• Unkna kläder vad göra?

Av:
    Allroad
    Försöker ju löpa linan ut här, göra ett slag för miljön genom att cykla till jobbet och ville jobba mer på klimatpoängen genom att köpa beggad cykeljacka så det inhandlades en fin craftjacka som funkar perfekt men i kontakt med vatten så börjar den ju lukta apa, alltså riktigt jäkla illa.

Försökte tvätta den igår, utan sköljmedel men stanken sitter i ändå, vad göra?

Har ni något riktigt bra husmorstips eller måste jag vara en klimatbov och köpa en ny?
  • Re: Unkna kläder vad göra?

Av:
    Astraboy
    I funktionkläder så sitter svettlukten kvar om man tvättar i 40 grader. Testa att tvätta i 60 om jackan klarar detta.

Av:
    Allroad
    Astraboy skrev:
    I funktionkläder så sitter svettlukten kvar om man tvättar i 40 grader. Testa att tvätta i 60 om jackan klarar detta.

Okej, jag tvättade i kallt vatten, läste någonstans för längesedan om att man skulle tvätta i kallt vatten men det var dumt av mig, borde läsa tvättrådet på jackan då.

Skulle en skvätt ättika funka?

Av:
    NickPick
    Allroad skrev:
    Astraboy skrev:

Okej, jag tvättade i kallt vatten, läste någonstans för längesedan om att man skulle tvätta i kallt vatten men det var dumt av mig, borde läsa tvättrådet på jackan då.

Skulle en skvätt ättika funka?

Ja, men du ska tvätta med tvättmedel för träningskläder.

Av:
    Bofinken
    ULL!
    Case closed :)

Av:
    Astraboy
    ULL och Tallsåpa!! Det löser allt

Av:
    fasanen
    Screenshot_20181206_093746.jpg

Av:
    Skogling
    Lite av detta ihop med vanligt tvättmedel fixar biffen:

https://www.cykelkraft.se

Av:
    Aron
    Det är bakterier som luktar och du dödar dem med ättika. De kommer att komma tillbaks så småningom men då upprepar du behandlingen. Fyll en hink med vatten och dosera i ättika. Låt ligga några timmar. Tvätta sedan som vanligt.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Allroad
    Fasanen, jag gillar hur du tänker men det är nog inte optimalt.

Så detta är att kasta pengarna i sjön när man ändå kan ta till ättika? https://www.apotea.se

Av:
    fasanen
    Allroad skrev:
    Fasanen, jag gillar hur du tänker men det är nog inte optimalt.

Så detta är att kasta pengarna i sjön när man ändå kan ta till ättika? https://www.apotea.se

Ja och framförallt mår inte sjön bra av det!

Av:
    Havoc 5
    Jag pytsar i en stänkare med ättika i pottan för sköljmedel o kör 60 grader mellan varven oavsett om ”lappen” hävdar 40 grader.
    Fungerar hur bra som helst.
    De enda kläder det inte fungerar på är mina undeställ i merinoull.
    Dessa luktar ständigt pyton (amoniak) efter bara ett ögonblick.
    Tror att jag kanske sabbat dem från början genom att köra dem ihopklabbat med alla syntetpaltor. Hursom är de så sköna så jag använder dom iallafall.

Av:
    Allroad
    Men ättikan kommer som jag förstått det bara att dölja stanken, inte ta bort orsaken dvs bakterierna?

Av:
    Stumpy
    Kör program med förtvätt ibland och trattar i en dryg deciliter ättika i förtvättfacket när vattnet fylls på. Tycker det har tagit bort stanken. Har även sänkt ner gamla skor (både cykelskor och andra) i vattenbad med ättika när de luktat kattpiss och därmed räddat dem från att slängas.

Av:
    trailbiker
    Jag kör "Reclaim" från XXL som är nåt fiffigt tvättmedel för träningskläder. Allt går på 60 grader eftersom 40 inte dödar nåt överhuvudtaget.

Hyr cykelväska: http://mtbswe.com

Av:
    KungJulian
    Allroad skrev:
    Men ättikan kommer som jag förstått det bara att dölja stanken, inte ta bort orsaken dvs bakterierna?

Ta bort och ta bort, det är levande bakterier som luktar och de dödas med ättikan. Så på så vis försvinner orsaken. Måhända gömmer sig några luktfria döda bakterier i nån ficka, men de måste ju också få sin sista vila någonstans.

Av:
    Stumpy
    Allroad skrev:
    Det är just att döda bakterierna som ättikan gör.

Av:
    frause
    Havoc 5 skrev:
    Jag pytsar i en stänkare med ättika i pottan för sköljmedel o kör 60 grader mellan varven oavsett om ”lappen” hävdar 40 grader.
    Fungerar hur bra som helst.
    De enda kläder det inte fungerar på är mina undeställ i merinoull.
    Dessa luktar ständigt pyton (amoniak) efter bara ett ögonblick.
    Tror att jag kanske sabbat dem från början genom att köra dem ihopklabbat med alla syntetpaltor. Hursom är de så sköna så jag använder dom iallafall.

Man ska inte tvätta yllekäder i vanligt tvättmedel, för då förstör man vad det nu är som gör att de inte luktar. Enzymfritt typ Y3 eller liknande ska det vara.

Av:
    Stumpy
    Kör Aclima Wool Shampoo till ylleplaggen. Finns kanske billigare och bättre, men fick tag på den till bra pris och den är väldigt dryg.

Av:
    Willie
    Jag kör ättika, antingen i maskinen eller lägger kläderna i en hink med vatten och ättika innan de tvättas. Funkar super!

Av:
    NickPick
    Icas sporttvätt, y3 fintvättsmedel.
    40 grader. Mycket tillfredsställd.

Av:
    Bring
    Kan bara instämma i kören och säga ättika. Jag brukar köra syntetkläderna i 40grader och det räcker. Ättikan brukar jag lägga i sköljmedelsfacket men det verkar funka lika bra med ättikan i förtvätten.
    När lukten kommer tillbaka, och det gör den när det tillförs nya bakterier, kör jag ättika. Kläderna blir ju inte vaccinerade mot bakterier av ättikan så man kan ju inte säga att ättika inte fungerar bara för att lukten återkommer.

Ättika fungerar för övrigt även på bomull. Leta upp en unken handduk och testa.

Av:
    NickPick
    Bring skrev:
    Kan bara instämma i kören och säga ättika. Jag brukar köra syntetkläderna i 40grader och det räcker. Ättikan brukar jag lägga i sköljmedelsfacket men det verkar funka lika bra med ättikan i förtvätten.
    När lukten kommer tillbaka, och det gör den när det tillförs nya bakterier, kör jag ättika. Kläderna blir ju inte vaccinerade mot bakterier av ättikan så man kan ju inte säga att ättika inte fungerar bara för att lukten återkommer.

Vad har du för tvättmedel? Många verkar ha samma som till vanliga hushållstvätten, och det håller inte i längden.
    Har tvättat mina cykelkläder i 3 år med vanligt tvättmedel för syntetkläder / träningskläder och aldrig haft problemet med dålig lukt. :)

Tänker såhär, undviker man att tvätta fel så slipper man dryga sig med ättika. Men det är ju vad man ska använda också. Har dock aldrig behövt det själv.

Av:
    Rattnalle
    NickPick skrev:
    Bring skrev:

Vad har du för tvättmedel? Många verkar ha samma som till vanliga hushållstvätten, och det håller inte i längden.
    Har tvättat mina cykelkläder i 3 år med vanligt tvättmedel för syntetkläder / träningskläder och aldrig haft problemet med dålig lukt. :)

Tänker såhär, undviker man att tvätta fel så slipper man dryga sig med ättika. Men det är ju vad man ska använda också. Har dock aldrig behövt det själv.
    Jag har å andra sidan kommit undan hittills i livet med att använda samma Ica basic pulver som till resten av tvätten utan att någon luktar illa. Fintvätt om det är ylle med. Inget luktar skunk. Men jag måste ha omänskligt fräsch svett eller nåt. 40 fintvätt eller motsvarande korta program.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 13:30 av Rattnalle.

Av:
    Azog
    Rattnalle skrev:
    Jag har å andra sidan kommit undan hittills i livet med att använda samma Ica basic pulver som till resten av tvätten utan att någon luktar illa. Fintvätt om det är ylle med. Inget luktar skunk. Men jag måste ha omänskligt fräsch svett eller nåt. 40 fintvätt eller motsvarande korta program.
    +1

Av:
    Ultralite
    Änglamarks fintvättmedel för alla träningskläder. Funkar skitbra för merinogrejerna också.

Av:
    MartinC
    Unkna kläder ska vaskas !

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Alla träningskläder tvättas i 60 grader.

Av:
    Bring
    NickPick skrev:
    Bring skrev:

Vanligt kulörtvättmedel. Man kanske ska se sig om efter rätt grejjer. Å andra sidan är det inte jätteofta som jag måste ta till ättikan.

Av:
    Luthman Photography
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Jag tvättar allt i 40°.

Av:
    Jimel
    Luthman Photography skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Jag tvättar allt i 40°.

Jag kör sportprogrammet, tror det är 30°, tvättas dock ganska ofta.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag föredrar rena kläder efter tvätt.

Av:
    Jimel
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Jag föredrar rena kläder efter tvätt.

Alla är vi olika ;)

Av:
    emmer
    Ingen som sagt något om frysen? Nähä, då stundar vi i det då...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Rattnalle
    emmer skrev:
    Ingen som sagt något om frysen? Nähä, då stundar vi i det då...
    Jo snälla. Så tråden blir komplett.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Allroad
    Miss Lycka 2.0 skrev:

60 grader ska ju bara vara myt, tittar du aldrig på plus elllllleeeeeeeeh

Av:
    Alfakrull
    MartinC skrev:
    Tvättas ja, precis, det är lite det tråden handlar om faktiskt!

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    KiwiQ
    Kör allt i 60 grader med fintvättmedel förutom funktionsregnjackor/skaljackor, som någon nämnde så vill jag att kläderna känns rena och luktar gott.

Har några olika sprayer som sägs verka vattenavvisande, kör de på dojjorna, sadeln, div cykeljackor, shorts, byxor osv efter tvätt och tork.

Hellre rent och fresh än lukta piss, vilka unika funktioner förstörs i plaggen när de tvättas ”fel” ??!

Av:
    HåkanC
    ICA säljer sporttvättmedel för <40SEK för 750 ml

http://www.ica.se

Tvättgiganten säljer sporttvättmedel på nätet för 119SEK

http://www.tvattgiganten.se

Galltvål marknadsför sporttvättmedel, Galltvål Aktiv, som säljs från 129SEK

http://galltval.se

Washologi säljer sporttvättmedel för 159SEK

http://www.yourvismawebsite.com

Av:
    Hep
    MartinC skrev:

Så gör jag alltid. En strumpa i tvättmaskinen och en i sophinken.

Av:
    johrn
    halo-proactive-wash-1ltr-11-zoom.jpg
    http://www.wiggle.se

Av:
    miklax
    Ica sport funkar bra tycker jag.

Av:
    SkipperO
    Lägg i tät plastpåse i frysen i ett par dygn. Dödar bakterierna som skapar lukten. Funkar även på illaluktande skor. Uteförvaring kalla vinterdagar funkar åxå. Miljövänligt är det med.

Av:
    ForesterGuy
    SkipperO skrev:
    Lägg i tät plastpåse i frysen i ett par dygn. Dödar bakterierna som skapar lukten. Funkar även på illaluktande skor. Uteförvaring kalla vinterdagar funkar åxå. Miljövänligt är det med.

https://svenska.yle.fi

Av:
    SkipperO
    ForesterGuy skrev:
    SkipperO skrev:

https://svenska.yle.fi

Men! Det där gäller bara finska bakterier, svenska tål ej kyla! Prova, det kostar inget, och du märker fort om/att det funkar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in