• Motorolja i gaffeln

Av:
    Valhalla_
    Har läst att man kan köra med detta i ytterbenen.
    Ni som provat, vad har ni för erfarenheter och hur länge har ni kört på det?
  • Re: Motorolja i gaffeln

Av:
    Gushem
    funkar fint, i några år.

Av:
    Örjan Lax
    Viktigaste är att den är köpt på BILTEMA! :)

Av:
    Rattnalle
    Många gafflar ska ha motorolja. 0W30 är det väl rock shox kör med. Typisk motorolja.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Laederlappen
    Motorolja funkar finfint. Har ett par manitougafflar som ska ha 10/40 olja, kör faktiskt Biltemas i dem. Sedan flera år tillbaks.

Av:
    Valhalla_
    Så klart det ska vara biltemaolja!

Av:
    sdx
    Går lika bra med gaffelolja. Från Biltema.

Av:
    Laederlappen
    Gaffelolja till dämpningen, (5-10w) motorolja till ytterbenen (typ 10/40)

Av:
    happymtb.fr
    Rapsolja, ingen?

#===#==#=#=================================================

Av:
    Laederlappen
    Men då måste den vara ekologisk!

Av:
    sdx
    Laederlappen skrev:
    Gaffelolja till dämpningen, (5-10w) motorolja till ytterbenen (typ 10/40)
    10-40 pumpbar till -30= seggaffel

Av:
    C-dale
    0-30 synt i ytterbenen.

Av:
    Martinmat
    Har man inte Biltema i stan så går det bra med julas starta olja det kör jag i mina Manitouben 👍

Av:
    Jimel
    Helsyntet går väl bara i Öhlinarna, ni med snik gafflar får köra mineral 😉

Av:
    konscious
    Men om det nu finns gaffelolja varför inte använda den?

Av:
    Laederlappen
    Helt enkelt för att gaffelolja sällan eller aldrig har spannet 10/40 eller liknande. Gaffelolja har man däremot i dämpardelen i gaffeln, ytterbenen vill oftast ha motorolja. Sen finns det säkerligen undantag, men inte vad jag har stött på.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-12 10:57 av Laederlappen.

Av:
    Maakus
    Vad jag har förstått så har man valt motorolja i dämparen då det är billigare. Det krävs helt enkelt mer olja.
    Men vad vet jag. Jag köpte riktig gaffelolja till min dämpare :P

https://www.nilssonsmc.se

Av:
    C-dale
    Min tanke är att dämparolja främst är tillverkad för att vara temperaturstabil och att inte skumma när den pressas genom shims o munstycken medans motorolja kan smörja o vidhäfta bättre.

Ingen tribolog på forumet som sitter inne med sanningen?

Av:
    Valhalla_
    Ok verkar vara vanligare än jag trodde. Kanske ska testa nästa gång helt enkelt eftersom min rockshoxolja är slut.

Av:
    sdx
    Laederlappen skrev:
    Helt enkelt för att gaffelolja sällan eller aldrig har spannet 10/40 eller liknande. Gaffelolja har man däremot i dämpardelen i gaffeln, ytterbenen vill oftast ha motorolja. Sen finns det säkerligen undantag, men inte vad jag har stött på.
    Vad händer när oljan börjar att bli varm????

Av:
    Snelhest
    C-dale skrev:
    Min tanke är att dämparolja främst är tillverkad för att vara temperaturstabil och att inte skumma när den pressas genom shims o munstycken medans motorolja kan smörja o vidhäfta bättre.

Ingen tribolog på forumet som sitter inne med sanningen?

Ganska exakt så.
    I en cykel blir det visserligen inga enorma temperaturer jämfört med tex cross/enduromotorcykel. I princip kan du blanda ATF-olja med diesel till lämplig viskositet. Om det sedan är pris eller oljans vidhäftighet som gör att man slänger i en skvätt motorolja i ytterbenet låter jag vara osagt men skulle också sätta en slant på att den gör jobbet lite bättre. Det är ju trots allt bara en lite skvätt som skvalpar runt och fuktar på måfå så exakt viskositet där torde vara extremt irrelevant men 0W-30 LL kanske är kungen av oljor där.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-12 13:33 av Snelhest.

Av:
    Tomas m
    sdx skrev:
    Laederlappen skrev:

Den blir tunnare och smörjer sämre.
    Syntetiska är mycket stabilare i viskositet både varm som kall.

Av:
    Laederlappen
    sdx skrev:
    Laederlappen skrev:
    Vilken av oljorna tänker du på, den i ytterbenet eller den i dämparen?

Av:
    sdx
    Tomas m skrev:
    sdx skrev:
    Laederlappen skrev:

Vad får dig att tro att en syntetisk motorolja har stabilare viskositet.

Av:
    C-dale
    https://transmoto.com.au

I denna tabellen kan man se att t.ex Belrays syntetiska olja är stabilare än motsvarande mineralolja.

Av:
    Snelhest
    För den som vill geeka ner sig i gaffelolja kan man kika lite på tex denna tabell bara för att jämföra.

https://transmoto.com.au

En typisk 5w gaffelolja har en viskositet på ca 17 cSt vid 40 grader och en 10w på drygt 30 men det varierar lite med tillverkare.
    (Hög cSt = mer trögflytande)

En typisk motorolja med 0w-30 ligger på ca 60 cSt så det är alltså lite äpplen och päron.

Biltemas 5w gaffelolja ligger på ca 16 om jag minns rätt vilket är ganska rätt för (min) gaffel. Lite plus eller minus gör nog ingen skillnad men en 10w olja gör ingen glad. Testade i min manitou eftersom jag hade det liggande men den blev (som befarat) alldeles för seg.

Av:
    happymtb.fr
    Det är VI värdet (viscosity index) som berättar hur viskositet förändras med temperatur. Desto högre VI desto mindre variationer. Alla oljor blir trögare när dom blir kalla.

I dämparen är viskositet viktigt medan i ytterben är det mer smörjningsegenskaper som är viktiga.

Av:
    sdx
    happymtb.fr skrev:
    Det är VI värdet (viscosity index) som berättar hur viskositet förändras med temperatur. Desto högre VI desto mindre variationer. Alla oljor blir trögare när dom blir kalla.

I dämparen är viskositet viktigt medan i ytterben är det mer smörjningsegenskaper som är viktiga.
    Om du vill gröta ner dig i ämnet ännu mera.
    http://www.kewengineering.co.uk

Av:
    Snelhest
    Nu är jag visserligen lat och långsam men är det verkligen någon som cyklar så att deras gaffelben blir 100 grader varma?

Av:
    Tomas m
    sdx skrev:
    Tomas m skrev:
    sdx skrev:
    Laederlappen skrev:

Vad får dig att tro att en syntetisk motorolja har stabilare viskositet.

Bara läsa datablad till olika oljor så blir det tydligt.

Sen om det har betydelse i en gaffel är en annan sak.

Av:
    Maakus
    Maila annars shockcraft och fråga. Har för mig att ägaren Dougal har en testrigg och har testat olika oljor.

Har också för mig att en här på forumet kör motorolja i både dämpare och underben 😋

Av:
    happymtb.fr
    sdx skrev:
    happymtb.fr skrev:

Om du vill gröta ner dig i ämnet ännu mera.
    http://www.kewengineering.co.uk
    Tack för länken !

Av:
    cykloton
    Om man kan ha motorolja i gaffeln borde man välö kunna ha vanlig mineral(motor)olja i bromsen?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Det är inne med kokosolja.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    Valhalla_
    cykloton skrev:
    Om man kan ha motorolja i gaffeln borde man välö kunna ha vanlig mineral(motor)olja i bromsen?

Möjligt att det går utan att tätningar osv går åt pipan men vet inte om motorolja är så lämpligt i ett hydraulsystem.

Av:
    sdx
    Valhalla_ skrev:
    cykloton skrev:

Möjligt att det går utan att tätningar osv går åt pipan men vet inte om motorolja är så lämpligt i ett hydraulsystem.
    Vad är en framgaffel för system då.

Av:
    Valhalla_
    Ytterbenen vet jag inte om jag skulle kalla ett hydraulsystem. Eller åtminstone är det andra förutsättningar där..

Av:
    Valhalla_
    Det är ju alltid ytterbenen det pratas om i samma andetag som det nämns motorolja i gaffeln. Verkar inte vara någon som har i motorolja i dämpardelen.

Av:
    Rattnalle
    Nej precis det är ju en ren smörjolja som efterfrågas där det är aktuellt med motorolja.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ