• 12 volts högtryckstvätt vilken?

Av:
    2old4this
    Hej!
    Jag vet att det säkert inte är helt politiskt korrekt att prata och använda högtryckstvätt men faktum kvarstår att få cykeln och kedjan/kassetten ren med en hink vatten och trasa är inte lätt. Vilken prisvärd 12 volts högtryckstvätt kan ni rekommendera att använda med förstånd eller hur löser ni tvätt nu på höst/vinter?
  • Re: 12 volts högtryckstvätt vilken?

Av:
    Anders Lantz
    https://www.clasohlson.com

Den här är riktigt grym.

Av:
    Clark
    Anders Lantz skrev:

Den här är riktigt grym.

Man behöver väl fortfarande ett vattenutkast för den där? Eller kan man stoppa slangen i en hink?

Av:
    marr
    Clark skrev:
    Anders Lantz skrev:

Den här är riktigt grym.

Man behöver väl fortfarande ett vattenutkast för den där? Eller kan man stoppa slangen i en hink?

På första raden står det. Behövs inte.

Av:
    Sambal Oelek
    Men den var ju 20V :)

Jag har iaf en Mobi V15, som jag tycker är ganska bra med tanke på priset.

https://www.youtube.com

Kör den extremt sällan från bilen iofs utan mest från vägguttag hemma med en 12V-nätadapter.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-05 06:37 av Sambal Oelek.

Av:
    arv
    Använder en: Kärcher OC3
    Mer en 'lågtryckstvätt' men funkar utmärkt
    att spola av med direkt efter turen.

IMG_20180421_074529116.jpg
    IMG_20180421_075207572.jpg,
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-05 08:21 av arv.

Av:
    ceel
    arv skrev:

,

+1 på Kärcher OC3

För mer tryck verkar Bosch Fontus najs

Av:
    2old4this
    Gör den rent utan att gå hårt åt lager mm?

Av:
    Lefty
    arv skrev:

,

Kör också Kärscher.
    Fullt tillräckligt tryck för rengöring. En diskborste till hjälp också så blir det perfekt.
    Dock lite liten vattenbehållare (4 liter) så extradunk fordras om hojen är mkt skitig.

Av:
    Clark
    marr skrev:
    Clark skrev:
    Anders Lantz skrev:

Den här är riktigt grym.

På första raden står det. Behövs inte.

Orka läsa själv när någon annan kan göra det åt mig ;-)

Av:
    Anders Lantz
    Kärcher tvätten spelar inte ens i samma division som den jag rekommenderar. Batteriet räcker till att tvätta två hojar ordentligt och det går att ställa trycket om man vill vara försiktig vid lager och packningar. Jag har med mig en 10 dunk vatten det räcker gått och väl för två cyklar.

Av:
    Jensen
    Anders Lantz skrev:
    Kärcher tvätten spelar inte ens i samma division som den jag rekommenderar. Batteriet räcker till att tvätta två hojar ordentligt och det går att ställa trycket om man vill vara försiktig vid lager och packningar. Jag har med mig en 10 dunk vatten det räcker gått och väl för två cyklar.

Har du haft kärschern eftersom du ”vet det”?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    2old4this
    Jag läste en hel del recensioner på Kärcher och den har genomgående fått bra betyg men visst dom kanske alla har fel och Clas Olsson tvätten är bäst. Har du själv haft en Kärcher OC3 eller provat eftersom du verkar ha sådan koll på dessa två?

Av:
    Jensen
    2old4this skrev:
    Jag läste en hel del recensioner på Kärcher och den har genomgående fått bra betyg men visst dom kanske alla har fel och Clas Olsson tvätten är bäst. Har du själv haft en Kärcher OC3 eller provat eftersom du verkar ha sådan koll på dessa två?

Så vilken ä bäst. Ditt inlägg jag citerande antydde att den du länkade ditt var bäst, och det var ju inte kärscher. Nu skriver du stt kärscher fått genomgående bra betyg, med ”ironi” över jag skulle antyda stt de har fel. Vilken anser du är bäst, kärscher eller clasohlsson? Inte direkt tydligt vart du står.

DOCK tycker jag att det är rätt tydligt att jag inte tar ställning till någon av dem, jag undrade rätt tydligt och klart bara vad du hade för erfarenhet av kärschern eftersom ditt inlägg kunde tolkas som att den från clasohlsson var mycket bättre, vilket ju blir rätt märkligt om du inte testat båda, då jag få inte lyckats hitta test på dem mot varandra.

Av:
    Jensen
    Men viset, jag hade tagit kärschern pga tank. Om än liten. Boshen ä junibtressabt pga större tank o smidigt med den som form av kabinväska. Men lite större än kärscher dock

Av:
    2old4this
    Jensen detta blev lite fel frågan var ställd till Anders Lantz som verkade ha erfarenheter av Clas Olsson tvätten och även Kärcher?. Det blir nog en Kärcher i alla fall 😉

Av:
    bjorkkis
    https://www.jula.se

Någon som har eller har provat denna? Tycker den ser smidig ut.

Av:
    2old4this
    Jag resonerar som att det är bättre att köpa ett etablerat varumärke med tanke på service och reservdelar och kommer därför att köpa en Kärcher. Denna från Jula ser dock fin ut.

Av:
    Ultralite
    Kärcher har väl inte 12V?

Av:
    Jensen
    2old4this skrev:
    Jensen detta blev lite fel frågan var ställd till Anders Lantz som verkade ha erfarenheter av Clas Olsson tvätten och även Kärcher?. Det blir nog en Kärcher i alla fall 😉

Jag virrigt av mig, sorry. Får göra en en rejäl pudel haha

Men kan hålla med om resonemanget om etablerat märke.har själv en portywasher, första jag fick hem läckte. Fick ny hemskickad. Den funkar super. Men bävar den dag den börjar läcka då de inte finns längre. Dock säljs ju samma under andra märken

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 15:36 av Jensen.

Av:
    Anders Lantz
    Min polare har kärcher tvätten och blev duktigt avis när han provade min ;)
    Jag har ju naturligtvis testat den även jag annars så skulle man ju inte våga skriva på det här forumet.
    Det är väldigt smidigt att kunna kasta ner slangen i valfritt vattendrag eller sjö/pöl när man ska spola av hojen.

Av:
    Maakus
    Anders Lantz skrev:
    Min polare har kärcher tvätten och blev duktigt avis när han provade min ;)
    Jag har ju naturligtvis testat den även jag annars så skulle man ju inte våga skriva på det här forumet.
    Det är väldigt smidigt att kunna kasta ner slangen i valfritt vattendrag eller sjö/pöl när man ska spola av hojen.

12V och sugslang finns till OC-3:an det med ;)
    Och pälsborste!
    Förövrigt är kärschers rengöringsmedel riktigt smutt!

k_oc3_tillbehor.JPG

Av:
    2old4this
    Ja en sugslang är ett måste anser jag då fyra liter många gånger troligen är för lite.

Av:
    Goddamn72
    Har dom äntligen tagit fram 12V till Kärschern? Det enda jag saknat faktiskt. Eller egentligen inte då batteriet har räckt hittills för de tvättar jag gjort men nästa år läggs det fler dagar på raken under semestern och då kommer den garanterat till användning.
    Sugslangen har jag ihop med en 15 ltr hopfällbar vattendunk och det räcker gott och väl till två skitiga hojar.

Av:
    Sambal Oelek
    kan man inte då bara köpa en Mobi V15, så har man en pryl MED 15 liters vattentank, känns lite enklare :)
    https://www.chainreactioncycles.com

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Lefty
    Fördelen med Kärchern tycker jag är det inbyggda batteriet (räcker till ca 15 minuters användning) som gör att man inte behöver ha 12V tillgängligt i närheten och sladd därtill.

Av:
    magnil
    Köpte denna som verkar säljas under ett antal olika namn, bla. Mobi V15. Man kan inte riktigt kalla det högtryck, sämre än en vattenslang med munstycke men inte konstigt med begränsat med vatten. Priset går upp och ner, nu är den billig för 469 kr.

https://www.conrad.se

Av:
    Jensen
    magnil skrev:
    Köpte denna som verkar säljas under ett antal olika namn, bla. Mobi V15. Man kan inte riktigt kalla det högtryck, sämre än en vattenslang med munstycke men inte konstigt med begränsat med vatten. Priset går upp och ner, nu är den billig för 469 kr.

https://www.conrad.se

Har sådan, men under namnet portywasher. Så illa är den inte. Tvättar hojar utan problem

Av:
    pennan
    3bar???
    En riktig är ju på runt 100bar.

Nu med pingislungor och kontorsben.

Av:
    Jensen
    pennan skrev:
    3bar???

vad ska du med 100 bar på en cykel? annat än att förstöra lager?

Av:
    Jimel
    Boschs ser ju fet ut :) https://www.mbr.co.uk

Av:
    pennan
    Jensen skrev:
    pennan skrev:
    3bar???

en vanlig pumpspruta är ju på 3-bar....
    https://www.biltema.se

Av:
    Jensen
    pennan skrev:
    Jensen skrev:
    pennan skrev:
    3bar???

Ja? Kan säga att läget med ”fast” stråle sällan behövs. Utan en spray funkar utmärkt. Sen får du ju pumpa hela tiden om du ska bibehålla de där 3 baren på pumpsprutan, hur länge tror du den klarar hålla 3 bar 😉

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-14 11:34 av Jensen.

37D117F8-FF75-44E5-9081-213486883943.jpeg
    C0B64C36-3AFD-4D17-8AD9-E2A09D63F56E.jpeg

Av:
    Fältprästen
    Anders Lantz skrev:
    Det är ju enklare att slänga ner hojen i sjön än att hålla på att krångla med en extra tvätt i så fall.
    Borste och lite vatten duger gott, högtryck skulle jag akta mig för.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Örjan Lax
    Det verkar som om vissa högtryckstvättar har nåt slags magnetiskt munstycke som drar sig till just lager och drivlinor. Det är väl för böfvelen bara att RIKTA högtrycksstrålen på ytor som inte tar skada! Lämpligen fälgar/däck, gaffel och ramen i övrigt. Med LAGOM tryck. :-()

Av:
    pennan
    Jensen skrev:
    pennan skrev:
    Jensen skrev:
    pennan skrev:
    3bar???

Ja? Kan säga att läget med ”fast” stråle sällan behövs. Utan en spray funkar utmärkt. Sen får du ju pumpa hela tiden om du ska bibehålla de där 3 baren på pumpsprutan, hur länge tror du den klarar hålla 3 bar 😉
    asså det här med tåöverlapp:-)

Det är väl en mtb som skall tvättas förövrigt?

Av:
    Jensen
    pennan skrev:
    Jensen skrev:
    pennan skrev:
    Jensen skrev:
    pennan skrev:
    3bar???

asså det här med tåöverlapp:-)

Det är väl en mtb som skall tvättas förövrigt?

Hade ingen bild på när jag tvättar nån av våra tre mtb och orkar inte släpa ut allt i kylan bara för att du ska få en bild 😉. Förstår inte vad cykeln som ska tvättas och är på bild har med saken att göra.

Kör du vidare med din pumpspruta som har 3 bar i 2s innan trycket börjar falla så fortsätter jag med min ”mobi” som gått utmärkt att tvätta våra 6 st hojar de senaste 6 åren, inkl rejält skitiga mtb. Om du har problem med din pumpspruta även om den ska klara 3 bar, så klarar den antingen inte 3 bar, eller så pumpar min mobi mer än 3 bar eller så gör jag något annat rätt då jag då inte haft några problem och inte förstår vad jag skulle med mer tryck till.

Angående tåöverlapp, inte haft något problem med det de senaste 23 åren, men så gör man ju inga trackstand med racern
    , i alla dall inte så ofta 😉

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in