• Re: isopropyl alkohol?

Av:
    Jonas_L
    Annars är det enkelt att montera och demontera handtag med tryckluft. Renblåsningspistol och skjut in luft under kanten på handtaget så flyter det på en luftkudde.

Av:
    Atlas
    Jonas_L skrev:
    Annars är det enkelt att montera och demontera handtag med tryckluft. Renblåsningspistol och skjut in luft under kanten på handtaget så flyter det på en luftkudde.

+1

Men det är inte säkert att det sitter, när jag inte kör lock-ons (vilket jag helst gör) vill jag ha tape. Då jävlar spelar det ingen roll om handtagen sitter i år av ur och skur. De sitter.

-------------------------------------------------------

ganska snäll

Av:
    J.R
    Isopropyl alkohol hittar man på vilket apotek som helst. Dock alltid bakom disk, så man måste fråga efter det.

Kemisk ren bensin säljs även det på apotek.
    Vissa apotekare hävdar att det är samma produkt, men det är det inte.
    Någon kemist får förklara exakt vad som skiljer en alkohol från oljeprodukt...

Av:
    TOST
    J.R skrev:
    Isopropyl alkohol hittar man på vilket apotek som helst. Dock alltid bakom disk, så man måste fråga efter det.

Kemisk ren bensin säljs även det på apotek.
    Vissa apotekare hävdar att det är samma produkt, men det är det inte.
    Tänker inte utge mig för att vara kemist, men nedan följer en kraftigt förenklad skillnad mellan de två:

2-Hydroxipropan - Alkohol
    Handelsnamn: "Isopropanol" / "2-propanol" / "Isopropylalkohol (IPA)"
    Bra att veta:
    - Avlägsnar oxid, vax, bläck, smuts och olja.
    - Skonsam mot de flesta material men kan påverka vissa lackerade ytor.
    - Mycket brandfarlig vätska och ånga.
    - Orsakar allvarlig ögonirritation. Kan göra att man blir dåsig eller
    omtöcknad. Upprepad kontakt kan ge torr hud eller hudsprickor.
    - Ej skadlig för vattenlevande organismer.
    https://www.kjell.com

Vätebehandlad lätt Nafta (Petroleum) - Kolväten (till huvudsak Heptan, men det ingår även andra ämnen som Hexan, Bensen etc.)
    Handelnamn: "Kemiskt ren bensin" / "Industribensin" / "Medicinsk bensin" / "White gas"
    Bra att veta:
    - Löser fett, oljefläckar etc. Effektiv mot limrester och till exempel tuggummi. Används med fördel som bränsle i campingkök.
    - Kan skada packningar, lackerade och målade ytor, skyddande och tätande fettbeläggningar samt gummi.
    - Mycket brandfarlig vätska och ånga.
    - Kan vara dödligt vid förtäring om det kommer ner i luftvägarna. Kan göra att man blir dåsig eller
    omtöcknad. Upprepad kontakt kan ge torr hud eller hudsprickor.
    - Mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.
    https://www.apoteket.se

Av:
    BigF
    Tänkte göra gaffelservice i helgen och upptäckte att min isopropanol är puts väck efter flytt. Jag bor på en liten ort så jag hinner inte få tag på nytt innan helgen. Grabbarna i verktstaden på jobbet har industrisprit 99,5%. Detta borde väl fungera lika bra? Vad jag förstår så är skillnaden att industrispriten är ethanol.

Av:
    jofahjalm
    Isopropanol är generellt inte lila aggressivt mot oringar och liknande. Etanol kan säkert funka, men jag vet inte om jag hade velat testa själv. Isopropanol gå att köpa på Kjell och Co annars om det finns i närheten.

Av:
    daikai1
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 09:10 av daikai1.

Av:
    LoKingAl
    Fan bara att kränga det ska göra lite ont.

Av:
    toga
    Koncentrerad spolarvätska ska fungera bra. Inte provat själv dock.

Av:
    blysprutan
    Biltemas karboratorsprit är samma som isopropanol i billigare förpackning

Av:
    kais01
    blysprutan skrev:
    Biltemas karboratorsprit är samma som isopropanol i billigare förpackning

satt och tänkte på samma. ett bra rengöringsmedel som inte lämnar rester. dock inte särskilt oljelösande.

nämnd handsprit som inte heller löser oljiga föroreningar särskilt väl har ofta smörjande guck i sig, t ex glycerol.

Av:
    Rattnalle
    Det går utmärkt att göra service utan och också. Bara torka rent. Det ska ju dit fett igen

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    jofahjalm
    Jag har diskat nedbenen med vatten och diskmedel någon gång då det har varit grisiga. Det är lite segare att få dom torra efteråt bara. Körde dom i torkskåpet för att snabba på processen...

Av:
    Salabaladala
    BigF skrev:
    Tänkte göra gaffelservice i helgen och upptäckte att min isopropanol är puts väck efter flytt. Jag bor på en liten ort så jag hinner inte få tag på nytt innan helgen. Grabbarna i verktstaden på jobbet har industrisprit 99,5%. Detta borde väl fungera lika bra? Vad jag förstår så är skillnaden att industrispriten är ethanol.

För avfettning? Etanol går bra för det. Sälj också på macken och lite varstans som "T-sprit", "T-röd" osv. Har alltid en liten dunk hemma för garagepul. Inte lika starkt som andra produkter, men fördelarna är ju bl.a. att det inte är så superduperbrandfarligt och att man inte blir knäpp i huvudet av ångorna.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 22:07 av Salabaladala.

Av:
    BigF
    Salabaladala skrev:

För avfettning? Etanol går bra för det. Sälj också på macken och lite varstans som "T-sprit", "T-röd" osv. Har alltid en liten dunk hemma för garagepul. Inte lika starkt som andra produkter, men fördelarna är ju bl.a. att det inte är så superduperbrandfarligt och att man inte blir knäpp i huvudet av ångorna.

Det är väl framförallt för rengöring vad jag förstår.

Av:
    TBy
    J.R skrev:

En alkohol innehåller en syreatom i sin struktur som gör den delvis polär vilket gör den vattenlöslig (beroende på hur många kolatomer det är, men etanol och IPA är vattenlösliga) eller "dubbellöslig" ungefär som en tvål - d v s att en del (utan syret) vill vara i olja/fett medan en annan (med syret) vill vara i vatten.
    En nafta/bensin/alkan är helt opolär och är inte vattenlöslig utan löser sig i olja/fett/"likadan kompis".

Plaster (och andra polymera material som silkoner/gummi) är "feta" vilket gör att nafta/bensin/alkaner vill lösa in sig i plasten och stöka med deras struktur och till och ta med sig hjälpämnen i plasten vilket sabbar plastens egenskaper. Dock kan alkoholernas göra samma sak - antingen att den oljegillande delen löser in sig och stör plastens olje/fettlösliga delar eller att den vattengillande delen snor polära komponenter i plast.

En sak med handsprit är att de ofta innehåller glycerol och någon tensid/emulgator vilket gör löslighetsprofilen ännu mer komplicerad och oförutsägbar.

Det är naturligtvis en massa mer saker som spelar in, men detta är i vart fall en kort intro.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-17 12:28 av TBy.

Av:
    Salabaladala
    BigF skrev:
    Salabaladala skrev:

Det är väl framförallt för rengöring vad jag förstår.

Kör på du. Det blir bra.

Av:
    KiwiQ
    ISO från Kjell funkar fint på plastram,

På gaffel, dämpare vill jag ha så rent som möjligt, då använder man Maxima Suspension cleaner, torkar snabbare än du hinner blinka, den har en stark stråle då den är för motocross industrin, spraya torka med duk.

Av:
    bllx
    KiwiQ skrev:

På gaffel, dämpare vill jag ha så rent som möjligt, då använder man Maxima Suspension cleaner, torkar snabbare än du hinner blinka, den har en stark stråle då den är för motocross industrin, spraya torka med duk.

Isopropanol känns någon nivå trevligare än sprayflaska med hexane.

Av:
    Pajas
    Börja köra racer så slipper ni kränga på gummi.

Av:
    KiwiQ
    bllx skrev:
    KiwiQ skrev:

Det ska ju kännas i huvet när man meckar
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-17 20:35 av KiwiQ.

Av:
    Ziltoid
    För dem som har intresse:
    IPA, isoprop, isopropanol, isopropylakolhol, kärt barn har många namn, för att det är ett kärt barn :-) funkar till det mesta, används i alla möjliga industrier(plast, metall, lack, bil, flyg, etc)som ett rengöringsmedel och lösningsmedel.

Det är absolut säkert att använda på alla sorters kolfiber och matriser för att svara på en fråga tidigare i tråden.

Även säkert på de flesta färdighärdade plaster och limmer.

Lämnar inga spår efter avdunstning

Luktar vasst men är inte så farligt, går bra att använda utan mask om man har lite ventilation eller jobbar i ett stort utrymme. Gör huden snustorr men är inte cancerogent, använd helst handskar även om du använder det sällan för att bespara huden besväret.

Brandfarligt som de flesta lösningsmedel.

Detta är grovt vad jag kan komma ihåg om IPA efter mina år i olika industrier och som kemikalieregisteransvarig i kolfiberindustrin ;)

Av:
    Örjan Lax
    KiwiQ skrev:
    bllx skrev:
    KiwiQ skrev:

Du får gärna tycka att det jag använder är rena skiten, giftigt är det, hört talas om friskluftsmaskar? Kostar dryga 20 000kr styck och finns på min arbetsplats, bara att låna hem.. Jag brukar dock även hälla över ISO i en sprayflaska, då har jag inget munskydd eller liknande, men som du säger.. Något trevligare är det säkert

Jag såg ett avsnitt av Outsiders när jag hade en period att svårt att sova för några år sedan. Fick men för livet.

En kärring som gick omkring med... Ja ni vet 🦄

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ