• isopropyl alkohol?

Av:
    BuTTuS
    Har sett att isopropyl alkohol används vid montering av tex handtag och dubb, men var får man tag på det? Eller tips på annat man kan använda som ”glidmedel” som sedan dunstar? K-sprit kanske?
  • Re: isopropyl alkohol?

Av:
    TOST
    Ren isopropanol hittar du förmodligen enklast på Kjell o CO.
    Luxorparts IpaClean isopropanol, finns från 250ml till 1l flaskor.
    https://www.kjell.com

Edit: Tror brääkleen funkar lika bra om du har det hemma, det lämnar inga rester, men blir dyrare i längden om du ska köpa. Isopropanol funkar till väldigt mycket då det är skonsamt mot plaster och dyligt. Används med fördel för att rengöra bromsskivor och ok.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-07 14:49 av TOST.

Av:
    Skogling
    Vanlig handalkohol kör jag med.

Av:
    Fältprästen
    TOST skrev:
    då det är skonsamt mot plaster
    Definitivt läge att testa på en icke väsentlig yta först. Inte alla plaster tål IPA.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    TOST
    Fältprästen skrev:
    TOST skrev:
    Definitivt läge att testa på en icke väsentlig yta först. Inte alla plaster tål IPA.
    Sant där, klumpigt av mig.

Av:
    BuTTuS
    Fältprästen skrev:
    TOST skrev:
    Funker det på kolfiber? Tänkte testa det vid montering av ESI chunky grips på mitt nya kolfiberstyre... Har kört med vatten tidigare man man blir ju skinnflådd i händerna innan man får på dom.

Av:
    Skogling
    Som jag skrev. HANDSPRIT.

Av:
    johfo
    IPA är mindre farligt att andas in än Brääkleen oxå. Brääkleen verkar innehålla mest olika typer av "Nafta (Petroleum) Vätebehandlad Lätt" , samt 5-10% IPA och 5-10% Aceton.
    "Nafta (Petroleum) Vätebehandlad Lät" verkar vara någon form av samlingsnamn för blandade kolväten. Tittar man på "kemiskt ren bensin" så står det just "Nafta (Petroleum) vätebehandlad lätt" på innehållsdeklarationen.
    Antar att det är mest heptan sam tlite kortare och längre alifatiska kolväten och allehanda mindre aromatiska kolväten. Det bör man inte stå inhalera. Inte för att IPA bör inhaleras heller, men med Brääkleen ska man vara ännu mer noga med ventilationen.

Etanol funkar bra för att minska friktionen. Kan vara svårt att få tag i sådan utan 50-60% vatten och priset kan ju avskräcka i vissa butiker :-) Men rödsprit är mest etanol och har inte så stor indunstingsrest att det bör bli en märkbar viktskillnad på hojen.

Av:
    Allroad
    TOST skrev:

Edit: Tror brääkleen funkar lika bra om du har det hemma, det lämnar inga rester, men blir dyrare i längden om du ska köpa. Isopropanol funkar till väldigt mycket då det är skonsamt mot plaster och dyligt. Används med fördel för att rengöra bromsskivor och ok.

IPA finns på alla Apotek till mycket mycket billigare peng. :D

Av:
    aribr
    IPA (inte ölen) finns också på Kjell...

Av:
    Allroad
    aribr skrev:
    IPA (inte ölen) finns också på Kjell...

Ja. Inlägg nummer 2 konstaterade det ja.

Av:
    Mini_me
    BuTTuS skrev:
    Fältprästen skrev:
    TOST skrev:
    Funker det på kolfiber? Tänkte testa det vid montering av ESI chunky grips på mitt nya kolfiberstyre... Har kört med vatten tidigare man man blir ju skinnflådd i händerna innan man får på dom.

Detta är ett bättre alt till massa medel :)

handtag.jpg

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Clark
    BuTTuS skrev:
    Fältprästen skrev:
    TOST skrev:

Jag brukar använda fönsterrengöring till mina ESI. Tycker att det funkar bättre än med vatten, men lite får man allt kämpa ändå

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Fungerar inte hemkört?

Av:
    BuTTuS
    Mini_me skrev:
    BuTTuS skrev:
    Fältprästen skrev:
    TOST skrev:

Detta är ett bättre alt till massa medel :)
    Smart, så får det bli!

Av:
    jofahjalm
    Det är betydligt fler saker som håller för IPA än för handsprit som är etanol till största del.

Av:
    pumptorparn
    Edit: Tror brääkleen funkar lika bra om du har det hemma, det lämnar inga rester, men blir dyrare i längden om du ska köpa. Isopropanol funkar till väldigt mycket då det är skonsamt mot plaster och dyligt. Används med fördel för att rengöra bromsskivor och ok.[/quote]

Använder själv brääklen fungerar riktigt bra.
    Tidigare när det kördes enduro så använde jag bensin.

Av:
    simson
    Tja !
    Brukar använda vanlig t-röd , brukar funka fint.
    Mange

Av:
    TOST
    Allroad skrev:
    TOST skrev:

Det har jag inte sett, länka gärna. Enda jag sett på apotek är det som kallas "ytdesinfektion" som innehåller en hel del vatten. Då blir det billigare att köpa en liter ren isopropanol från kjell för 180kr och blanda ut själv.

Av:
    Vernersson
    TOST skrev:
    Allroad skrev:
    TOST skrev:

Det har jag inte sett, länka gärna. Enda jag sett på apotek är det som kallas "ytdesinfektion" som innehåller en hel del vatten. Då blir det billigare att köpa en liter ren isopropanol från kjell för 180kr och blanda ut själv.

Eller så köper man en dunk på 5 liter för 279 spänn (55,80 kr/liter) och har så man klarar sig läääääänge :-D
    http://thordohlssonskemiska.se

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Sixten Fors
    Proffs hårspray är kanon till grepp, skum eller gummi https://www.willys.se
    Finns väl på alla mataffärer kan jag tänka?

En annan fördel är att det alltid finns i badrummet och inte går på MIN budget :)

Av:
    glitch
    Jag gör som Sixten, hårspray.
    Den där bunbandsgrejen var mest fipplig tyckte jag. Enda nackdelen med hårsspray är att greppen gärna ska stå någon dag sen för att sätta sig.

Av:
    Hobbes
    Har man tillgång till tryckluft funkar det även finfint för montering av handtag. Blås in luft mellan handtag och styre, handtagen glider på mycket smidigt.

Av:
    Nypåmtb
    Lock-on grips?!

Av:
    Bladin
    Nypåmtb skrev:
    Lock-on grips?!

+1

Av:
    Bengt-re
    Nypåmtb skrev:
    Lock-on grips?!

+2

Av:
    Örjan Lax
    Nypåmtb skrev:
    Lock-on grips?!

+3

Av:
    Vernersson
    Lock-on funkar oftast skitdåligt ihop med gripshift reglage :-P

¯\_(ツ)_/¯

Av:
    marr
    Vernersson skrev:

Ingen vettig människa kör med gs ändå ;)

Av:
    Örjan Lax
    Vernersson skrev:
    https://www.bike-discount.de

(nu med rätt länk)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-08 13:17 av Örjan Lax.

Av:
    Vernersson
    Örjan Lax skrev:
    Vernersson skrev:
    https://www.bike-discount.de

(nu med rätt länk)

Testat dom och de känns helt värdelösa, iaf i jämförelse med ESI silikongrepp.

¯\_(ツ)_/¯

Av:
    kogoyo
    Biltema säljer isopropylalkohol under namnet elektronikrengöring. 69 kr för en stor burk. Innehållet e isobutan 2 (eller liknande), vilket e samma som isopropylakohol.

Av:
    jofahjalm
    Nej

Av:
    Brando
    Tryckluft är bäst! :)

Av:
    bllx
    jofahjalm skrev:
    Nej
    Ja och nej. Den innehåller isopropanol
    https://www.biltema.se

Av:
    Makten
    Nypåmtb skrev:
    Lock-on grips?!

-1

Dels är 99% av dem i barnstorlekar och de som återstår har andra usla egenskaper, såsom obekvämt mönster och/eller dåligt grepp. Har inte hittat nåt som känns bättre än ESI Extra Chunky.

Vid montering använder man helt vanligt diskmedel och vatten. Varför hålla på med isopropanol?

Av:
    NickPick
    Koncentrerad spolarvätska.

Av:
    ForesterGuy
    En polare som är utbildad cykelreparatör(!) jobbade som cykelmontör i nåt år. De använde enbart såpvatten för att montera handtag. Ja, en av killarna fick ju för sej att använda olja då...

Av:
    BuTTuS
    Makten skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Lock-on grips?!

-1

Dels är 99% av dem i barnstorlekar och de som återstår har andra usla egenskaper, såsom obekvämt mönster och/eller dåligt grepp. Har inte hittat nåt som känns bättre än ESI Extra Chunky.
    Håller med! När mina dyker upp på måndag kommer jag att testa tricket med buntband, men har även beställt en flaska ipaclean som backup samt att ha på hyllan som rengörare.

Av:
    kogoyo
    Fel ord, som jag reserverade mig för. Det som står på biltemaburken är isopropanol eller 2-propanol - vilket e samma som isopropylalkohol.

Av:
    Jonas_L
    Lyssna på vad Phil Kmetz (Skills With Phil) säger om IPA:

https://youtu.be - it's life changing!

Av:
    kais01
    just till montera handtag fungerar vanligt vatten ypperligt. är det trögt kan man underlätta genom att värma handtaget i vatten på spisen.

och när man ska montera loss spruta in vatten mellan handtag och styre med hjälp av en injektionsspruta och 50mm nål.

vill man inte att handtaget ska suga fast för hårt hjälper det att rågöra ytan på styret med sandpapper.

Av:
    glitch
    BuTTuS skrev:
    Makten skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Lock-on grips?!

-1

Håller med! När mina dyker upp på måndag kommer jag att testa tricket med buntband, men har även beställt en flaska ipaclean som backup samt att ha på hyllan som rengörare.

Enda gången jag skadat ett handtag vid montering var ett ESI med buntbandsmetoden. Buntbandet gjorde jack i ytterkanten. Detta var dock evigheter sen när ESI var nya och tunna.

Av:
    Atlas
    Skall man inte tänka på demontering så är det enkelt och blixtfort gjort:

Dubbelhäftande matt-tape på styret, rödsprit i handtaget. Dra på fort och justera. Du har någon minut på dig. Sen är det kört utan att ta fram kniven. (Gummihandtag kan man få loss med syl man sticker in mellan styre och handtag och sprutar lite 5-56 dock.

-------------------------------------------------------

ganska snäll

Av:
    Allroad
    TOST skrev:
    Allroad skrev:
    TOST skrev:

Ja det framgår inte hur mycket som är vatten men en normal IPA är 45% så jag antar att resten kanske är som du säger, vatten.

Annars finns ju även denna, https://www.gulakatten.se

Min tanke var mer att upplysa om att du får en färdig IPA lite mer lättillgänglig i och med att apotek finns lite överallt medan Kjell & Co inte gör det. Men det glömde jag framföra :D

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in