• Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Sixten Fors
    Westman skrev:
    Och ja, Knolly listar bredare flänsavstånd som starkare/styvare och mindre som mer följsamt/flexigt.
    De har nog tjuvläst vad jag skrev tidigare i tråden ;)
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    marran
    Westman skrev:
    happymtb.fr skrev:
    marran skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Vad vill man ha:
    - samma avstånd mellan flänsen så att man får samma ekerspänning på båda sidor?
    - bredaste möjligt avstånd mellan flänsen så att man får mer axiellt styvhet från ekrarna?

    Bra fråga tycker jag.
    Det går såklart fint att flytta ut nds-ekrarna mot skivfästet, men det gör bara hjulet styvare i ena rikningen, ds-ekrarna får ju inte bättre vinkel för det. Och så får man ojämnare ekerspänning, med alla problem som kommer med det. Är det verkligen bättre än att ha samma ekerlängd och samma spänning på ds och nds?
    Samma spänning på båda sidor, eller snarare jämt ekerspänning, lyftas alltid fram som det bästa men i praktiken görs det nästan aldrig... Från minnet är det bara dom tidigare Hope baknav i 150/157 som hade symmetriskt placerade fläns. Bmx nav och framnav på racer med fälgbroms har det också. Det är alltså mest undantag än regel!

    Jag tänker likadant, har vid det här laget gått igenom ett gäng hojar/bakhjul och kan inte komma på ett enda där jag haft symmetri.

    happymtb.fr skrev:

    Knolly har gjort en "ingenjörmässigt" överblick över vilka nav som passar 157mm ramar:
    https://www.knollybikes.com
    Dom verkar föredrar så bred som möjligt mellan flänsen.

    Kul läsning, alltid grymt med företag som gör saker av ingenjörsmässigt rationella anledningar istället för marknadsföringsanledningar tycker jag. Kudos till Knolly som skippade 148 som ett mellanläge och väntade ut/drev på för rätt lösning istället.






    Och ja, Knolly listar bredare flänsavstånd som starkare/styvare och mindre som mer följsamt/flexigt.

    Jag har nog inte heller haft något perfekt symmetriskt bakhjul, men jag tänker att ju mer symmetriskt desto bättre. Mindre symmetri känns iaf föga eftersträvansvärt, speciellt om vinsten är en marginell ökning i styvhet bara åt ena hållet. Att hålla på med olika tjocka ekrar låter bra i teorin och funkar fint på lvg-hjul, men max styrka kommer av tjockare ekrar, och den gången jag får en pinne (eller stor flat sten, ja det har hänt) i hjulet har jag gärna lite marginaler. Samma med 28h, funkar säkert för vissa men inte för mig. Jag vill kunna cykla hem även efter att en eker har gått.
    Om sen ekerlängderna är nog lika för att jag ska komma undan med att bara använda en ekerlängd är det värt mer än alla diagram med procentstaplar som inte börjar på noll i hela världen.

    Nästa grej är att cykeln ska kännas lik i höger- och vänstersvängar, Mike Levy kommer gå apeshit på symmetriska hjul och ramar, folk kommer leta med ljus och lykta efter gamla Hope dh-nav med 24poe och symmetriska flänsar. BS (balanced symmetry) technology kommer snart på ett forum nära er!

    ------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Westman
    marran skrev:
    Jag har nog inte heller haft något perfekt symmetriskt bakhjul, men jag tänker att ju mer symmetriskt desto bättre. Mindre symmetri känns iaf föga eftersträvansvärt, speciellt om vinsten är en marginell ökning i styvhet bara åt ena hållet. Att hålla på med olika tjocka ekrar låter bra i teorin och funkar fint på lvg-hjul, men max styrka kommer av tjockare ekrar, och den gången jag får en pinne (eller stor flat sten, ja det har hänt) i hjulet har jag gärna lite marginaler. Samma med 28h, funkar säkert för vissa men inte för mig. Jag vill kunna cykla hem även efter att en eker har gått.
    Om sen ekerlängderna är nog lika för att jag ska komma undan med att bara använda en ekerlängd är det värt mer än alla diagram med procentstaplar som inte börjar på noll i hela världen.

    Håller med om fler ekrar, kör idag få tjocka SP-ekrar (Mavic) men det finns fördelar med 32 vanliga ur ett fältreparationsperspektiv.

    Men ang symmetri/max styvhet prioriterar jag annorlunda än du. Reser redan idag med en liten påse med tre olika ekerlängder till mitt hjulset, tycker besväret jämfört med en eller två längder är försumbart. Tar gärna olika längder om jag får styvare 29-hjul, särskilt nu när vi pratar tvåsiffriga procentuella ökningar.

    marran skrev:
    Nästa grej är att cykeln ska kännas lik i höger- och vänstersvängar, Mike Levy kommer gå apeshit på symmetriska hjul och ramar, folk kommer leta med ljus och lykta efter gamla Hope dh-nav med 24poe och symmetriska flänsar. BS (balanced symmetry) technology kommer snart på ett forum nära er!
    Hehe, ganska mycket BS redan så känns klart tänkbart!

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    edvin_m
    Sitt kvar i båten! Snart kommer Diameter-boost bakaxlar (ganska vettigt faktiskt!), Wide-mount bakväxlar utan möjlighet att byta ett växelöra istället för hela växeln (gött för SRAMS ekonomi, inte min) och hydraul dämpare till clutchen. Jag väntar bara på att nån tillverkare återlanserar kedjestyraren och skippar clutchen för bättre fjädring

    https://bikerumor.com
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Lingon
    edvin_m skrev:
    Sitt kvar i båten! Snart kommer Diameter-boost bakaxlar (ganska vettigt faktiskt!), Wide-mount bakväxlar utan möjlighet att byta ett växelöra istället för hela växeln (gött för SRAMS ekonomi, inte min) och hydraul dämpare till clutchen. Jag väntar bara på att nån tillverkare återlanserar kedjestyraren och skippar clutchen för bättre fjädring

    https://bikerumor.com
    Kanske är problem med batterilivslängd en av orsakerna till att e-tap för mtb inte släppts ännu? Och hydraulisk clutch är srams lösning?
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    marran
    edvin_m skrev:
    Sitt kvar i båten! Snart kommer Diameter-boost bakaxlar (ganska vettigt faktiskt!), Wide-mount bakväxlar utan möjlighet att byta ett växelöra istället för hela växeln (gött för SRAMS ekonomi, inte min) och hydraul dämpare till clutchen. Jag väntar bara på att nån tillverkare återlanserar kedjestyraren och skippar clutchen för bättre fjädring

    https://bikerumor.com

    Har någon någonsin glömt sätta på sin clutch på shimanoväxeln alternativt bränt clutchen på sin sramväxel, och reagerat på att deras dämpning plötsligt fungerar så mkt bättre?

    Med tanke på hur liten skillnad kackiga ramlager gör, de flesta märker det inte ens när de bytar mot nya, så undrar jag om clutchen är ett problem. Jag kanske är okänslig, men jag kan inte märka skillnad på dämpningen om jag har glömt att slå på clutchen på shimanoväxeln.

    ------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    marran
    Westie: jämförelsen i styvhet är mellan 142, 148 och 157, inte mellan flänsplacering på 157-nav. Så oklart om du vinner så mycket som tvåsiffrigt i styvhet, jag har lite svårt att tro det. Sen blir hjult såvitt jag kan killgissa bara styvare åt drivsidan om du bara flyttar nds-flänsen, och det är det vi gämför här. I andra riktningen har du samma vinkel på ekrarna oavsett.
    I min enkla värld är det antingen en märkbar skillnad, och i så fall vill jag att det ska vara lika i båda rikningarna, eller så är det bara en teoretisk skillnad, och då spelar det ingen roll.

    ------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Skogling
    Jag kommer iaf vänta till Super Duper Boost Extra Plus Jumbo kommer!
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    marr
    Skogling skrev:
    Jag kommer iaf vänta till Super Duper Boost Extra Plus Jumbo kommer!

    Låter som mumbo-jumbo.
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    edvin_m
    marran skrev:
    edvin_m skrev:
    Sitt kvar i båten! Snart kommer Diameter-boost bakaxlar (ganska vettigt faktiskt!), Wide-mount bakväxlar utan möjlighet att byta ett växelöra istället för hela växeln (gött för SRAMS ekonomi, inte min) och hydraul dämpare till clutchen. Jag väntar bara på att nån tillverkare återlanserar kedjestyraren och skippar clutchen för bättre fjädring

    https://bikerumor.com

    Har någon någonsin glömt sätta på sin clutch på shimanoväxeln alternativt bränt clutchen på sin sramväxel, och reagerat på att deras dämpning plötsligt fungerar så mkt bättre?

    Med tanke på hur liten skillnad kackiga ramlager gör, de flesta märker det inte ens när de bytar mot nya, så undrar jag om clutchen är ett problem. Jag kanske är okänslig, men jag kan inte märka skillnad på dämpningen om jag har glömt att slå på clutchen på shimanoväxeln.
    Kan ha funnits lite ironiska inslag där :) Men nej, kan inte säga att jag känner skillnad med/utan clutch. Chainless däremot så kan jag känna en liten skillnad över typ medelstök i hög fart. Böjde alla mina växelöron jag hade med mig i somrmas och fick köra några dagar utan kedja i Whistler innan jag hittade nån med en verkstadspress och kunde böja tillbaka dem. Revolutionerande, nej.
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Luthman Photography
    Kommer någon (här) känna någon skillnad i styvhet mellan 148 och 157, alltså på riktigt, i typ ett blindtest. Eller är det mest så att de som vet att de har bredare flänsbredd bak kommer att "känna" skillnad?

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Sixten Fors
    Läser SRAM's marknadsföring ovan hos Bikerumor:

    Until now, it’s been an all or nothing proposition. Choose between easier shifting and less chain control, or firmer shifts with less chain slap. But SRAM has a proposed solution with this hydraulically damped derailleur clutch.

    Vilket kanske inte stämmer då kopplingen på en Shimano bakvxl. är justerbar i hårdhet vid clutch på. Och med clutch av är det knappast "nothing" :)

    If you don’t believe this impacts shifting effort, spin around with your Shimano clutch disengaged and shift a bunch. Then engage it and shift a bunch. You should be able to feel the difference.

    Just därför har Shimano förlängt hävarmen i reglaget från och med nya 12spd XTR. Vilket sägs göra det 35% lättare att växla till större drev bak.
    XTR-12s.png

    På köpet får man även en ny version av I-Spec... hurra! ;)
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    edvin_m
    Sixten Fors skrev:
    Läser SRAM's marknadsföring ovan hos Bikerumor:

    Until now, it’s been an all or nothing proposition. Choose between easier shifting and less chain control, or firmer shifts with less chain slap. But SRAM has a proposed solution with this hydraulically damped derailleur clutch.

    Vilket kanske inte stämmer då kopplingen på en Shimano bakvxl. är justerbar i hårdhet vid clutch på. Och med clutch av är det knappast "nothing" :)

    If you don’t believe this impacts shifting effort, spin around with your Shimano clutch disengaged and shift a bunch. Then engage it and shift a bunch. You should be able to feel the difference.

    Just därför har Shimano förlängt hävarmen i reglaget från och med nya 12spd XTR. Vilket sägs göra det 35% lättare att växla till större drev bak.


    På köpet får man även en ny version av I-Spec... hurra! ;)
    Hehe, fick faktiskt en inflammation/överansträngning i tummen när min m8000 clutch torkade ihop och blev superstyv och jag inte visste hur man justerade den :)
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    cykloton
    Betyder detta med ultraboost att vanlig boost blir omodernt redan? Man var inte framtidssäker så länge alltså...
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    edvin_m
    Luthman Photography skrev:
    Kommer någon (här) känna någon skillnad i styvhet mellan 148 och 157, alltså på riktigt, i typ ett blindtest. Eller är det mest så att de som vet att de har bredare flänsbredd bak kommer att "känna" skillnad?
    Jag ser nog största fördelen när man har bucklat fälgar rejält och måste släppa på NDS spänningen så mycket att de börjar skruva upp sig själva.
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Sixten Fors
    Luthman Photography skrev:
    Kommer någon (här) känna någon skillnad i styvhet mellan 148 och 157, alltså på riktigt, i typ ett blindtest. Eller är det mest så att de som vet att de har bredare flänsbredd bak kommer att "känna" skillnad?
    Det roliga är att Happy's Enduromob med Hope Pro4 Boost 12x148. Har köpt hjul som är smalare (flänsbredd) än Shimano 5x135 QR nav. Så det kanske inte var så viktigt det där med styva hjul ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 16:51 av Sixten Fors.

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    marr
    Sixten Fors skrev:
    Luthman Photography skrev:
    Kommer någon (här) känna någon skillnad i styvhet mellan 148 och 157, alltså på riktigt, i typ ett blindtest. Eller är det mest så att de som vet att de har bredare flänsbredd bak kommer att "känna" skillnad?
    Det roliga är att Happy's Enduromob med Hope Pro4 Boost 12x148. Har köpt hjul som är smalare (flänsbredd) än Shimano 12x142 nav. Så det kanske inte var så viktigt det där med styva hjul ;)

    Eller så har man valt att prioritera andra kvaliteter? Typ att skiten håller mer än en kvart.
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Sixten Fors
    Eller att naven måste vara orangea eller spygröna. Vi har alla olika kravlistor...
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    larsaw
    Det är stor ironi att prata tyvhet på hjul när trenden går mot att sen slå på semiplus balongdäck och dessutom i med ett genomslagsskydd för att kunna köra däcket med ännu sladdrigare lågt tryck ;D

    // Larsa

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    marr
    Sixten Fors skrev:
    Eller att naven måste vara orangea eller spygröna. Vi har alla olika kravlistor...

    Mina är svarta....................
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Kneecap
    larsaw skrev:
    Det är stor ironi att prata tyvhet på hjul när trenden går mot att sen slå på semiplus balongdäck och dessutom i med ett genomslagsskydd för att kunna köra däcket med ännu sladdrigare lågt tryck ;D

    Tjena!

    +1

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    happymtb.fr
    Flänsbredden lär inte vara avgörande, teoretiskt vinner man 9mm från boost till superboost så att hur än mycket ekrarna bidrar till axiellt styvhet av hjulet blir det mer med superboost.

    Det finns många andra faktorer som kommer påverka navvalet, bl.a pris, tillgänglighet, hållbarhet, servicevänlighet, antal POE, tyst eller högljutt, osv... Vad har du för kriterier där och hur många nav uppfyller dom? I fall det eventuellt finns flera nav som passar blir det bara att välja utifrån flänsavstånd.

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Shimano AM45 spd strl43
    - Spank Oozy 345 27.5 fälg
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Maxxis Minion DHR II 29x3.0
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Oskar
    Sixten Fors skrev:
    naven måste vara orangea eller spygröna.

    +1
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    marr
    happymtb.fr skrev:
    Flänsbredden lär inte vara avgörande, teoretiskt vinner man 9mm från boost till superboost så att hur än mycket ekrarna bidrar till axiellt styvhet av hjulet blir det mer med superboost.

    Det finns många andra faktorer som kommer påverka navvalet, bl.a pris, tillgänglighet, hållbarhet, servicevänlighet, antal POE, tyst eller högljutt, osv... Vad har du för kriterier där och hur många nav uppfyller dom? I fall det eventuellt finns flera nav som passar blir det bara att välja utifrån flänsavstånd.

    Sixten väljer inte, han tittar i excel, snöar in på något oväsentligt, sen internetcyklar han det ett år.
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Westman
    marran skrev:
    Westie: jämförelsen i styvhet är mellan 142, 148 och 157, inte mellan flänsplacering på 157-nav. Så oklart om du vinner så mycket som tvåsiffrigt i styvhet, jag har lite svårt att tro det. Sen blir hjult såvitt jag kan killgissa bara styvare åt drivsidan om du bara flyttar nds-flänsen, och det är det vi gämför här. I andra riktningen har du samma vinkel på ekrarna oavsett.
    I min enkla värld är det antingen en märkbar skillnad, och i så fall vill jag att det ska vara lika i båda rikningarna, eller så är det bara en teoretisk skillnad, och då spelar det ingen roll.

    Japp, men kan man anta att de tagit optimal flänsbredd för varje navbredd kanske?

    Ingen aning om skillnaden är märkbar. Jag är ute efter hållbarhet, inte känsla.

    Men om vi vänder på resonemanget och ifrågasättandet om det är märkbart bättre - ser ni något som blir sämre med 157 än 148? Ngt bredare bakände med risk att skrapa i sten har nämnts. Hälfrigång verkar bli försumbart (1.5mm) mindre med bra implementation.

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    happymtb.fr
    marr skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Flänsbredden lär inte vara avgörande, teoretiskt vinner man 9mm från boost till superboost så att hur än mycket ekrarna bidrar till axiellt styvhet av hjulet blir det mer med superboost.

    Det finns många andra faktorer som kommer påverka navvalet, bl.a pris, tillgänglighet, hållbarhet, servicevänlighet, antal POE, tyst eller högljutt, osv... Vad har du för kriterier där och hur många nav uppfyller dom? I fall det eventuellt finns flera nav som passar blir det bara att välja utifrån flänsavstånd.

    Sixten väljer inte, han tittar i excel, snöar in på något oväsentligt, sen internetcyklar han det ett år.
    Jag frågade Westman 😁
    Du och Sixten verkar behöva gå några timmars parterapi utan tillgång till Internet... 😉

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Shimano AM45 spd strl43
    - Spank Oozy 345 27.5 fälg
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Maxxis Minion DHR II 29x3.0
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Westman
    larsaw skrev:
    Det är stor ironi att prata tyvhet på hjul när trenden går mot att sen slå på semiplus balongdäck och dessutom i med ett genomslagsskydd för att kunna köra däcket med ännu sladdrigare lågt tryck ;D

    Jag tror inte det är samma personer som pratar styva hjul och vill köra sladderdäck..

    OT men I princip alla jag känner har genomskådat ballongdäck, hör ingen som vill ha plus annat än möjligen på ht. Nån kanske gillar wt 2.5-2.6 men i princip alla håller sig till 2.35-2.4 och normalhöga tryck. Vissa iofs med cushcore men då med rejält styva sidoväggar. Jag föredrar att optimera (minimera) rullande massa för stigcykling så kör lite lättare setup med vanliga eller exo-väggar och 2 bar bak. Men visst, jag är öppen att lyssna på vad som är optimalt m a p styvhet och symmetriavvikelse, vifta inte bort mig som nån pluskuf bara. ;)

    Sedan känns det lite som äpplen och päron, jag är intresserad av hjulens styvhet ur perspektivet ökad hållbarhet, inte grepp/känsla-perspektivet som lågt däcktryck handlar om.

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 18:49 av Westman.

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    happymtb.fr
    Westman skrev:
    Men om vi vänder på resonemanget och ifrågasättandet om det är märkbart bättre - ser ni något som blir sämre med 157 än 148? Ngt bredare bakände med risk att skrapa i sten har nämnts. Hälfrigång verkar bli försumbart (1.5mm) mindre med bra implementation.
    Ett problem som jag ser är nipplarna kan inte rotera tillräckligt när dom kommer ut från fälgen för att klara den ökat flänsavstånd. Jag märker problemet på mitt boost framhjul och det lär vara likadant eller värre med superboost.
    Bilden visar problemet med fatbike nav men är där för att hjälpa förståelse av min begränsat förmåga att uttrycka mig i ett främmande språk.
    Screenshot_20181108-200324_Gallery.jpg

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Shimano AM45 spd strl43
    - Spank Oozy 345 27.5 fälg
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Maxxis Minion DHR II 29x3.0
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Westman
    happymtb.fr skrev:
    Flänsbredden lär inte vara avgörande, teoretiskt vinner man 9mm från boost till superboost så att hur än mycket ekrarna bidrar till axiellt styvhet av hjulet blir det mer med superboost.

    Det finns många andra faktorer som kommer påverka navvalet, bl.a pris, tillgänglighet, hållbarhet, servicevänlighet, antal POE, tyst eller högljutt, osv... Vad har du för kriterier där och hur många nav uppfyller dom? I fall det eventuellt finns flera nav som passar blir det bara att välja utifrån flänsavstånd.

    Jag vill gärna ha 48+ POE, servicebart, tålig body, vikt gärna <350 eller t o m <300g. Helst 6-bultfäste men utesluter inte CL. SP tänkbart men helst 32 vanliga. Kan tänka mig lager m förspänning a la Mavic ITSM4, men maskinlager funkar också. Priskrav har jag inte satt än, men det här bygget kommer pressa min ekonomi till det yttersta, så nån gräns måste jag nog sätta. Hjulbudget max 7500 kanske? Funderar på SRAM X0 DH, det ser intressant ut. Hur många POE kan man uppgradera ett DT350 till? Väntar lite på vad Mavic ska släppa för 150/157-nav till crossmax-serien, samma m DT till XM1501 (DT240).

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 18:19 av Westman.

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Westman
    happymtb.fr skrev:
    Westman skrev:
    Men om vi vänder på resonemanget och ifrågasättandet om det är märkbart bättre - ser ni något som blir sämre med 157 än 148? Ngt bredare bakände med risk att skrapa i sten har nämnts. Hälfrigång verkar bli försumbart (1.5mm) mindre med bra implementation.
    Ett problem som jag ser är nipplarna kan inte rotera tillräckligt när dom kommer ut från fälgen för att klara den ökat flänsavstånd. Jag märker problemet på mitt boost framhjul och det lär vara likadant eller värre med superboost.
    Bilden visar problemet med fatbike nav men är där för att hjälpa förståelse av min begränsat förmåga att uttrycka mig i ett främmande språk.

    Förstår! Hur breda flänsar och vilken hjuldiameter är det på hjulet på bilden?

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Sixten Fors
    Westman skrev:
    Hur många POE kan man uppgradera ett DT350 till?
    36T kostar 60€, 54T kostar 69€ https://www.starbike.com
    Det kanske finns StarRatchets till DT med ännu fler POE's, vad det nu skall vara bra för vid stigcykling?
    poe.png
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Westman
    Sixten Fors skrev:
    Westman skrev:
    Hur många POE kan man uppgradera ett DT350 till?
    36T kostar 60€, 54T kostar 69€ https://www.starbike.com
    Det kanske finns StarRatchets till DT med ännu fler POE's, vad det nu skall vara bra för vid stigcykling?

    Tack Sixten, då är 350 en kandidat, med 54T-kittet.

    Upplever själv att 36T känns lite glappigt när man vant sig med 48, så de där centimetrarna är klart märkbara. Smaken är som baken dock, en del känner vare sig det där, glapp i dämparbussningar, ramlager etc och då kan man ju spara pengarna.

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    H.
    happymtb.fr skrev:
    Westman skrev:
    Men om vi vänder på resonemanget och ifrågasättandet om det är märkbart bättre - ser ni något som blir sämre med 157 än 148? Ngt bredare bakände med risk att skrapa i sten har nämnts. Hälfrigång verkar bli försumbart (1.5mm) mindre med bra implementation.
    Ett problem som jag ser är nipplarna kan inte rotera tillräckligt när dom kommer ut från fälgen för att klara den ökat flänsavstånd. Jag märker problemet på mitt boost framhjul och det lär vara likadant eller värre med superboost.
    Bilden visar problemet med fatbike nav men är där för att hjälpa förståelse av min begränsat förmåga att uttrycka mig i ett främmande språk.
    Det där har väl DT hanterat med sina fälgar och sfäriska nipplar?
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    happymtb.fr
    Westman skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Westman skrev:
    Men om vi vänder på resonemanget och ifrågasättandet om det är märkbart bättre - ser ni något som blir sämre med 157 än 148? Ngt bredare bakände med risk att skrapa i sten har nämnts. Hälfrigång verkar bli försumbart (1.5mm) mindre med bra implementation.
    Ett problem som jag ser är nipplarna kan inte rotera tillräckligt när dom kommer ut från fälgen för att klara den ökat flänsavstånd. Jag märker problemet på mitt boost framhjul och det lär vara likadant eller värre med superboost.
    Bilden visar problemet med fatbike nav men är där för att hjälpa förståelse av min begränsat förmåga att uttrycka mig i ett främmande språk.

    Förstår! Hur breda flänsar och vilken hjuldiameter är det på hjulet på bilden?
    29a fälg och nästan 95mm emellan

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Shimano AM45 spd strl43
    - Spank Oozy 345 27.5 fälg
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Maxxis Minion DHR II 29x3.0
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Sixten Fors
    H. skrev:
    Det där har väl DT hanterat med sina fälgar och sfäriska nipplar?
    Japp, och fälgar som är taco innuti, och taco brickor på det. Till skillnad från andra tillverkare som fortfarande tror att jorden är platt.
    flowmk3_800x800.jpg
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    happymtb.fr
    Sixten Fors skrev:
    H. skrev:
    Det där har väl DT hanterat med sina fälgar och sfäriska nipplar?
    Japp, och fälgar som är taco innuti, och taco brickor på det. Till skillnad från andra tillverkare som fortfarande tror att jorden är platt.
    Jag skulle inte tro det:
    Screenshot_20181206-212113_Gallery.jpg
    Dt481 29" på dt350 DBIS Boost, med brickor och Sapim Polyaxe nipplar som har exakt samma diameter som DTs, dvs 3,9mm
    Problemet är att fälgen är borat något för smalt så att nippeln kan bara tilta så mycket som tjockleken på fälgen tillåter.

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Shimano AM45 spd strl43
    - Spank Oozy 345 27.5 fälg
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Maxxis Minion DHR II 29x3.0
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Sixten Fors
    Skall kolla mina DT350 boosthjul med XM481 resp XR391 imorgon. Båda med DT nipplar och brickor.

    Skillnaden när man bygger är iaf märkbar mellan DT och Stans, med den senare måste man böja ekern för att kunna vrida nippeln.
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    marran
    Westman skrev:
    marran skrev:
    Westie: jämförelsen i styvhet är mellan 142, 148 och 157, inte mellan flänsplacering på 157-nav. Så oklart om du vinner så mycket som tvåsiffrigt i styvhet, jag har lite svårt att tro det. Sen blir hjult såvitt jag kan killgissa bara styvare åt drivsidan om du bara flyttar nds-flänsen, och det är det vi gämför här. I andra riktningen har du samma vinkel på ekrarna oavsett.
    I min enkla värld är det antingen en märkbar skillnad, och i så fall vill jag att det ska vara lika i båda rikningarna, eller så är det bara en teoretisk skillnad, och då spelar det ingen roll.

    Japp, men kan man anta att de tagit optimal flänsbredd för varje navbredd kanske?

    Ingen aning om skillnaden är märkbar. Jag är ute efter hållbarhet, inte känsla.

    Men om vi vänder på resonemanget och ifrågasättandet om det är märkbart bättre - ser ni något som blir sämre med 157 än 148? Ngt bredare bakände med risk att skrapa i sten har nämnts. Hälfrigång verkar bli försumbart (1.5mm) mindre med bra implementation.

    Man kan såklart inte anta att en given tillverkare tagit optimal flänsbredd enligt vår definition, eftersom vi inte ens i den här tråden kan enas om hur vi definierar optimal flänsbredd. Men jag tror att de flesta vettiga nav är "bra nog".

    Hälfrigång är försumbart givet att du går från (halv)dålig till bra implementation. Allt annat lika blir den såklart oomkullrunkeligen sämre.
    Om det spelar roll är såklart upp till dig. Sen är det såklart pyttelite tyngre, och du löper pyttelite större risk att skrota bakväxeln. Och jag skulle säga en lite större risk att du inte kan låna hjul av en kompis, för hen har troligtvis 148 om det är en rimligt ny cykel. Å andra sidan kommer 5 personer i en grupp mest sannolikt ha minst 2 ogh kanske 4 olika navstandarder, så det är kanske inte hela världen.

    Personligen skulle jag inte bry mig så mkt om min nästa cykel hade 157 eller 148 om det inte var för att jag satt på King-nav som jag gärna tar med mig och de går att fulkonvertera till 148 men inte 157. Och skulle jag köpa nya nav nu skulle jag göra det enkelt för mig och köpa Hope. UK-tillverkade, rimligt lätta, rimligt prisvärga, rimligt många poe, lättskruvade, lätta att byta lager på. Jag kan inte komma på vad jag mer skulle vilja ha.

    ------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    marr
    marran skrev:
    Westman skrev:
    marran skrev:
    Westie: jämförelsen i styvhet är mellan 142, 148 och 157, inte mellan flänsplacering på 157-nav. Så oklart om du vinner så mycket som tvåsiffrigt i styvhet, jag har lite svårt att tro det. Sen blir hjult såvitt jag kan killgissa bara styvare åt drivsidan om du bara flyttar nds-flänsen, och det är det vi gämför här. I andra riktningen har du samma vinkel på ekrarna oavsett.
    I min enkla värld är det antingen en märkbar skillnad, och i så fall vill jag att det ska vara lika i båda rikningarna, eller så är det bara en teoretisk skillnad, och då spelar det ingen roll.

    Japp, men kan man anta att de tagit optimal flänsbredd för varje navbredd kanske?

    Ingen aning om skillnaden är märkbar. Jag är ute efter hållbarhet, inte känsla.

    Men om vi vänder på resonemanget och ifrågasättandet om det är märkbart bättre - ser ni något som blir sämre med 157 än 148? Ngt bredare bakände med risk att skrapa i sten har nämnts. Hälfrigång verkar bli försumbart (1.5mm) mindre med bra implementation.

    Man kan såklart inte anta att en given tillverkare tagit optimal flänsbredd enligt vår definition, eftersom vi inte ens i den här tråden kan enas om hur vi definierar optimal flänsbredd. Men jag tror att de flesta vettiga nav är "bra nog".

    Hälfrigång är försumbart givet att du går från (halv)dålig till bra implementation. Allt annat lika blir den såklart oomkullrunkeligen sämre.
    Om det spelar roll är såklart upp till dig. Sen är det såklart pyttelite tyngre, och du löper pyttelite större risk att skrota bakväxeln. Och jag skulle säga en lite större risk att du inte kan låna hjul av en kompis, för hen har troligtvis 148 om det är en rimligt ny cykel. Å andra sidan kommer 5 personer i en grupp mest sannolikt ha minst 2 ogh kanske 4 olika navstandarder, så det är kanske inte hela världen.

    Personligen skulle jag inte bry mig så mkt om min nästa cykel hade 157 eller 148 om det inte var för att jag satt på King-nav som jag gärna tar med mig och de går att fulkonvertera till 148 men inte 157. Och skulle jag köpa nya nav nu skulle jag göra det enkelt för mig och köpa Hope. UK-tillverkade, rimligt lätta, rimligt prisvärga, rimligt många poe, lättskruvade, lätta att byta lager på. Jag kan inte komma på vad jag mer skulle vilja ha.

    Tyvärr, du kan inte köpa hope, för de finns i många färger.
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    marran
    :)
    De finns i silver, som är den korrekta färgen på nav, ekrar och nipplar, så det går bra.

    ------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    marr
    marran skrev:
    :)
    De finns i silver, som är den korrekta färgen på nav, ekrar och nipplar, så det går bra.

    Nejnej, de finns i orange, grönt osv. Alltså får du inte köpa dem alls.
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Westman
    Ang böjda ekrar så har det påtalats i fälgändan. Har flera av er med XM-fälgarna böjda eker/nippeninterface? Sixten, hade du någon bild på dina?

    DTs XM-fälgar kikar jag på men troligen XM421 (25 inner) istället för XM481. 25 inner känns bra/bättre för lagom rund profil med 2.4-däck och kapar maaassor med roterande massa, 465g per fälg ist för 525. 120g lättare hjul i ytteränden.

    Lite intressant är att SRAM vinklat flänsarna in mot mitten på navändan på sina 150/157-nav. SEEKER har marknadsavdelningen kallat tekniken.
    https://www.sram.com
    SEEKER™
    Get unbent. 3D forged and machined for lightweight strength, the flanges are angled towards the rim—allowing the spokes to be fully in-line when tensioned. The result: reduced spoke head breakage and better overall durability.


    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com

  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Lingon
    Mina EX471 har raka ekrar med DT Squorx nipplar.
    PSX_20181207_150621.jpg
  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    HåkanC
    Westman skrev:
    kapar maaassor med roterande massa, 465g per fälg ist för 525. 120g lättare hjul i ytteränden.
    En rättvisare jmf får du om du även tar med däckens och "såsens"(slangens?) vikt.

    Men visst är det så att låg roterande massa kan kännas kvickare, men även hjulens (laterala) styvhet är viktig för det.
    Att välja fler (typ 32)-ekrar istf att försöka komma undan med så få som möjligt kan därför även det göra en märkbar skillnad.
    Särskilt hos framhjulet tycker jag.

    En annan sak är hur stor betydelse låg roterande massa har för den mätbara prestationen, typ acceleration osv
    Ett enkelt prov som man kan göra själv är att sätta cykeln på en trainer, eller i ett mekställ,
    lägga i tyngsta växeln och sedan veva runt med handen
    Prova att göra samma sak med och utan däck på fälgen.
    Hur stor blir skillnaden?

    Ta sedan ut cykeln i verkligheten, lägg i tyngsta växeln, kliv upp på den och börja trampa
    Hur länge dröjer det innan du kommer upp i samma hastighet som med handvevningen ovan?
    Prova gärna även med en eller flera vattenflaskor på cykeln, för att på så sätt få en koll på hur stor skillnad ngt enstaka kg gör i verkligheten.

    OBS: Bäst blir, förstås, en sådan här jmf med en hastighetsgivare på bakhjulet och en kadensgivare på vevarmen.
    Men även utan det kan det vara intressant att prova själv, istf att enbart excel/internet-cykla

    OBS 2: Trots det jag har skrivit ovan tycker även jag att styva hjul med låg roterande massa kan kännas märkbart kvickare och roligare att cykla med, trots att de troligen inte är snabbare.
    Tex byggde jag för några år sedan ett (lvg-)framhjul med fälg <360g och valde då 28 ekrar och ett nav med bred flänsplacering för att få det både (lateralt) styvt och med låg roterande massa. Det är fortf ett favorithjul.


    /Håkan


  • Re: [Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

    Av:
    Sixten Fors
    Jag har kolla mina hjulset, ekrarna är raka och fina in i nipplarna och dito i fälgarna. Ett icke-problem.
    25 mm XR391 29" på DT350 SP IS boost 28H
    30 mm XM481 29" på DT350 SP IS boost 28H
    30 mm XM481 29" på XT M8000 non-boost 32H
    Alla med med DT Squorx alunipplar och DT brickor som ingår med fälgarna.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-07 16:27 av Sixten Fors.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in