• [OT] elektronikhjälp med kinalampa.

Av:
    Jannis
    Jag har en kinalampa som ska vara fast monterad på min pendlarcykel. Jag vill tända/släcka denna med en extern strömbrytare som är införskaffad samt att diodern som anger batteristatus bör kopplas ur eftersom den tjuvar ström över tiden.

Detta händer när jag trycker på den ordinarie knappen:
    1 tryck = full effekt
    2 tryck = halv effekt
    3 tryck = blinkar
    4 tryck = stängs av

Jag vill att följande händer:
    Trycker in knappen = tänder på full effekt
    Trycker ut knappen = släcker helt

Jag har provat att koppla om kablarna till strömbrytaren och det händer ju samma sak som att trycka på den ordinarie knappan (såklart).

Finns det någon lösning? Koppla ur kretskortet helt och köra de 5 dioderna på 7.4v direkt? Modda kretskortet? (Mjuklöda borde inte vara några konstigheter men vet inte vad jag ska löda om bara).

20181126_234329.jpg
  • Re: [OT] elektronikhjälp med kinalampa.

Av:
    Konvalj
    Det är drivaren som styr hur knappen fungerar. På vissa lampor går den att programmera om, men jag tvivlar på att det skulle gå på en generisk ebaylampa.

Om du verkligen vill att det ska vara som du vill får du byta drivare (till en programmerbar eller som har den funktionalitet du vill ha). Det är bara ta reda på vilken drivare som passar till din lampas lysdioder, och sen köpa en på ebay/gearbest för inte så mycket pengar. Och såklart se till att den får plats i lamphuset.

Av:
    borstar_micke
    Kör du 7.4v direkt så överlever dioderna nog inte så länge misstänker jag...

Av:
    Sambal Oelek
    Det borde ju vara så att, som Konvalj säger, så är det någon styrning som reglerar de olika lägena, men den kanske är separat från själva drivsteget, så att det kanske går att mata drivsteget direkt från batteriet. Om det nu är så att man hemskt gärna vill dit med lödkolven :) Det där är lite över min nivå men kanske kan man hitta batterispänning på någon pinne där när lampan lyser och lista ut det?

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Miracle
    Köp denna så kan du programmera den via Bluetooth, om jag fattat rätt.
    Endast 249 kr just nu! :)

https://www.xxl.se

Jag råkade få med en sån igår när jag beställde lite andra grejor. ;)

Fast den kanske inte löser ditt problem ändå. Lär väl vara så att den alltid är av när sladden kopplas in. Å då funkar inte strömbrytare idén.

frid!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-12-07 08:12 av Miracle.

Av:
    Skogsgubben
    Vad händer om du
    1: tänder lampan på högsta effekt.
    2: rycker ur sladden till batteriet
    3: sätter i sladden till batteriet?

Min Kinalampa börjar då lysa på högsta effekt igen. Stannar alltså kvar i det läge den hade innan strömmen bröts.
    Jag kan absolut inget om el, men om din lampa fungerar lika, så borde det väl räcka med att sätta brytaren på sladden, och inte meka med lampans styrning?

Men om din lampa återgår till läget "avstängd" efter strömavbrott, så fungerar förstås inte min lösning...

Av:
    xyz-saft
    Microkontrollern styr både vad som händer när du trycker på knappen och hur starkt det ska lysa. Ljusstyrkan regleras mha PWM av drivspänningen till dioden. Med andra ord inget du fixar med lödkolven. Köp en billig drivare med lämplig spec som bara har av/på och löd in den istället.

n+1

Av:
    me.I.am
    Skogsgubben skrev:
    Vad händer om du

Min Kinalampa börjar då lysa på högsta effekt igen. Stannar alltså kvar i det läge den hade innan strömmen bröts.
    Jag kan absolut inget om el, men om din lampa fungerar lika, så borde det väl räcka med att sätta brytaren på sladden, och inte meka med lampans styrning?

Men om din lampa återgår till läget "avstängd" efter strömavbrott, så fungerar förstås inte min lösning...

Vet inte alls om det är samma princip, men har en sån där billig lampa bara för att synas. Den har två lägen, 1. blinkar, 2. fast sken. Den startar alltid* på läge 1. och jag skiftar snabbt till läge 2. *Men om den varit avslagen bara en viss tid, typ några minuter, så minns den senaste läget. Avslagen längre så börjar den på grundläget 1.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    HåkanC
    xyz-saft skrev:
    Köp en billig drivare med lämplig spec som bara har av/på och löd in den istället.
    +1

<petig detalj>
    xyz-saft skrev:
    Ljusstyrkan regleras mha PWM av drivspänningen till dioden.
    Stämmer verkligen det för en billig kinalampa? Är inte det vanligaste en linjär regulator, tex den AMC7135 som det står om här:
    https://flashlightwiki.com
    </petig detalj>

/Håkan

Av:
    Miracle
    Att en lampa är reglerad med PWM är ju ingen merit utan mer en plump i protokollet, om jag fattat rätt.

frid!

Av:
    OrjanX
    Vilken slags plump är det? PWM-reglering (switchad) är ett energieffektivt sätt av reglering där stora strömmar förekommer. Kan naturligtvis göras mer eller mindre "vackert". Förlusterna, och där med onödig värmeutveckling, är mycket låga jämfört med en linjär regulator.

Miracle skrev:
    Att en lampa är reglerad med PWM är ju ingen merit utan mer en plump i protokollet, om jag fattat rätt.

frid!

Av:
    Miracle
    Det är två problem om jag fattat rätt. Frekvensen kan göra att lampan upplevs flimra. Olika personer är olika känsliga. Sedan ger kretsarna ofta ljud ifrån sig. Finns säker nå mer. Finns ju en del att läsa på diverse forum med ficklampsnördar. Där har PWM riktigt dåligt rykte. :)

frid!

Av:
    emmer
    Miracle skrev:
    frid!
    Borde det inte vara en väldigt stor fördel för annan reglering innebär ju effektförlust i drivkretsen och att dimma innebär att elda batteritid för kråkorna.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    OrjanX
    Kan som allt annat här i världen göras bra eller dåligt. Billigt skit är alltid billigt skit.

/Örjan, som konstruerar industriella LED-drivare på jobbet

Miracle skrev:
    Det är två problem om jag fattat rätt. Frekvensen kan göra att lampan upplevs flimra. Olika personer är olika känsliga. Sedan ger kretsarna ofta ljud ifrån sig. Finns säker nå mer. Finns ju en del att läsa på diverse forum med ficklampsnördar. Där har PWM riktigt dåligt rykte. :)

frid!

Av:
    HåkanC
    Miracle skrev:
    Det är två problem om jag fattat rätt. Frekvensen kan göra att lampan upplevs flimra. Olika personer är olika känsliga. Sedan ger kretsarna ofta ljud ifrån sig. Finns säker nå mer.
    PWM-regleringen kan även läcka som en radiostörning om den inte är bra gjord och avstörd, men det är inte alltid lampelektronik är det.

emmer skrev:
    Borde det inte vara en väldigt stor fördel för annan reglering innebär ju effektförlust i drivkretsen och att dimma innebär att elda batteritid för kråkorna.
    Med LEDar behövs det alltid ngn form av reglering/strömbegränsning, särskilt med lithiumbatterier eftersom spänningen varierar så pass mkt hos dem.
    Och visst är PWM ett av de energieffektivaste sätten, särskilt om batterispänningen är bra mkt högre än spänningen över LED(arna).

/Håkan

Av:
    Mini_me
    HåkanC skrev:

PWM-regleringen kan även läcka som en radiostörning om den inte är bra gjord och avstörd, men det är inte alltid lampelektronik är det.

/Håkan

Detta kan jag intyga. Min cykeldator tappade kadens och fart när Kinalampan var tänd.
    Dom satt på varsin sida av stammen och batteriet på ramen precis vid styrhuvudet.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Jannis
    Miracle skrev:

Fast den kanske inte löser ditt problem ändå. Lär väl vara så att den alltid är av när sladden kopplas in. Å då funkar inte strömbrytare idén.

frid!

Det var ju helt klart ett lockande pris! (ungefär som en billig drivkrets från kina + avgifter för importen.

Misstänker att den ändå har någon form av led som visar batteristatus och därmed läcker ström när den är inkopplad?
    Skulle ju kunna ha två strömbrytare där ena bryter batteriet-->lampan och den andra är lödd på knappen och därmed ändrar läge vid knapptryckning (och då programmera den till enbart på/av), har du fått hem den ännu och kan bekräfta att det går att programmera den på/av?

Tack alla andra för alla bra svar!

Av:
    Jannis
    Skogsgubben skrev:
    Vad händer om du

Den glömmer bort och är avstängd när jag kopplar in den tyvärr.

Av:
    Miracle
    Varför oroar du dig för tomgångsströmmen? Den är ju väldigt låg. Jag skulle tro att det på de flesta lampor skulle ta ett år eller två att ladda ur ett batteri med hjälp av den. Dessutom tänkte du ha en strömbrytare å då spelar det ju ingen roll. :)

frid!

Av:
    Jannis
    Miracle skrev:
    Varför oroar du dig för tomgångsströmmen? Den är ju väldigt låg. Jag skulle tro att det på de flesta lampor skulle ta ett år eller två att ladda ur ett batteri med hjälp av den. Dessutom tänkte du ha en strömbrytare å då spelar det ju ingen roll. :)

frid!
    Mest orolig ifall batteriet skulle vara dåligt laddat och sen lämnas några veckor och blir tillslut helt urladdat vilket är kasst för litiumbatterier. Men jag kanske oroar mig i onödan. Precis, strömbrytare löser ju det ev problemet.

Av:
    Miracle
    Det sitter urladdningskydd i de flesta färdiga batteripack, vad jag vet. Så batteriet går inte under ungefär 3 volt obelastat, per cell.
    Det är klart att lagrar du det en längre tid, typ ca ett halvår i urladdat skick så kan batteriet nog bli skadat. Annars ska det vara lungt, tror jag.

frid!

Av:
    kais01
    men kinalampa är väl inte så bra till pendling oavsett? aka bländningrisk.

mina bt40s, en vanlig sorts lampa av ska vi säga fin-kinatyp, släcker indikatordioderna när man stänger av lampan, och den kommer ihåg sitt läge när man tänder igen några dagar senare. inget blinkläge. har inte märkt att den tömmer batteriet, men har inte heller mätt tomgågsströmmen.

tyvärr för ts har den flodljuskaraktär utan skarp avgränsning så ingen bra pendlarlampa. men det måste ju finnss andra med liknande bra styrelektronik?

Av:
    mb5
    Jannis skrev:
    Skogsgubben skrev:
    Vad händer om du

Den glömmer bort och är avstängd när jag kopplar in den tyvärr.

Och om du håller knappen intryckt mellan du kopplar sladden in? Om lampan tänds på hög effekt i detta fall, då kunde det räcka med att löda lagom stor kondensator (typ 10 till 100 uF kanske, beror på drivkretsens pull-up resistorn också) parallellt till tryckknappen och köra med en brytare på sladden.

Annars går det självklart att bygga en lite mer komplicerad krets, som automatisk "trycker in" knappen just ett ögonblick efter strömmen kopplas in, eller vad som helst annat, men det beror på hur mycket vill du pyssla med detta.

/Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-09 17:47 av mb5.

Av:
    Örjan Lax
    kais01 skrev:
    Det KAN ju vara så att TS tänkt använda den som extraljus på helt mörka sträckor, och bredvid har en korrekt inställd StVZO-lampa som grundläggande ljuskälla. Men det vet vi inte ännu. 👀

Av:
    Jannis
    Örjan Lax skrev:
    kais01 skrev:
    Det KAN ju vara så att TS tänkt använda den som extraljus på helt mörka sträckor, och bredvid har en korrekt inställd StVZO-lampa som grundläggande ljuskälla. Men det vet vi inte ännu. 👀

Helt riktigt! Har navdynamo med helt ok lampor för pendling fram och bak, men när jag och cykeln ska iväg på längre sträckor utanför stadskärnan så upplever jag att ljuset inte räcker till. Det är också störande att vissa bilister ignorerar cyklister genom att inte blända av, då vill jag själv kunna blända av samt kunna blinka om behov fortfarande kvarstår.

Miracle, tackar för infon!

mb5, provade nyss utan framgång, händer inget om jag håller den intryckt och kopplar in.

Av:
    Örjan Lax
    Jannis skrev:
    Helt riktigt! Har navdynamo med helt ok lampor för pendling fram och bak, men när jag och cykeln ska iväg på längre sträckor utanför stadskärnan så upplever jag att ljuset inte räcker till. Det är också störande att vissa bilister ignorerar cyklister genom att inte blända av, då vill jag själv kunna blända av samt kunna blinka om behov fortfarande kvarstår.
    Håller med dig. Jag har också en extra kinalampa på vägcykeln med separat strömställare som helljus/extraljus sen ett par år tillbaka, och upplever att man blir respekterad som medtrafikant på ett helt annat sätt av bilister vid t.ex. möten i mörker.

Av:
    xyz-saft
    HåkanC skrev:
    xyz-saft skrev:
    Köp en billig drivare med lämplig spec som bara har av/på och löd in den istället.
    +1

<petig detalj>
    xyz-saft skrev:
    Ljusstyrkan regleras mha PWM av drivspänningen till dioden.
    Stämmer verkligen det för en billig kinalampa? Är inte det vanligaste en linjär regulator, tex den AMC7135 som det står om här:
    https://flashlightwiki.com
    </petig detalj>

/Håkan

Inte nödvändigtvis, men troligtvis är det så om det går att ställa in olika ljusstyrka. Det är ju ganska enkelt att programmera PWM-styrning. Det svåra är väl att få det bra om man ser till val av switchfrekvens och annat för att undvika störningar (RF, ljud, flimmer mm. ) etc.

n+1

Av:
    Miracle
    Jannis skrev:
    Miracle skrev:

frid!

Det var ju helt klart ett lockande pris! (ungefär som en billig drivkrets från kina + avgifter för importen.

Misstänker att den ändå har någon form av led som visar batteristatus och därmed läcker ström när den är inkopplad?
    Skulle ju kunna ha två strömbrytare där ena bryter batteriet-->lampan och den andra är lödd på knappen och därmed ändrar läge vid knapptryckning (och då programmera den till enbart på/av), har du fått hem den ännu och kan bekräfta att det går att programmera den på/av?

Har fått hem den nu!

Den kom med 3 lägen å blink, men nu är den som jag vill ha den med två lägen!

Jo, funkar fint! Programeringen med bluetooth via app är smidig. Går att ställa den så den har bara ett läge, 100% tex. Men det är inte så praktiskt, för man behöver hålla in knappen länge för att stänga av. Bättre funkar det med två lägen 1% tex å 100%. Då är den så svag på lägsta så den inte bländar. Å ett lätt tryck på knappen växlar. :)

Tyvärr är den alltid avstängd när batteriet kopplas in.
    Lampan för batteristatus lyser för övrigt endast när batteriet är under ca 30% enligt instruktionen.

Ljusbilden är ganska koncentrerad, men med en hel del spilljus å färgtemperturen är åt det kallvita hållet, vilket kan vara lite tråkigt i snön, men kändes ändå helt ok ändå, faktiskt, på hundpromenaden i snöfallet som var ikväll.

frid!

Av:
    Jannis
    Miracle skrev:
    Jannis skrev:
    Miracle skrev:

frid!

Har fått hem den nu!

Den kom med 3 lägen å blink, men nu är den som jag vill ha den med två lägen!

Jo, funkar fint! Programeringen med bluetooth via app är smidig. Går att ställa den så den har bara ett läge, 100% tex. Men det är inte så praktiskt, för man behöver hålla in knappen länge för att stänga av. Bättre funkar det med två lägen 1% tex å 100%. Då är den så svag på lägsta så den inte bländar. Å ett lätt tryck på knappen växlar. :)

Tyvärr är den alltid avstängd när batteriet kopplas in.
    Lampan för batteristatus lyser för övrigt endast när batteriet är under ca 30% enligt instruktionen.

Ljusbilden är ganska koncentrerad, men med en hel del spilljus å färgtemperturen är åt det kallvita hållet, vilket kan vara lite tråkigt i snön, men kändes ändå helt ok ändå, faktiskt, på hundpromenaden i snöfallet som var ikväll.

frid!

Fina tips! Lampan är beställd :)

Av:
    Miracle
    Va bra att jag kunde bidra! :)

frid!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in