• Alternativ "inkörning" av dubbdäck?

Av:
    BuTTuS
    Att dubbdäck ska köras in på asfalt är väl de flesta överens om, men vad göra om snön redan ligger djup och asfalt är en bristvara inom mils avstånd? Jag vill ju ut och testa mina nya ISP ikväll...
    Jag har en massagemojäng modell våldsam, kanske man kan ge varje dubb en omgång med den, vad tror ni?

Capture.JPG
  • Re: Alternativ "inkörning" av dubbdäck?

Av:
    skier
    leta rätt på ett stort parkeringsgarage och köra runt runt runt? ;)

Av:
    Lejon
    BuTTuS skrev:
    Att dubbdäck ska köras in på asfalt är väl de flesta överens om, men vad göra om snön redan ligger djup och asfalt är en bristvara inom mils avstånd? Jag vill ju ut och testa mina nya ISP ikväll...
    Jag har en massagemojäng modell våldsam, kanske man kan ge varje dubb en omgång med den, vad tror ni?
    40 km inkörning pratar man om. Blir lång tids massage om varje dubb ska behandlas.
    Jag skulle köra lugnt på is istället för asfalt några mil.

Av:
    zodah
    Cykla på du. Viktiga är väl, där det är asfalt, att inte låsa däcken vid inbromsning och köra lite lugnt i kurvor.
    så hade jag gjort i alla fall.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    BuTTuS
    Lejon skrev:
    BuTTuS skrev:
    40 km inkörning pratar man om. Blir lång tids massage om varje dubb ska behandlas.
    Nja, gissar på att mojängen kan köras mellan 20 och 50 Hz, det kommer ju hjulen aldrig i närheten av :-)
    Jag får testa ikväll helt enkelt!

Av:
    velocipede
    zodah skrev:
    Cykla på du. Viktiga är väl, där det är asfalt, att inte låsa däcken vid inbromsning och köra lite lugnt i kurvor.
    så hade jag gjort i alla fall.

+1

Av:
    Mycketvillhamer
    BuTTuS skrev:
    Lejon skrev:
    BuTTuS skrev:
    Nja, gissar på att mojängen kan köras mellan 20 och 50 Hz, det kommer ju hjulen aldrig i närheten av :-)

Hur ska du kvalitetssäkra ditt experiment då? Jag säger som de andra, kör lugnt, skulle du tappa några dubb så finns det ersättningsdubb att köpa.

Av:
    Lejon
    Mycketvillhamer skrev:
    BuTTuS skrev:
    Lejon skrev:
    BuTTuS skrev:

Hur ska du kvalitetssäkra ditt experiment då? Jag säger som de andra, kör lugnt, skulle du tappa några dubb så finns det ersättningsdubb att köpa.
    Jag gillar ändå det kreativa tänkandet!
    Jag roas också av att föreställa mig någon som kallar sig Buttus och sitter och masserar ett dubb i taget med en ”våldsam massagemaskin”!
    Varför inte testa - om du sen kör hela vintern utan tappade dubb så kanske det funkade?

Av:
    bellasoda
    BuTTuS skrev:
    Lejon skrev:
    BuTTuS skrev:

Frågan är om du simulerar den typ av cykling som får dubben att sätta sig, eller om du simulerar den typ av cykling som får dubben att lossna?

Av:
    Valhalla_
    Inkörning? Äh, 4 mil asfalt är ju stentråkigt, sådant orkar man inte hålla på med.

Jag sladdade rätt ut i skogen med mina. Har tappat ett par tre dubb, resten är kvar. Finns ju kit med massor av dubbar för inga pengar alls. Bara att ersätta de som lossnat om man ids, eller leva med det :-)

Av:
    janolle
    Packad hård snö går fint.

Av:
    NickPick
    Dagens roligaste tråd! 😁😁😁😁😁😁😁👌

Av:
    Sambal Oelek
    Ingen sjö som är frusen då med bar is?

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Posa kör med riktiga dubb.

Av:
    BuTTuS
    Sambal Oelek skrev:
    Ingen sjö som är frusen då med bar is?
    Tyvärr, för mycket snö. Bor ju i norrland för tusan :-)

Miss Lycka 2.0 skrev:
    Posa kör med riktiga dubb.
    Han har väl lagt av? Annars hade man ju kunnat ringa å fråga :-)

Av:
    translokation
    Så länge man tar det lugnt på asfalt som nämnts så är det nog hyfsat lugnt, kanske inte mata på 100% vid accelerationer, jag har kört ISP liteskin ca 15 mil, inkörning 5 mil och tappat 4 dubb bak och 2 fram efter inkörning. Jag gissar att jag tappat dubben när jag glidit av en sten sidledes för det är bara på yttre raderna det lossnat.

Får se efter man kört lite mer hur många dubb som förvinner.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-01-10 13:21 av translokation.

Av:
    Sambal Oelek
    Men asfaltsvägarna då? De borde ju kunna erbjuda hårt underlag dugligt för detta.

Annars ta hojen på en semestertur nu till Gran Canaria, bra pris nu :)

Av:
    Eld
    BuTTuS skrev:
    Jag gissar att massagemojängen tar stryk av dubben och du blir uttråkad och får kramp av att hålla den. Allt detta för ett mycket osäkert resultat.

Av:
    kais01
    isp kommer att släppa dubb även med inkörning. men de är bra på många andra sätt.

köpa reservdubbar är att rekommendera..

Av:
    emmer
    BuTTuS skrev:
    Lejon skrev:
    BuTTuS skrev:
    40km är ju 18-19 tusen dubbisättningar så det blir ju sex minuter per dubb - och 35 timmar om du ska köra varje dubb enskilt - med analvibratorn på full spruta...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    BuTTuS
    Ja tog med en påse dubb i beställningen också, eller rättare sagt två för att få verktyget också... säljs det verkligen inte separat eller tillsammans med aluminiumdubbarna?

Av:
    GurraG
    Posa-dubb. Hålborrad hårdmetall. Står i min "prishylla".
    IMG_1430.JPG
    IMG_1428.JPG

Av:
    Valhalla_
    Taggen inåt eller utåt?

Av:
    BuTTuS
    Får väl nu erkänna att denna idé nu ligger i mappen märkt ”dåliga”. Jag trodde iaf att man skulle kunna jobba in de från fabrik lite sneda dubbarna, men icke, enda resultatet blev ett repigt garagegolv :-) Får väl ge dom en omgång med ”dubbverktyget” när det dyker upp i morgon istället, men sen blir det nog bara att ge sig ut och cykla som vanligt och se vad som händer, det är som sagt för mycket snö på vägarna häromkring för någon inkörning.
    Men, det däck som inte hade poppat vid tre bar gjorde det direkt av vibrationerna så jag väljer att tro jag är något annat revolutionerande på spåret ;-)

Av:
    Doctor C
    kais01 skrev:
    isp kommer att släppa dubb även med inkörning. men de är bra på många andra sätt.
    köpa reservdubbar är att rekommendera..
    Jag är lite skeptisk till att inkörningen gör någon större skillnad. En anledning till detta är att sidodubbarna inte ligger an vid körning rakt fram på asfaltsväg och det är ju dessa som släpper oftast.

Ett ISP som körs i plusgrader på snöfattigt underlag (dvs fel användningsområde) med mycket rötter och småsten kommer att släppa många dubb oavsett man kört in dem eller ej.

Ett ISP som körs i minusgrader och på snö/is tappar få dubb.

Äldre däck tappar färre dubb, gissningsvis pga att gummit blir hårdare. Samma effekt som minusgrader alltså.

Jag kommer att köra in mina däck i skogen fortsättningsvis, men under rätt förutsättningar. Om det visar sig vara en dålig idé får man väl krypa till korset och dra ut på asfaltsvägarna.

Och som ovanstående skriver: Köp reservdubbar.

Av:
    NickPick
    kan lägga in en bild på mitt ISP lite senare. Tappat typ alla dubbarna på slitbanan pga asfalt. Kanske 300 rullmil på det (som bakdäck) dock. Dubbarna blir lösare och lösare för att sedan ramla ur (hålen blir större och större).

Av:
    Eld
    Jag cyklade in mina ISP med väldigt lågt tryck i däcken för att sidodubbarna också skulle få en omgång. Skitjobbigt men bra träning.

Av:
    kais01
    körde in mina på asfalt och med lägre tryck så kantdubbarna skulle masseras. riktigt jobbig träning:(

när jag nyligen kompletteringdubbade efter två vintrar gick det åt en påse 50 styck.

flesta som jag blivit av med var kantdubbar, tror de hakar i stenar? åtm förlorar jag fler i grov och stenig terräng.

Av:
    NickPick
    Två vintrar. Pendlade så det blev mycket asfalt, men sin beskärda del stig också. Hålen är för stora för nya dubbar.
    Framdäcket klarade sig bättre och används än idag.
    20190105_162257.jpg

Av:
    kais01
    vilket oljud det måste varit:)

Av:
    JojjeM
    BuTTuS skrev:
    Får väl nu erkänna att denna idé nu ligger i mappen märkt ”dåliga”. Jag trodde iaf att man skulle kunna jobba in de från fabrik lite sneda dubbarna, men icke, enda resultatet blev ett repigt garagegolv :-)

A for effort :)

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    Sambal Oelek
    BuTTuS skrev:
    Jag trodde iaf att man skulle kunna jobba in de från fabrik lite sneda dubbarna, men icke, enda resultatet blev ett repigt garagegolv :-)
    jag tänkte att man kunde ju säkert jobba in dubbarna på något annat sätt:

1) Leta rätt på en pinne och kapa av den helt rakt, typ 2 dm lång och 2cm diameter kanske
    2) Cykel upp å ner
    3) Lås fast hjulet genom att ställa dig grensle över
    4) Jucka lite på varje dubb. Lägg lite tyngd på så det verkligen masseras bra. Speciellt de som du ser är sneda kör du lite extra på tills de hamnar rätt.

Borde ju funka bra, om du kör systematiskt, börja vid ventilen, varvet runt. 5 sek på varje typ. Det borde inte vara så jobbigt och borde ju bli tillräckligt bra :)

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    BuTTuS skrev:
    Får väl nu erkänna att denna idé nu ligger i mappen märkt ”dåliga”. Jag trodde iaf att man skulle kunna jobba in de från fabrik lite sneda dubbarna, men icke, enda resultatet blev ett repigt garagegolv :-) Får väl ge dom en omgång med ”dubbverktyget” när det dyker upp i morgon istället, men sen blir det nog bara att ge sig ut och cykla som vanligt och se vad som händer, det är som sagt för mycket snö på vägarna häromkring för någon inkörning.
    Men, det däck som inte hade poppat vid tre bar gjorde det direkt av vibrationerna så jag väljer att tro jag är något annat revolutionerande på spåret ;-)
    Man ska ha många ideer för det är inte alla som är bra.

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    Sörmlandsleden
    Akta busen och prostatan bara! Dom kan visa sig användbara senare i livet😂😂

En variant är ju att cykla, kompletteringsdubba, cykla osv. Tills du tycker du vill ha ett nytt däck, då bytar du. Så gjorde jag funkade bra.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ