• Re: Unkna kläder vad göra?

Av:
    Alex Supertramp
    Spruta in en rejäl skvätt sjuttioprocentig ytdesinfektion i maskinen och häll lite i sköljmedelsbehållaren också.

"It's all about the bike..."

Av:
    Jocke77
    Allroad skrev:
    Försöker ju löpa linan ut här, göra ett slag för miljön genom att cykla till jobbet och ville jobba mer på klimatpoängen genom att köpa beggad cykeljacka så det inhandlades en fin craftjacka som funkar perfekt men i kontakt med vatten så börjar den ju lukta apa, alltså riktigt jäkla illa.

Försökte tvätta den igår, utan sköljmedel men stanken sitter i ändå, vad göra?

Har ni något riktigt bra husmorstips eller måste jag vara en klimatbov och köpa en ny?

Nu har ju många redan tipsat om ättika som fungerar riktigt bra och som jag själv använder ibland. Annars använder jag regelbundet en luktborttagare vid tvätt av träningskläder: https://www.dr-beckmann.se

I deras produktserie finns även en tvättparfym som min sambo testat. Den kör man istället för sköljmedel och slipper då allt dåligt med det och får "den goda lukten" om man nu gillar det. Man får dosera sjukt lite annars luktar det som på ett Franskt... Jag kör inte det men sambon gillar det till sängkläder o handdukar etc.

Sedan har jag hört att en orsak till dålig lukt kan vara att det bildas massa bakterier bakom tvättrumman i tvättmaskinen. Särskilt nu när de flesta mest kör tvättar på låga temperaturer. Sambon brukar köra tvättmaskinrengöring då och då https://www.dr-beckmann.se. Igen aning om det gör skillnad men vi har iaf inga problem med att tvätten luktar.

Av:
    ForesterGuy
    SkipperO skrev:
    ForesterGuy skrev:
    SkipperO skrev:
    Lägg i tät plastpåse i frysen i ett par dygn. Dödar bakterierna som skapar lukten. Funkar även på illaluktande skor. Uteförvaring kalla vinterdagar funkar åxå. Miljövänligt är det med.

https://svenska.yle.fi

Men! Det där gäller bara finska bakterier, svenska tål ej kyla! Prova, det kostar inget, och du märker fort om/att det funkar.

Bah, hogwash!

Av:
    Börne
    Kör också med ICA's variant, fungerar kanon!

Finns både parfymerad & oparfymerad beroende på vilket man föredrar!

Av:
    Peda
    För många, många år sedan fick jag tipset här på Happy att man skulle använda vit-tvättmedel (alltså ej kulörtvättmedel) till alla syntet-sportkläder. Så gör jag och jag tycker inte mina träningskläder luktar så värst illa mer. Dom luktar inte superfräscht men helt ok. Ingen speciell stank när de blir våta.

Av:
    Allroad
    Peda skrev:
    För många, många år sedan fick jag tipset här på Happy att man skulle använda vit-tvättmedel (alltså ej kulörtvättmedel) till alla syntet-sportkläder. Så gör jag och jag tycker inte mina träningskläder luktar så värst illa mer. Dom luktar inte superfräscht men helt ok. Ingen speciell stank när de blir våta.

Men vittvättmedel skall ju ha en blekande effekt, det kanske inte är att föredra på annat än just vita kläder?

Av:
    Kneecap
    Rattnalle skrev:
    Jag har å andra sidan kommit undan hittills i livet med att använda samma Ica basic pulver som till resten av tvätten utan att någon luktar illa. Fintvätt om det är ylle med. Inget luktar skunk. Men jag måste ha omänskligt fräsch svett eller nåt. 40 fintvätt eller motsvarande korta program.

Tjena!

Eller så duschar du bara tillräckligt ofta. Har märkt att många drar på sig träningskläder direkt efter jobbet, utan att duscha först, det blir en perfekt grogrund för bakterier. Jag duschar alltid innan träningen och efter.

Av:
    MickeMud
    Tvättar alltid efter varje runda med valigt colormedel i 40gr syntet snabbprogram, 40min.. Emellanåt börjar vissa saker lukta och då kör jag.....
    SpaPoolfiltertvättmedel som det får ligga i blöt innan jag slänger det i maskin.sen är dom som nya igen.

Av:
    Rattnalle
    Kneecap skrev:
    Rattnalle skrev:
    Jag har å andra sidan kommit undan hittills i livet med att använda samma Ica basic pulver som till resten av tvätten utan att någon luktar illa. Fintvätt om det är ylle med. Inget luktar skunk. Men jag måste ha omänskligt fräsch svett eller nåt. 40 fintvätt eller motsvarande korta program.

Tjena!

Eller så duschar du bara tillräckligt ofta. Har märkt att många drar på sig träningskläder direkt efter jobbet, utan att duscha först, det blir en perfekt grogrund för bakterier. Jag duschar alltid innan träningen och efter.
    Brukar försöka hålla mig till varannan dag, så alltid efter träning aldrig före.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Rattnalle
    Vad gäller unk i tvättmaskiner som någon nämnde så jag har märkt att vissa har härlig doft i sina maskiner.. jag är noga med är alltid lämna maskinen öppen mellan tvättar och ibland går det någon 90-maskin med vittvätt.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    MickeMud
    Kneecap skrev:

Tjena!

+1 på den
    Den där effekten har jag också noterat, är man nyduschad och sticker ut i nytvättade kläder är grejerna blöta av svett men fräscha i doften. Sticker man däremot ut med rena träningskläder efter en heldag utan dusch emellan så kan dom lukta skunk när man kommer tillbaka.

Av:
    Skogling
    Börne skrev:

Finns det parfymerad nu mer? Den jag köpte doftade nada.

Av:
    Skogling
    Aha nä... Den som ser ut som ASSOS ÄR den paryfmerade. Tycker den doftade ingenting.

Jag säger Assos igen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-07 09:45 av Skogling.

Av:
    Börne
    Skogling skrev:
    Börne skrev:

Finns det parfymerad nu mer? Den jag köpte doftade nada.
    Den vänstra är parfymerad.

IMG_0684.JPG

Av:
    Skogling
    Jo precis.
    assos-active-wear-tvattmedel-1000ml-f2ec9a.jpg

Av:
    Fjärdebrunn
    Det mysigaste är när pendlarkläderna inte riktigt har hunnit torka klart under dagen på jobbet. Får en naturlig komfortzon i omklädningsrummet på gymet. Sedan får jag cykla ifrån hallondoften.

Av:
    bjorre
    Vad är det för fel på att lukta skunk då?!

Av:
    ipv6
    60 grader och vanligt (oparfymerat) tvättmedel. Funkar hur bra som helst. Jag har inte miljöpanik och jag tror inte på voodoo.

---------------

Av:
    Azog
    Fjärdebrunn skrev:
    Det mysigaste är när pendlarkläderna inte riktigt har hunnit torka klart under dagen på jobbet. Får en naturlig komfortzon i omklädningsrummet på gymet. Sedan får jag cykla ifrån hallondoften.

+1

Av:
    HåkanC
    Rattnalle skrev:
    Vad gäller unk i tvättmaskiner som någon nämnde så jag har märkt att vissa har härlig doft i sina maskiner.. jag är noga med är alltid lämna maskinen öppen mellan tvättar och ibland går det någon 90-maskin med vittvätt.
    +1
    Min tvättmaskin har tom ett rengöringsprogram

/Håkan

Av:
    MickeMud
    Appropå dofter och cykling. Min enda Vätternrunda skedde 2014 och blev ett fiasko tidsmässigt eftersom jag missbedömde kyleffekten av nordan i kombination med mina känsliga knän. Hade med mig för lite kläder vilket resulterade i att mina knän sa ifrån i Bankerydstrakten då den kyliga nordvinden gjort sitt från Jönköping. Hursom hankade jag mig fram till matstoppet i Hjo där jag fick tag på värktabletter. Jag gick där och led, frös och tyckte allmänt synd om mig själv i mina knickers och långärmat utanpå cykeltröjan och väntade på verkan. Då passerar ett proffsgäng som startat kl 8. d.v.s +2 timmar efter mig. 15-20 cyklister i välordnad klunga, man hör ljudet av högprofil kolfiberhjulen på håll när dom kommer, choow choow choow, dom swishar förbi i +40 knutar, alla med enhetlig teamkläder, kortbent och kortärmat och lämnade efter sig en doft av äppelparfymerat sköjljmedel. Lite surrealistisk känsla infinner sig och kontrasten till mitt frysande och lidande i de vid det laget illaluktande kläderna kunde inte varit större :-)

Av:
    Bofinken
    Köp nytt varje gång!

Av:
    Cinder2i40
    Jag sprutar på såpa på kläderna som luktar. Tvättar sedan som vanligt. Luktfritt!

Av:
    fhloston
    Fjärdebrunn skrev:

+1
    Dessutom får man en mysig kyleffekt i början.

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Greven73
    Allroad skrev:
    Peda skrev:

Men vittvättmedel skall ju ha en blekande effekt, det kanske inte är att föredra på annat än just vita kläder?

Det är blekmedlet som tar död på bakterierna.
    Beroende på vilket blekmedel som används så påverkas färgerna olika, samt vilken mängd och temperatur.
    Nu är jag inte helt insatt i vilket blekmedel som används i pulvertvättmedlen.

Av:
    Pfaff
    Tvätta ofta förstås men häng kläderna på tork i det fria!
    Billigt, bra och luktfritt.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    knaper
    Har någon provat Virkon S? Det används som desinfisering av allt från ridkläder, grisar, tandavtrykk till fisketrustning. Vet inte hur det påverkar färger och fibrer i tyget men det borde gå att dosera i en ok koncentration.
    Ska pröva det på lite kläder efter helgen, avlägger rapport om jag kommer ihåg.

Av:
    pero02
    Merinoull för underställ när det behövs för kylan. Svårt att få dem att börja lukta. Fungerar utmärkt att tvätta på 40 grader när man tillslut tycker att de bör tvättas för man använt dem så mycket, inte för att de luktar.

Syntet luktar illa innan men ens hinner bli svettig. Slängt alla underställ i syntet.

Av:
    pennan
    Skogling skrev:
    Jo precis.
    +42
    Luktar såååå gott.

Nu med pingislungor och kontorsben.

Av:
    thomaslundstrom
    knaper skrev:
    Har någon provat Virkon S? Det används som desinfisering av allt från ridkläder, grisar, tandavtrykk till fisketrustning. Vet inte hur det påverkar färger och fibrer i tyget men det borde gå att dosera i en ok koncentration.
    Ska pröva det på lite kläder efter helgen, avlägger rapport om jag kommer ihåg.

Vad är use caset för desinficering av grisar?

--

GotoVelo!

Av:
    Makten
    Azog skrev:
    Rattnalle skrev:
    +1
    +1

20-minuters snabbprogram i 40° med vanligt kulörtvättmedel (betydligt mindre än vanlig dos) efter varje svettig aktivitet. Funkar utmärkt för både syntet och ylle, samt knäskydd. Kläderna luktar inte skunk när de blir blöta heller, och då svettas jag ändå ymnigt.

Om jag använder kläderna flera gånger i rad eller låter dem ligga fuktiga i bara en timme innan tvätt så stinker de däremot. De ska tvättas direkt när man kommer innanför dörren. Vilket såklart är omöjligt med pendlingskläder när man kommer till jobbet.

Av:
    Fältprästen
    Makten skrev:
    Om jag använder kläderna flera gånger i rad eller låter dem ligga fuktiga i bara en timme innan tvätt så stinker de däremot. De ska tvättas direkt när man kommer innanför dörren. Vilket såklart är omöjligt med pendlingskläder när man kommer till jobbet.
    Tvättmöjligheter på jobbet?

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Fältprästen
    MickeMud skrev:
    Kneecap skrev:

Tjena!

+1 på den
    Den där effekten har jag också noterat, är man nyduschad och sticker ut i nytvättade kläder är grejerna blöta av svett men fräscha i doften. Sticker man däremot ut med rena träningskläder efter en heldag utan dusch emellan så kan dom lukta skunk när man kommer tillbaka.
    Det ligger förmodligen något i det eftersom svett från fysisk aktivitet inte luktar.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    ForesterGuy
    Ozongenerator?

Av:
    Jimel
    ForesterGuy skrev:
    Ozongenerator?

Svets?

Av:
    Allroad
    Jimel skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Ozongenerator?

Svets?

Tog bort det som luktade värst med en dremel.

Av:
    Peda
    Greven73 skrev:
    Allroad skrev:
    Peda skrev:

Det är blekmedlet som tar död på bakterierna.
    Beroende på vilket blekmedel som används så påverkas färgerna olika, samt vilken mängd och temperatur.
    Nu är jag inte helt insatt i vilket blekmedel som används i pulvertvättmedlen.

Jag tycker inte mina syntetkläder bleks alls, även efter många års tvättande (med vit/blektvättmedel).

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in