• [lite OT] Bättre kondition av vardagsmotion!

Av:
    bluetail
    Sådär, då var fotens tredje operation avklarad och stygnen är borttagna för den här gången (lutar åt en sista op men den skjuter vi på ett tag till). Tyvärr är konditionen återigen i botten och några extrakilon hänger klädsamt runt magen.....

Fortfarande lite öm och haltar en aning när jag går. Känner att jag måste komma igång lite försiktigt men effektivt innan jag ger mig på några tunga träningspass.

Efter tidigare op har jag bara lufsat igång oplanerat och känt att man är hyfsat igång lagom till höstrusket kommer.

Så, hur göra för att sätta turbo på vardagsmotionen utan att överanstränga sig?

Hjälpmedel som jag har:
    Garmin Fenix 3
    Simhallskort (som räcker till slutet av april)

Min första plan är att nå klockans automatiska steg och trappmål varje dag. Kidsen samlar dagar på snap, men jag tänkte samla dagar i Garmin Connect :)

Sen får jag börja simma from nästa vecka. Två pass i veckan är vad som kommer att hinnas med till att börja med.

Hur långt räcker det här? Bör jag lägga in nåt mer? Tips tas tacksamt emot!!!

Edit: ny rubrik

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-12 15:22 av bluetail.

• Re: [lite OT] Förbättra konditionen med mer vardagsmotion?

Av:
    C-dale
    Vad säger din sjukgymnast?
    När jag varit skadad har jag rehabtränat i sjukgymnasten gym, med högkostnadsskydd.

Av:
    bluetail
    Tyvärr har jag inte fått nån sån hjälp.
    Varför frågade jag inte om det...

Stå vid skrivbordet nån timme om dan tänkte jag också börja med igen..

Av:
    Der Kaiser
    Du frågar om vardagsmotion på ett cykelforum. Du ska givetvis cykla. Helst överallt men börja med att göra det alls.
    Inte bara ger det kondis och drar förhoppningsvis drar ner överskottet på energi runt kroppen, det skonar dessutom lederna i fötterna och ger samtidigt blodflöde dit, vilket förbättrar läkningen.

När jag hade trasat sönder min fotled och gått med en infektion i 8 månader som vägrade läka ut så var det just att börja cykla (samtidigt som jag slutade med antibiotika) som fick såret att läka ut, på ett par veckor. Då gick jag med krockor, fick spänna fast dem på cykeln och trampade med bara en fot, den dåliga sköt jag bara med runt i tramptagen (öppna pedaler med öppen korg över tårna)

Av:
    fhloston
    Sjukgymnast kan du gå till utan remiss (i allafall för några år sedan). Om de är landstingsanslutna så gäller högkostnadsskyddet.

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    lundatok
    Cykelpendla?

Av:
    Lejon
    fhloston skrev:
    Sjukgymnast kan du gå till utan remiss (i allafall för några år sedan). Om de är landstingsanslutna så gäller högkostnadsskyddet.
    Så är det fortfarande.

Av:
    Lejon
    fhloston skrev:

Så är det fortfarande.

Av:
    bluetail
    Klart man ska cykelpendla! Har ju till och med köpt en hoj för det.... men, har 16 km enkel resa och 8 av dem kommer i så fall att ske på en spårig, oftast tokhal väg som bitvis går ordentligt brant uppför. Jag kommer att dö en ond bråd hjärtinfarkstdöd ensam i skogen innan jag ens hunnit halvvägs uppför backen mot civilisationen.

Förlåt, jag vet att det här är ju inte riktigt happykorrekt, men tror jag behöver komma igång liiite mer innan jag börjar med de där 32 kilometrarna på en cykel... just nu blir jag ju andfådd efter två trappor upp till rummet på jobbet...

Är det alltså bara att kontakta en landstingsansluten sjukgymnast å säga "Hej, här är jag. Hjälp mej....."

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    bluetail skrev:
    Klart man ska cykelpendla! Har ju till och med köpt en hoj för det.... men, har 16 km enkel resa och 8 av dem kommer i så fall att ske på en spårig, oftast tokhal väg som bitvis går ordentligt brant uppför. Jag kommer att dö en ond bråd hjärtinfarkstdöd ensam i skogen innan jag ens hunnit halvvägs uppför backen mot civilisationen.

Förlåt, jag vet att det här är ju inte riktigt happykorrekt, men tror jag behöver komma igång liiite mer innan jag börjar med de där 32 kilometrarna på en cykel... just nu blir jag ju andfådd efter två trappor upp till rummet på jobbet...

Är det alltså bara att kontakta en landstingsansluten sjukgymnast å säga "Hej, här är jag. Hjälp mej....."
    Åk bil halva vägen då.
    Börja jobba med manuellt skogsarbete så får du betalt för att motionera. Fast det krävs ju att man är rätt fräsch för att kunna klara ett sådant jobb.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    Der Kaiser
    Bra där!
    Köp en elcykel! Och börja med att cykla 2 dar i veckan. Sen jobbar du dig uppåt.

Om det var lätt skulle alla göra det. Lycka till!

Av:
    SGS
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    bluetail skrev:

Åk bil halva vägen då.
    Börja jobba med manuellt skogsarbete så får du betalt för att motionera. Fast det krävs ju att man är rätt fräsch för att kunna klara ett sådant jobb.

Hur pass mycket motion är det egentligen i modernt skogsbruk?

Man kanske borde byta bana helt i några år. Saknar ibland gammalt hederligt kroppsarbete...

Söker ni folk? :D

Sry för OT.

Av:
    Johan777
    Simning verkar ju vara helt perfekt skonsamt mot dina fötter också. 2 pass i veckan blir alldeles lagom, se till att göra det bara så kommer allt annat ge med sig. ;)

Av:
    Raggamuffin
    SGS skrev:
    bluetail skrev:

Åk bil halva vägen då.

Man kanske borde byta bana helt i några år. Saknar ibland gammalt hederligt kroppsarbete...

Sry för OT.

Linjemontör är hyfsat likt annars och ett enormt bristyrke i hela landet. Dagar som dessa går motorsågen varm :)

// Muffin

Av:
    bluetail
    OT? Det är ju fredag :)

Håller med! Saknar också kroppsarbetet ibland.

Jag hör vad ni säger. Tar väl och går och sparkar lite på hojdäcken och känner mig för i helgen då... Elcykeln får däremot vänta :)

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    SGS skrev:
    bluetail skrev:

Åk bil halva vägen då.

Sry för OT.

Du det är minst lika mycket motion i dagens skogsbruk som det var för trettio år sedan. I vart fall om man ser till röjning och plantering. För rätt person kan jag nog ordna en säsongsanställning.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    bluetail
    Jobbade inom sågverksindustrin en period förra årtusendet. Riktigt slitigt men gillade doften av nysågat virke!

Låter dock någon annan hugga (hehe) på säsongsanställningen i skogen...

Av:
    NickPick
    Är du stillasittandes hela dagen så kommer du bara må bra av 2x16km cykelpendling. Finns dubbdäck och så.

Av:
    lundatok
    Kör dit med cykeln på bilen på måndag, cykla hem, ät och sov, cykla dit, åk bil hem. Skaffa lätt utväxling så du orkar uppför.

Av:
    SGS
    SGS skrev:
    bluetail skrev:

Åk bil halva vägen då.

Sry för OT.

Du det är minst lika mycket motion i dagens skogsbruk som det var för trettio år sedan. I vart fall om man ser till röjning och plantering. För rätt person kan jag nog ordna en säsongsanställning.

(Varför har inte forumet något multiciteringsfunktion?)

Tack för erbjudandet, men med nuvarande fasta anställning och familj är det nog tyvärr ganska dumt att hoppa på säsongsanställningar. Men det kanske är den vägen man måste börja? :-)

Ska kolla upp linjemontör också för skojs skull.

PS. Har också jobbat på sågverk. Doften är underbar. För att inte tala om riktigt tidiga sommarmånader när solen lös in genom smutsiga 50-talsfönster och skapade fina dimmridåer inomhus bestående av dammet från betonggolven, fukten från de öppna portarna, och flisorna från det nysågade virket. Industriromantik i sitt esse.

Av:
    bluetail
    Åh ja det var tider det 😊

Hehe känner verkligen igen mig i den beskrivningen!
    Industriromantik, verkligen!!!

Av:
    C-dale
    bluetail skrev:
    Ja, så länge de inte anser att du är fullt frisk, så kommer du att få hjälp.

Av:
    Aron
    Även jag vill slå ett slag för cykelpendling. Fundera på vad som behövs för att det ska bli verklighet för dig och trampa sedan iväg. Fördelen med cykelpendlingen är att den enkelt integreras i din vardag, du måste ju till och från arbetet på något sätt.

Ett annat tips är att stå på balansplatta vid skrivbordet. Det kanske blir lite väl häftigt för din fot om du står längre stunder så här nära inpå operation, men nog lär det stärka musklerna där det behövs.

(Som en liten anekdot kan jag nämna att jag numera står på balansplatta stor del av arbetsdagarna. För mig är det ett sätt att göra stillasittandet mindre stilla. Märkligt nog känner jag mig piggare i benen vid hemcykling sedan jag började med detta. Eftersom jag aldrig loggar tider har jag dock ingen aning om det skett någon praktisk förbättring. Men det känns bra i huvudet, och det ska inte underskattas.)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    LasseB
    Hej Anders,
    Skönt att höra att du är på rätt sida om rehabiliteringen! Förstår läget och att det är en aningen brant kurva att börja cykelpendla in till Leksand i Januari från där du bor (skogen), även om det bara är i en riktning. Aron och jag delar samma cykelpendlingsväg så jag kan med säkerhet säga att den är en barnlek i jämförelse med is/moddkakan i backen upp mot Grytnäs. Den är nog något att sikta på framåt våren.
    Mitt råd är snarare att hitta alla möjligheter till rörelse i vardagen. Gå överallt. Om du åker buss, hoppa av tidigare och tidigare, parkera bilen längre bort, ta lång prommis på lunchen. Kolla med tobgren var du kan reka stigar på Käringbeget och drömma dig framåt till sommarens bravader. Förstår att du är under läkning och du behöver starta smått. Promenader är dock det enklaste sättet att fylla ut i vardagen, även om det bara handlar om 15 minuter efter familjen tystnat på kvällen. Kanske längdskidor är (ett aning tråkigt) alternativ just nu?
    Simning är grymt bra allmänträning och om du lyckas hålla bra tempo är det skaplig kondition utan större belastning. Mest utmanande är att det är enormt monotont så att avklara 40 längder så fort som möjligt är ett bra mål. Leksandsbadet är ju iaf skapligt varmt, så det är ju rätt bekvämt att plaska runt så länge det inte är masa folk i vägen på rundsimmet. Kanske kan du simma på off-tider så det är tomt i hallen? Kolla med tips från personalen.
    Tycker att träningsklocka har hjälp mig i de svartaste stunder och att öht kunna se klar statistik på att man utvecklas positivt är klart motivationshöjande, steg, km, kcal är tydligt, men det gäller att sätta mätpunkterna rätt från början. Kan tycka att aktiv tid per dag är tydligast över tid, men på kort sikt kan nog steg ge ett bra startmål. Förvänta dig inte att se någon tydlig kurva förrän efter en månad.
    Sen slår jag ett slag för någon sorts stretch/yoga lösning. Inte så mycket för styrka/kondition såklart utan snarare för att se till att du inte stelnar ihop på grund av ökad belastning. Jag har haft enormt mycket hjälp av enkla yogaövningar i de fall kroppen sparkat bakut och jag trott det handlat om ledproblem eller inflammationer. Att addera lite rörelseomfång och smidighet till en ganska monoton övningsstil och stillasittande jobb är aldrig fel. Kolla in Abi's post ride övningar på Pinkbike för motivation.
    Vad gäller extrakilona kring magen kan jag bara ge ett tips: gurka. Ersätt allt med gurka. Och lura dig själv till att bli positivt överraskad över att du blir snurrig i huvudet.
    Kör (lagom) hårt!

Av:
    bluetail
    Tack för alla fina tips och råd. Tar till mig av dem allihop!

Fortsätter att gå mer i vardagen och smyger igång lite försiktigt med balansbrädan som redan står under skrivbordet på jobbet. Börjar också simma igen, två ggr/vecka.

Lite längre fram i vår börjar jag envägspendla hem från jobbet (frugan får släppa av mig och cykel på väg till sitt jobb). Sen får det bli pendling t o r.

Mindre portioner mat, inget godis i veckorna och väldigt lite på helgen.

G U R K A all the way! ! !

• Re: [lite OT] Bättre kondition av vardagsmotion!

Av:
    Örjan Lax
    Ett alternativ till G U R K A är annars M O R O T som är lite mer vitaminrikt och ofta även billigare per kilo. Men se upp med att överkonsumera morötter, för då kan man gå och bli ORANGE som en viss Trump... :-O

(men upp till 1 kg per dygn är inga problem)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-12 16:06 av Örjan Lax.

Av:
    Hr F
    Kanske en sådan här. Med lite tur kanske din arbetsgivare står för köpet.
    https://www.ergoff.se
    (Det finns en version med standardfäste för sadeln. Originalet är i mjukaste laget.)

Av:
    Maakus
    För att spara ben/fot kan "battle rope" ett bra alternativ till springa/cykla. Tabataintervaller med övningar som inte involverar att röra benen för mycket.

https://www.google.com

Av:
    bluetail
    Tack för fina tips!

Hr F skrev:
    Kanske en sådan här. Med lite tur kanske din arbetsgivare står för köpet.
    https://www.ergoff.se
    (Det finns en version med standardfäste för sadeln. Originalet är i mjukaste laget.)
    Wow det där vore nåt!!! Kan alltid fråga chefen! Det värsta som kan hända är ju att man får ett nej!

Maakus skrev:
    För att spara ben/fot kan "battle rope" ett bra alternativ till springa/cykla. Tabataintervaller med övningar som inte involverar att röra benen för mycket.

https://www.google.com

Battle rope finns på min önskelista till hemgymmet. Tyvärr användes det inte så mycket som jag hade tänkt. Cyklade hellre än gymmade 😊
    Kanske blir ändring på det nu iofs...

Har nu knäckt Garmins föreslagna steg- och trappmål 5 dagar på raken nu 😎 Som tur är var jag ju ordentligt stillasittande efter op så målen har hållit sig runt låga 6000 steg och 10 trappor uppför per dag.

Tänker mig att det kommer att gå bra att ta målen varje dag upp till 10k steg men sen? Nån som vet hur den där algoritmen funkar?

Av:
    bluetail
    +8 dagar nu :)

Från och med nästa vecka kastar jag in ett kombinerat spinning och styrkepass en gång i veckan också. Får det gratis av arbetsgivaren. Visst, bara 25 min spinning och därefter 25 min stationsträning för olika muskelgrupper men det blir kalas då det sker under arbetstid på lunchrasten.

Många bäckar små tänker jag.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ