Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.
-
Någon som vet vad brickan heter o vart man köper!?! (LÖST!)
Jahapp... förbaskade kärringen där hemma med manisk städnojja har städat bort en packning/spacer som sitter mella yttre frihjulsdelen och kassetten, är en gummi packning med en stålring i som gör att inte båda frihjulen fäster i kassetten. Bifogar bild.
Det är en xx1 kassett om det hjälper.
Om någon vet vilken jag menar och vet namn/artikel nr så är jag evigt tacksam
*Edit*
Rubik ändrad
Die happy Shit happens!
2016 Specialized Stumpy Evo *såld*
2019 S-Works stumpyRedigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-08 14:30 av shro0maz.
-
Re: Någon som vet vad brickan heter o vart man köper!?!
Typ?
-
Nej den finns inte med på bilden, den ska sitta mellan lagret och yttre fjädern. Letat som en galning men får inte tag i den :/
-
Förbaskade kärringen?
Hoppas du var lite ironisk där, du får väl hålla reda på dina prylar bättre.
Eller städa själv så slipper du ”tappa bort” grejorna 😀
-
Sådanhäringa?
—————
Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...
-
Hahah, ne inte speciellt, men sa åt henne 2-3ggr (vanligvis har jag inte verkstad inne i lägenheten, men nu plockade jag ner hela cykeln) att snälla flytta inte på grejjerna där uppe, saker ligger i ordningen ja tog bort dom, i lördags städade hon och allt var flyttat på... inte första gången hon städar bort saker o ting.. hon har sjuklig städnojja och jag vägrar städa då hon sliter fram dammjuckaren och städar efter mig ändå, så då får hon göra det helt o hållet..
-
Skicka länken till kärringen 👍emmer skrev:
Sådanhäringa?
Haha, om det var den jag är på jakt efter så! Ska skruva isär nav delen igen o gå igenom, tror det är något annat som strular... trött jag blir
Tack för hjälpen i alla fall👌
-
du kan ju titta i dammsugarpåsen?
-
Så det mitt ut. Du saknar nog den lilla ringen som Emmer länkar till.
-
Jag har rivit mina 240 nav många gånger. Det ser ut som sprängskissen ovan. Fjäder ratchet ratchet fjäder. Är det en packning måste det vara från en lagertätning.
-
Alla dom delarna finns, 2 fjädrar 2 frihjul. Men jag vill säga att det fanns en i kassett sidan, lager sen min saknade packning/spacer/fjäder/frihjul x2/ fjäder
Edit:
Problemet är att kassetten nyper i navet, där tätningsringen sitter i navsidan, så något saknas eller sitter fel.. om Du tittar på kassettens baksida Rompa, ta bort yttre fjädern och titta på lagret, se om de sitter en gummi packning där inne ❤️Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-07 13:30 av shro0maz.
-
Får kolla sen :)
-
Antagligen saknar du spacern (9) mellan navlagret och bodylagret.
https://screenshots.firefox.com
-
GurraG skrev:
Nopp, jag har den och allt annat, men är nästan säker på att jag hade en orange gummi packning i kasetten. För nu skaver navet och kassetten mot varandra så baktrampet trampar med hela fälgen..
-
Det är ju endcapen som håller allt på plats?
-
Har alla delar enligt alla sprängskisser..
Insida kassette (bodyn)
Navet, se det ”silvriga” där ligger kassetten o nöter som det är nu.
Får skruva isär allting imorgon igen o ta ut lagren o i med dom igen, se om det blir någon skillnad. Har grejjat tinme in o timme ut, ända som kan vara är att det sitter en packning (spacer) på lagret i bodyn som gör att kassetten inte skaver i navet. Men ingen sådan syns på någon av skisserna, det får vi se om rompa kollar in i kassetten på lagret där o ser om det ligger något där, om inte är jag tydligen helt av banan.. allt funka innan jag bytte lager i navet, nu är det bara skit med allting :/
-
Orange gummipackning låter ju som en lagertätning. Och är lagren i bodyn paj kanske lagerbanorna är förskjutna lite så kassetten tar i? Borde ju iofs inte snurra nåt vidare då...
-
Så ser det ut
-
Allt snurrar som det ska så länge man inte skruvar fast hjulet, och allting funkade som de ska innan ja bytte lagret i hjulnavet på drivsidan, o nu går det inte, så jag får göra om det själv, lämnade iväg det för o få dw bytt då ja inte hade rätt verktyg hemma men verkar inte bättre än att dom gjort något galet.. får ta mig dit imorn o skruva själv istället. Eventuellt han lagret knackats in för långt så spacern som sitter på hjulaxeln inte ger rätt avstånd. Återstår o se! Uppdaterar imorgon igen.
-
den där dust seal som är länkad till ovan kan sitta fel håll då låser hubben i mot navet
-----------------------------------------------------------------
Felstavningar är jag mästare på.. de kallas visst dyslexi....
-
Rompa skrev:
Så ser det ut
Tack! Jag som har hjärnspöken, eller blandat ihop me en packning som sitter på annat ställe, hade hojjen i smådelar, men det lutar åt att nya lagret inte satts i på rätt sätt så spacern mellan nav-body lagren inte ger rätt avstånd så då tar kassetten i navet när man skruvar fast hjulet på hojjen.
Trött blir man!
Tack så mycket för att du tog isär din pärla rompa ! Helt klart jag som är allmänt förvirrad och har hallisar! Men då är en sak struken på listan över eventuella fel!
-
darkforce skrev:
den där dust seal som är länkad till ovan kan sitta fel håll då låser hubben i mot navet
Haft den tanken med! Ska kolla upp det imorgon! Tack!
-
Jag har haft exakt samma fel, men det var 3h innan cykelvasan 2017 :)
Det var att jag inte pressat in lagren rakt i bodyn, så distansen emellan kunde glappa liiiiiite för mycket, pressade ut och i och sen funkade det 13min innan start 😅😬
-
Det du beskriver sker oftast när tätningen i navet (som är metall/gummi) antingen inte sitter i ordentligt/på rätt sätt eller har skadats så metallen plattats ut. Den som emmer länkade till.
Om du har haft ute drivringen ur navet kan du ha monterat ihop lite fel med, men jag misstänker att du inte haft det.
shro0maz skrev:
GurraG skrev:
Nopp, jag har den och allt annat, men är nästan säker på att jag hade en orange gummi packning i kasetten. För nu skaver navet och kassetten mot varandra så baktrampet trampar med hela fälgen..
Ser ut som du saknar nr 6 som fjädern ska ligga mot så inte den går in och trycker på lagret i navet
-
shro0maz skrev:
Rompa skrev:
Så ser det ut
...Helt klart jag som är allmänt förvirrad och har hallisar...
Har du vågat erkänna det för frugan än då? ;)
-
fredrik168 skrev:
shro0maz skrev:
GurraG skrev:
Ser ut som du saknar nr 6 som fjädern ska ligga mot så inte den går in och trycker på lagret i navet
fast nr6 är ena ratcheten, du menar nr5 va?
fast han ju gjort ett jobb o bytt lager i bodyn och det borde inte innebära att nr5 tas bort...
-
Rompa skrev:
fredrik168 skrev:
shro0maz skrev:
GurraG skrev:
fast han ju gjort ett jobb o bytt lager i bodyn och det borde inte innebära att nr5 tas bort...
Nr 5 är ju själva navet så nej jag menade nr 6 men har han bara hållt på med bodyn så kan det inte vara den
-
fredrik168 skrev:
Rompa skrev:
fredrik168 skrev:
shro0maz skrev:
GurraG skrev:
Nr 5 är ju själva navet så nej jag menade nr 6 men har han bara hållt på med bodyn så kan det inte vara den
Ni tittar på olika bilder...
-
Den här bilden är mer lik navet i verkligheten:
-
Jag fixade det! Den ”ring nut” var inte tillräckligt åt skruvad, så tätringen gick inte in tillräckligt långt och låste kassetten!
Tack för all input gubbar!
KÖP & SÄLJ
-
29 tums Trail/Enduro sökes (Typ Ripmo!)
Köpes i Göteborg -
Bromsar Formula RX
Säljes i Stockholm -
Blackspire Snaggletooth framdrev 30T
Säljes i Stockholm -
-
Genesis Equilibrium Disc
Säljes i Skåne