• Vitus Nucleus vs Sentier

Av:
    Mac390
    Tjenare,
    Vill börja med att be om ursäkt om det redan finns trådar om detta, men inte riktigt hittat de svar som jag söker.
    Har gottat ner mig i trådar om prisvärd mtb (6-10tkr) och det flesta slutar i Vitus Sentier 29 alt Nucleus 29... Eller om det bara är Sixten som styr dit??.. ;-)

Jag är 40+, kort (175cm) och tjock (90+) men ett jädra pannben, som vill ta nästa steg i ”karriären”...
    Hankar runt på en ”modifierad” Giant Roam disc 2 29” som trots allt funkat hyggligt på de träningsrundor som jag kör på. Skogs-/grus-/asfaltsvägar, ytterst sällan (av förklarliga skäl...) ute på stigar och så. Och har faktiskt kört 2 Cykelvasor på den.... Det ni!!
    Det är väl på dessa underlag jag kommer fortsätta köra på men även ta nästa steg ut i skogen men gillar fart/kondition före tekniskt svåra rundor.
    Vad rekommenderar ni och ska man ha ”dropper”(??) då?
    Just nu så ligger det ute 2 olika Sentier 29. VR 11.999:- och den andra står det inget på men (Deore) inom parantes för 9990:-
    Nucleus 29 VR 5899:- och VRS 7099:-
    Vad är skillnaden mellan modellerna och inom resp modell?
    Rekommenderar ni helt andra modeller med tanke på att jag kör mer XC (räknas det som det??)
    Tacksam för tips och förslag samt storlek. Tror min gamla är en L, men kanske mer bara för att det var en bra storlek när jag ”bara skulle komma ut” och kändes bekvämt där och då vid köp.

Ha de gott!
    /M
  • Re: Vitus Nucleus vs Sentier

Av:
    jonte987
    Vitus rapide finns också för 2019 om du vill ha mer XC.
    Skillnaden mellan Sentier & Rapide mot Nucleus är väl främst att den senare inte har boost hjul om man tycker det är viktigt. Finns säkert mer som jag inte begriper. Det är nog väldigt oklart om du och jag märker nån skillnad på modern och gammal standard men om man sen ska hålla på och uppgradera och mecka så vill åtmonstone jag har rätt grund att stå på.

Av:
    Mac390
    Tack för svar Jonte. ”Upptäckte” precis Rapiden då det var någon annan som frågat om den i annat inlägg precis. Du har nog rätt att vi/jag nog inte märker nån direkt skillnad, lite därför jag även frågade om Nucleus-en, priserna springer snabbt iväg uppåt annars... Har väl förstått så mycket att man ska tänka utanför boxen och inte köpa i den prisklassen på de vanliga kedjorna här i Sv, för då låter det som att det är äldre konstruktion och sämre delar.

Av:
    Sixten Fors
    Har du råd, välj Sentier 29 framför Nucleus 29. Har du råd, välj Sentier 29 VR framför Sentier 29 :)
    Det blir någon tusing dyrare för varje steg, men man får väldigt mycket för pengarna.
    På Sentier får man lättare/bättre gaffel, fler/bättre växlar, bättre vevparti, bättre bromsar med kortare/trevligare handtag i BL-MT500 jmf med BL-MT400. Allt detta för "bara" 2 K. I övrigt finns lite fler tips i granntråden. https://happyride.se

Storlek? Både M och L funkar.
    Dropper? Man klarar sig utan, men det är roligare med. Väljer du Large med längre sadelrör är det extra bra med en dropper som har lång stackhöjd, som OneUp 150 mm, med bara 37 mm stack. https://www.bike-components.de
    I annat fall finns den billigare Brand-X https://www.wiggle.se med ca 65 mm (?) stackhöjd vilket gör att man kanske måste välja kortare 120 mm slaglängd.

Av:
    Mac390
    Tack för svar Sixten!
    Såg svaret där samt lite annat du svarat på tidigare i samma ämne och har väl förstått att det är Sentier jag ska ha.... Får väl spara in på lite annat så det kan bli en VR och hoppas att den finns i lager då.. ;-)
    Dropper känns lite överkurs just nu med tanke på var jag kör men går ju alltid att komplettera med senare.

Av:
    Pastor Hannes
    Om du kör på en Sentier large och tänker dig en billigare dropperstolpe som brand-x kommer nog inte en 150 mm funka till din längd. Jag är 185 cm och har min 150 mm brand-x i botten på en large. Det är precis lagom, jag vill absolut inte ha sadeln högre. Jag har iofs kortare ben än genomsnittet tror jag.

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---

Av:
    OlofSx
    Jag impulsköpte en Nucleus 29 VR i December som jag fick levererad precis innan jul och jag rekommenderar den verkligen inte.

- Tung: 14.9kg (med medöljande pedaler) i L för en hardtail är rätt dåligt.
    - Sämsta sadelstolpen som jag någonsin varit med om, där det inte går att få till plan vinkel, antingen för mycket neråt eller för mycket uppåt
    - Slarvigt packad där bromsslangen fram blivit böjd i väldigt hård vinkel pga styret inte satt fast ordentligt, så bromsslangen fick ta vikten under transport.
    - Klingorna på Suntour-vevpartiet växlar kasst och känns inte stabilt alls oavsett hur framväxeln ställs in.
    - Trots att jag är klen och lätt så har den knipsat av två kedjor, även här misstänker jag det undermåliga vevpartiet.
    - Tveksam till naven från KT = "Kun Teng", tycker baknavet ger ifrån sig ett missljud ibland när jag trycker till ordentligt och svänger samtidigt, men svårt att säga exakt.
    - Finishen på ramen är usel och den chippar bara man tittar på den typ. Därfär skickar de med en burk färg...

Överlag känns den i klass med en cykel från Decathlon, eller tom Biltema.

Storleksmässigt så kan nog en L passa till dig också, jag är 184cm med 88cm benlängd, och den känns på vippen till liten faktiskt.

Hade förväntat mig mycket mer då jag tidigare haft ett par av de billigaste cyklarna från Canyon, och de har en *helt* annat kvalitetsnivå på det mesta förutom möjligtvis däck och framdämpare som har rätt bra spec för priset hos Vitus.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-11 15:45 av OlofSx.

Av:
    Mac390
    Oj, det var ord och inga visor. Varit inne på Nucleus av ekonomiska skäl, då den fått bäst i test flera (3-4??) år i rad i kategorin sub £500 och slår många i sub £750. Själv inte kunnig eller erfaren mtb:are så vet inte riktigt vad jag ska titta efter. Men tack för svar.

Av:
    pripps
    OlofSx skrev:
    Jag impulsköpte en Nucleus 29 VR i December som jag fick levererad precis innan jul och jag rekommenderar den verkligen inte.

- Tung: 14.9kg (med medöljande pedaler) i L för en hardtail är rätt dåligt.
    - Sämsta sadelstolpen som jag någonsin varit med om, där det inte går att få till plan vinkel, antingen för mycket neråt eller för mycket uppåt
    - Slarvigt packad där bromsslangen fram blivit böjd i väldigt hård vinkel pga styret inte satt fast ordentligt, så bromsslangen fick ta vikten under transport.
    - Klingorna på Suntour-vevpartiet växlar kasst och känns inte stabilt alls oavsett hur framväxeln ställs in.
    - Trots att jag är klen och lätt så har den knipsat av två kedjor, även här misstänker jag det undermåliga vevpartiet.
    - Tveksam till naven från KT = "Kun Teng", tycker baknavet ger ifrån sig ett missljud ibland när jag trycker till ordentligt och svänger samtidigt, men svårt att säga exakt.
    - Finishen på ramen är usel och den chippar bara man tittar på den typ. Därfär skickar de med en burk färg...

Överlag känns den i klass med en cykel från Decathlon, eller tom Biltema.

Storleksmässigt så kan nog en L passa till dig också, jag är 184cm med 88cm benlängd, och den känns på vippen till liten faktiskt.

Hade förväntat mig mycket mer då jag tidigare haft ett par av de billigaste cyklarna från Canyon, och de har en *helt* annat kvalitetsnivå på det mesta förutom möjligtvis däck och framdämpare som har rätt bra spec för priset hos Vitus.
    Gick kedjan av pga ett undermåligt vevparti?

Av:
    OlofSx
    pripps skrev:
    Gick kedjan av pga ett undermåligt vevparti?

Tar gärna emot idéer på vad orsaken kan vara så att jag har lite mer på fötterna när jag tänkt kontakta Wiggle i helgen.

Låt oss fortsätta den här diskussionen i en ny tråd istället för att hijacka denna:
    https://happyride.se

Av:
    OlofSx
    För att fortsätta min kritik mot Vitus/Wiggle så var den cykel jag fick helt oinställd vad gällde växlarnas ändlägen och allmän justering.

Vilket iofs inte är så svårt att fixa men när de också skickar med en checklista där de kryssat i att deras tekniker dubbelkollat att allt är perfekt justerat så känns det ju som ett hån, speciellt eftersom de även vänder sig till nybörjare inom sporten som kanske inte har så lätt att fixa det själva.

Dessutom anser jag att längden på höljen och bromsslangar är helt åt skogen.

När de skickar en cykel för recension tror jag de säkerligen är duktiga på att se till att de skött detta ordentligt, men för riktiga kunder verkar det inte fungera.

Av:
    OlofSx
    Jag köpte en Nucleus för att pröva Vitus och planen var att om jag var nöjd uppgradera till en Sentier/Rapide om ett år eller så, nu är jag det inte, så nästa cykel blir inte en Vitus.

Kanske nån av dessa om man ska hålla sig till ca 9000:

- Rose Count Solo 1
    - Canyon Grand Canyon AL 4.0
    - Radon ZR Team 7.0

Kan vara värt att kolla på för TS också, även om de inte är Sixten-godkända ;-)

Av:
    jonte987
    Jag tror få köper vitus för finish. För mig är det I alla fall ointressant. Är den billigare än andra märke så är det av en anledning.

Vad gäller växeljustering så är det för jävligt men å andra sidan har jag gett upp att få växlarna professionellt justerade. Av okänd anledning blir det bättre om man följer random guide på internet.

Av:
    Sixten Fors
    Mac390 skrev:
    Oj, det var ord och inga visor. Varit inne på Nucleus av ekonomiska skäl, då den fått bäst i test flera (3-4??) år i rad i kategorin sub £500 och slår många i sub £750. Själv inte kunnig eller erfaren mtb:are så vet inte riktigt vad jag ska titta efter. Men tack för svar.
    Sub billigt är billigt oavsett märke. Cyklar till samma pris från andra tillverkare är ännu billigare i material och utförande. Det går liksom inte komma undan. Det är billigare att köpa en dyrare cykel, eftersom den funkar. Sentier VR har t.ex. bättre vevparti än Sentier. Det är det värt. Speciellt som än mer godis ingår för bara 2 K extra.

Av:
    pripps
    Sixten Fors skrev:
    Mac390 skrev:
    Sub billigt är billigt oavsett märke. Cyklar till samma pris från andra tillverkare är ännu billigare i material och utförande. Det går liksom inte komma undan. Det är billigare att köpa en dyrare cykel, eftersom den funkar. Sentier VR har t.ex. bättre vevparti än Sentier. Det är det värt. Speciellt som än mer godis ingår för bara 2 K extra.
    Vad gör vevpartiet bättre? Är det lika stor skillnad på rapide och rapide VR?

Av:
    SGS
    Varken mina billiga Merida eller min Specialized från samma tidsperiod har haft i närheten av de problemen (inga alls faktiskt). Finishnivåerna är även de oväntat höga, särskilt ramarna. Fast när det gäller lack slår mina två Merida faktiskt amerikanen. Kanske har jag bara haft tur.

Av:
    Pepperazzi
    Var inne på en Nucleus till sonen som fyllde tonåring nyss, men då den inte fanns i lager blev det en RockMachine Blizz istället.
    https://www.cykelkraft.se

Slog till på rean före jul, och för 7800kr så tycker jag det var bra utdelning för slantarna. NX1x11, Wtb Scraper, Trail Boss/Vigilante 27,5x2,65.
    Visst, några komponenter från Suntour av oklar kvalitet, det lär väl visa sig om det var värt det inom kort.

Av:
    Lingon
    SGS skrev:
    Varken mina billiga Merida eller min Specialized från samma tidsperiod har haft i närheten av de problemen (inga alls faktiskt). Finishnivåerna är även de oväntat höga, särskilt ramarna. Fast när det gäller lack slår mina två Merida faktiskt amerikanen. Kanske har jag bara haft tur.
    Merida äger 49% av Specialized och bygger de flesta av deras cyklar. Specialized har aldrig haft någon egen produktion.

Av:
    SocialGimp
    Hehe, jag har också en Nucleus som jag köpte för ca 1 år sedan men tycker nog att för det priset får man ganska mycket för pengarna. Den har varit med om mycket utan att strula alltför mycket. Framförallt är geometrin spot on för mina förehavanden. Nackdelarna är de billigare komponenterna som dessutom pressar upp vikten. Har också varit tvungen att ställa om växlarna. Framväxlarna fungerar precis lika bra som min brorsas Nerve/Neuron som är dyrare.

Min polare köpte just nu en Sentier på rea för ca 8000 eller nåt (kommer inte ihåg). Den känns rappare/lättare och har allt det där som saknas på min Nucleus som t ex 1x klinga, boost (spelar väl mindre roll), bättre gaffel, bättre växlar och bettigare bromsar. För de extra tusenlapparna får man väldigt mycket fina grejer tycker jag.

Men om du nu kör mest grusväg så är kanske både Nucleus o Sentier onödigt robusta? En ren XC-racer eller rent av gravel-bike kanske är mer din grej om du nu inte gillar att kötta på nerför någon slänt då och då?

Av:
    SGS
    Lingon skrev:
    SGS skrev:
    Merida äger 49% av Specialized och bygger de flesta av deras cyklar. Specialized har aldrig haft någon egen produktion.

Så är det. Eller ja, jag kände bara till ägandeförhållandena och att de bygger ramarna. Är/var inte säker på hur det fungerar med montering och själva lackeringen. Om den görs på samma ställe(n) eller sköts på hemmafronten s.a.s.

Specen är förövrigt något år äldre än de andra två, så det kan självklart också påverka både i fråga om slitage och en eventuellt ökad finishnivå redan från fabrik hos senare ramar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in