Sram Guide R vs RS vs RSC vs Ultimate. Vad är skillnaden?

Octagon

Aktiv medlem
Vad skiljer modellerna åt och vilken vill man ha/inte ha? Jag har bara haft diverse Shimano och Magura och vet inget om Sram bromsar mer än att dom biter sämre/har bättre modulation och använder bromsvätska.

Förkortningarna:
Reach
Swinglink (justerad hävstångskurva)
Contact adjustment (var ska bromsen börja ta och har kullager för handtaget)

Ultimate: Som RSC fast lättare. Titanskruvar och kolfiberhandtag för att reducera köldskador vid vintercykling.

RS är väl den bästa varianten om du är ute efter bättre känsla i bromsen. Dessutom finns RE om du är ute efter mer bett då RE är R fast med code-bromsok.

Senast ändrad:
Utmärkt svar, tack! Kullager och kolfiber är inget jag någonsin saknat på andra bromsar så RS eller RE verkar vara grejen.

Jag hade R från början, men fick RS på ett garantibyte. Kan inte säga att jag märker någon som helst skillnad.

Jag har bara kört med R men skulle nog vilja ha RSC då, enligt hörsägen, kontaktpunktsjustering kan göras från handtaget med bra resultat. Något jag kna sakna ibland när bromsklossar slits.

Har själv Guide på en cykel. Inga Code. Det skiljer väl 30 gram per broms mellan Guide R och Code R. Hade fått för mig att Code var mer problemfri än Guide, problem med kolvar i plast (i reglaget) som fastnar/kärvar? Någon som vet?

mikaeljc sa:
Sixten Fors sa:
Om man vill ha 4-kolvsbromsar från Sram, varför vill man ha Guide? När Code finns? https://r2-bike.com/MTB_4::SRAM_8_1__Set-FW-and-RW__bike-brake-caliper-4-piston

Har Guide på DHn och Code på stigcykel, kan verkligen inte känna någon skillnad. Greppet i däcken är med råge gränssättande.

What. Rejäl skillnad mellan bromsarna. Bytte till Code RSC från Guide RSC(ej S4, gamla oket) och är tvärnöjd, känns som shimano 2-kolvs utan on/off. Olika skivstorlek på cyklarna?

Skillnaden i vikt för mitt par både bak och fram var totalt 115g mer för Code RSC. Största skillnaden är reservoaren, mycket mer vätska och det har reducerat svampigheten med slitna belägg. Guide parat med codeoket får man visserligen fylla på reservoaren när det blir svampigt men utan att öka vikten allt för mycket och ändå ha mer bromskraft.

Om man vill läsa om RE-varianten.
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/...e-systems/product/sram-guide-re-review-51218/

Senast ändrad:
BjornR sa:
What. Rejäl skillnad mellan bromsarna. Bytte till Code RSC från Guide RSC(ej S4, gamla oket) och är tvärnöjd, känns som shimano 2-kolvs utan on/off. Olika skivstorlek på cyklarna?

Skillnaden i vikt för mitt par både bak och fram var totalt 115g mer för Code RSC. Största skillnaden är reservoaren, mycket mer vätska och det har reducerat svampigheten med slitna belägg. Guide parat med codeoket får man visserligen fylla på reservoaren när det blir svampigt men utan att öka vikten allt för mycket och ändå ha mer bromskraft.

Om man vill läsa om RE-varianten.
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/...e-systems/product/sram-guide-re-review-51218/

Tjena!

Nu har jag bara kört Guide RSC med S4 men tycker inte att det är nån förbluffande skillnad att gå upp till Code RSC. Möjligt att gamla oken till Guide var sämre (borde ju vara så) men det är ju en ickefråga eftersom man köper med S4 idag.
Fast till slut blev det Level Ultimate, fick en uppsättning till alldeles för lite pengar.

Jag har ett par Guide R och ett par RSC, det har slutat med att jag ställt bite point så tidigt som möjligt på de senare så att de har väldigt snarlik känsla. Vetefan om jag kan påstå att merpriset är värt det för RSC över R vad gäller modulation/känsla. Swinglink har jag svårt att känna mao.

Tycker f ö modulationen är trevlig för stigcykling men dom är lite klena i stora berg. Blir tillbaka till kralligare bromsar på nästa iteration stora berg-cykel.

De Guide RE som satt på Nuken jag testade ifjol är bland de kralligaste bromsar jag testat på en stig/endurohoj. De Guide rcs jag testade året innan var märkbart klenare.

Luthman Photography sa:
De Guide RE som satt på Nuken jag testade ifjol är bland de kralligaste bromsar jag testat på en stig/endurohoj. De Guide rcs jag testade året innan var märkbart klenare.

Guide-handtag med Code-Ok låter som en kännar-kombo, ungefär som att alla EWS-åkare som kör på Shimano körde XTR-handtag med Saint-ok.

Westman sa:
Luthman Photography sa:

Guide-handtag med Code-Ok låter som en kännar-kombo, ungefär som att alla EWS-åkare som kör på Shimano körde XTR-handtag med Saint-ok.
Guidehandtag med levelok låter ju mer intressant. Lätta ok=låg ofjädrad vikt=snabbare

Utan att veta säger jag att den borde vara det. Det är väl mest justeringsmöjligheter och bättre modulation som borde skilja. Ren kraft borde vara samma. Bortsett från RE då.

Men jag kan som vanligt ha fel.

Luthman Photography sa:
Utan att veta säger jag att den borde vara det. Det är väl mest justeringsmöjligheter och bättre modulation som borde skilja. Ren kraft borde vara samma. Bortsett från RE då.

Det beror väl till viss del på swinglinkens läge. Den ger ju olika mycket kraft beroende på var i slaget handtaget befinner sig (därav bättre modulation?) om jag fattat rätt?
Om det är så, så borde det ju finnas någon som räknat på utväxlingen i swinglinken kontra det billigare handtaget utan swinglink?
Eller är det jag som fattat fel?

Lars.E sa:
Luthman Photography sa:

Det beror väl till viss del på swinglinkens läge. Den ger ju olika mycket kraft beroende på var i slaget handtaget befinner sig (därav bättre modulation?) om jag fattat rätt?
Om det är så, så borde det ju finnas någon som räknat på utväxlingen i swinglinken kontra det billigare handtaget utan swinglink?

Grafen under har du utväxlingen, dock är det gamla elixir som jämförs mot. Så R bör ge mer oomph genom hela slaglängden men ha mer dödzon i början.

Tittar man på servowave så verkar det förklara varför shimano känns på och av med avtagande effekt ju hårdare du trycker, vilket var min erfarenhet med XT M8000.

BR-Guide-RSC-Swinglink-1.jpg

sram-guide-chart-1524575329.jpg

Senast ändrad:
BjornR sa:
Lars.E sa:
Luthman Photography sa:

Grafen under har du utväxlingen, dock är det gamla elixir som jämförs mot. Så R bör ge mer oomph genom hela slaglängden men ha mer dödzon i början.

Tittar man på servowave så verkar det förklara varför shimano känns på och av med avtagande effekt ju hårdare du trycker, vilket var min erfarenhet med XT M8000.

Bra gräv, även om Guide-bromsarna inte var med.
Om Sram har fortsatt med liknande utväxling så bör alltså bromsarna vara exakt lika kraftiga när man bromsar hårt.

happymtb.fr sa:
Kul graf!
Om min bromshandtag förflyttas 60mm då hamnar den en bit på andra sidan av styret...

Haha... Var tvungen att gå och mäta på mina Guide Ultimate.
Dryga 45mm kanske 50mm om man räknar att rörelsen är lite bågformad, sedan bottnar det. Då mätte jag i ytterkant av böjen där man har bromsfingret. Mäter man ute på knoppen(där man inte applicerar kraften vid bromsning) så blir det lite mer.
Men jag tror nog att jag skulle kunna få 60mm om jag ställer ut bromsarna max.

Då behöver du kanske lufta dina bromsar?
På mina bromsar, 2 par Guide och ett par Shimano rör sig handtagen 15 till 20mm innan skivan nyps...

happymtb.fr sa:
Då behöver du kanske lufta dina bromsar?
På mina bromsar, 2 par Guide och ett par Shimano rör sig handtagen 15 till 20mm innan skivan nyps...

Du anar inte hur starka nypor jag har... Det lät jättekonstigt i cykeln innan det bottnade :)
Vid 25 nyps skivorna, sedan går det tyngre och tyngre. Det går att ställa bitepoint tidigare, men jag gillar hur det känns nu.

Jag passar på att fråga i den här tråden då jag inte hittade nån bättre: jag är tydligen feg och bromsar för mycket... När jag har varit extra feg och bromsat både mycket och länge så tar mina handtag (sram rsc) längre och längre ut från styret. Om jag låter bli dom en kort stund så tar de snart där de brukade (en spännande manöver eftersom jag inte brukar vara nere än och då kör snabbare än jag tror mig kunna). Blir allt överhettad och expanderar eller har jag luft i systemet?

Tillbaka
Topp