• Ni som kör Roval Control SL

Av:
    Olaväxjö
    Hur är dessa hjulen?

Vad finns mer i motsvarande klass?
  • Re: Ni som kör Roval Control SL

Av:
    pilxtr15
    BRAAAAAAAAA HAR TRE OMGÅNGAR HELNÖJD

XTR

Av:
    Olaväxjö
    pilxtr15 skrev:
    BRAAAAAAAAA HAR TRE OMGÅNGAR HELNÖJD

Då kan du ju sälja ett par till mig:)?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-10 19:31 av Olaväxjö.

Av:
    pilxtr15
    Hej har nu fyra mtb så jag använder alla paren, dom prisjusta hjulen som finns, lättservade.

XTR

Av:
    Supersonic
    Jag har kört dessa hjul på Epic S-Works men håller inte alls med hyllningskören här ovan.

Min erfarenhet och syn är denna. Visst Roval SL är lätta och rappa, men Spech har skapat de kvaliteterna på bekostnad av styvheten. Jag är ingen tung cykilst (72 kg) och har heller inte särskilt mycket pulver i benen, men hjulen flexar ändå mer än önskvärt.

Har man kört ett par ENVE vet man hur styva hjul beter sig. Det är milsvidt från Roval SL-hjulens flex.

Mitt främsta tips är DT Swiss XRC 1200. De har styvheten, rappheten, lättheten, superlätta att göra tublösa, allt i ett.
    https://www.bike24.com

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev

Av:
    shro0maz
    annars har Du Roval Traverse SL, dom är kraftigare och betydligt styvare än control. Dom kör Control på sina Epic hojjar där vikten är prio, men traverse på t.ex S-Works Stumpjumper, är brutalt nöjd med mina, dragit ett par hårda genomslag upp för trappor elelr i skogen men inte ett märke eller tendens att ge sig.

Av:
    Olaväxjö
    shro0maz skrev:
    annars har Du Roval Traverse SL, dom är kraftigare och betydligt styvare än control. Dom kör Control på sina Epic hojjar där vikten är prio, men traverse på t.ex S-Works Stumpjumper, är brutalt nöjd med mina, dragit ett par hårda genomslag upp för trappor elelr i skogen men inte ett märke eller tendens att ge sig.

Ja men dom känns väll lite grova till min epic

Av:
    NickPick
    Supersonic skrev:
    Jag har kört dessa hjul på Epic S-Works men håller inte alls med hyllningskören här ovan.

Min erfarenhet och syn är denna. Visst Roval SL är lätta och rappa, men Spech har skapat de kvaliteterna på bekostnad av styvheten. Jag är ingen tung cykilst (72 kg) och har heller inte särskilt mycket pulver i benen, men hjulen flexar ändå mer än önskvärt.

Har man kört ett par ENVE vet man hur styva hjul beter sig. Det är milsvidt från Roval SL-hjulens flex.

Mitt främsta tips är DT Swiss XRC 1200. De har styvheten, rappheten, lättheten, superlätta att göra tublösa, allt i ett.
    https://www.bike24.com

Det kan även vara skillnad på moderna roval control sl, för du hade väl de gamla?

Jag är nöjd med mina. Styvheten är som alltid bra med kolfiber. Upplevs styvare än mina kinakol som för övrigt fick hög ekerspänning då kineserna var lite sådär med själva ekerspänningen. Slappt som tusan (vilket gör att hjul blir svajiga).

Däremot är jag inget proffs, men hjulen går i världscupen osv. Bra andrahandsvärde har dom också.

Av:
    Supersonic
    Har ägt ett flertal Epic S-Works och Stumpjumper HT från 2012 års modell och framåt, har även kört Epic S-Works 2018. Så min erfarenhet bygger på många hundra mil och rätt god erfarenhet av dessa hjul och de olika versionerna av dem. Liksom andra hjultyper av högsta nivå.

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-10 21:26 av Supersonic.

Av:
    NickPick
    Supersonic skrev:
    Har ägt ett flertal Epic S-Works och Stumpjumper HT från 2012 års modell och framåt, har även kört Epic S-Works 2018. Så min erfarenhet bygger på många hundra mil och rätt god erfarenhet av dessa hjul och de olika versionerna av dem. Liksom andra hjultyper av högsta nivå.

Jag vet att du bara har de bästa cyklarna, men jag visste inte att du hade cyklat på en med control sl boost. Anser dock att ekrarna gör mycket av styvheten och är det ganska få DT Rev så där är det ju såklart lite svaj. CX ray hade förmodligen varit styvare?
    För övrigt är jag rätt säker på att varken du eller jag (på våran relativt väldigt låga nivå) egentligen känner sådan stor skillnad, men bra hjul är ändå bästa investeringen.
    Har som så många andra tävlat med Crest MK3 utan bekymmer också. har man 1,3 bar i däcken och heldämpat samt inga utförsskills så är det verkligen ingen dealbreaker till vinst eller förlust i en tävling (så länge de håller).

För övrigt kan man köpa GAMLA roval control sl billigt i staterna. Endast 700usd. https://rovalcomponents.com

Av:
    TS975
    Jag har ett par från 2018 med 25 mm innerbredd på min Spark. Supernöjd! Styva och fina.

Av:
    Lefty
    Har både Crest Mk3, Hollowgram. MCFK och ENVE-hjulpar till min Scalpel-Si.
    Vågar påstå att jag vid en blindtest lätt skulle kunna avgöra om dom mkt flexigare Crest-hjulen satt på.
    Å då e jag heller ingen elitcyklist...

Av:
    Olaväxjö
    Vad tror ni om desss??

https://www.chainreactioncycles.com

Av:
    Spacekitty
    Olaväxjö skrev:
    Vad tror ni om desss??

https://www.chainreactioncycles.com

Att dom är nästan ett havlkilo tyngre än Roval Control SL.

=^.^=

Av:
    grenhall
    NickPick skrev:
    Supersonic skrev:

Jag vet att du bara har de bästa cyklarna, men jag visste inte att du hade cyklat på en med control sl boost. Anser dock att ekrarna gör mycket av styvheten och är det ganska få DT Rev så där är det ju såklart lite svaj. CX ray hade förmodligen varit styvare?
    För övrigt är jag rätt säker på att varken du eller jag (på våran relativt väldigt låga nivå) egentligen känner sådan stor skillnad, men bra hjul är ändå bästa investeringen.
    Har som så många andra tävlat med Crest MK3 utan bekymmer också. har man 1,3 bar i däcken och heldämpat samt inga utförsskills så är det verkligen ingen dealbreaker till vinst eller förlust i en tävling (så länge de håller).

För övrigt kan man köpa GAMLA roval control sl billigt i staterna. Endast 700usd. https://rovalcomponents.com

Tack för det tipset. Har mailat och kollat om det går att få skickat direkt hit utan omvägen via en frakthanterare i USA. Vad innebär det med "GAMLA" för övrigt? Det enda som skiljer mot de nyare är väl att de nyare har boost bak också?

Nevermind. Det är Torque Tube fram och det är bara kompatibelt med RS-1-gafflar som jag förstod det.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-11 10:12 av grenhall.

Av:
    shro0maz
    tänk på att specialized har 5års garanti på all kolfiber OM du är första ägare, som andra ägare haru du 0 garantier, kan vara värt att ta med i köpet. släng på ett par nya o sälj dom efter 5år o köp nytt igen, eller behåll.

på frågan om dom är lite grova, vette tusan hur breda control Sl är, men mina traverse är 30mm innermått o väger ingenting, gissar att ett av mina däck väger mer än båda fälgarna ihop ( butcher grid 2.6x29 väger bly) men fälgarna är riktigt styva o fina!

Av:
    HåkanC
    NickPick skrev:
    Upplevs styvare än mina kinakol som för övrigt fick hög ekerspänning då kineserna var lite sådär med själva ekerspänningen. Slappt som tusan (vilket gör att hjul blir svajiga).
    Nja, om inte ekrarna är så slappa att de blir helt lösa när hjulet belastas (det brukar höras som "knäppanden" då) blir inte hjulet styvare om ekrarna spänns. En metalls styvhet är oberoende av hur spänd den är.

Det finns det även mätningar på hjul som visar, tex denna

Från: http://sheldonbrown.com (Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?")

NickPick skrev:
    Anser dock att ekrarna gör mycket av styvheten och är det ganska få DT Rev så där är det ju såklart lite svaj. CX ray hade förmodligen varit styvare?
    Nja, igen
    Det skiljer i praktiken minimalt i styvhet mellan DT Rev och CX Ray.
    Hos de stålsorter som används till ekrar skiljer det i praktiken inget i styvhet, även om det kan skilja i styrka,
    Skillnaden i vikt mellan DT Rev och CX Ray är minimal och därför är även skillnaden i styvhet mellan dem minimal.

Men med fler ekrar blir förstås hjulet styvare. Men fåekrade hjul säljer bättre.

NickPick skrev:
    bra hjul är ändå bästa investeringen.
    +1

/Håkan

Av:
    poqa
    shro0maz skrev:
    tänk på att specialized har 5års garanti på all kolfiber OM du är första ägare, som andra ägare haru du 0 garantier, kan vara värt att ta med i köpet. släng på ett par nya o sälj dom efter 5år o köp nytt igen, eller behåll.

på frågan om dom är lite grova, vette tusan hur breda control Sl är, men mina traverse är 30mm innermått o väger ingenting, gissar att ett av mina däck väger mer än båda fälgarna ihop ( butcher grid 2.6x29 väger bly) men fälgarna är riktigt styva o fina!

De har dock inte "Crash replacement" i norden.

Av:
    lundatok
    Jag bytte från vanliga Roval Control, alltså den gamla, smala fälgen till de nya Boost Control SL med den nya, rundare profilen.

De var riktigt bra, pallar mina 90 kg helt ok.

Av:
    Olaväxjö
    lundatok skrev:
    Jag bytte från vanliga Roval Control, alltså den gamla, smala fälgen till de nya Boost Control SL med den nya, rundare profilen.

Ja jag väger ju lite mer än 90:)

Av:
    Spacekitty
    Olaväxjö skrev:
    lundatok skrev:

Hjulen är godkända för 109 kg totalt. Vad väger du + cykel?

=^.^=

Av:
    Olaväxjö
    Spacekitty skrev:
    Olaväxjö skrev:
    lundatok skrev:

Ja det klarar jag:) men trodde fälgarna klarade 120kg hade jag för mig jag läst nånstans

Av:
    TS975
    Olaväxjö skrev:
    Spacekitty skrev:
    Olaväxjö skrev:
    lundatok skrev:

Ja det klarar jag:) men trodde fälgarna klarade 120kg hade jag för mig jag läst nånstans

Mina Roval Control SL (2018) 25 mm ska vara godkända för 120 kg.

Av:
    Olaväxjö
    TS975 skrev:
    Olaväxjö skrev:
    Spacekitty skrev:
    Olaväxjö skrev:
    lundatok skrev:

Mina Roval Control SL (2018) 25 mm ska vara godkända för 120 kg.

Ja då hade mitt minne rätt:)

Av:
    Spacekitty
    Skärmavbild 2019-01-11 kl. 18.52.22.png

=^.^=

Av:
    HåkanC
    Olaväxjö skrev:
    trodde fälgarna klarade 120kg hade jag för mig jag läst nånstans
    Är du medveten om att det är skillnad på hjul och fälgar?

/Håkan

Av:
    Olaväxjö
    HåkanC skrev:
    Olaväxjö skrev:
    trodde fälgarna klarade 120kg hade jag för mig jag läst nånstans
    Är du medveten om att det är skillnad på hjul och fälgar?

/Håkan

Ja vet att de heter hjul men blir lätt att man skriver fälgar ist:)

Av:
    HåkanC
    Olaväxjö skrev:
    Är du bildåre i grund och botten,
    eller är det bara din vokabulär som är det?

/Håkan

Av:
    Olaväxjö
    HåkanC skrev:
    Olaväxjö skrev:
    Är du bildåre i grund och botten,
    eller är det bara din vokabulär som är det?

/Håkan[/

Ja jag började ju med att bygga en del styling bilar en gång i tiden.

Av:
    TS975
    Spacekitty skrev:
    Rider weight including gear = 109 kg. Inte inkluderat cykel väl... eller? Är säker på att mina är specificerade för max 120 kg totalt. Vilket ger utrymme för en 11 kg cykel.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    poqa skrev:
    shro0maz skrev:

De har dock inte "Crash replacement" i norden.
    Irriterande😡
    Misstänker att det är samma med enves alla garantier och crach replacement.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ