• Re: Biltemas kemikalier - vad tycker ni?

Av:
    Örjan Lax
    :-)

Av:
    Herr Thomas
    Bengt-re skrev:
    Herr Thomas skrev:
    jag använder en rad Biltemaprodukter både till mina cyklar och till mina bilar och det fungerar alldeles utmärkt. Kedjeolja på flaska använder jag till vintercykeln och den rullar på sopsaltad cykelbana och det är i princip det värsta man kan utsätta sin cykel för.
    På racern, fincyklng sommartid i torrt väglag, använder jag teflonolja och den är inte köpt på Biltema.

Varför använder du PTFE på sommaren? Hatar du livet?

Den lilla flaska jag har kommer räcka +10 år med nuvarande förbrukning. Det finns betydligt värre saker att oroa sig för här i värden.

Av:
    geologen
    Flitig konsument. Kör med deras marintvåtaktsolja i utombordaren, och även deras växelhusolja, marinsmörjfett och motorkonserveringsolja. Till segelbåten har jag använt deras teflonsprej till mastliket och köpt (men ännu inte hunnit använda) tvåkomponentsfärg till sittbrunn och inredning. När jag hade bil använde jag deras spolarvätska, kylarvätska, styrservoolja och avfettningsmedel. Däremot kan jag inte komma ihåg att jag använt nån av deras kemikalier till cykeln.

Aldrig blivit missnöjd med nåt av detta.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Bengt-re
    Fy fan...

Av:
    geologen
    Que?

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Tomcaten
    Bra. Funktionella helt ok men inget av deras motor-olja skulle jag nånsin ha hällt ned i min porsche eller numera MB.

Svårt att få bra o kunnig hjälp av deras butikspersonal.
    Går du till mekonomen så blir det nästan aldrig fel, de verkar bara ha bra kunniga butikssäljare som trots lönen riktigt nördar ned sig i sina produkter.

Av:
    Rattnalle
    Tomcaten skrev:
    Bra. Funktionella helt ok men inget av deras motor-olja skulle jag nånsin ha hällt ned i min porsche eller numera MB.

Svårt att få bra o kunnig hjälp av deras butikspersonal.
    Går du till mekonomen så blir det nästan aldrig fel, de verkar bara ha bra kunniga butikssäljare som trots lönen riktigt nördar ned sig i sina produkter.
    Mekonomen är spretiga som fan. Jag har nog bara fått kvalificerad hjälp i en av fem butiker. Beror helt på handlaren.

Kör inte du gamla bilar som är designade för oljor som är så dåliga att de inte går att köpa idag? Dvs vilken skit som helst borde duga.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Valhalla_
    Tomcaten skrev:
    inget av deras motor-olja skulle jag nånsin ha hällt ned i min porsche eller numera MB.

Here we go again.
    Vad tror du kommer hända?

Av:
    TrpplX
    Har kört med den här som kedjeolja på MTB ett bra tag nu.
    Good stuff
    FAD509BA-E5EB-4A2C-9E18-7C9EAAAD6895.jpeg

Av:
    ooms
    Det är få saker som är så standardiserade som motorolja. Bara klassningen är uppfylld så kan man i princip hälla i vad som helst. Men självklart finns ju skillnader ändå. Och som vanligt finns ingen anledning att handla på Biltema eller annat svenskt "lågpris"ställe då märkesoljor går att köpa billigare från Tyskland.

Av:
    Tomcaten
    Motorolja är inget som man snålar in på. Nej Biltemas håller inte en tillräckligt hög nivå.

Robin 19 år i Västerhaninge som gillar att bränna på parkeringar kan hälla det i sin Volvo turbo.

Jag hällde alltid i Castrols finaste i Porschen, Magnatec.

Av:
    Rattnalle
    ooms skrev:
    Det är få saker som är så standardiserade som motorolja. Bara klassningen är uppfylld så kan man i princip hälla i vad som helst. Men självklart finns ju skillnader ändå. Och som vanligt finns ingen anledning att handla på Biltema eller annat svenskt "lågpris"ställe då märkesoljor går att köpa billigare från Tyskland.
    För den som behärskar näthandel och har framförhållning, absolut. Men ska det handlas över disk eller den ska vara i näven nu är det typ Biltema att välja på i hygglig prisklass.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Rattnalle
    Tomcaten skrev:
    Motorolja är inget som man snålar in på. Nej Biltemas håller inte en tillräckligt hög nivå.

Robin 19 år i Västerhaninge som gillar att bränna på parkeringar kan hälla det i sin Volvo turbo.

Fantastiskt hur det går att vara så mottaglig för reklam att märke blir viktigare än klassning :-)

Av:
    Örjan Lax
    Rattnalle skrev:
    Tomcaten skrev:

Fantastiskt hur det går att vara så mottaglig för reklam att märke blir viktigare än klassning :-)
    Ungefär som dom som bara måste cykla LVG med Rapha-kläder när det finns ett stort antal alternativ.

Av:
    Tomcaten
    Eller så råkar märket vara av så bra klassning så det räcker med att man skjuter till o skriver det.
    Yeah säger internet-råttan, "Shoot from the Hipp"

/Schweinklasse

Av:
    Drosa
    Örjan Lax skrev:
    Rattnalle skrev:
    Tomcaten skrev:

Ungefär som dom som bara måste cykla LVG med Rapha-kläder när det finns ett stort antal alternativ.

👍😊

Av:
    ooms
    Tomcaten skrev:

Om du inte snålar, varför köpte du Magnatec? Castrol finaste heter Edge, tidigare SLX. Magnatec är en nivå ned.

Av:
    jonja
    Även bilbatterierna verkar lite so-so. 57% av uppgiven kapacitet borta efter 6 omladdningar, hur är det öht möjligt?
    https://www.batteriexpressen.se

Även om Bosch S5 var mer än dubbelt så dyr i mitt fall, kändes det ändå som fel ställe att spara på. Och Bosch:en blir knappast dyrare om man räknar på total livslängd och totalt antal lyckade vinterkallstarter.

Av:
    Eld
    Ok... kedjeolja, motorolja, bilbatterier... samma sak alltihop?

Av:
    Valhalla_
    Tomcaten skrev:
    Eller så råkar märket vara av så bra klassning så det räcker med att man skjuter till o skriver det.

/Schweinklasse

Märke och klassning är helt olika saker. Dessutom är Magnatec inte castrols finaste, snarare castrols budget-syntet,i grunden en högraffinerad mineralolja.

Av:
    ooms
    jonja skrev:
    Även bilbatterierna verkar lite so-so. 57% av uppgiven kapacitet borta efter 6 omladdningar, hur är det öht möjligt?
    https://www.batteriexpressen.se

Även om Bosch S5 var mer än dubbelt så dyr i mitt fall, kändes det ändå som fel ställe att spara på. Och Bosch:en blir knappast dyrare om man räknar på total livslängd och totalt antal lyckade vinterkallstarter.
    Varför köpa bara det näst bästa? Självklart kör man Banner! Inköpt i Tyskland, till pris en bra bit under Biltemapris!

Av:
    Tomcaten
    Valhalla_ skrev:
    Tomcaten skrev:

/Schweinklasse

Märke och klassning är helt olika saker. Dessutom är Magnatec inte castrols finaste, snarare castrols budget-syntet,i grunden en högraffinerad mineralolja.

Nu talar jag alltså om en korrelationen emellan de två, alltså X sammanfaller emellan de bägge två högt upp!

Jag minns inte helt och hållet om det var magnatec, det är en variant som jag minns. Något som jag också minns men utelämnade var att jag valde "rätt" olja efter samråd med tekniskt insatt olje-magnat på försäljningstället. Alla nöjda?

Av:
    NickPick
    HåkanC skrev:
    Sebastian64 skrev:
    Vad tycker ni om Biltemas kemikalier
    ...
    Vad skulle ni rekommendera för produkter? Har ni märkt stor skillnad?
    Den här biltemakemikalien använder, och rekommenderar, jag. Jag har använt >10l (utspädd 50%) senaste månaden

Skillnaden märks ffa i min plånbok, ingen signifikant skillnad ngn annanstans

/Håkan

Luktar den inte lite hemkokat? Helt klart bra.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in