• [OT] Ventilationsfråga - cigarettrök från grannen

Av:
    geologen
    I huset där jag bor, som byggdes ca 2004-2005, har vi fläktdriven ventilation, knuten till köksfläkten. Utsug där (och i badrummet) och sen inblås på fyra ställen strax under taket. Två i vardagsrummet, ett i klädkammaren och ett i sovrummet. Ökar jag köksfläkten så blåser det mer i utblåsen. Över köksfläkten sitter också en värmeväxlare, en stödvärmare (el) och dammfilter. Filtren byts och värmeväxlaren (och ventiler, vid behov) rengörs en gång per år av en ventilationstekniker.

För ett par år sen fick jag en ny granne intill. Han röker. Och när han röker så kommer röken in till mig, som om han satt i rummet intill. Färsk cigarettrök i puffar. Som tur är inte så länge i taget, kanske 5-10 min, men irriterande när det sker. Röklukten är starkast vid utblåsen, så jag tror inte det handlar om att luft sugs in genom springor i väggarna. Det är dessutom tjocka betongelement mellan, så knappast några hål där, och för övrigt är det badrummet och hallen som gränsar till grannen, och i dem luktar det minst!

Jag tycker inte det är rimligt att grannens utluft ska komma in till mig. Innan jag lyfter detta till föreningens styrelse tänkte jag höra mig för här vad det kan bero på och vad det finns för tänkbara åtgärder att vidta. Ska verkligen utluften från grannen kunna komma in i min inluft? Jag vet inte var ventilerna på fasaden sitter, men pga layouten av lägenheterna så känns det inte rimligt att mina ventiler skulle sitta nära grannens, men jag vet ju som sagt inte.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

• Re: [OT] Ventilationsfråga - cigarettrök från grannen

Av:
    marr
    Vi har något liknande fenomen. När grannen lagar mat, då märks det väldigt tydligt i vår garderob....

Av:
    perzzon
    Känna som om det där är väldigt vanligt i gamla hus med är det byggt för bara några år sen känns det ju mer som att något trycker fel I ventilationen. Kanske någon monterat en egen fläkt och trycker ut luft i systemet?

Av:
    geologen
    Jag ser grannens kök utifrån när jag går förbi, och hans köksfläkt ser likadan ut som min, och jag tvivlar starkt på att nån skulle ha ändrat. Med tanke på att det hela kollas av en ventilationstekniker årligen skulle det upptäckas snabbt.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    Bengt-re
    geologen skrev:
    Jag ser grannens kök utifrån när jag går förbi, och hans köksfläkt ser likadan ut som min, och jag tvivlar starkt på att nån skulle ha ändrat. Med tanke på att det hela kollas av en ventilationstekniker årligen skulle det upptäckas snabbt.

Var inte så säker på det... Det finns mindre duktiga ventillationstekniker också. Felanmäl?

Av:
    dardos
    Måhända någon granne som tycker det drar kallt i utblåsen? Proppar någon igen sina utblås kan allehanda märkliga störningar uppstå i ventilationssystemet för grannarna..

Av:
    RikardBeckman
    Det du beskriver är ett ftx-aggregat och då bör alla ha likadana, alltså ett separat för varje lägenhet. Så ända sättet för hans röklukt att ta sig in till dig är genom ditt intag, vilket stämmer med att det luktar värst vid dina tilluftsventiler. Så antinger står han och röker vid ditt intag eller så röker han under fläkten och hans avluft sitter för nära ditt intag.
    Luktar det rök hos dig pga honom så kan jag inte tänka mig annat än att han får ändra rutiner till detta är löst.
    Kontrollera vart era respektive intag/avlufts-huvar sitter...

Av:
    geologen
    RikardBeckman skrev:
    Det du beskriver är ett ftx-aggregat och då bör alla ha likadana, alltså ett separat för varje lägenhet. Så ända sättet för hans röklukt att ta sig in till dig är genom ditt intag, vilket stämmer med att det luktar värst vid dina tilluftsventiler. Så antinger står han och röker vid ditt intag eller så röker han under fläkten och hans avluft sitter för nära ditt intag.
    Luktar det rök hos dig pga honom så kan jag inte tänka mig annat än att han får ändra rutiner till detta är löst.
    Kontrollera vart era respektive intag/avlufts-huvar sitter...

Ok, hur känner jag igen ventilerna? Får ta en vända runt huset i dagsljus och se vad jag kan hitta.

Men bör det vara så att intag och utluft är rejält separerade, eller kan de sitta nära intill? Jag tror inte han står ute och röker.

Av:
    Snakepit
    Troligtvis utblås på taket om köken ligger mot varandra. Intag på fasad.

Kan ibland vara kombihuv på fasad, men brukar man försöka undvika pga risk för kontamination vid vindkast tex.

Av:
    RikardBeckman
    Inte ovanligt att det sitter kombihuvar på fasad för att spara pengar, känns omöjligt att det ska ta sig in om avluften sitter på taket, såvida det inte är felmonterat på ditt så du har intag på taket bredvid hans avluft.
    Borde sitta nån meter ifrån varann om det är kombihuv på vägg. Är rektangulär med avluft rakt ut och intag på sidor eller underifrån. Sök på kombihuv vägg så kommer det nog upp bilder.
    Kan ju även vara felkopplat i grannens kombihuv så det blåser ut på sidorna och in i din.

Av:
    geologen
    Så här ser fasaden ut. Den stora ventilationskanalen som går genom lägenheten skulle mycket väl kunna mynna precis där gallret är i bilden (den lilla kvadraten snett ovanför fönstret). Är det luftintaget då, tro?

luftintag.PNG

I så fall kanske det ändå är så att han röker utomhus, på uteplatsen, och står så det ryker in i mitt intag.

Av:
    Snakepit
    Ser ut som friskluftsintag, ja.

Håll koll och se om han röker ute eller med fönstret öppet.

Av:
    Snakepit
    Snakepit skrev:
    Ser ut som friskluftsintag, ja.

Håll koll och se om han röker ute eller med fönstret öppet.

Läckflödet i en roterande vvx är oftast några få procent, dock rök luktar förstås skarpt i en icke-rökares näsa. Jag känner tex när grannarna vedeldar, men väldigt svagt och då är ju mängden rök betydligt större.

Så din näsa är alltså tipptopp!

Av:
    geologen
    Jag har tyvärr ett extremt känsligt luktsinne. Det är en förbannelse!

Det som känns konstigt är att det luktat rök även i dag, när det ösregnat. Men han kanske tryckte inne under taket...

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-08 00:08 av geologen.

Av:
    RikardBeckman
    Ja det är säkert intaget så måste komma utifrån.. och då går det ju rakt in till dig.
    Eftersom du har ett eget aggregat så är läckflödet i det här fallet oväsentligt då det är mellan din egen från- och tilluft läckflödet spelar in.
    Det från ditt intag går rakt in i din tilluft.
    Han får helt enkelt sluta röka där.

Av:
    Alex Supertramp
    Om du cyklar MTB röker du väl själv braj? Tipsa fanskapet om en bra vape.

"It's all about the bike..."

Av:
    geologen
    Nu luktade det nyss igen, så jag gick ut, och det luktade rök även ute, så det är helt klart så att han röker ute, och då är han bara ett par meter från luftintaget. Synd att inte intaget sitter på motsatt vägg, där det inte finns nån granne nära...

Av:
    marr
    Är klart knepigare att förbjuda någon att röka utomhus antar jag..

Av:
    NickPick
    marr skrev:

Det är snart tid för att eländiga människor inte får röka på uteplatsen / balkongen. Tidsfråga.

Av:
    Hep
    NickPick skrev:
    marr skrev:

Det är snart tid för att eländiga människor inte får röka på uteplatsen / balkongen. Tidsfråga.

Bjud honom på en kaffe när han röker och hävda att han står och röker på en uteservering. Då är det ju snart löst.

Av:
    geologen
    Hep skrev:
    NickPick skrev:
    marr skrev:

Bjud honom på en kaffe när han röker och hävda att han står och röker på en uteservering. Då är det ju snart löst.

Hahahaha!

Jag kan inte säga nåt om att han röker på uteplatsen. Mitt hopp var ju att nåt var felkopplat i ventilationen, men här finns inget att göra.

Av:
    Jimel
    geologen skrev:
    Hep skrev:
    NickPick skrev:
    marr skrev:

Hahahaha!

Jag kan inte säga nåt om att han röker på uteplatsen. Mitt hopp var ju att nåt var felkopplat i ventilationen, men här finns inget att göra.

Fast man kan be honom snällt att stå lite längre bort, borde inte behövas så många meter.

Av:
    geologen
    Uteplatsen är inte mer än några meter. Och så som det oftast blåser kommer det att blåsa från hela uteplatsen mot intaget. Jaja, det är inte mer än några gånger per dag. Inte nån kedjerökare det handlar om.

Av:
    RikardBeckman
    Tycker du ska ta det med föreningen, tror det är upp till dem vad som gäller för ert hus. Det minsta de kan göra är att skriva ihop en rad och då lämna till alla boende vad som gäller för er förening. Samt såklart ha det som rutin att lämna till alla som flyttar in. Är ett bra första steg, kan inte skada.

Av:
    RikardBeckman
    https://www.hsb.se

Går tydligen inte att förbjuda.. men prata med grannen..
    Är det så att han röker på några fasta tider så kan det finnas en tidkanal på ditt aggregat där du kan välja att det är avstängt vissa tider.

Av:
    geologen
    Nej, det är inga fasta tider. Och det finns inga inställningsmöjligheter i fläkten - den är "dum".

Jag tänker inte starta nån konflikt med grannen. Det är hög omsättning på grannarna - han är tredje i samma lägenhet under de snart sju år jag bott här - så det kanske är över om nåt år eller två.

Av:
    Snakepit
    Kolfilter funkar ju på många lukter, kolla upp om man kan komplettera med ett sådant på uteluftskanalen.

Av:
    ooms
    RikardBeckman skrev:
    Tycker du ska ta det med föreningen, tror det är upp till dem vad som gäller för ert hus. Det minsta de kan göra är att skriva ihop en rad och då lämna till alla boende vad som gäller för er förening. Samt såklart ha det som rutin att lämna till alla som flyttar in. Är ett bra första steg, kan inte skada.
    Ni är medvetna att geologen själv är en del av föreningen? Ett bra första steg är väl att lite vänligt påpeka problemet för grannen, istället för att lasta jobb på de stackare som påtagit sig styrelseuppdrag.

Av:
    ooms
    geologen skrev:
    Nej, det är inga fasta tider. Och det finns inga inställningsmöjligheter i fläkten - den är "dum".

Jag tänker inte starta nån konflikt med grannen. Det är hög omsättning på grannarna - han är tredje i samma lägenhet under de snart sju år jag bott här - så det kanske är över om nåt år eller två.
    Varför ska det bli en konflikt? Påpeka problemet lite vänligt, är grannen en normal människa försöker denne anpassa sig.

Av:
    marr
    Sätt en arg lapp i trappan :p

Nä, allvarligt. Har du talats vid något med grannen innan? Någon känsla för vad det är för person? Om så brukar det var ganska lätt att avgöra om det är lönt att försöka.

Av:
    Fältprästen
    Jimel skrev:
    Fast man kan be honom snällt att stå lite längre bort, borde inte behövas så många meter.
    Röklukt kan sprida sig långt, även sidledes. 10-20 meter är inget problem för cigarettrök. Den kan t.o.m. sprida sig nedåt.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Fältprästen
    geologen skrev:

Eller så bor han kvar där i minst sju år han också. :)

Sätt en rökdetektor i inloppet som sedan styr fläkten.

-------------------------------------------------------------------------------------

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Köp ett paket Gevalia och bjud in grannen. Ni kan bli vänner för livet.

Av:
    Alex Supertramp
    Ja, prata med honom och säg att det luktar.

Av:
    1888
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Eller en stänkare.... Fungerar ju på TV:n 😜

Att förklara situationen utan att ställa krav tror jag inte att grannen
    skulle ta illa upp på.

Av:
    Fältprästen
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Bjud in grannen när han skall röka och sätt honom nära fläkten. :)

Av:
    RikardBeckman
    Ja bästa är att prata med honom, vissa människor har respekt för andra...
    Ring Camfil och prata kolfilter med dem, de är duktiga.
    Sen att fläkten är dum beror på styrenheten, går säkert att köpa till en enhet som gör den smart, men hjälper ju inte i det här fallet.

Av:
    twinspark
    Är din och även grannens köksfläkt kopplade till utsuget? Har du fläkt i badrummet också? Om inte, är det sug i frånluftskanalen där?

Av:
    Raggamuffin
    Odla taggbuskar.

// Muffin

Av:
    AddeN
    twinspark skrev:
    Är din och även grannens köksfläkt kopplade till utsuget? Har du fläkt i badrummet också? Om inte, är det sug i frånluftskanalen där?

Han har eget kryddhylleaggregat. = Varje lgh har eget system.

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    jomper
    Hade det varit vår förening och någon lyft frågan till styrelsen så hade den definitivt iaf meddelat samtliga att rökning i närheten av friskluftsintagen bör undvikas. Antagligen har snubben ingen aning om att de sitter just där. Svårt att förbjuda dock.

Och som ickerökare så kan man vara sjukt känslig för röklukt, har bott så att jag kände direkt när grannen under rökte under köksfläkten.. inte helmysigt att göra i sitt sovrum.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Bengt-re
    Du får väl prata till hen....

evilsoldiergiclee.jpg

Av:
    ensamvarg
    jomper skrev:
    Hade det varit vår förening och någon lyft frågan till styrelsen så hade den definitivt iaf meddelat samtliga att rökning i närheten av friskluftsintagen bör undvikas. Antagligen har snubben ingen aning om att de sitter just där. Svårt att förbjuda dock.

Och som ickerökare så kan man vara sjukt känslig för röklukt, har bott så att jag kände direkt när grannen under rökte under köksfläkten.. inte helmysigt att göra i sitt sovrum.

Det gjorde vi flera gånger per år i min förra förening, men det hjälpte föga. Friskluft in under fönstren, och rökare på balkonger och uteplatser var en dålig kombo för medlemmar med allergiska barn.

Geo - be föreningen att få kolla på ritningarna över din lgh och ventilationen, bara för att förstå hur det hänger ihop. Vi hade t.ex. pizzalukt från pizzerian i ”fel” trappuppgång. Ingen fattade varför.

Ensamvargar bits inte, dom går undan.

Av:
    geologen
    Fast det tekniska har vi redan klarlagt i tråden. Grannen röker nära luftintaget till min lägenhet, när han står på sin uteplats. Det är alltså inget fel på ventilationen och inget som hänger samman med grannens ventilation.

Av:
    ForesterGuy
    Nå, rökare brukar ju inte bli så långlivade, de avlider i förtid av lungcancer, KOL och yxmord...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ