• Plötsligt dålig bromsverkan!

Av:
    Henk2055
    Godkväll!

Jag var ute på en tur för en vecka sedan, ca 1 mil, extremt geggigt och lerigt men båda bromsarna funkade precis som förväntat. Kommer hem och spolar av leran från hojen med vatten (endast vatten) och ställer in cykeln. Tar fram den nu en vecka senare och frambromsen tar inte alls. Det är som att ha en bromsskiva av is. Finner inga andra sypmtom som att det tex skulle ha läckt olja eller något i den stilen. Skriker som sjutton gör den också. Sticker ut ändå och gör några riktigt hårda inbromsningarn. Skriket försvinner och jag upplever att bromsverkan efter en tur på ca 1 mil är så gott som tillbaka när jag kommer hem, men det tog ganska lång tid innan den började bete sig bra igen, men jag tycker inte riktigt att den bromsar lika bra som förrut. Kan tillägga att bakbromsen funkar precis som den ska. Har inte sprutat olja eller något, mer än oljat kedjan mellan turerna och kan garantera att ingen kedjeolja kom på frambromsen.

Vad kan ha hänt?
  • Re: Plötsligt dålig bromsverkan!

Av:
    marr
    Är det en billig shimanobroms?

Av:
    marr
    Ta av beläggen och kika om där är oljespår på baksidan av dem.

Av:
    Henk2055
    marr skrev:

Shimano BR-M500

Av:
    marr
    Henk2055 skrev:
    marr skrev:

Shimano BR-M500

Läckande ok

Av:
    glitch
    marr skrev:
    Henk2055 skrev:
    marr skrev:

Shimano BR-M500

Läckande ok

+1! Klassisker....

Av:
    Lingon
    Det kan ju också vara gaffeln som läckt lite olja och som du spolat ner på skivan med vattenslangen.
    Men som sagt, det är vanligt att hydraulbromsar börjar läcka

Av:
    Henk2055
    marr skrev:
    Henk2055 skrev:
    marr skrev:

Shimano BR-M500

Läckande ok

Jag inspekterade oket lite noggrannare och mycket riktigt så var det lite oljigt där slangen går in i oket samt att det var en liten oljefilm över hela. Det är en ganska ny cykel så det borde vara en garantisak men då sätter dom ju dit samma skit. Är det värt att skaffa lite dyrare ok och vilka ska man isådana fall satsa på? XT m8000?

Av:
    LucasNilsson
    Deore och uppåt har jag hört ska vara ok.

Haft mina m785 i typ fem år utan problem

Av:
    Novisen
    Har bytt både fram och bak, Rs-785 (ultegra-ok ?), pga läckage efter ca 2år. Har bytt XT-ok efter 1-2år pga läckage. Inga problem med deore på min första cykel för typ 10 år sedan. Tror de lägre serierna är bättre faktiskt, känns så. Om inte annat så är det inte så dyrt att byta när de väl börjar läcka. Håller tummarna att de jag har nu håller länge, annars byter jag till mekaniska.

Av:
    Bengt-re
    Henk2055 skrev:
    marr skrev:
    Henk2055 skrev:
    marr skrev:

Shimano BR-M500

Läckande ok

Jag inspekterade oket lite noggrannare och mycket riktigt så var det lite oljigt där slangen går in i oket samt att det var en liten oljefilm över hela. Det är en ganska ny cykel så det borde vara en garantisak men då sätter dom ju dit samma skit. Är det värt att skaffa lite dyrare ok och vilka ska man isådana fall satsa på? XT m8000?

De håller inte så många månader. Med lite tur lika länge som en kedja.....

Av:
    Henk2055
    Novisen skrev:
    Har bytt både fram och bak, Rs-785 (ultegra-ok ?), pga läckage efter ca 2år. Har bytt XT-ok efter 1-2år pga läckage. Inga problem med deore på min första cykel för typ 10 år sedan. Tror de lägre serierna är bättre faktiskt, känns så. Om inte annat så är det inte så dyrt att byta när de väl börjar läcka. Håller tummarna att de jag har nu håller länge, annars byter jag till mekaniska.

Vilka har du nu?

Av:
    Novisen
    Olika cyklar, nu kör jag med Rs785. Vågar inte byta själv så varje byte kostar runt 1000 med dessa. Har inte riktigt råd så nästa cykel blir en billigare tråkigare med enkla delar.

Av:
    glitch
    Novisen annars kan du ju toka till det och byta märke på bromsen?
    Alternativt lära dig meka själv så kostar det inte så värst :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in