• Navångest 2019

Av:
    nadderf
    Söker lite förslag inför beslut kring nav.

Hade i princip bestämmt mig för Carbon Ti X-hub mest pga vikt.

Vilka nav är bra trail/am nav? Hur är industry nine iso naven? 120 punkter och 6 klackar talar för dessa.

Kommer det något nytt inför kommande säsong?
  • Re: Navångest 2019

Av:
    Valhalla_
    Navångest var ett nytt ord för mig. Kör själv alltid på shimanonav pga god tillgång till delar och god tillförlitlighet. Men så har jag ingen hjul-prestige heller...:-)

Av:
    Krompa
    Om pris inte är så viktigt skulle jag titta på Onyx eller möjligtvis nya XTR.

https://onyxrp.com

Av:
    Crossmax
    nadderf skrev:
    Söker lite förslag inför beslut kring nav.

Hade i princip bestämmt mig för Carbon Ti X-hub mest pga vikt.

Vilka nav är bra trail/am nav? Hur är industry nine iso naven? 120 punkter och 6 klackar talar för dessa.

Kommer det något nytt inför kommande säsong?
    Vad är du ute efter? Lägst vikt? Flest greppunkter? Tystast? Vilken drivlina kör du, vilka bromsskivor, eller kvittar det?

---------------------------------------------------

Av:
    Plush
    Industry 9 är ett fint nav (har själv deras Classic Torch 6-bult), kvaliteten är superb.. men det är ett nav som hörs nära nog kilometervis...
    Rekommenderas!

Dock lockar nya XTR och deras Scylence teknologi...

Av:
    nadderf
    Crossmax skrev:
    Vad är du ute efter? Lägst vikt? Flest greppunkter? Tystast? Vilken drivlina kör du, vilka bromsskivor, eller kvittar det?
    Låg vikt är bra, men tänker att det inte är högsta prion.
    Grepppunkter är ganska högt prio, har idag dt240 med standard ratchet, vill nog ha minst 50 iaf. Det får gärna låta så folk flyttar på sig. Bromsskivor spelar ingen roll, sen kör jag shimano men tänkte eventuellt köra med xd body ändå och 11 delad kassett. Tänker att det är lite mer framtidsäkrat.

Plush skrev:
    Industry 9 är ett fint nav (har själv deras Classic Torch 6-bult), kvaliteten är superb.. men det är ett nav som hörs nära nog kilometervis...
    Rekommenderas!

Dock lockar nya XTR och deras Scylence teknologi...
    Låter bra! Gillar att det hörs, lutar nog mest åt rosa i9 nav just nu.

Går XTR att köra 11 delat? Vill inte byta ut di2 gruppen redan än.

Av:
    Crossmax
    nadderf skrev:
    Crossmax skrev:
    Låg vikt är bra, men tänker att det inte är högsta prion.
    Grepppunkter är ganska högt prio, har idag dt240 med standard ratchet, vill nog ha minst 50 iaf. Det får gärna låta så folk flyttar på sig. Bromsskivor spelar ingen roll, sen kör jag shimano men tänkte eventuellt köra med xd body ändå och 11 delad kassett.
    Då låter i9 som ett bra val, men var beredd på att de surrar ordentligt när du coastar. Du kan även kolla in Project 321.

Av:
    nadderf
    Crossmax skrev:
    Då låter i9 som ett bra val, men var beredd på att de surrar ordentligt när du coastar. Du kan även kolla in Project 321.

Hittar project 321 endast från USA? Inga europeiska butiker?

Av:
    D i U
    Rekommenderar hope pro 4! Perfekt för all typ av mtb, rullar å går mil efter mil, alla delar finns som reservdel om dom mot förmodan skulle gå sönder.

Av:
    Crossmax
    nadderf skrev:
    Crossmax skrev:

https://project321.com

Av:
    nadderf
    Crossmax skrev:
    nadderf skrev:
    Crossmax skrev:

https://project321.com

Tack hittade dit senare oxå, verkar va klent med webshopar dock.

Av:
    calmbay
    Går oxå i navtankar då ett nytt hjulpar ska byggas. Har funderat lite kring detta med mkt poe, alltså points of engagement. Det sägs vara en fördel att ha många. Kan förstå det genom att tänka på hur igångtrampet skulle kännas med få ingrepp. Det skulle trampas luft innan bodyn griper in och drar. Men ser en risk med att få mkt pedal kickback med mkt poe. Om det är tätt mellan ingreppen och fjädringen går djupt så vill ju bakhjulet dra pedalerna bakåt vid returfjädring. Nån som jämfört shimano vad de nu har 36 tror jag mot ett med det dubbla eller mer?

Av:
    Berk
    Vad är problemet med dt240 du har idag? Dom har provat kvalitet och det finns converter till nästan alla standard. Du kan byta ut standard ratchet till 54t.

Av:
    NickPick
    Berk skrev:
    Vad är problemet med dt240 du har idag? Dom har provat kvalitet och det finns converter till nästan alla standard. Du kan byta ut standard ratchet till 54t.
    Plus ett!
    Annars 350 om det ska vara nytt. Pris kontra vikt...

Av:
    calmbay
    Vad är standard ratchet på dt? Har br350 på fatbiken och de ger lite luftkänsla. Vill ha direktare i grepp än så på nya hjulen.

Av:
    Berk
    Br350 har, som en vanligt 350, en 18t ratchet. Uppgradera till 36t är mycket trevligare på stokiga stig. Från 36t till 54t ger en mindre stor effekt, men ännu höger ljud (jag tycker inte om det). Jag har en Syntace nav med 45t ratchet och är mycket nöjd med den.

Av:
    nadderf
    Berk skrev:

Inga problem men ska bygga ett par nya hjul, och även om dt skulle funka är det alltid kul att testa något nytt, annars känns det mest tråkigt och safe :)

Vet det går uppgradera till 54, lär oxå ske under vintern.

Av:
    Jensen
    54t går ju absolut att uppgradera till på dt, men dt säger ju även själva att det inverkar på hållbarhet. Det håller säkert bra ändå, men varför tumma på det när man kan få effekten utan att tumma.

Har både industry nine torch och onyx nav. Ett av marknadens mest högljudda och en av marknadens tystaste. 120 Peo vs oändligt. Gillar båda även om onyx rulle bättre pga inget som ligger emot vid frihjulning och gillar numera hur hojen rullar helt tyst, baksidan är att man hör allt annat som skramlar på hojen, med i9 behöver man inte oroa sig för det hahaha. Hade i9 hjul med deras egna ekrar innan. Naven är av hög kvalitet och servicen från i9 är riktigt bra. I9 är lättare än onyx och avsevärt billigare, även om jag skulle välja onyx före, men onyx skulle jag välja före det mesta. I9 ligger där o slås om plats två.

Project321 har man läst mycket gott om. Många säger att deras uppbyggnad/placering av lager är bättre än i9 (de har ju köpt frihjulsmekanismen från i9 tidigare), kör idag egen frihjulsmekanism, som väll finns med 260 poe, finns intygat och höjdljudd, tycker mig dock läst nånstans att de haft lite problem med att oljan som smörjer mekanismen migrerat lite väl fort.

Hope gör fina nav och bra service. Verksr dock som senaste versionen håller sämre än versionen innan, lär ju ändå hålla ok.

Dt för riktigt fina nav, kanske inget exceptionellt med dem på något sätt alls, men de tickar på, är lätta med reservdelar, modulära, ja lite Volvo över dem.

Men roligare att pröva nå ovanligt :-) i9 är rätt modulära med och alla deras torch nav är ju kompatibla med nya shimano microspline, till o med äldre nav, den bodyn ska tydligen vara bakåtkompatibel.

Nya xtr naven är ju intressanta. Har ju dock lite personligen svårt med att de envisas med lös kulor och inre maskinlager. Dessutom verkar de ju ännu vara bristvara

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-30 23:35 av Jensen.

Av:
    nadderf
    calmbay skrev:
    Går oxå i navtankar då ett nytt hjulpar ska byggas. Har funderat lite kring detta med mkt poe, alltså points of engagement. Det sägs vara en fördel att ha många. Kan förstå det genom att tänka på hur igångtrampet skulle kännas med få ingrepp. Det skulle trampas luft innan bodyn griper in och drar. Men ser en risk med att få mkt pedal kickback med mkt poe. Om det är tätt mellan ingreppen och fjädringen går djupt så vill ju bakhjulet dra pedalerna bakåt vid returfjädring. Nån som jämfört shimano vad de nu har 36 tror jag mot ett med det dubbla eller mer?

Skulle inte det hanteras av frihjulet? Bör väl inte snurra padaler bakåt oavsett poe

Av:
    Jensen
    calmbay skrev:

Varför skulle det vara ett större problem med fler poe?

Många säger ju att många poe inte ger nån fördel. Men kan ju själv säga att har man väl skaffat ett med många är det svårt att gå tillbaka. Man kanske inte saknar det om man inte prövat. Men har man väl haft det så är den där känslan i naven av att svara direkt, svår att ersätta

Av:
    nadderf
    Tillbaka på ruta ett, beställde i9 nav och idag en vecka senare får jag info från bike24 att det kan dröja ett par månader eventuellt längre.

Så vad tittar man på för alternativ? Project321 såg bra ut men inte hittat någon återförsäljare lokalt i europa.

Av:
    Crossmax
    nadderf skrev:
    Tillbaka på ruta ett, beställde i9 nav och idag en vecka senare får jag info från bike24 att det kan dröja ett par månader eventuellt längre.

Så vad tittar man på för alternativ? Project321 såg bra ut men inte hittat någon återförsäljare lokalt i europa.
    Är det ett stort problem att beställa från USA då?

Av:
    Jensen
    nadderf skrev:

Visserligen från utanför EU. Men förut (många år sen) så var detta en ok affär http://www.bikehubstore.com

Sen kom jag ju på att dessa finns med. Vet dock inte hur de är. https://bikerumor.com

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-10 00:30 av Jensen.

Av:
    nadderf
    Crossmax skrev:
    nadderf skrev:

Är det ett stort problem att beställa från USA då?

Nej egentligen inte. Men hittar inte i9 utanför heller. Deras egna shop lovar inga datum och hittar ingen kontaktinfo. Har frågag på FB sä får se.

Jensen skrev:
    Visserligen från utanför EU. Men förut (många år sen) så var detta en ok affär http://www.bikehubstore.com

Sen kom jag ju på att dessa finns med. Vet dock inte hur de är. https://bikerumor.com

Tack ska kontakta bikehub!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-10 05:33 av nadderf.

Av:
    Plush
    Det finns kanske i Finland...
    Www.mcarbon.fi
    Dom brukar ha Industry 9.

Av:
    Jensen
    Fördelen med i9 är ju att de är relativt stora numera, etablerade, bra kvalitet och jag har då upplevt bra kundservice från dem.

Av:
    Maakus
    Race face Vault! 120 Poe. Låter betydligt mindre än Industry 9

https://nsmb.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-10 11:20 av Maakus.

Av:
    nadderf
    Plush skrev:
    Det finns kanske i Finland...
    Www.mcarbon.fi
    Dom brukar ha Industry 9.

Tack! Dom har nu sagt 3 veckor! Får se om dom kan levera, låter dock otroligt om Bike24 säger att dom inte kan...

Av:
    happymtb.fr
    Har du kollat med Cykelkraft? Dom i9 nav på sina ibis hjul iaf

========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350 och 550
    - Schwalbe Magic Mary 27.5
    - Rockshox Yari Moco

Av:
    Jensen
    happymtb.fr skrev:
    Har du kollat med Cykelkraft? Dom i9 nav på sina ibis hjul iaf

Beror det inte på att ibis hjul bygga i USA med i9? Är väll nån mer stor tillverkare som gör det, Reynolds?

Av:
    Rattnalle
    De nya tysta XTR känns ju intressanta annars, som någon påpekade i ett av de första förslagen.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Jensen
    Rattnalle skrev:
    De nya tysta XTR känns ju intressanta annars, som någon påpekade i ett av de första förslagen.

Frågan ä bara när det kan levereras. Även en undran, de pratar om poe på det med, men med konstruktionen att ratcheten först dras in i navet, innebär det inte en fördröjning där med? Av bara ren nyfikenhet.

Onyx kan jag ju annars lovorda. Med dyrare än i9 och tyngre (just nu) om det är en faktor.

Men ja nya xtr naven ä intressanta (även om jag önskat mig maskinlager i dem 🤣)

Av:
    Crossmax
    Rattnalle skrev:
    Då måste man å andra sidan köpa åtminstone kassett (Microspline), och sannolikt även bakväxel, växelreglage och kedja.

Av:
    Jensen
    Crossmax skrev:
    Rattnalle skrev:
    Då måste man å andra sidan köpa åtminstone kassett (Microspline), och sannolikt även bakväxel, växelreglage och kedja.

Haha just ja. Glömde jag. Låsa in sig på en body när andra är modulära

Av:
    nadderf
    Det blir i9 ändå! Bikehub hade 2 stycken boost nav liggandes. Dock centerlock och fel färg, men kan inte få allt =)

Av:
    Jensen
    nadderf skrev:
    Det blir i9 ändå! Bikehub hade 2 stycken boost nav liggandes. Dock centerlock och fel färg, men kan inte få allt =)

Snabbt svar.

Av:
    nadderf
    5 arbetsdagar senare anlände naven! Tullfritt och avgiftsfritt!

Första känslan är att dom känns välbyggda och inga kännbara ”glapp” i bodyn :)

B3770880-7B75-49A5-A31B-0F439C279C7A.jpeg

Av:
    Jensen
    nadderf skrev:
    5 arbetsdagar senare anlände naven! Tullfritt och avgiftsfritt!

Första känslan är att dom känns välbyggda och inga kännbara ”glapp” i bodyn :)

Riktigt bra val av nav. Dessutom är de ju framtidssäkra till sen grad att de som än så länge få tillverkare stödjer nya shimano bodyn

Verkar som hubstore ännu en gång levererat

Av:
    nadderf
    Haha om man trodde att ångesten lagt sig... hjulen ekrade och då dyker det upp nav i rätt färg.

Från att inte haft några i9 nav till att ha dubbla uppsättningar...

Av:
    Klavikel
    Pro tip.
    Om du vill ha tystare nav kan du trycka i lite extra fett.
    Det gjorde jag när jag tröttnade på elakt tickande.

Bra med i9 är att dom har frihjulsbody till både Shimano HG, SRAM XD och Shimano's nya Microspline.

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    nadderf
    Klavikel skrev:
    Pro tip.
    Om du vill ha tystare nav kan du trycka i lite extra fett.
    Det gjorde jag när jag tröttnade på elakt tickande.

Bra med i9 är att dom har frihjulsbody till både Shimano HG, SRAM XD och Shimano's nya Microspline.

Tack ska tänka på det men gillar tanken att slippa ringklocka på stigarna!

Ja dom är rätt framtidssäkra så att ha ett extra par liggandes gör kanske inget

Av:
    Jensen
    nadderf skrev:
    Haha om man trodde att ångesten lagt sig... hjulen ekrade och då dyker det upp nav i rätt färg.

Haha shopat två till?

Av:
    nadderf
    Jensen skrev:
    nadderf skrev:

Haha shopat två till?

Visste inte att en butik beställt för fick ingen bekräftelse :p vill helst ha dom i rosa mest för färgen va så snygg! Får se om dom hämtas ut. Dom e inte helt köpta än bara kommit till butiken
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-09 14:03 av nadderf.

Av:
    X-Race
    JBP är Svensk återförsäljare för i9

Av:
    nadderf
    X-Race skrev:
    JBP är Svensk återförsäljare för i9

Tänkte du jag behövde ett tredje par? :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in