• För tidig fredagsfundering

Av:
    Astraboy
    Ni vet den där känslan!
    Man har ett intresse eller hobby som man älskar. Som till exempel MTB. Och nu pratar jag inte om att cykla MTB, utan om själva cykeln. Man har satt sig in i de fina små detaljerna och nyanserna som gör lite till ingen skillnad, men som ändå är så viktiga. Man har plockat ner sin cykel i beståndsdelar och putsat varje liten lagerkula separat för att sedan plocka ihop allt och dra åt med korrekt torque. Man har begrundat varje komponent, scrollat runt bland reviews och foruminlägg och uppgraderat, uppdaterat och kompletterat. Man har vridit sig i sängen på natten och funderat kring rullmotstånd kontra grepp, vikt kontra punkteringsskydd, Maxxis kontra Schwalbe etc etc.
    Sen så träffar man en ny person som man börjar lära känna. Man vill såklart förmedla detta fantastiska med sin MTB och visa upp sin ögonsten i all sin prakt.
    Varpå personens enda kommentar är: "Hur många växlar har den?"
  • Re: För tidig fredagsfundering

Av:
    jonte987
    eller vill ha köpråd på en 6000:- cykel för vasan?

Av:
    Singular
    Jag ser ingen anledning till varför man skulle bry sig mer - är man inte insatt är det nog det enda måttet man kan relatera till. Fråga alla entusiastiska amatörbanåkare i motorsport (där vikt, bromsar och väghållning ju är det enda viktiga) hur ofta de får frågan "...jaja, men hur många häst har den då?" av alla tröttmössor.

Det är rätt trist att snacka utrustning. Snacka hellre upplevelse!

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    jonte987
    Det förklara i så fall varför billiga cyklar har 24-27 växlar.

Av:
    johan44
    Och svaret är 12, så mycket sämre än allt på Biltema eller en cykel-på-köpet! :)

Av:
    kais01
    ffa bör man hålla sin partner in spe ovetande om vad hojen kostar.

a. det imponerar inte
    b. vederbörande tycker du är galen
    c. det blir svårt kamouflera liknande nya utgifter i en gemensam framtid.

Av:
    revben
    kais01 skrev:
    ffa bör man hålla sin partner in spe ovetande om vad hojen kostar.

a. det imponerar inte
    b. vederbörande tycker du är galen
    c. det blir svårt kamouflera liknande nya utgifter i en gemensam framtid.
    Eller så har man en partner som övertygar en om att man behöver köpa en ny cykel. När jag dessutom köpte en ram för hälften av vad hon trodde att det kostade ($1500 istället för $3000) så får man massa beröm😂.

Av:
    GoranS
    johan44 skrev:
    Och svaret är 12, så mycket sämre än allt på Biltema eller en cykel-på-köpet! :)
    Eller så är svaret 63; https://www.sheldonbrown.com

Av:
    Luktapåblommorna
    Jag är mot tidiga fredagsfunderingar.

Av:
    mv70
    "Hur fort går den" är nog det roligaste ja blivit frågad

Av:
    revben
    "Vilka stora däck den har"

Av:
    Drosa
    "Vilka smala hjul den har" är ju en kommentar man fått några gånger om racercykeln.

Av:
    staine
    Det är också kul att be en icke-cyklist, bara sådär, apropå ingenting, vi ritar varsin cykel på ett papper. Då kan man briljera, jag lovar!

Av:
    daikai1
    Astraboy skrev:
    Ni vet den där känslan!
    Man har ett intresse eller hobby som man älskar. Som till exempel MTB. Och nu pratar jag inte om att cykla MTB, utan om själva cykeln. Man har satt sig in i de fina små detaljerna och nyanserna som gör lite till ingen skillnad, men som ändå är så viktiga. Man har plockat ner sin cykel i beståndsdelar och putsat varje liten lagerkula separat för att sedan plocka ihop allt och dra åt med korrekt torque. Man har begrundat varje komponent, scrollat runt bland reviews och foruminlägg och uppgraderat, uppdaterat och kompletterat. Man har vridit sig i sängen på natten och funderat kring rullmotstånd kontra grepp, vikt kontra punkteringsskydd, Maxxis kontra Schwalbe etc etc.
    Sen så träffar man en ny person som man börjar lära känna. Man vill såklart förmedla detta fantastiska med sin MTB och visa upp sin ögonsten i all sin prakt.
    Varpå personens enda kommentar är: "Hur många växlar har den?"
    Känner lite igen det från fisket, "varför ska jag välja detta fiskespöet för 1000:-, jag kan ju få ett med samma längd och kastvikt för 299:- på ÖoB.
    Förstår inte riktigt diskussionsvärdet i tråden just nu, men har tagit helg, (SKÅL) så det kanske klarnar upp för mig om någon timme

Av:
    qma
    Haha jo det är inte lätt att börja prata cykel med nån ny :)

Många icke cykelnördar verkar tänka att det är jättestor skillnad på hur snabbt de kan cykla olika sorters cyklar (men den där gubb/tantcykeln de hade i tidiga tonåren var nog snabbast och bäst, men så bra cyklar görs inte längre), det mest imponerande man kan ha är så många växellägen som möjligt på två reglage, och alla cyklar över 10000 kr är nåt överprisat designbjäff i stil med modevärlden, som alla cykelnördar blivit pålurade, ihop med såna där konstiga kläder...

Är det nån som vetat nåt om MTB i ett tidigare liv så kan man slå vad om att de inte vet nåt om ramar, geometri eller så men bara måste ha 'full XTR' typ.

Av:
    lottta
    Vilken färg har den?

Av:
    Drosa
    "Varför har du inte stänkskärmar och pakethållare på cykeln"?

Av:
    Makten
    "Hur många pixlar har den?" är fotovärldens motsvarighet när okunniga frågar om kameror.

Av:
    Berk
    Makten skrev:
    "Hur många pixlar har den?" är fotovärldens motsvarighet när okunniga frågar om kameror.

För många! Kan inte välja antalet pixlar på min mobil. Jättejobigt med för stora filer.

Av:
    Loftberg
    Singular skrev:
    Det är rätt trist att snacka utrustning. Snacka hellre upplevelse!
    +42

Jag arbetar stenhårt med att i rätt vinklar och fint väder, alltid fotodokumentera mina turer. Dessa bilder efterredigeras i lagom dos för att uppnå maximal effekt. Sen slänger man upp det i ansiktet på oinsatta, med väl uträknade mellanrum. De skiter fullständigt i om jag har kolplast eller murbruk i ramen.

Av:
    SGS
    qma skrev:
    Många icke cykelnördar verkar tänka att det är jättestor skillnad på hur snabbt de kan cykla olika sorters cyklar

Detta!

Var där själv en gång i tiden då jag trodde att alla som cyklade fortare än mig under snabb-pendlingen mest kunde det tack vare utrustningen. Först trodde jag att det skulle gå jättemycket fortare med SPD-pedaler. Så fungerade det tydligen inte. Sedan skaffade jag racer och pendlade med istället för MTB. Ingen större skillnad i tidsåtgång denna gången heller. Slutligen provade jag sambons damcykel i ett förvisso gott skick, men ändå med 30 år på nacken. Kunde konstatera att på korta sträckor är det ingen märkbar skillnad överhuvudtaget i hastighet, så länge man inte försöker ta ut sig ordentligt såklart. Motorn som driver runt visade sig (tyvärr) vara helt avgörande.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-07 13:49 av SGS.

Av:
    fhloston
    SGS skrev:
    qma skrev:
    Många icke cykelnördar verkar tänka att det är jättestor skillnad på hur snabbt de kan cykla olika sorters cyklar

Detta!

Var där själv en gång i tiden då jag trodde att alla som cyklade fortare än mig under snabb-pendlingen mest kunde det tack vare utrustningen. Först trodde jag att det skulle gå jättemycket fortare med SPD-pedaler. Så fungerade det tydligen inte. Sedan skaffade jag racer och pendlade med istället för MTB. Ingen större skillnad i tidsåtgång denna gången heller. Slutligen provade jag sambons damcykel i ett förvisso gott skick, men ändå med 30 år på nacken. Kunde konstatera att på korta sträckor är det ingen märkbar skillnad överhuvudtaget i hastighet, så länge man inte försöker ta ut sig ordentligt såklart. Motorn som driver runt visade sig (tyvärr) vara helt avgörande.

Visst är det förjävligt!

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    SGS
    fhloston skrev:
    SGS skrev:
    qma skrev:

Detta!

Visst är det förjävligt!

Minst sagt!

Undrar hur mycket tid man realistiskt kan köpa sig? 5-10min per timme kanske? Om man då betänker att de flesta pendlingsavstånd säkerligen är mer i trakterna av 30min enkel resa snarare än timmen, bör man ju snabbt inse att saker som väder, vind och allmän dagsform oftast har större påverkan än utväxling och 2kg extra ramvikt. Eller ja, jag inser det nu i alla fall.

Av:
    Singular
    SGS skrev:
    fhloston skrev:
    SGS skrev:
    qma skrev:

Detta!

Visst är det förjävligt!

Minst sagt!

Undrar hur mycket tid man realistiskt kan köpa sig? 5-10min per timme kanske? Om man då betänker att de flesta pendlingsavstånd säkerligen är mer i trakterna av 30min enkel resa snarare än timmen, bör man ju snabbt inse att saker som väder, vind och allmän dagsform oftast har större påverkan än utväxling och 2kg extra ramvikt. Eller ja, jag inser det nu i alla fall.

Under förutsättning att det är du själv som sätter hastigheten (fri, rak väg utan hinder) kan man köpa sig hur snabb som helst (vilket ju är grunden för de generösa "besparingar" man hävdas kunna göra i reklamen för flotta aerogrejor). I praktiken och för transport-/nyttocykling är det betydligt svårare, då det är medtrafikanter, infrastruktur och hinder/trafikreglering som är det svarta hål som tiden försvinner ner i. Det kvittar lite om du har tempodräkt när man står och väntar på grönt...

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    SGS
    Singular skrev:
    SGS skrev:
    fhloston skrev:
    SGS skrev:
    qma skrev:

Detta!

Visst är det förjävligt!

Minst sagt!

Under förutsättning att det är du själv som sätter hastigheten (fri, rak väg utan hinder) kan man köpa sig hur snabb som helst (vilket ju är grunden för de generösa "besparingar" man hävdas kunna göra i reklamen för flotta aerogrejor). I praktiken och för transport-/nyttocykling är det betydligt svårare, då det är medtrafikanter, infrastruktur och hinder/trafikreglering som är det svarta hål som tiden försvinner ner i. Det kvittar lite om du har tempodräkt när man står och väntar på grönt...

Absolut. Cykelsport är särskilt intressant sett ur aspekten att det är en av relativt få sporter där materialet genast kan göra stor skillnad sett i ett tävlingssammanhang, placeringar och allt.

Att däremot hålla en medelhastighet på 25km/h eller 28km/h vid samma ansträngningsgrad under morgonpendling (ungefär det som 10kg racer med SPD gav mig jämfört med 15kg MTB), må vara angenämt, men materialet är självklart aldrig starkare än sin svagaste länk.

Av:
    Raggamuffin
    Vad ska folk annars fråga för att bry sig lite lagom nyfiket? Som de kan relatera till.

// Muffin

Av:
    Alex Supertramp
    De flesta människor är ju idioter.

"It's all about the bike..."

Av:
    xdr
    En katt frågar aldrig vad cykeln kostar...

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    Lars.E
    Senaste året har det kommit en ny frågeställning som inte varit så vanlig förut.
    Frågan har nu blivit så vanlig att det nästan känns bra när någon äntligen frågar hur många växlar min fatbike har.
    Ofta ställs frågan så att det nästan är mer som ett tips än en fråga.
    Ungefär såhär brukar det låta...
    "Varför monterar du inte en elmotor på den? Det finns att köpa färdiga kitt med batteri och allt på nätet."

Av:
    Laederlappen
    xdr skrev:
    En katt frågar aldrig vad cykeln kostar...
    Katter är bra! Men varför har inte du tratt på dig när du skadat dig?

Av:
    johan44
    "hur många watt har dina högtalare", hifi-världens motsvarighet. Inte riktigt lika irrelevant nu som förr, med alla aktiva högtalare.
    Makten skrev:

Av:
    jansson99
    johan44 skrev:

Min bästa hoj har 7 växlar, helt värdelös!

Av:
    Alex Supertramp
    Jag har vinballe.

"It's all about the bike..."

Av:
    Sixten Fors
    Drosa skrev:
    "Vilka smala hjul den har" är ju en kommentar man fått några gånger om racercykeln.
    Just den kommentaren fick du nog av någon som har stenkoll på cyklar. Wider is better ;)

Av:
    ooms
    Lars.E skrev:
    Senaste året har det kommit en ny frågeställning som inte varit så vanlig förut.
    Frågan har nu blivit så vanlig att det nästan känns bra när någon äntligen frågar hur många växlar min fatbike har.
    Ofta ställs frågan så att det nästan är mer som ett tips än en fråga.
    Ungefär såhär brukar det låta...
    "Varför monterar du inte en elmotor på den? Det finns att köpa färdiga kitt med batteri och allt på nätet."
    Och på den frågan är ju svaret givet: "Om jag velat ha en moped, hade jag köpt en sån istället för en cykel!"

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in