    bigmollo
    Fantastiskt cyklat Stina!!

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Schlocum
    Stort grattis till Pontus och Stina!
    Och Goran, din rapportering är världsklass!

Av:
    GoranS
    Just nu 54 åkare i mål, 87 som brutit och 120 som fortsatt är i aktiv mod.

Snabb räkning ger att åkare med max 100 mil till mål fördelar sig enligt:

5 stycken som befinner sig i slutparcouren (dvs sista 8 milen)
    9 stycken som inte nått slutparcouren men som har <=15 mil kvar (givet hyggligt vettig navigering)
    5 stycken som har 15-25 mil kvar
    7 stycken som har 25-35 mil kvar (inkl. Amy och Katja)
    16 stycken som har 35-45 mil kvar
    10 stycken som har 45-55 mil kvar
    15 stycken som har 55-70 mil kvar
    10 stycken som har 70-100 mil kvar (inkl. Erik)

Av:
    GoranS
    Mr Bessell fortsätter köra sitt eget race:
    Skärmklipp.JPG

Av:
    nieves
    GoranS skrev:
    Just nu 54 åkare i mål, 87 som brutit och 120 som fortsatt är i aktiv mod.

Snabb räkning ger att åkare med max 100 mil till mål fördelar sig enligt:

5 stycken som befinner sig i slutparcouren (dvs sista 8 milen)
    9 stycken som inte nått slutparcouren men som har <=15 mil kvar (givet hyggligt vettig navigering)
    5 stycken som har 15-25 mil kvar
    7 stycken som har 25-35 mil kvar (inkl. Amy och Katja)
    16 stycken som har 35-45 mil kvar
    10 stycken som har 45-55 mil kvar
    15 stycken som har 55-70 mil kvar
    10 stycken som har 70-100 mil kvar (inkl. Erik)
    kvar Anna no97 har väl runt 560k kvar också?

Av:
    GoranS
    Jepp. Missade henne. Skulle dock tro att det rör sig om en bit över 60 mil den väg hon kommer att cykla.

Av:
    Torgil
    Igår verkar det varit extremt tuffa vindar. Idag en hel del lugnare men det ser fortfarande hårt ut. Här är Katja för 20 min sen.

Katja skrev:
    Från kl 10 ungefär blåste det en styv motvind hela dagen, delvis så pass att jag höll på att flyga av cykeln, och att jag inte kom över 13 kmh trampandes i nedförsbacke.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-08-10 13:39 av Torgil.

Screenshot_20190810-130202_Chrome.jpg

Av:
    GoranS
    Stina skrev ngt på Strava som indikerade att om en vädergud hade dykt upp på vägen igår hade han nog fått sina fiskar varma (eller ett kok stryk).

Av:
    Grimpeuse
    Grattis Pontus och Stina till en helt fantastisk prestation!

Av:
    GoranS
    Försökte skatta hur långt svenskarna har kvar. Detta är vad jag kom fram till. Och som sagt, det är bara mina skattningar.

Amy: 23 mil
    Katja: 26 mil
    Anna: 64 mil
    Erik: 77 mil
    Lorenza: 123 mil (på väg att börja klättringen upp till Col du Télégraphe)

Prognosen är nog fortsatt att Amy och Katja försöker köra in till mål på denna dagsetapp. Kan dock bli en verklig "nattiné"!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-10 14:59 av GoranS.

Av:
    nieves
    GoranS skrev:
    Försökte skatta hur långt svenskarna har kvar. Detta är vad jag kom fram till. Och som sagt, det är bara mina skattningar.

Amy: 23 mil
    Katja: 26 mil
    Anna: 64 mil
    Erik: 77 mil
    Lorenza: 123 mil (på väg att börja klättringen upp till Col du Télégraphe)

Prognosen är nog fortsatt att Amy och Katja försöker köra in till mål på denna dagsetapp. Kan dock bli en verklig "nattiné"!
    Heja, heja! Håller tummarna för drägliga förhållanden mot mål.
    Usch vad kämpigt med så hård motvind med vad jag förmodar helt tom tank och stumma ben.

Av:
    GoranS
    Tydligen en åkare, Ivan Cornell (nr 5), som kör singlespeed med omväxlande fixie och med frihjul. Befinner sig just nu strax öster om Tours.

Av:
    GoranS
    Tredje man som tar finska rutten till starten på CP4 blev Copland (195). Han hade dock tydligen varit och rekat rutten för sex veckor sen. Ser bitvis aningen trögcyklat ut
    https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net

men väldigt vackert

Av:
    GoranS
    Polacken Pulawski som tvingades bryta efter en vurpa på en cykelbana i Grenoble i en framskjuten position bröt tydligen lårbenet i fallet.

Av:
    ooms
    GoranS skrev:
    Tredje man som tar finska rutten till starten på CP4 blev Copland (195). Han hade dock tydligen varit och rekat rutten för sex veckor sen. Ser bitvis aningen trögcyklat ut

men väldigt vackert
    Man undrar ju, är sånt där verkligen med på kartor (och då specat som "väg"?)? Eller hur kommer man annars ens på tanken att ge sig av längs en sån "väg"?

Av:
    GoranS
    Om man tittar på OSM ser det ut enligt:
    Skärmklipp.JPG

Fram till blå pil tror jag det är asfalt sen grusväg, mellan de gröna pilarna stig och från andra gröna pilen till den andra blåa åter grusväg.

Tror att det stod någonstans att den enligt Stravas Heatmap är använd en del. Antar dock att det är MTB snarare än toruing/lvg-cyklar som utgör huvuddelen av turerna.

Av:
    Bengt-re
    ooms skrev:
    GoranS skrev:

men väldigt vackert
    Man undrar ju, är sånt där verkligen med på kartor (och då specat som "väg"?)? Eller hur kommer man annars ens på tanken att ge sig av längs en sån "väg"?

Verkar onekligen rätt galet...

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    GoranS
    Sen verkar det som man kan se grusvägen slingra sig i serpentiner upp mot passet om man kör upp mot Galibier från norr. Kan tänka mig att man blir lite nyfiken på den om man ser den och kollar vad det är för väg när man kommer hem. Eller så är det någon som suttit och hårdstuderat på nätet.

En video på vägen TCR:arna åkte ner :

Funderar på att det skulle kunna vara en rätt cool tur att köra från Saint-Michel-de-Maurienne söderut över Galibier, ner till Briancon, mot Montgenèvre, men ta av norrut och köra via Rochilles tillbaka till Valloire och Saint-Michel-de-Maurienne. Verkar bli 14 mil och runt 3500 höjdmeter. Tuff dag med tanke på att det ju är en del bärande av cykel men med start i soluppgång och hygglig disciplin borde det gå att göra utan att behöva riskera mörkercykling.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-10 19:03 av GoranS.

Av:
    GoranS
    Uppdatering på kvarvarande svenskars förehavanden:

Amy är mellan Ploërmel och Pontivy och bör ha ca 15 mil kvar. Katja är i Ploërmel cza 4 mil bakom Amy.

Anna går på en sydligare rutt än många andra. För mig inte direkt uppenbart vad tanken med denna är. Lite svårare att skatta avståndet där men jag skulle gissa att hon ganska nyligen kommit in på de sista 60 milen.

Erik skulle jag säga har drygt 70 mil till målet.

Lorenza har klarat av Col du Galigier och är nu i La Grave, på väg ner mot andra backen på parcouren, den upp mot Alpe d'Huez. Gissar dock att hon sparar den till morgondagen.

Av:
    Oooh
    ooms skrev:
    GoranS skrev:
    ...
    men väldigt vackert
    Så här skrev Mikko på sin Twitter
    Screenshot_20190810-201403.png

Av:
    GoranS
    Jag tycker ruttvalet är kul, men jag vet inte riktigt om jag köper argumentet.

Det han säger indikerar att han har två mått han tycker är intressanta: a) längd, b) antal höjdmeter. Att det inte går att hitta en rutt som är bättre i båda dessa mått (givet att det nu är så) är precis definitionen av att rutten är Pareto-optimal med avseende på de två måtten. Jag tycker dock att Pareto-optimalitet bara m.a.p. dessa två parametrar tappar en tämligen viktig aspekt, nämligen cyklingsbarheten. Om man t.ex. tar den kortast tänkbara rutten vilket väsentligen bör vara fågelvägen så är det knappast en väg ens Mikko skulle överväga. Man kan då invända att det inte ska vara obanad terräng utan någon form av väg. Redan Mikkos val verkar ju dock ha inkluderat stigar med regelrätt bärande av cykeln. Om stigar är OK kan jag t.ex. korta av inledningen på rutten från CP3 från 87 km till 62 km med följande omläggning:
    Skärmklipp.JPG

Rutten är inritad från CP3 längs den blåpilade kortare rutten ner till punkten där denna går ihop med den verkliga rutten vilken sedan följs bakvägen tillbaka till CP3. Naturligtvis är detta en idiotisk rutt, men den är helt klart kortare än Mikkos så den är bättre i ett avseende och sämre i ett annat, och även om det inte är den rutt med minst antal höjdmeter som maximalt är lika lång som den alternativa rutten finns det en sådan rutt och jag är rätt säker på att den innehåller ruttval som gör att Mikko skulle rata den. Vidare är jag övertygad om att den kortaste rutten som följer vägar/stigar/leder inte är en realistisk rutt.

Min poäng är det troligen ligger andra överväganden än bara Pareto-optimalitet m.a.p. dessa två mått bakom Mikkos val.

Av:
    Oooh
    De roliga är ju att Mikko aldrig har tagit den kortaste vägen förut...

Av:
    GoranS
    62 i mål, 91 som brutit och 108 som fortfarande kämpar för att ta sig till Brest.

Av:
    Petert
    GoranS skrev:
    62 i mål, 91 som brutit och 108 som fortfarande kämpar för att ta sig till Brest.

Kämpar ja. Det är lätt att föreställa sig att de gör det men hur ligger det till med den saken?

Av:
    nieves
    Är det dessutom inte rätt vanskligt att rutta offroad om vädret slår fel. Grusväg eller stig i okänd terräng.....man får vara glad om vägen finns kvar eller ens är möjlig att ta sig fram på även till fots.

Vägar med asfalt och rediga vägnummer bör ju rimligtvis "bevakas" i någon form av respektive lands/orts vägansvarig. Skogsstigen utanför Kraznovar kanske bara används som slibovitch-tur av ortens hembrännare.

Av:
    nieves
    Petert skrev:
    GoranS skrev:

Kämpar ja. Det är lätt att föreställa sig att de gör det men hur ligger det till med den saken?
    Det är nog mycket mentalt just nu, usch vad jobbigt det måste vara därute.

Av:
    nieves
    Fiona Kolbingers race kit https://www.apidura.com
    Cat eye 500, ingen strålkastare direkt.

Av:
    GoranS
    Under fyra mil kvar för Amy. Katja slog nattläger strax väster om Pontivy strax före midnatt.

Av:
    GoranS
    Ca 2,5 mil kvar för Amy. Katja har precis påbörjat vad som säkerligen blir sista dagsetappen. Anna i vila nordost om Poitiers sedan kvart i två. Erik slog nattläger norr om Moulins redan strax före åtta i går kväll. Kanske kan vänta sig start för honom rätt snart!? Lorenza avslutade sin dagsetapp ungefär samtidigt som Erik och befinner sig i dalgången mellan Col du Lautaret och starten på klättringen upp till Alpe d’Huez.

Av:
    GoranS
    Amy i mål sen en timme tillbaka.

Av:
    Hasse#7
    GoranS skrev:
    Jag tycker ruttvalet är kul, men jag vet inte riktigt om jag köper argumentet.

Det han säger indikerar att han har två mått han tycker är intressanta: a) längd, b) antal höjdmeter. Att det inte går att hitta en rutt som är bättre i båda dessa mått (givet att det nu är så) är precis definitionen av att rutten är Pareto-optimal med avseende på de två måtten. Jag tycker dock att Pareto-optimalitet bara m.a.p. dessa två parametrar tappar en tämligen viktig aspekt, nämligen cyklingsbarheten. Om man t.ex. tar den kortast tänkbara rutten vilket väsentligen bör vara fågelvägen så är det knappast en väg ens Mikko skulle överväga. Man kan då invända att det inte ska vara obanad terräng utan någon form av väg. Redan Mikkos val verkar ju dock ha inkluderat stigar med regelrätt bärande av cykeln. Om stigar är OK kan jag t.ex. korta av inledningen på rutten från CP3 från 87 km till 62 km med följande omläggning:

Rutten är inritad från CP3 längs den blåpilade kortare rutten ner till punkten där denna går ihop med den verkliga rutten vilken sedan följs bakvägen tillbaka till CP3. Naturligtvis är detta en idiotisk rutt, men den är helt klart kortare än Mikkos så den är bättre i ett avseende och sämre i ett annat, och även om det inte är den rutt med minst antal höjdmeter som maximalt är lika lång som den alternativa rutten finns det en sådan rutt och jag är rätt säker på att den innehåller ruttval som gör att Mikko skulle rata den. Vidare är jag övertygad om att den kortaste rutten som följer vägar/stigar/leder inte är en realistisk rutt.

Min poäng är det troligen ligger andra överväganden än bara Pareto-optimalitet m.a.p. dessa två mått bakom Mikkos val.

Kan man sammanfatta det hela med att det finns långa trappor och korta trappor? En trappa med två steg totalt upp till 2600m är kort men lite väl brant med ganska höga trappsteg.

Av:
    GoranS
    GoranS skrev:
    Amy i mål sen en timme tillbaka.
    Ser ut som hon blev 72:a.

Sen är Stasiunas ett litet mysterium. Det står FIN (=finished) efter hans namn, senaste trackeruppdateringen var för 1,5 dygn sedan men det finns ingen sluttid för honom på leaderboarden.

Av:
    GoranS
    Skulle tro att Katja nu är nere på under tio mil till målet. Borde kunna bli målgång till eftermiddagskaffet (om man nu dricker sådant).

Av:
    Chez Martin
    Nu har Katja K nått Brest oxå.

Av:
    GoranS
    Snyggt! Om jag räknar rätt ska det hon ha varit 79:e cyklist att nå Brest. Bara tre svenskar kvar ute på banan nu alltså.

(Jag måste haft någon ouppdaterad data när jag skrev mitt 10.42-inlägg, för vid den punkten jag då trodde hon var vid var hon nog runt sjusnåret i morse.)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-11 13:09 av GoranS.

Av:
    Chez Martin
    Jag tror vi kan ha överseende med det @GoranS. Din rapportering/kommentering har varit superb!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ